Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 00:33   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Bas sætter ud? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
haj-end HaiFai
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2016
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 61
Sendt: 10 November 2017 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Jeg bi-amper (passiv, vertikal bi-amping) et par Dali Ikon 6 højttalere med to Marantz PM-11S3. Når jeg har spillet højt og længe sætter basmembranen ud i den venstre højttaler...?! Altid kun den venstre højttaler. Lyden forsvinder lige pludselig bare fra basmembranen, så kun mellemtonen og diskanten er hørbare. Højre højttaler lyder stadig fint fra top til bund. Hvad kan det skyldes?

- Er delefilteret ved at gå? (trods alt 13 år på bagen)
- Eller er det fordi, jeg har 2x400W til rådighed i 4 ohm (højttalerne anbefales vistnok kun    forstærkerkraft på 50-175W?  

Hmmmm...


Til top Vis haj-end HaiFai's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af haj-end HaiFai
 
no1Klein
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 December 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 287
Sendt: 10 November 2017 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Du har selv svaret på det hele 
Pas på du ikke selv får det for varmt i aften
Mortensaften andesteg
Til top Vis no1Klein's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af no1Klein
 
FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 518
Sendt: 10 November 2017 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

At have "for meget" effekt er ikke et problem.
Så kig andre steder.

Jeg ville anbefale dig at bytte rundt på kablerne, så du kan se om det er den ene forstærker...
Er det muligt med en forstærker pr. højtaler?

Evt. byt højtalerne rundt...

Nu forstår jeg ikke lige hvad du mener med biwiring "vertikalt" ?

Men prøv et af ovenstående.

Mvh.
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 10 November 2017 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Lyder for mig som noget, jeg har oplevet for mange år siden. En defekt svingspole i en basenhed (12" ATC). Den afbrød simpelthen, når den blev varm. Det endte med et væddemål hos Audioscan (ja, det er længe siden). Hvis enheden ikke fejlede noget, så betalte jeg. Hvis den virkelig havde fejl, så fik jeg en ny. Af med membranen og så stille og roligt tække tråden af svingspolen. Da vi var to trediedele henne, sad vi med stumpen i hånden og den sidste trediedel tråd sad stadig på svingspoleformen.
Jeg fik en ny.

Check for løse forbindelser på delefiltret til den pågældende basenhed, check litzetrådene fra terminalerne på bassen og ind til svingspolen. Finder du intet, er enheden med næsten 100% sikkerhed defekt.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 10 November 2017 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Dali. Er der ikke tale om en højttaler med to basenheder? Kørt med Biwiring.
Afhængig af opdelingen af terminaler og enheder. Kan det ikke være den ene forstærkerkanal som svigter?
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 10 November 2017 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

Biamping skulle der stå.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 10 November 2017 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Du har ganske ret
Den smuttede lige, men nemt at afprøve. Byt forstærkere mellem højre og venstre, så burde det vise sig, hvor fejlen ligger

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
haj-end HaiFai
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2016
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 61
Sendt: 11 November 2017 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

Jeg prøver ved dagslys i morgen at bytte om på de to forstærkere. Det har hidtil været min master der trak den defekte højttaler (og slaven trak højre højttaler). Jeg bytter om på dem og ser om problemet følger med over på den anden højttaler (så er det forstærkeren, der er koks i) eller om det stadigvæk er i venstre højttaler (så er det højttaleren, der er bøvl med).

 FelixtheDane:
Horisontal
biamping = 1 forstærker trækker de høje frekvenser i begge ht + 1 forstærker trækker lavfrekvenserne i begge ht.

Vertikal biamping = hver forstærker trækker hver sin højttaler over hele frekvensregistret.
Til top Vis haj-end HaiFai's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af haj-end HaiFai
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 11 November 2017 kl. 07:25 | IP-adresse registreret  

Ja, eller simplere. Byt kablerne på den højttaler, hvor bassen svigter. Derved bytter forstærkerkanalerne arbejdsopgaver. Der lyder jo lidt pudsigt at begge basenheder skulle have samme fejl. Samtidig. For siden at gå i orden og derefter gentage fejlen.   
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
44nitram
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 164
Sendt: 11 November 2017 kl. 07:36 | IP-adresse registreret  

( Hvis du ønsker at spille meget højt, så skal du kikke efter et PA anlæg. Der givet ørerne op gør grejet, av av mine øre så fik jeg også tinitus).

Der er nok helt klart at bass enheden er blevet overbelaste, tror heller ikke at "kvaliteten" i Dali kan tåle at spille så højt. Ellers skal du finde nogle
højttaler af god kvalitet der har en høj følsomhed.
Til top Vis 44nitram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 44nitram
 
haj-end HaiFai
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2016
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 61
Sendt: 12 November 2017 kl. 00:59 | IP-adresse registreret  

Så har jeg lavet ombytningen af mine ht. Nu er der så bare at vente og høre om fejlen opstår igen. JEg oplevede det første gang i maj, derefter i september, og så nu her i onsdags - så det kan være i morgen eller om fire måneder, pyyyyh.
Jeg prøver et par timer med fuld knald på Queen's greatest og ser om det kan fremprovokere fejlen.

 
Til top Vis haj-end HaiFai's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af haj-end HaiFai
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 12 November 2017 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

haj-end HaiFai skrev:
Jeg prøver ved dagslys i morgen at bytte om på de to forstærkere. Det har hidtil været min master der trak den
defekte højttaler (og slaven trak højre højttaler). Jeg bytter om på dem og ser om problemet følger med over på den anden højttaler (så er
det forstærkeren, der er koks i) eller om det stadigvæk er i venstre højttaler (så er det højttaleren, der er bøvl med). FelixtheDane:
Horisontal biamping = 1 forstærker trækker de høje frekvenser i begge ht + 1 forstærker trækker lavfrekvenserne i
begge ht.Vertikal biamping = hver forstærker trækker hver sin højttaler over hele frekvensregistret.


Jeg tror det omvendt (vertikal/horisontal)
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 12 November 2017 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Det er det så IKKE

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 12 November 2017 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

I har ret, scuse.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 3329
Sendt: 03 December 2017 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

44nitram skrev:
( Hvis du ønsker at spille meget højt, så skal du kikke efter et PA anlæg. Der givet ørerne op gør grejet, av av mine øre så fik jeg også tinitus).

Der er nok helt klart at bass enheden er blevet overbelaste, tror heller ikke at "kvaliteten" i Dali kan tåle at spille så højt. Ellers skal du finde nogle højttaler af god kvalitet der har en høj følsomhed.


Nu har han jo ikke skrevet i dB hvor højt han spiller, bare at han har "spillet højt" hvilket er subjektiv. Om bassen er blevet overbelastet kan meget vel være, men der er også andre meget klare muligheder. Jeg har selv Dali herhjemme, med nogle hundrede solide watt i røven. Og det mener naboen (jeg bor i hus) sagtens kan spille højt, når glassene i hans skab begynder at danse med.

De fleste højttalere af bare nogenlunde byggekvalitet, kan æde store mængder effekt, så længe denne er med lav eller ingen forvrægning. Så jeg tror ikke Dali er hverken bedre eller ringere til at spille højt end andre hifi højttalere. Og hvis man ikke kan få sin sult efter lydniveau stillet med det grej hifi producenterne laver, kan man som du skriver, sagtens finde noget der kan spille meget højere i PA kategorien.   
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes