Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. marts 2024 | 05:17   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Uden skarp diskant? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Harald
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 65
Sendt: 27 Maj 2019 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Kære hifi-folk!

Jeg leder efter nogle gulvhøjtalere til min Exposure 2010s2d 75W integreret forstærker. I dag spiller jeg fra Focal Chorus 826v (forløberen til Focal Aria 926) med Cambridge Audio CXN og Spotify som kilde (kan ikke rigtig høre forskel med Tidal, men det er en anden dsikussion).

Overordnet er jeg meget tilfreds med systemet. HT har en fin klang med rig på mellemtone og klar diskant. Desværre opleverer jeg diskanten som skinger efter længere lyttetid og/eller ved højere lydniveau, så jeg vil prøve at skfte HT ud.

Hvad kan I anbefale af HT som er gode til akustisk musk og jazz, men som ikke har en skarp diskant? Bas er rart, men ikke min fokus. Budget er 15-20k.
Til top Vis Harald's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harald
 
thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4017
Sendt: 27 Maj 2019 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Jeg synes ofte at højttalere med softdome lyder naturligt og slet ikke skarpt i toppen.
Gode højttalere i samme størrelsesorden som dine nuværende kunne være Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand og Sonus Faber Venere 2.5 / 3.0.

Ovenstående spiller med naturlig fylde og er til den varme side, så der kan spilles musik i lang tid uden lyttetræthed.

Derudover, har du overvejet om det måske er dit rum og akustik som skaber problemerne, og ikke dine højttalere?

__________________
Mvh Thue
Til top Vis thuekay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thuekay
 
Harald
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 65
Sendt: 27 Maj 2019 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Tak for svar. Jeg må se om jeg kan prøve de der Venere som jeg har luret lidt på før.

Mht akustik: sidder på en uldsofa, har tæppe på gulvet, malerier på væggene og planter i hjørner og ved siden af sofaen. Der hænger tunge
bomuldsgardiner ved vinduer og loftet er af gips.

Se evt. rummet i tråd her hvor jeg har skrevet om akustikken: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=106555
Til top Vis Harald's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harald
 
Ørehænger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 April 2019
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 27 Maj 2019 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Hvis du har mod på at eksperimentere lidt er her et forslag. Jeg kender ikke din højtaler, men det er min erfaring at diskant enheder monteret i kabinet kan give nogle ubehagelige kantrefleksioner og det på en højtonedriver der i dag ville koste 2-4000 kr/stk. Jeg oplevede ubehaget ved at især trompeter i jazz musik blev nærmest "stikkende" i ørene. Jeg pillede højtonedriverne ud af kabinettet og stillede dem oven på højtaleren - og væk var problemet. De kom aldrig tilbage i kabinettet igen! B&W har nu samme princip på en del af deres højtalere.

En lidt mindre radikal løsning/ billigt eksperiment kunne være at købe feks. et stk. sort filt i en stof forretning (ca 2-3mm tykt, mener det kan købes ark af ca A4 størrelse). Klip et hul der er Ø 5mm større end diskanten. Dæk hele den åbne front. Klæb filten fast med små stykker dobbeltklæbende tape omkring diskanten, men kun på metal flangen rundt om diskanten. Brug ikke db klæbende tape på den sorte pianolak, det kan ødelægge overfladen. Brug istedet malertape på den malede/lakere del, men det må ikke sidde mere end 2-4 uger så kan limen falde af dårlig maler tape.

Nu er du så klar til at lytte om det er kantrefleksioner der er dit problem. Hvis det er det skal du finde en mere permanent løsning med påsætning af filten. Det er muligt at der skal skrues lidt op for diskanten - eller ned for de andre enheder når diskantens kantrefleksioner dæmpes filt.

Jeg kender ikke din forstærker - men du kunne evt. prøve at spille på dine højtalere med en anden forstærker - det kan være den spiller diskanten på en anderledes - og måske behageliger måde.

Dette var et par forslag til at kortlægge dit problem. Herefter vil du muligvis have have en ide om, om det er forstærker eller højtalere du skal investere i først. Mht. højtalere er min personlige præference fritstående diskant og mellemtone men dæmpning af enhver mulighed for kantrefleksion. Det giver mere luftighed og dybde i lydbilledet - men det er igen en personlig smag.

God fornøjelse
Til top Vis Ørehænger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ørehænger
 
Jens EK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 April 2012
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 205
Sendt: 28 Maj 2019 kl. 01:08 | IP-adresse registreret  

Forslaget med en Vienna er ikke så tosset. De spiller med lidt fylde
og ingen skarphed.
Til top Vis Jens EK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens EK
 
Harald
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 65
Sendt: 28 Maj 2019 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

Ørehænger skrev:
Hvis du har mod på at eksperimentere lidt er her et forslag.
1. ...højtonedriverne ud af kabinettet og stillede dem oven på højtaleren...
2. ...klæb filten fast med små stykker dobbeltklæbende tape omkring diskanten...
3. ...spille på dine højtalere med en anden forstærker
God fornøjelse


Tak for gode råd, jeg må i gang med 1. skruetrækker og/eller 2. filt. Har prøvet 3. at spille fra en anden forstærker Atoll In 200se. Da blev toppen mere
behaglig, men forstærkeren var mindre agil og sløset i bunden. Det var spændende at eksperimentere med. Det er svært at vælge hvor jeg skal sætte
ind: ht eller forstærker, og beviser at det kombinationen og ikke de enkelte dele som skal passe sammen. Og hvordan ellers end i en hifi forretning, kan
man afprøve flere kombinationer.
Til top Vis Harald's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harald
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1142
Sendt: 28 Maj 2019 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

Det er således, at alle højttalere har et hæv i diskanten - så man kan "høre" den store/gode opløsning.

Jeg ville eksperimentere med modstand i serie med tweeteren, således at du/man får den dæmpet passende.

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Harald
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 65
Sendt: 28 Maj 2019 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Også en mulighed! Har ingen erfaring med denne slags: hvor kraftig skal sådan en modstand være ca?
Til top Vis Harald's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harald
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1142
Sendt: 28 Maj 2019 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Prøv først med omkring 2 ohm (husk det skal være nogle der kan tåle effekt).

Noget i stil med denne:

Køb fx. 4 styk, så kan du eksperimentere med 1.5, 3.0 og 4.5 ohm



__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Ørehænger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 April 2019
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 28 Maj 2019 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Hvis højtaleren står højt i diskanten kan det være en fordel hvis du prøver at dæmpe med filt før du prøver noget andet. Hvis du begynder
at skille højtaleren af kan det efterlade spor og sænke gensalgsværdien hvis du tænker på at sælge dem videre. Bare et tip
Til top Vis Ørehænger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ørehænger
 
Listepeter
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 28 Maj 2019
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 28 Maj 2019 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:
Det er således, at alle højttalere har et hæv i diskanten - så man kan "høre" den store/gode opløsning.

Jeg ville eksperimentere med modstand i serie med tweeteren, således at du/man får den dæmpet passende.

Det kan man ikke uden også at ændre delefrekvensen. Skal man kun bruge en seriemodstand skal den sidde før delefilteret ellers skal der bruges en L-pad så impedansen holder sin værdi.

Til top Vis Listepeter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Listepeter
 
vennerberg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 44
Sendt: 29 Maj 2019 kl. 08:12 | IP-adresse registreret  

Meget vel akustik. Jeg havde samme problem på et tidspunkt. Hjalp gevaldigt da jeg fik en Lyngdorf med RoomPerfect. Prøv at låne en, det er da et
forsøg værd. De kan også godt fås for en rimelig brugtpris.
Mvh.
Til top Vis vennerberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vennerberg Besøg vennerberg's Websted
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 29 Maj 2019 kl. 08:17 | IP-adresse registreret  

Vil lige kaste endnu en mulig løsning på banen. Har længe kæmpet med en anmassende diskant på mine Dynaudioer. Det faldt først på plads da jeg
prøvede nogle andre højttaler- og signalkabler.

Så inden du begynder at klippe og klistre, lodde eller købe andre højttalere. Så vil jeg anbefale du låne så mange kabler du kan og leger lidt med det.
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
Harald
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 65
Sendt: 29 Maj 2019 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

vennerberg skrev:
Meget vel akustik. Jeg havde samme problem på et tidspunkt. Hjalp gevaldigt da jeg fik en Lyngdorf med RoomPerfect. Prøv at låne en, det er da et forsøg værd. De kan også godt fås for en rimelig brugtpris.
Mvh.

Skægt, synes ellers at jeg har hørt at RoomPerfect bedst regulerer de lave frekvenser.

Dalgas skrev:
Vil lige kaste endnu en mulig løsning på banen. Har længe kæmpet med en anmassende diskant på mine Dynaudioer. Det faldt først på plads da jeg prøvede nogle andre højttaler- og signalkabler.

Så inden du begynder at klippe og klistre, lodde eller købe andre højttalere. Så vil jeg anbefale du låne så mange kabler du kan og leger lidt med det.

Også en god idé! Skal have fundet en jeg kan låne signalkabler hos.

Til top Vis Harald's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harald
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 29 Maj 2019 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Du kan evt ringe til den butik nærmest dig, og tage en snak med dem - mere, så du sikre dig, at de har et udlåns sæt hjemme Det plejer, at have nogle fornuftige kabler, som er til, at betale. Jeg kører selv med nogle af deres HT kabler. Start med, at prøve med nogle rene kobber kabler, da sølv godt kan give et løft i diskantområdet.

En anden ting, som du også kan prøve, at arbejde med er vinklingen af højtalerne. Start med, at markere højtalerens hjørner op på gulvet med noget tape - så kan du altid komme tilbage til udgangspunktet igen. Nogle højtalere kan godt lyde forkert, hvis ikke vinklingen ind mod lytte positionen ikke er rigtig. Så ændre en lille smule på vinklingen, lyt og gentag til det lyder så godt som muligt. For, at få det bedste resultat - så brug en tommestok, så du er helt sikker på, at højtalerne står med nøjagtig samme vinkel, så præcist som overhovedet muligt Og her i huset kan jeg godt få et par aftner til, at gå med det
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 
Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 September 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 845
Sendt: 29 Maj 2019 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Dynaudios højtallere med silke-dome lyder rigtig behageligt, her burde du også en få god mellemtone som på dine Focal.
Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1060
Sendt: 29 Maj 2019 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Din højtaler model, er vist kendt for sin lidt "åbne"/stikkende diskant. Også for at spille bedre med + 100 watt. Dit rum kan også
gøre noget, altså dæmpes. Du kører jo digitalt, så prøv et bedre USB kabel og en Jitterbug? Men ligesom med kabler, er det svært
at ændre en højtalers karakter. Filt er billigt......
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 30 Maj 2019 kl. 07:46 | IP-adresse registreret  

Du kunne også bare få dem målt. Så vidste du en hel del mere om hvordan dine højttalere spiller 
Roomperfect er jo en færdig kasse, hvor du ikke rigtig kan bestemme noget selv. Så jeg ville hellere kaste en DSP ind i kæden og så rette lidt på de problemer du finder på målingen.
Mange gange er det slet ikke diskanten der er skarp. men måske din mellemtone der bryder op. Men igen er det kun noget man kan gætte sig til, så længe man ikke har måledata at støtte sig op af.

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Dk11706
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 357
Sendt: 30 Maj 2019 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Hvis du syntes dine højttalere er irriterende i diskanten, så ville jeg skifte dem ud, nu kender jeg din Focal og jeg har det på
samme måde med den. Som Digital_Thor er inde på så kan DSP måske, og det er kun måske fixe problemet, for du kan ikke
ændre hvordan højttaleren grundlæggende lyder, hvis designet er detalje orienteret (analytisk) så kan du DSP alt det du vil i 6-
12000hz og du vil stadig have stikkende s-lyde, en anden ting er også at hvis du ændrer for meget via DSP, så kommer det til at
lyde mærkeligt. For mig er DSP på passive delefiltre kun til små justeringer, da højttaleren har en signatur lyd man ikke bør
prøve at ændre. Hvis man vil DSP sig til en signatur lyd, så hedder det PA og aktivt delefilter. Grundlæggende så er en måling af
rummet en god ide, så ved man hvad man har at arbejde med.

Og glem alt om at bruge penge på kabler, de er kun til små detajler, og du kommer hurtigt til at bruge flere penge på kabler end
du har brugt på resten. Der blev for nogle år siden lavet en videnskablig test på om kabler virkelige gjorde en forskel, og
resultatet var, ja det gjorde de, men det var inden for 1db, så vi snakker detaljer.

Softdome er nok vejen frem, hvilket mærke er svært at sige, det afhænger af om du kan lide lys, eller mørk lyd. Sonus faber
med air-max diskant er ret lyse uden at være skingre, og Dynaudio er generelt til den mørke side, bare for at give et par
eksempler. At nogle syntes at et par tilspillede Dynaudio er skingre i diskanten, siger mig at der er noget helt galt med deres
setup/rum i min verden er de næsten for behagelige, det er ren fløde-lyd som kommer ud af dem, lige som jeg kan lide det .

De vienna højttalere som nævnes kender jeg ikke, men ved at der har været mange som har brændt mellemtonen af da den
spiller helt ned til 150hz, måske det har været på en anden model men det er nok værd at undersøge hvis du kan lide at spille
højt. Jeg har selv haft er sæt Rega som havde samme problem.
Til top Vis Dk11706's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dk11706
 
nafollec
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 63
Sendt: 30 Maj 2019 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Hvis lyden er "hård" er det min erfaring at det er 1-2 khz området der er dominerende. Hvis der er for meget "s" lyd er der peaks i diskanten, hvis
der derimod er mere "f" lyd er det en glat frekvensgang, det er ikke det du direkte spør om, men blot et indspark
Til top Vis nafollec's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nafollec
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes