Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. maj 2024 | 01:01   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Kompakt højttaler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
itjf
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 13 Oktober 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 147
Sendt: 11 December 2016 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Kan I anbefale en god kompakt højttaler til Hegel H80?
Jeg har tit læst at nogle højttalere kræver en kraftig forstærker og H80 er jo "kun" på 2x75 W, er der noget jeg skal tage højde for
her? Handler det om "Følsomhed" f.eks. Sensitivity (1W, 1m): 87 dB?
Jeg har en lille stue og går efter en forholdsvis kompakt højttaler, har kig på følgende:

System Audio Pandion 2
Rubicon 2
Epicon 2
Dynaudio X14
KEF R100

I må meget komme med meninger om hvilke af disse modeller der vil være et godt med H80.
Til top Vis itjf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af itjf
 
itjf
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 13 Oktober 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 147
Sendt: 11 December 2016 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

PS: I må meget gerne komme med andre forslag
Til top Vis itjf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af itjf
 
Jonaspetersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 September 2009
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 273
Sendt: 11 December 2016 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Hvis du er til brugt så vil jeg anbefale det sæt Focal profile Black Diamond 908 brugt til 5500,- kr inkl standere (røverkøb). Hvis du vil ofre let mere så er der et par Focal Electra 1007 BE brugt til 14000,- kr inkl standere som er på meget meget højt niveau (læs reviews på nettet). Fantastisk stander højttaler som er på niveau med B&W Diamond serien.. Nogle mener endda at Beryllium diskanten er bedre end på Diamond serien. Dem ville jeg klart springe på. Kan ikke gøres bedre før du er over 30000,- kr, og klasser bedre end dem du nævner. (har selv haft masser af B&W, Dali og Audiovector med videre)

Alternativt et nyt sæt Triangle Signature Theta Black (5999,- kr pr stk), super lækker højttaler med meget stor underholdningsfaktor. Har selv storebroren og der er tale om en meget musikalsk højttaler.

Alle er letdrevne. Hvilket er en stor fordel med den forstærker du har. Har generelt selv handlet brugte højttalere. Får du dem til den rigtige pris, i god stand, kan de ofte sælges for det samme hvis du en dag vil skifte
Til top Vis Jonaspetersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonaspetersen
 
Jonaspetersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 September 2009
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 273
Sendt: 11 December 2016 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Fandt lige denne test af folk der ved hvad de taler om ;)

http://www.stereophile.com/standloudspeakers/606focal/#ubw0h Hg5wWTHI6uO.97
Til top Vis Jonaspetersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonaspetersen
 
Morgenstjerne
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 03 August 2012
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 680
Sendt: 11 December 2016 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Ikke særlig gode målinger på den 1007 Be.

__________________
PRaT er nr.1!
Til top Vis Morgenstjerne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morgenstjerne
 
Jonaspetersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 September 2009
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 273
Sendt: 11 December 2016 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Jeg kigger ikke så meget på målinger, jeg lytter

Mine nuværende Triangle Quartet er bestemt ikke de mest analytiske, men til gengæld de de mest underholdende og musikalske jeg har haft
Til top Vis Jonaspetersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonaspetersen
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1620
Sendt: 11 December 2016 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Arh... målinger kan sagtens bruges, men ud over at det kan være en udfordring at foretage dem, så er det også nogle gange en udfordring at forstå dem - mig selv inklusiv   Focal har da et tydeligt boost på hele 5dB i basområdet, samt et tydeligt hæv i nedre diskantområde - absolut ikke en neutral højttaler. Men korrekt at man sagtens kan ignorerer det og bare lytte, men pænt måler den ikke - hvis vi lige skal være lidt kritiske
Igen - hvis du syntes den lyder godt, så køb den og elsk den. Men hvis du en dag undre dig over den dybere mening i hvorfor noget lyder på den ene eller den anden måde, så er der for det meste en fornuftig forklaring - uanset om man mener det eller ej

Men til trådstarter - så er Dynaudio'en nok den jeg ville kigge på:
http://www.lydogbillede.dk/test/dynaudio-excite-x14/
Lyd og billede skulle rent faktisk være fornuftige i deres test - både hvad angår troværdighed og tilgang.
Ellers, hvis det er muligt - prøv Buckhard S200 eller S300
http://www.lydogbillede.dk/test/hojttalere/buchardt-audio-s3 00/

Følsomhed er noget du ikke skal tænke helt så meget over i din situation. Du vil stadig kunne spille fint højt til det meste, som passer til disse mindre højttalere. Og sammenhængen i lydbilledet er derfor vigtigere, hvilket også har meget med opstilling i din stue, med henblik på din akustik, som er utrolig vigtig - idet at meget af det, som du lytter til - er reflektioner fra dit lytterum
Desuden vender man sig til meget, hurtigt - så i længden vil du faktisk - i det fleste tilfælde - blive gladere for en mere neutral højttaler. Tro mig - "boom boom" og fremhævet diskant, imponere kun i en kort periode, derefter bliver man træt af det og nyder ikke musikken længere. Men det så min prioritering - netop at nyde musikken og slappe af 
Mange gange kan man prøve dem hjemme - giv dig god tid og vær sikker i dit valg - så føles det forkert, så lad være - der er så mange muligheder
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Bent Øre
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 December 2015
Lokalitet: Fyn Nord
Status: Offline
Indlæg: 37
Sendt: 11 December 2016 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv lige byttet mig til et par Tannoy - Revolution XT6   Ikke alene spiller de godt... Det er også nogle af de kønneste højtalere på markedet....    

Ellers vil jeg også fremhæve Buchardt S300
Til top Vis Bent Øre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bent Øre
 
Jonaspetersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 September 2009
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 273
Sendt: 12 December 2016 kl. 07:14 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor skrev:
Arh... målinger kan sagtens bruges, men ud over at det kan være en udfordring at foretage dem, så er det også nogle gange
en udfordring at forstå dem - mig selv inklusiv  ...

Jeg siger ikke målinger ikke kan bruges, eller kan være relevante. Det er bare ikke det jeg vægter mest

Godt forslag med Dynaudio. Jeg vil dog stadig forslå trådstarter at kigge på brugtmarkedet. Der kan virkelig gøres nogle gode køb, hvilket også var pointen i mit indlæg, målinger eller ej

Til top Vis Jonaspetersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonaspetersen
 
Nigro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Juni 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 118
Sendt: 12 December 2016 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Jeg så et par Dynaudio 1.3 SE brugt. Jeg ville lytte på dem før du køber X14

+1 Til Buchardt i øvrigt.

Til top Vis Nigro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nigro
 
Morgenstjerne
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 03 August 2012
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 680
Sendt: 12 December 2016 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Dynaudio 1.3 SE har jeg ejet. En Hegel H80 er ikke nok til dem.

__________________
PRaT er nr.1!
Til top Vis Morgenstjerne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morgenstjerne
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1620
Sendt: 12 December 2016 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Jonaspetersen skrev:

Digital_Thor skrev:
Arh... målinger kan sagtens bruges, men ud over at det kan være en udfordring at foretage dem, så er det også nogle gange
en udfordring at forstå dem - mig selv inklusiv  ...

Jeg siger ikke målinger ikke kan bruges, eller kan være relevante. Det er bare ikke det jeg vægter mest

Godt forslag med Dynaudio. Jeg vil dog stadig forslå trådstarter at kigge på brugtmarkedet. Der kan virkelig gøres nogle gode køb, hvilket også var pointen i mit indlæg, målinger eller ej


Point taken   Det er nok også bare fordi jeg kører aktivt, så skal der nemlig måles - ellers bliver det noget rod
Brugtmarkedet bugner med fine højttalere til rigtig gode priser - men det er for det meste putikkerne der giver lov til at låne med hjem - selv om det godt kan lade sig gøre med private, hvis man spørger pænt og det ikke er for besværligt.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
44nitram
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 164
Sendt: 12 December 2016 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Hej
Hvilke parameter er vigtigst for dig ved en højttaler.
Til top Vis 44nitram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 44nitram
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1620
Sendt: 12 December 2016 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Lige et forslag - altid en god ide at bruge "@" og så navnet på den du henvender dig til, ellers er det lidt svært vide hvem du vil have svar fra
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
itjf
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 13 Oktober 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 147
Sendt: 13 December 2016 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Mange tak for forslagene. Jeg har ikke noget i mod at købe brugt, det skal bare helst være nyere modeller, højst 4-5 år gamle.
Ellers kan lige så godt beholde mine "gamle" højttalere (KEF Reference One fra 90'erne), der egentlig spiller meget godt, men jeg
forventer der er sket udvikling siden dengang.
Jeg må ud og prøve at lytte Dynaudio X14.

@44nitram skrev: "Hvilke parameter er vigtigst for dig ved en højttaler."
Jeg har svært ved at sætte ord på hvilken lyd jeg foretrækker. Foretrækker ikke for rungende dyb bas, derfor tænker jeg at et par
kompakt højttalerne kunne være vejen frem.
Til top Vis itjf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af itjf
 
thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4017
Sendt: 13 December 2016 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Endnu en anbefaling til Dynaudio X14 fra mig. De spiller fantastisk stort og flot ift. deres latterligt lille størrelse.

Også en anbefaling til Vienna Acoustics Haydn Grand Symphony Edition. En lidt større højttaler, men spiller også med større ro og overskud. .

Buchardt spiller også godt. Hans S300 spiller med god bass så foden ikke kan holdes i ro, men kræver lidt plads.
Hans S200 er også god, men jeg synes ikke den hænger helt så godt sammen som S300.

Af de nævnte synes jeg Vienne Haydn Grand SE er de bedste.

Jeg har drevet ovenstående med en lille Densen forstærker på 60 watt uden problemer.

__________________
Mvh Thue
Til top Vis thuekay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thuekay
 
44nitram
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 164
Sendt: 13 December 2016 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Hej
Så er det jo svært at kunne rådgive. De fleste her på Hifi4all vil jo anbefale nogle højttsler som de selv har kendskab til. Det er så ikke sikkert at det er det du ønsker. Jeg har haft omkring 60 - 70 forskellige kompakt højttsler forbi mit set up. Mange lånt, nogle købt nyt og andre brugte.

Efter også utallige lytte seancer hos forskellige forretninger har jeg endelig fundet de parameter som jeg finder vigtigst i en højttaler. Nu har du jo også en ganske udemærket forstærker. Jeg vil vælge en allround højttaler. Min erfaring er at klassisk musik er godt at bruge som udgangspunkt. I sær klangene på violiner klaver og blæser er svære at gengive. Hvis man " ved" hvordan det lyder i virkeligheden så vil det være mit parameter. Ellers stemmer. Kan de spille klassisk musik så kan de spille alt musik ( her tænkes ikke på hård tekno, Heavy Rock).

Jeg vil foreslå et sæt Dynaudio gerne en Excite 12, 14 eller 18 som bedste valg for at få noget erfaring. Hvad du sætter mest pris på. Som en skriver så vil jeg holde mig væk for 1.3 se. de kræver effekt. Med en Hegel skal man sørge for at benytte højttaler med silke dome, da både bånd og metal domer efter min mening kan blive for skarbe i lyden. Måske også De nævnte Dali kunne være en mulighed. Vil du have super musikalske højttaler så vil jeg anbefale Spendoe SA 1, Harbeth, Stirling, eller Graham.

Husk altid at højttaler SKAL prøves af der hjemme.

Til top Vis 44nitram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 44nitram
 
Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 Juli 2015
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 526
Sendt: 14 December 2016 kl. 04:04 | IP-adresse registreret  

I stedet for Dynaudio Excite X14 var jeg helt sikkert gået efter Excite X18 i stedet for! Meget mere lyd for pengene...
http://www.lydogbillede.dk/test/hojttalere/dynaudio-excite-x 18/

M.v.h.
Til top Vis Kurt P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt P
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes