Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. april 2024 | 00:26   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dali 870 vs Audiovector 5x (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Rosdam
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 510
Sendt: 24 Oktober 2019 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Hej Forum.

Jeg har står på vippen mellem de to her.. jeg har hørt audiovector 5x(har den selv)
Men jeg har fået kig på et sæt dali evidence 870. Er her nogen som har hørt begge højtalere
Som kan give mig noget vejledning. Jeg synes audiovector 5x mangler dyb bas.. er dali 870
Et bedre alternativ?
Til top Vis Rosdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rosdam
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 25 Oktober 2019 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft et sæt Evidence 870, som jeg sådan set var glade for. Jeg eksperimenterede med at lave dem fuldt aktive. Men så at mine ambitioner var større. Så derfor blev de lavet tilbage igen og solgt.
En af mine erfaringer var klart at de ikke spillede særlig meget dyb bas - her var afstemningen simpelthen for høj. De spillede virkelig god mellembas - meget detaljeret - men rigtig dybt blev det ikke trods den ret generøse portning.

Hvis du ellers er glad for dine 5X'er, så ville jeg se på et par subwoofere i stedet. F.eks et par stykker med 10" og en lille billig DSP til at håndterer det hele.
Det er min erfaring at mindre guldhøjttalere ikke kan spille den der fysiske bas, som mange ønsker. Jo subjektivt kan de godt sige lidt i det dybe. Men der skal noget membranareal til, med noget seriøs power, før at det på nogen måde begynder at rykke.
Med at par subwoofere, har du også den fordel at du kan kompensere for de alt for typiske rumproblemer, som stort set alle døjer med.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 410
Sendt: 25 Oktober 2019 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

870 er en dejlig højtaler, men som Thor også påpeger, så spiller de ikke dybt. Anskaffede selv ret hurtigt en sub, dengang jeg var den glade ejer af 870eren.
Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff
 
Rosdam
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 510
Sendt: 25 Oktober 2019 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Har du hørt dali 850? Jeg havde dem hjemme en kort tid. Synes faktisk at de havde mere dybbas end mine audiovector. Så jeg
tænkte at så måtte Dali 870 være endnu bedre, er de ikke en videre udviking af dali 850? Jeg har en mini DSP(med Duracell
live) sat til før min forstærker. En harman kardon pm665. Jeg har mulighed for at indstille bas osv. men efter justering havde
Dali 850 stadig mere dybbas end mine audiovector 5x. Ud fra hva jeg ku høre. Jeg mener bestemt audiovector 5x var en dyrere
højtaler end dali 850.. men jeg tror det er fordi at der er 2 baskamre på audiovectoren, hver bas har sit eget kammer, det ene
har bas refleks det andet er et lukket kammer. 2 stk bas i ét kammer giver nok mere bas, end et delt kammer til hver bas.
Til top Vis Rosdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rosdam
 
Rosdam
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 510
Sendt: 25 Oktober 2019 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Der sku stå DIRAC LIVE... istedet for Duracell🤦‍♂️
Til top Vis Rosdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rosdam
 
Rosdam
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 510
Sendt: 25 Oktober 2019 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Desuden da jeg købte mine Audiovector 5x kom de med en uoriginal Monacor diskant. Det fandt jeg først ud af senere. Så jeg fik
fat i et sæt nye diskanter. Scanspeak 2606/922000. Og så drejede jeg et diskanthus i aluminium (jeg er rustfast klejnsmed) jeg
synes resultatet blev godt😁
Til top Vis Rosdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rosdam
 
jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 410
Sendt: 25 Oktober 2019 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Rosdam skrev:
Har du hørt dali 850? Jeg havde dem hjemme en kort tid. Synes faktisk at de havde mere dybbas end mine audiovector. Så jeg
tænkte at så måtte Dali 870 være endnu bedre, er de ikke en videre udviking af dali 850? Jeg har en mini DSP(med Duracell
live) sat til før min forstærker. En harman kardon pm665. Jeg har mulighed for at indstille bas osv. men efter justering havde
Dali 850 stadig mere dybbas end mine audiovector 5x. Ud fra hva jeg ku høre. Jeg mener bestemt audiovector 5x var en dyrere
højtaler end dali 850.. men jeg tror det er fordi at der er 2 baskamre på audiovectoren, hver bas har sit eget kammer, det ene
har bas refleks det andet er et lukket kammer. 2 stk bas i ét kammer giver nok mere bas, end et delt kammer til hver bas.


Havde 850'eren inden jeg fik fat i 870. 850 har betydeligt mere dyb bas end den nyere 870. Derfor jeg anskaffede mig en sub for igen at få noget bas. :)
Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff
 
henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager lige en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 708
Sendt: 25 Oktober 2019 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Der er jeg så ikke helt enig. Jeg har også haft både 850 og 870. Grunden til at 850eren tit forbindes med en dybere bas er at den buldre mere end 870eren. 870 er mere detaljeret i lyden. Mine 870ere spillede rigeligt med dyb bas så meget at jeg sjældent havde min sub tændt. De blev trukket af en acurus a250 men også med en NAD 218 samt en rotel bx990 var der rigeligt med dyb bas. Men selvfølgelig kan ingen højttalere lave bas som en sub kan jeg brugte da også min SVS sub når der skulle lidt ekstra knald på.
Til top Vis henrik141's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrik141
 
Snejbjerg67
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 11 September 2017
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 79
Sendt: 25 Oktober 2019 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Jeg kender begge højtalere ret godt. Har haft dem. De kan godt spille bas, men hvis du vil have bas der sparker dig i brystkassen skal du have højtalere med anstændigt basmembranareal. Det får du ikke fra nogle af de to firmaer. Måske skal du også have for øje, at der sjældent findes megen information under 35-40 hz. medmindre du går efter orgelmusik o.lign. Det kommer så muligvis til at koste mere, at få gulvhøjtalere med 12 tommer eller mere i god kvalitet og det overstiger helt sikkert brugtprisen på nævnte højtalere. Jeg ville vente og spare op til noget som virkelig rykker frem for alle de fesne 2.5 vejs højtalere som oversvømmer markedet med specifikationer der er tydeligere som tekst end i praksis. Du har en højtaler, 3 vejs, som rigtig opstillet og med en kraftig forstærker spiller ok til noget sjovere kan hentes hjem.

__________________
Venlig hilsen
Keld
Til top Vis Snejbjerg67's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snejbjerg67
 
Rosdam
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 510
Sendt: 26 Oktober 2019 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

Okay. Hva vil du anbefale af højtaler så? Som kan give dunk i brystkassen😁
Til top Vis Rosdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rosdam
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 26 Oktober 2019 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Et bud kunne være et sæt højttalere fra Klipsch. De er ganske allround i spillestilen.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Rosdam
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 510
Sendt: 26 Oktober 2019 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Klipsch😊 det er noteret. Hvilken model?

Der må gerne komme flere gode foreslag😊
Til top Vis Rosdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rosdam
 
Snejbjerg67
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 11 September 2017
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 79
Sendt: 26 Oktober 2019 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Hej Rosdam! Jeg vil intet anbefale. Har mine favoritter. Gå hellere selv i gang med at undersøge markedet. Det kan være fuldstændig ligegyldigt
hvad andre måtte mene. Alle fremhæver deres egne indkøb. Bare tænk på fysikkens love når nu du bliver anbefalet Buchardt og lign. Ud og hør. Der
findes sikkert mange som gerne vil demonstrere højtalere som er til salg eller bare til inspiration. Læs lidt om højtalerteori måske. Man kan ligeså
godt lave lidt forarbejde.

__________________
Venlig hilsen
Keld
Til top Vis Snejbjerg67's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snejbjerg67
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 27 Oktober 2019 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

Jeg giver Snejbjerg67 ret.... kom ud og lyt lidt, så du får lidt forskellige indtryk..... det hjælper 
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 27 Oktober 2019 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

Det er jo netop en god ide at give nogle forslag til højttalere, han kan
se og lytte til. Det handler jo ikke om bare at sige" køb fenne, for den
har jeg selv", men bud han kan gå ud og se og høre på. 🙃😉🙃

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Rosdam
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 510
Sendt: 27 Oktober 2019 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Ja... det kunne være fedt med nogen foreslag😁
Til top Vis Rosdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rosdam
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 27 Oktober 2019 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

Man kan ikke rigtig få en 870'er eller en hvilken som helst anden reflekskonstruktion til at spille meget mere bas, med en DSP eller lignende. Når først porten har bestemt at festen er slut, så vil enhederne bare kæmpe en vild kamp for at pumpe luft, hvilket vil dræbe dem eller hive livet ud af effektforstærkeren.
Rosdam.... bare lige for at få lidt styr på det grundlæggende:
Hvor stort er dit rum, hvilken musik - gerne eksempler og vil du gerne kunne spille rigtig højt? Og og ..... hvor meget må det fylde... og hvor mange penge må det hele koste?


Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Rosdam
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 510
Sendt: 27 Oktober 2019 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Det er 7x5 meter rektangel.. jeg spiller alt fra klassisk(moldau fra smetana) til psytrance (sheyba fra ganesh) jeg spiller lidt højt
til husbehov.. hvor du stadig kan tale højt sammen. Og til fester bruger jeg mine Cerwin Vega AL1000 og et sæt bashorn. Min
WAF er rigtig god jeg får lov til det meste. Jeg vil nok skyde på ca 10000 for et sæt højtalere, satser på at købe brugt. Med
mindre der kan findes noget nyt der er noget ved til de penge.😁
Til top Vis Rosdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rosdam
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes