Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. maj 2024 | 00:09   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Udskiftning? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Islin
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Maj 2016
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2
Sendt: 15 Maj 2016 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejer at udskifte mine 30 år gamle System Audio højttalere, model C2 med sandkammer og betrukket med sort "strømpe". De kostede dengang omkring kr. 2.000 pr. stk. De spiller nu udemærket og er for et par år siden optimeret med udskiftning af komponenter i delefilter samt nyt frontskum. Dog er de ikke helt så levende i lydbilledet som jeg kunne tænke mig, omend jeg er ganske tilfreds med, at de ikke er for skarpe/skingre i diskantområdet.

Da første prioritet, rent økonomisk, desværre ikke er på HIFI fronten søger jeg et par prisvenlige gulvhøjttalere, der dog ikke må være FOR store. Har spottet et par Wharfedale 230 2½ vejs højttalere, som umiddelbart har fået fine test. De er dog kun bestykket med 2 x 6,5" basenheder, hvoraf den ene vidst primært leverer mellemtone, så er i tvivl om den vil kunne give den samme basfylde, som min 8" basenhed i mine gamle System Audio.

Har nogle her erfaring med denne højttaler, herunder også om den leverer et levende og dynamisk lydbillede?

På forhånd tak

Til top Vis Islin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Islin
 
Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 Juli 2015
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 526
Sendt: 16 Maj 2016 kl. 02:13 | IP-adresse registreret  

Hej.

Du behøver ikke at være nervøs for, om 2x6,5" kan levere samme basfylde som din 8". Ja, den ene bas spiller også mellemtone - men ikke hovedsaligt. De to 6,5" spiller formentlig begge det fulde basområde. Den ene spiller så samtidigt mellemtoneområdet.
Når du har to basenheder på 6,5", svarer det stort set til én basenhed på 12".

Ud fra dine ønsker, rent klangmæssigt, så vil du kunne få rigtig meget ved at se på brugte højttalere. F.eks. kan du til prisen få DLS R55 eller R66, som er en fremragende højttaler til prisen, og som spiller lige som du kan li' det.
Og ellers se efter et sæt Dynaudio Audience 72. De fås ofte til 3-4000,-

M.v.h.
Til top Vis Kurt P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt P
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2799
Sendt: 16 Maj 2016 kl. 05:48 | IP-adresse registreret  

KurtP skriver: "Når du har to basenheder på 6,5", svarer det stort set til én basenhed på 12".


Hvordan kommer du frem til det resultat?
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj.
 
BCBC
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 368
Sendt: 16 Maj 2016 kl. 08:19 | IP-adresse registreret  

Jeg får det nu til at en 12 tommer har et areal der er ca. 1,7 gange større end 2 stk 6,5 tommer

__________________
Livet er som en BOX med hifi, man ved aldrig hvad man får!
Til top Vis BCBC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BCBC
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1063
Sendt: 16 Maj 2016 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Enden diskussioner om membran arealer udarter sig.....hvad er din prisramme, brugt/nyt og hvad hører du mest af? Kik evt. på
nyere SA højtalere, da du er glad for de gamle?
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 Juli 2015
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 526
Sendt: 16 Maj 2016 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Sorry, det glippede lige med regnekraften (bemærk indlæggets tidspunkt ).

De to 6,5" basenheder svarer meget godt til den 8" enhed han har i forvejen - måske endda lidt mere.

M.v.h.
Til top Vis Kurt P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt P
 
Islin
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Maj 2016
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2
Sendt: 16 Maj 2016 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres indlæg.

Jeg har i dag suppleret mine 2 fronthøjttaler med en XTZ aktiv subwoofer bestykket med en 8" enhed, dette til dels da mine gamle SA'er ikke går
så dybt ned og da jeg synes god basfylde supplerer min musiksmag, funk/rytmisk musik godt. Mit system består iøvrigt af en 2x60 watt
Cambridge forstærker og en Denon DCD 1450 AR. Jeg er ok tilfreds med min forstærker, men den leverer ikke den mest slagfaste lyd som f.eks.
en NAD forstærker gør. Til gengæld leverer den et behageligt lydbillede uden skinger lyd.

I forhold til højttalere som det her indlæg jo handler om, har jeg tidligere forsøgt mig med Dali Ikon 6 som også er bestykket med 2x6,5" enheder
(første udgave). Den var væsentlig mere detaljerig end mine gamle SA, og nok også mere slagfast i basområdet, hvilket jeg i den grad
eftersøger, men desværre var lyden for mig for skinger og lydbilledet ikke lige så fyldigt og omsluttende som mine gamle SA'er.

Som skrevet kan jeg ikke tillade mig, at pumpe for mange penge i et nyt sæt, så den øvre grænse for et par (nyt eller brugt) ligger omkring kr.
5-6000 kr.

Opsummeret søger jeg i mine kommende højttaler en lyd der er : detaljerig, fyldig(oplevelsen af at være tilstede) og slagfast i basområdet (så
godt som det nu kan blive med min forstærker) og for guds skyld blød og behagelig i diskantområdet.

Desværre er der også krav til størrelsen, som hedder inden for en meter i højden, 20-25 cm i bredden og max. ca. 30 cm. dybden.

Måske jeg ikke får noget der er væsentlig bedre end det jeg har i den prisklasse, men forsøger alligevel


Som skrevet har jeg overvejet Wharfedale 230, som er lidt mindre i kabinetvolumen og er bestykket med 2x6,5". De kan pt. købes for 1.495,- pr.
stk. , men tænker, at det vel er begrænset hvor meget kvalitet man får for de penge. Mine gamle SA'er kostede kr. 2.000 pr. stk. for 30 år siden.

Til top Vis Islin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Islin
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1063
Sendt: 16 Maj 2016 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Jeg ville nok vælge modellen støre i Wharfedale serien. Eller Triangle som er et andet bud. Men...svært at høre noget man kan
bestille over nettet?...De skal helst høres først. Eller et sæt XTZ gulvkasser?...pt. til salg her på sitet (Xtz 99.36 II...nordjylland!)
Eller du skal over i en stander....XTZ laver nogle fine af slagsen. Du må ud og høre nogle af dem....
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes