Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. april 2024 | 16:56   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dali Concept 10 med Bi-Wire (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 02 August 2014 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har aldrig forsøgt med den slags før på en højttaler, altså at modificere en ikke Bi-Wire højttaler til Bi-wire.

Så er dette muligt?

Grunden er at jeg har en forstærker der står og glor, og den kan lige så godt benyttes til noget fornuftigt. Derfor tænker jeg at gøre således at den tager de 2x 10", hvor den anden forstærker tager mellemtonen og diskanten. En meget klassisk måde at opdele det på. Så mon ikke det kan lade sig gøre?

Hvis jeg tager nogen billeder af delefilteret, og fortæller hvilke ledninger etc. der går til hvad.

Er der så en som kan guide mig til at sætte de rigtige forbindelser?

På forhånd tak for hjælpen.
Til top Vis DJ Green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DJ Green Besøg DJ Green's Websted
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9871
Sendt: 02 August 2014 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Det kan i hver fald godt lade sig gøre, men lader lige andre komme til at guide dig.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9871
Sendt: 02 August 2014 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Han har jo et effekttrin ekstra han gerne vil bruge til bi-amping. Derfor ønsket om om/tilbygning.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 02 August 2014 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

44nitram skrev:
Det har jeg forstået. Men et ekstra sæt terminaler bil ikke gøre det alene.
Der kommer nok nogle kloge hoveder. Men syntes at du skal skaffe nogle andre højttaler.
Dynaudio, har ikke højttaler til bi-amning da det ikke gør noget for lyden.


Men til gengæld kan du jo regulere mængden af den bas du vil have fra de 10" som det passer til en, uden brug af equalizer. Derved kan man vel godt augmentere for bedre lyd, hvis man fx synes basserne er for meget/for lav

Det er da en af de fordele jeg ser ved at bruge en effekt mere.
Til top Vis DJ Green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DJ Green Besøg DJ Green's Websted
 
Winther666
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager også en pause!

Bruger siden: 28 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 527
Sendt: 02 August 2014 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Ville det ikke være nemmere at købe nogle bedre højtalere? evt nogle med bi-wire mulighed?
Til top Vis Winther666's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Winther666
 
DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 02 August 2014 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Jo, og hvis jeg skulle komme dertil, skulle det være Dali Mentor 8. Meen jeg får ikke lige skaffet 30.000kr på SU....
Til top Vis DJ Green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DJ Green Besøg DJ Green's Websted
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 03 August 2014 kl. 07:07 | IP-adresse registreret  

DJ Green skrev:


Tror ikke vi taler om det samme så

Jeg ønsker at bruge 2 forskellige effektforstærkere.

den ene tager de 10" og ikke mellemtone og diskant. som betyder jeg kan regulere volumen på dem via den
forstærker.

Samt den anden forstærker tager mellemtonen og diskanten, og jeg kan ligeledes regulere volumen.

Hedder det så at Bi-Ampe?

Ind til videre er delefilteret jo bare med et sæt terminaler. Og det jo lidt svært at sætte to effektblokke på der.

Jeg ønsker ikke der decideret skal være bedre lyd som sådan. Det er ikke målet. Men at få brugt den forstærker jeg
har stående.

Og har ikke penge til bare at købe nye højttalere. Derfor jeg spørger om det kan lade sig gøre. Hvis jeg giver den rette
information om delefilteret.


Det lyder lidt som noget rod det du vil.

Du skriver ikke hvilke forstærkere du har ?

Men ja, det hedder bi-amp. Bi-wire er dobbelte kabler fra samme effektforstærker.

Normalt bruger man en forforstærker eller integreret forstærker ( med PRE OUT ? ) plus en effektforstærker til bi-
amping. Og så regulerer man volumen til det hele samme sted. Hvis du skal regulere 2 steder ændrer du lydbilledet når
du regulerer volumen, det bliver du træt af i længden.

Hvis målet ikke er bedre lyd men at få brugt den anden forstærker, kunne den så ikke bruges til at afhjælpe det
økonomiske. Igen du skriver ikke hvilken forstærker så jeg ved ikke hvad den evt. kan indbringe. Så kunne der måske
blive råd til mere musik eller senere opgradering af højttalerne ?

Du skal nok også regne med at dine højttalere bliver "usælgelige" hvis du laver ændringer i dem. Det der i dine øjne
opfattes som en forbedring/tweak vil i de fleste køberes øjne opfattes som hjemmefusk.

Hvis du alligevel insisterer på at gennemføre eksperimentet kræver det nok et diagram over delefilteret hvis vi skal
vurdere om det kan lade sig gøre og evt. forklare hvordan. Billeder af begge sider af delefiltret og forklaringer på hvor
ledningerne går hen kan måske også gøre det.



Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1001
Sendt: 03 August 2014 kl. 07:34 | IP-adresse registreret  

Her er lidt info og billeder af delefiltret
http://avforum.no/forum/showthread.php/101450-Oppgradering-a v-Dali-Concept-10!

__________________
Vi hører alle forskelligt
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 03 August 2014 kl. 07:57 | IP-adresse registreret  

Perfekt billede med tydelige forklaringer på ledningerne.

Så mangler vi bare et af printbanerne på den anden side for at se hvordan det hele hænger sammen.
Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
olepro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 270
Sendt: 03 August 2014 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

Hvorfor alle de ubrugelige kommentarer om at han skal købe andre højttalere.
Dj Grøn har jo forklaret han er på SU og ikke har midlerne til bare at købe, men gerne vil være lidt kreativ.
Lav nu være med at spolere kreativiteten hos folk...
Til top Vis olepro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af olepro
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 03 August 2014 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

olepro skrev:
Hvorfor alle de ubrugelige kommentarer om at han skal købe andre højttalere.
Dj Grøn har jo forklaret han er på SU og ikke har midlerne til bare at købe, men gerne vil være lidt kreativ.
Lav nu være med at spolere kreativiteten hos folk...


Hvis man ikke har for mange penge ( hvem har egentlig det ) synes jeg da at det vil være endnu mere ærgerligt at
"ødelægge" et par udmærkede højttalere. Det handler ikke om at spolere kreativiteten, kun om at overveje alle
muligheder inden det er for sent. Jeg har set mange eksempler på at "kreativitet" har kostet dyrt. Og hvis hans
forstærkere så heller ikke er egnede til formålet, og han ikke er helt klar over hvad han vil opnå, er det da helt galt. Så
jeg synes da at det er helt rimeligt at få det hele belyst før han finder værktøjskassen frem.

Selvfølgelig mener jeg da at det er hans eget valg, men det fremgår vel også af mit indlæg ?

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1001
Sendt: 03 August 2014 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
Perfekt billede med tydelige forklaringer på ledningerne.

Så mangler vi bare et af printbanerne på den anden side for at se hvordan det hele hænger sammen.


Prøv at rul lidt ned så er bagsiden det også

__________________
Vi hører alle forskelligt
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 04 August 2014 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Okay, så manglede vi bare at jeg lukkede øjnene op.       







De to komponenter der skal isoleres fra de øvrige og følge basenhederne er de to jeg har sat kryds ved på billedet.
For at undgå at kappe printbaner el. lign. kan man lodde de to komponenter ud af printet.

Elektrolytten C6 kan så monteres direkte mellem terminalerne på den ene basenhed. Spolen kan man lodde på den
ekstra plusterminal der skal monteres. De to blå ledninger loddes også ud af printet og loddes på den anden ende af
spolen. De to hvide ledninger loddes ud af printet og loddes på den ekstra minusterminal.

Ved at gøre det på den måde er man sikker på at det er helt adskilt ( af hensyn til forstærkerne ) og det kan laves
tilbage igen uden større besvær. Så er der kun den fysiske montage af de ekstra terminaler, men her kan det måske
lade sig gøre at finde et par billige tilslutningspaneler mens der eksperimenteres så det ikke er nødvendigt at lave
ekstra huller i de originale.
Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 19 Oktober 2014 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Det kommer lidt sent det her svar. Men jeg siger tak for hjælpen.

Grunden til der blev tavs, er at jeg faktisk kom til penge lidt uventet. Hvilket jo må være ret positivt.

Jeg valgte derfor at købe de nye Dali Rubicon 8, i farven ROSSO. Og der kan jeg jo Bi-Ampe lige så meget jeg vil. :-D

Så de kommer her på tirsdag, frisk fra Dali's hovedlager, da de dårligt er kommet ud i butikkerne endnu, så ny er serien. GLÆDER MIG.
Til top Vis DJ Green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DJ Green Besøg DJ Green's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes