Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. maj 2024 | 20:40   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Head-fi
 HIFI4ALL Forum : Head-fi
Emne Emne: Apt-X bluetooth (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
t-buch
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 79
Sendt: 08 Juni 2016 kl. 04:53 | IP-adresse registreret  

Synes godt nok jeg har søgt internettet tyndt for at få et troværdigt lyttetest om apt-X gør noget mærkbart godt for bluetooth trådløs musikoverførelser
Jeg er mest interesseret i mobiltelefon til bluetooth hørebøffer og bemærker at f.eks. i DK alle-stedværende Iphone ikke understøtter apt-X i nogle af deres modeller. Men bluetooth er jo selvfølgelig som bekendt ikke begrænset til mobil - høretelefoner

Mon der er nogen som er faldet over en pålidelig test af apt-X? Er lidt i tvivl, om der blot er tale om en standard, som alene i teorien skulle give en lydforskel. Noget,  som nogle (især Iphone bruger J) påstår er tilfældet

Synes det kunne være en ret nem test og vil da opfordre HIFI4ALL til at bruge lidt tid på det


Til top Vis t-buch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af t-buch
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 08 Juni 2016 kl. 06:52 | IP-adresse registreret  

Mobiltelefon - Bluetooth streaming - og hovedtelefoner!!!... det har ikke meget med high fidelity, at gøre. Og det er ikke noget jeg kommer til, at teste

__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
ramma
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 969
Sendt: 08 Juni 2016 kl. 07:07 | IP-adresse registreret  

Her er en artikel fra Cnet som forklarer Apt-x, artiklen er skeptisk over påstande som feks. cdkvalitet, etc., det er jo stadig komprimeret trådløs
lydoverførsel altså mp 3.

http://www.cnet.com/news/can-aptx-give-you-better-sound-over -
bluetooth/


__________________
Hifi hilsen Ramma
Til top Vis ramma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ramma Besøg ramma's Websted
 
t-buch
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 79
Sendt: 08 Juni 2016 kl. 08:24 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
Mobiltelefon - Bluetooth streaming - og hovedtelefoner!!!... det har ikke meget med high fidelity, at gøre. Og det er ikke noget jeg kommer til, at teste


Det lyder da en anelse fordomsfuld, tænker jeg lidt.
CD-kvalitet er trods dens mangler vist nok "high fidelity". Og hvis nogen lover det på en bekvem måde, så synes jeg da det er oplagt for dig at eventuel modbevise det
Håber du kan se min pointe - jeg er jo nemlig også lidt skeptisk


Til top Vis t-buch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af t-buch
 
t-buch
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 79
Sendt: 08 Juni 2016 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

ramma skrev:
Her er en artikel fra Cnet som forklarer Apt-x, artiklen er skeptisk over påstande som feks. cdkvalitet, etc., det er jo stadig komprimeret trådløs
lydoverførsel altså mp 3.

http://www.cnet.com/news/can-aptx-give-you-better-sound-over -
bluetooth/


JEg læste godt artiklen og har lige gjort det igen

Manden skriver også:
The trick is testing the same pair of aptX-enabled headphones or speakers with two different phones, one with aptX, the other without, running the same audio files. To my knowledge, no one has done this. I'll certainly aim to do just that in a future article

Det har han så bare ikke gjort endnu og som han selv skriver en masse har skrevet om det - men det er svært at finde nogen som har lavet denne ellers ret så simple test

Til top Vis t-buch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af t-buch
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 08 Juni 2016 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

Der er forskel på Aptx som algoritme og Aptx brugt sammen med bluetooth. Det er bluetooth der sætte grænsen i denne sammenhæng og ikke Aptx som algoritme. Der er også kommet en 24 bit 48 khz version af Aptx.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 08 Juni 2016 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

t-buch skrev:
Mikkel G skrev:
Mobiltelefon - Bluetooth streaming - og hovedtelefoner!!!... det har ikke meget med high fidelity, at gøre. Og det er ikke noget jeg kommer til, at teste


Det lyder da en anelse fordomsfuld, tænker jeg lidt. CD-kvalitet er trods dens mangler vist nok "high fidelity". Og hvis nogen lover det på en bekvem måde, så synes jeg da det er oplagt for dig at eventuel modbevise det. Håber du kan se min pointe - jeg er jo nemlig også lidt skeptisk

En mobiltelefon egner sig på ingen måde til, at afspejle musik. Dertil er der alt for meget støj i den! Bluetooth streaming kan være ok, men det er sjældent. Og hovedtelefoner giver kun den halve oplevelse i forhold til en højtaler. Der mangler både den fysiske oplevelse af musikken, og fornemmelsen af, at være tilskuer til samme.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 08 Juni 2016 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Ifølge denne test, er der ikke meget at udsætte på en iPhone 6 plus i forhold til lydkvalitet - Faktisk snarere det modsatte.

http://www.kenrockwell.com/apple/iphone-6-
plus.htm#measurements


Han skriver, at den målemæssigt, er på højde med mange eksterne DACs.

Er der nogen som har sammenlignet en af de nye iPhones med en god DAC eller en bedre CD-afspiller? Jeg gætter på, at forskellen ikke er ret stor.

Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
beovox141
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 December 2015
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2181
Sendt: 08 Juni 2016 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

@ Mikkel G

Jeg tror faktisk at mobiltelefonen er det mindste problem i denne sammenhæng!
BT der snart er 20 år blev ikke udviklet til audiobrug, men blot som en måde at kommunikere med externe devices.
Aptx der er fra CSR (Qualcomm) er på papiret en forbedring af audio, men alene grundstøjen i deres chipset, fører en tilbage til
casettebåndoptageren, det er ret voldsomt!
Men det kan sikkert ikke være anderledes, chipsettet er ganske imponerende, SMPS, BTRadio, Memory, I/O, Power management,- og Audio!
Altsammen på den samme 5*5 silicium chip, og det bruger næsten ingen strøm!

Men lydmæssigt kommer der altså en regning der skal betales!

Det kunne nu alligevel være sjovt, hvis du gad lave blot en lille test

__________________
Format 0 ►►► HD A/V Link on Steriods ⚡⚡⚡⚡ ☺
Til top Vis beovox141's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beovox141
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 08 Juni 2016 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Roky skrev:
Ifølge denne test, er der ikke meget at udsætte på en iPhone 6 plus i forhold til lydkvalitet - Faktisk snarere det modsatte.

http://www.kenrockwell.com/apple/iphone-6-
plus.htm#measurements


Han skriver, at den målemæssigt, er på højde med mange eksterne DACs.

Er der nogen som har sammenlignet en af de nye iPhones med en god DAC eller en bedre CD-afspiller? Jeg gætter på, at forskellen ikke er ret stor.

I al ydmyghed, så har jeg lyttet til mange forskellige ting, herunder streaming i mange afskygninger, og en iPhone eller iPad kan på ingen måde hamle op med en god dedikeret streamer!!!

Men skal man bare have "støj" i ørerne, så bevares da... benyt da endelig en mobiltelefon med et par hovedtelefoner. Men lad være med bagefter, at klage over resultatet. Desværre kan man til daglig se, at mange lever med afspilning/streaming fra en telefon, til et par billige hovedtelefoner eller en lille plastikhøjtaler i køkkenet. Og ofte tror de, at musikken skal lyde sådan, fordi de ikke har hørt bedre!!!

Og dermed er bolden sparket videre til pladebranchen, som igen mener, at det derfor ikke behøver at lyde bedre. Jeg bliver sgu' helt ærgelig over, at nogen seriøst kan leve med musik fra en gang "skod"-streaming...

Gå nu ud og køb en pladespiller med en god lille integreret forstærker og et par små gode højtalere, og nyd musikken mens du slapper af til det. Musik skal nydes, og ikke bare bruges! Men det har vi for travlt til i dag, og musikken er hensat til baggrundsstøj.

Øv!!!    



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
ramma
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 969
Sendt: 08 Juni 2016 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Det kunne jeg ikke have beskrevet bedre
Kender det fra mine egne voksne børn 30+ som lige netop bruger mobilen til alt musikafspilning og synes det er fuldt tilstrækkeligt. Selvom de faktisk burde vide bedre, efter mange år hjemme med pladespiller og cd i fornuftig lydkvalitet, eller måske er det lige netop derfor

Bare tanken om et lille sæt højtalere og lydudstyr i stuen er nok til at få dem op i det røde felt

__________________
Hifi hilsen Ramma
Til top Vis ramma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ramma Besøg ramma's Websted
 
Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 711
Sendt: 08 Juni 2016 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Jeg er selv ret glad for aptX som jeg bruger til trådløs overførsel, hvis ikke det var opfundet havde jeg 100% sikkert ikke kunne leve med
lydkvaliteten ved Bluetooth overførsel! Bevares lyden er komprimeret ja, men stadig overraskende meget bedre kontra Bluetooth overførsel uden
aptX. Som nævnt understøtter Apple det ikke i nogle af deres produkter. En sammenligning med en Samsung smartphone (som gør....ihvertfald i
flere af deres modeller) kontra en iPhone, bekræfter straks hvor markant bedre lyden er med førstnævnte. Så ja aptX virker, og det virker rigtig
godt omstændighederne/begrænsningerne med Bluetoothoverførsel taget i betragtning.
Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 08 Juni 2016 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:

Men skal man bare have "støj" i ørerne, så bevares da... benyt da endelig en mobiltelefon med et par hovedtelefoner. Men lad være med bagefter, at klage over resultatet. Desværre kan man til daglig se, at mange lever med afspilning/streaming fra en telefon, til et par billige hovedtelefoner eller en lille plastikhøjtaler i køkkenet. Og ofte tror de, at musikken skal lyde sådan, fordi de ikke har hørt bedre!!!


Ja - her har du sku så evigt ret
Jeg har selv tidligere arbejdet med APTx's prof produkter fra den gang de var ejet af Solid State Logic til de blev overtaget af CSR Ja - og det er i min bog bog slet ingen tvilv om at deres komprimerings algoritme kan noget, som ingen andre kan APTx benytter ADPCM til komprimeringen, hvor frekvensbåndet bliver delt ind i sub bånd - hvor differencen er den del der bliver transmitteret. Så det princip adskiller sig rigtigt meget fra MPEG L3. Jeg har tidligere selv forsøgt på at høre forskel mellem kildematerielet i PCM og eAPT'x kodet og dekodet materiale (her taler vi om algoritmen). Jeg kunne ikke høre forskel - og de gæve gutter havde sat £1000 på højkant. De blev sikkert betalt flere gange i baren efterfølgende

Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 
reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Maj 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 465
Sendt: 09 Juni 2016 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

Sony 's LDAC protokol er i mime øre mere end almindelig god. Så det kan godt lade sig gøremat få trådløs hi-fi til ørene ;)
Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg
 
t-buch
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 79
Sendt: 09 Juni 2016 kl. 06:51 | IP-adresse registreret  

Det ser ud til at der er andre end mig som kender til AptX og at vi nu er ude i at forskellige udmærket mennesker byder ind på deres personlige erfaringer
Jeg skal være den første til at give enhver ret i, at mine Sennheiser-bøffer kan konkurrere med anlægget oppe i stuen, men de kan noget som anlægget ikke kan - de kan give mig ok-lyd i øret når jeg en gang i mellem får lyst til at suse derudaf på jernhesten med passende musik i ørene.
Jeg tror mange har det sådan også i dette forum og igen - som nu også andre gør - vil jeg da opfordre jer som nogenlunde troværdige medie til at være nogen af de første til at lave den meget simple test af hvor stor forskellen er
Til top Vis t-buch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af t-buch
 
olepro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 270
Sendt: 09 Juni 2016 kl. 07:07 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:

Roky skrev:
Ifølge denne test, er der ikke meget at udsætte på en iPhone 6 plus i forhold til lydkvalitet - Faktisk snarere det modsatte.

http://www.kenrockwell.com/apple/iphone-6-
plus.htm#measurements


Han skriver, at den målemæssigt, er på højde med mange eksterne DACs.

Er der nogen som har sammenlignet en af de nye iPhones med en god DAC eller en bedre CD-afspiller? Jeg gætter på, at forskellen ikke er ret stor.

I al ydmyghed, så har jeg lyttet til mange forskellige ting, herunder streaming i mange afskygninger, og en iPhone eller iPad kan på ingen måde hamle op med en god dedikeret streamer!!!

Men skal man bare have "støj" i ørerne, så bevares da... benyt da endelig en mobiltelefon med et par hovedtelefoner. Men lad være med bagefter, at klage over resultatet. Desværre kan man til daglig se, at mange lever med afspilning/streaming fra en telefon, til et par billige hovedtelefoner eller en lille plastikhøjtaler i køkkenet. Og ofte tror de, at musikken skal lyde sådan, fordi de ikke har hørt bedre!!!

Og dermed er bolden sparket videre til pladebranchen, som igen mener, at det derfor ikke behøver at lyde bedre. Jeg bliver sgu' helt ærgelig over, at nogen seriøst kan leve med musik fra en gang "skod"-streaming...

Gå nu ud og køb en pladespiller med en god lille integreret forstærker og et par små gode højtalere, og nyd musikken mens du slapper af til det. Musik skal nydes, og ikke bare bruges! Men det har vi for travlt til i dag, og musikken er hensat til baggrundsstøj.

Øv!!!    



Så vidt jeg ved er der ingen dedikerede streamere som kan sende bluetooth til en hovedtelefon, og var det ikke det som trådstarter spørger om, altså apt-x og hovedtelefoner.
Endnu engang kører det af sporet når der går hifi snopperi i tråden.
Det behøver måske ikke at være verdens bedste hovedtelefon lyd men bare en god og brugbar løsning til lyd via bluetooth.
Men der skal måske sættes en norm for hvor dårlig (og hvem skal afgøre det) lyd må være før det er værdigt et stille spørgsmål om i dette forum...

Til top Vis olepro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af olepro
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 09 Juni 2016 kl. 07:17 | IP-adresse registreret  

Nej, der er ikke nogen dedikerede streamere med Bluetooth til hovedtelefoner... fordi det ikke er godt nok, og det ved producenterne! Derfor sidder der evt. et stik i i stedet. Så er man også tvunget til, at sidde stille og nyde musikken, i stedet for at "misbruge" den som baggrundstøj.

Og det har ikke noget med snobberi, at gøre... det svarer bare til, at man i et bilforum spørger om, hvilken 45-knallert man skal købe... og hårdnakket holder fast i, at komforten på knallerten er lige så god som i en bil.

En mobiltelefon er en telefon! Den er hverken en dedikeret hifi musikafspiller eller et dedikeret kamera, og det er et faktum!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 09 Juni 2016 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
Roky skrev:
Ifølge denne test, er der ikke meget at udsætte på en iPhone 6 plus i forhold til lydkvalitet - Faktisk snarere det modsatte. http://www.kenrockwell.com/apple/iphone-6-
plus.htm#measurements
Han skriver, at den målemæssigt, er på højde med mange eksterne DACs. Er der nogen som har sammenlignet en af de nye iPhones med en god DAC eller en bedre CD-afspiller? Jeg gætter på, at forskellen ikke er ret stor.

I al ydmyghed, så har jeg lyttet til mange forskellige ting, herunder streaming i mange afskygninger, og en iPhone eller iPad kan på ingen måde hamle op med en god dedikeret streamer!!!

Men skal man bare have "støj" i ørerne, så bevares da... benyt da endelig en mobiltelefon med et par hovedtelefoner. Men lad være med bagefter, at klage over resultatet. Desværre kan man til daglig se, at mange lever med afspilning/streaming fra en telefon, til et par billige hovedtelefoner eller en lille plastikhøjtaler i køkkenet. Og ofte tror de, at musikken skal lyde sådan, fordi de ikke har hørt bedre!!!

Og dermed er bolden sparket videre til pladebranchen, som igen mener, at det derfor ikke behøver at lyde bedre. Jeg bliver sgu' helt ærgelig over, at nogen seriøst kan leve med musik fra en gang "skod"-streaming...

Gå nu ud og køb en pladespiller med en god lille integreret forstærker og et par små gode højtalere, og nyd musikken mens du slapper af til det. Musik skal nydes, og ikke bare bruges! Men det har vi for travlt til i dag, og musikken er hensat til baggrundsstøj.

Øv!!!    



Det var nu ikke helt det der var min pointe. Til gengæld synes jeg at proportionerne, snobberi om man vil, ofte er kørt helt af sporet ift hvor man får mest for sine penge.

Er en iPhone (Aux ud) som kilde, vitterligt så eklatant dårligere end en almindelig CD-afspiller? Jeg tror at forskellene er mindre end hifi-evangelisterne vil indrømme.

En pladespiller er også en ringe investering, ift lydkvalitet, hvis ikke højttalerne er af en rimelig kaliber.

Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
Bulletdodger
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
KT Radio

Bruger siden: 26 April 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 374
Sendt: 09 Juni 2016 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Med hensyn til iPhone og aptX, så mener jeg bestemt at aptX benyttes fra og med iPhone 5.

Med andre ord, alle modeller med ligtningstik.
Til top Vis Bulletdodger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bulletdodger
 
Bulletdodger
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
KT Radio

Bruger siden: 26 April 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 374
Sendt: 09 Juni 2016 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Bulletdodger skrev:
Med hensyn til iPhone og aptX, så mener jeg bestemt at aptX benyttes fra og med iPhone 5.

Med andre ord, alle modeller med ligtningstik.


EDIT: Efter at have googlet lidt, kan jeg se at jeg muligvis tager fejl. Eller måske er det alle andre på nettet der tager fejl og mig der har ret. Ja, det må bestemt være sådan det er....
Til top Vis Bulletdodger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bulletdodger
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes