Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 12:45   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Skader på B&W DM603s3? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mixmaster
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 September 2021
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 17
Sendt: 07 November 2021 kl. 04:23 | IP-adresse registreret  

Jeg har overtaget et sæt højttalere som har fået nogle tryk på enhederne

Billeder af skaderne:
- først det lille tryk på basenheden
https://ibb.co/4gqzb7d

Her er diskant 1 og 2 vist
https://ibb.co/z7HVYw7
https://ibb.co/dKS4pkL

Jeg ved ikke om trykskaderne betyder noget ift. lydkvalitet (tør ikke sætte dem til med de viste skader).
Men kan man tage enhederne ud af kabinettet og folde skaden tilbage til sin oprindelige position?
Diskanterne virker meget hårde i materialet så det kunne godt se ud som om at de knækker i materialet hvis man forsøger at trykke dem på plads indefra.

Jeg håber at der er nogen som har et bud på en løsning så jeg kan undgå at de skal på værksted i Hifi KKlubben.
Min økonomi som studerende tror jeg ikke kan holde til den slags udskrivninger
Til top Vis mixmaster's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mixmaster
 
mixmaster
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 September 2021
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 17
Sendt: 07 November 2021 kl. 04:28 | IP-adresse registreret  

Links til billederne er her, har ingen anelse om hvorfor at billederne ikke bliver vist i min original post.

Billeder af skaderne:
- først det lille tryk på basenheden
https://ibb.co/4gqzb7d

Her er diskant 1 og 2 vist
https://ibb.co/z7HVYw7
https://ibb.co/dKS4pkL
Til top Vis mixmaster's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mixmaster
 
The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1001
Sendt: 07 November 2021 kl. 04:57 | IP-adresse registreret  

du kan tage noget klisterbånd og sætte på diskant også trække forsigtigt ud. men pas på det må ikke klister for meget men heller ikke for lidt.
men det bliver aldrig helt godt igen. du kan også prøve det samme på bassen men jeg tror ikke det har så stor betydning der.
der er også nogen der har brugt en støvsuge til trække diskanten ud, udvis stor forsigtighed

PS. jeg fralægge mig ethvert ansvar for ovenstående

__________________
Vi hører alle forskelligt
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz
 
mixmaster
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 September 2021
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 17
Sendt: 07 November 2021 kl. 05:12 | IP-adresse registreret  

The Real Wiz skrev:
du kan tage noget klisterbånd og sætte på diskant også trække forsigtigt ud. men pas på det må ikke klister for meget men heller ikke for lidt.
men det bliver aldrig helt godt igen. du kan også prøve det samme på bassen men jeg tror ikke det har så stor betydning der.
der er også nogen der har brugt en støvsuge til trække diskanten ud, udvis stor forsigtighed

PS. jeg fralægge mig ethvert ansvar for ovenstående


Støvsugeren havde jeg hørt om men har ikke turde bruge den fordi min støvsuger ikke har variabel sugekraft.
Men jov man siger vist af Gaffatape kan løse alle problemer!
Tak for forslaget jeg forsøger mig med tape og ser om ikke det kan løse problemet.
Ved du egentlig om jeg kan bruge dem i den tilstand de er i nu?
Til top Vis mixmaster's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mixmaster
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 07 November 2021 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

Der skulle ikke være noget problem i at spille med dem. Det ser kun ud tli at være en trykskade, som ikke kommer ind og ødelægger svingspolen bagved - så de skulle faktisk spille fint.
Prøv bare at sætte dem til og hør om der er noget der lyder mærkeligt - en ad gangen
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 08 November 2021 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Jeg er forundret over at så mange siger, at det ikke er noget problem. Det er muligt at diskanterne kan spille, men spredningskarakteristik og opbrud i membranerne er bestemt ikke som oprindeligt, og bliver det heller ikke, selv hvis det skulle lykkes at rette dem nogenlunde ud.

Der skal nye membraner på diskanterne, hvis højttalerne skal lyde som tiltænkt. Så hvis der skal lyttes seriøst på et rimeligt anlæg, så er der ingen vej uden om en reparation. Hvis du egentligt ikke går op i lyd, og bare skal have noget baggrundsstøj, så spil på dem som de er, hvis de overhovedet kan spille. Jeg er enig med The Real Wiz, i at skaden på basenheden sandsynligvis er en del mindre problematisk.

Når jeg googler B & W DM 603 S3 tweeter diaphragm, kan jeg finde dem til 80 € stykket hos en kendt Hollandsk leverandør af reservedele. Der er tale om originale reservedele. De har også glimrende videoer liggende på deres hjemmeside, som viser både hvordan højttaleren skilles ad og hvordan man skifter membranen. Det ser faktisk ret let ud. Hvis økonomien kan klare det, så ville det være mit valg.

Alternativt kan der findes noget som jeg antager er uoriginale reservedele fra USA til omkring 100 Kr. for et par. Hertil kommer der naturligvis transport, samt ikke mindst moms og importgebyr. Jeg vil tro at en totalpris på omkring 500 Kr. vil være realistisk. Men de uoriginale membraner leveres UDEN den ramme som membranerne er monteret på, hvilket betyder at det nok vil være noget sværere for en begynder/ikke øvet at udføre arbejdet.

Den sidste, og med stor sandsynlighed ringeste løsning, er helt enkelt at modificere højttaleren til at spille med nogle andre diskanter. Jeg kan se at delefrekvensen er helt oppe på 4Khz, og at følsomheden på den samlede højttaler er nede på 90db. Det burde være en overskuelig opgave at finde en enhed som kan spille fra 4k og op, og som enten har en passende følsomhed, eller som med jusetring af delefiltret kan få det. Dette ville dog helt klart være mit sidste valg, men jeg ville stadig forvente at jeg kunne få det til at virke bedre end med de nuværende membraner.

Held og lykke med projektet.

Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass
 
mixmaster
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 September 2021
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 17
Sendt: 15 November 2021 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Highmass,

Du skal have 1000 tak for din besked som har givet stof til eftertanke.
Jeg har nu fået testet og de spiller faktisk begge to. Det er dog rigtig svært at vurdere hvordan de bør spille - specielt da jeg er indehaver nummer to og aldrig har hørt dem spille før diskanterne blev skadet. Men min umiddelbare vurdering er, at de ikke fejler noget udover slagene/bulerne på støvhætterne til diskanterne.
Jeg har talt med Hifi Klubben som ikke supportere dem mere ift. reservedele. Derfor ender det nok med, at jeg bestiller de reservedele fra Holland som du henviser til. Jeg har set videoerne og det tror jeg godt at jeg kan klare selv. I øvrigt mange tak for info. hvad det angår. Er der andre original parts som jeg bør bestille nu jeg alligevel skal handle/bestille fra udlandet? - tænker også mens reservedelene stadig findes.

Digital Thor,
Tak for dit indlæg!
Jeg har fået dem testet & ja de virker og jeg tror ikke at jeg har brændt noget af i dem med den øvelse.
Dog har jeg massive problemer med at få dem til at spille i det setup som de var tiltænkt.
Lige nu har jeg en NAD 3300, som jeg bruger som forforstærker.
Jeg har 2 x NAD 2200 effektforstærker som er sat op i bridge mode.
Det store problem er nu, at jeg kun får lyd i én af højttalerne?
Begge NAD 2200 spiller fint hver for sig i stereo mode og højttalerne virker også begge to så snart de spiller i ren stereo mode fx via NAD 3300' eren uden effektforstærkerne tilkoblet.
NAD 2200'erne er sat i "mono" tilstand (Bridging) via en lille skyder bag på forstærkerne som er skubbet til venstre.
Fra NAD 3300'eren har jeg fra "PRE OUT" udgangen ført 2 signalkabeler til den venstre og højre NAD 2200 til deres "NORMAL INPUT" henholdsvis left og right. Jeg har også forsøgt mig med det NAD kalder "LAB INPUT" uden held.
Ifm. at jeg har det her mærkelige problem har jeg prøvet at udskifte forforstærkeren med en NAD 3155 son også har en "PRE OUT" udgang samt en ægte forforstærker NAD 1000 MONITOR SERIES PREAMP. Jeg får samme nedslående resultat lige meget hvad jeg gør.
Kunne du (eller andre) have et bud på hvad problemet er?1
Til top Vis mixmaster's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mixmaster
 
mixmaster
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 September 2021
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 17
Sendt: 15 November 2021 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Billeder af tilslutningerne:


Til top Vis mixmaster's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mixmaster
 
Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 736
Sendt: 15 November 2021 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Før du bestiller fra Holland så tjek lige om du kan finde en brugt 600S3. 601S3,602S3..... De benytter samme diskanter.
601S3 sælges nogen gange til 500 kr i den blå. Bemærk dog at der er to farver lys og mørk.

Mangler du service manualen, så send mig en PB, iøvrigt er den nem at finde på nettet, men jeg har den.

__________________
mvh
Ningbo
Til top Vis Ningbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ningbo Besøg Ningbo's Websted
 
mixmaster
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 September 2021
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 17
Sendt: 15 November 2021 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Ningbo,

Faktisk har jeg hentet servicemanualeni pdf-format, ellers tak for tanken.
Okay, jeg har ikke tænkt på at kunne finde dem brugt i dk.
Jeg holder øje med det fra nu af men vil gerne snart have problemet fixet så jeg ved ikke hvor lang tid jeg holder ud at vente
Til top Vis mixmaster's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mixmaster
 
Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 736
Sendt: 15 November 2021 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Og den Hollandske butik har ikke noget stort lager....

__________________
mvh
Ningbo
Til top Vis Ningbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ningbo Besøg Ningbo's Websted
 
Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 15 November 2021 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

mixmaster skrev:
Highmass,

Du skal have 1000 tak for din besked som har givet stof til eftertanke.
Jeg har nu fået testet og de spiller faktisk begge to. Det er dog rigtig svært at vurdere hvordan de bør spille - specielt da jeg er indehaver nummer to og aldrig har hørt dem spille før diskanterne blev skadet. Men min umiddelbare vurdering er, at de ikke fejler noget udover slagene/bulerne på støvhætterne til diskanterne.
Jeg har talt med Hifi Klubben som ikke supportere dem mere ift. reservedele. Derfor ender det nok med, at jeg bestiller de reservedele fra Holland som du henviser til. Jeg har set videoerne og det tror jeg godt at jeg kan klare selv. I øvrigt mange tak for info. hvad det angår. Er der andre original parts som jeg bør bestille nu jeg alligevel skal handle/bestille fra udlandet? - tænker også mens reservedelene stadig findes.


Det var da så lidt. Men jeg må lige korrigere dig. Den ødelagte del på enhederne er IKKE bare støvhætter. Det er selv membranen, og det er derfor den som genererer lyden. Enhedernes spredningskarakterestik er med sikkerhed ikke som tiltænkt, i deres nuværende tilstand, og
der vil også med sikkerhed være opbrud (Med heraf følgende ændringer i frekvensgangen) i membranernerne. Så de lyder helt sikkert ikke som de oprindeligt gjorde. Men hvor langt de er fra den oprindelige lyd er helt umuligt at sige, uden at have hørt dine ht op mod et par som er raske. Det er da muligt at forskellen ikke er stor nok til at betyde noget for dig, og i så fald kan du jo bare spille med frontstoffet monteret, hvis det stadig findes. Du skal naturligvis også lige overveje hvad dine højttalere er værd i deres nuværende tilstand, kontra hvad de ville være værd hvis de ikke var beskadigede. Det er ikke sikkert at en reparation er prisen værd.

Jeg har set et par DM 603/3 på nettet i dag til kun 600 Kr. (Desværre uden billeder af diskanterne), i rimelig afstand fra København (Check dine private beskeder for mere info). Hvis de har enheder i god stand (Måske tilmed med en sund bas også), så ville det jo være et noget bedre bud. Hvis du ender med at bestille nye membraner, så får du nok også brug for noget ferrofluid (Har i landet ofte kaldet magnetisk olie). På den reparationsvideo jeg har set, ser det ud som om at der renses gammel ferrofluid ud af enheden, inden den nye membran monteres (Underligt nok ser de ikke ud som om at enhederne får ny ferrofluid???). Dette er vigtigt, idet ferrofluid ikke blot hæver enhedens belasbarhed, det ændrer også dens egenskaber, så den vil ikke performe som tiltænkt uden.

Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 16 November 2021 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Highmass skrev:

Jeg er forundret over at så mange siger, at det ikke er noget problem. Det er muligt at diskanterne kan spille, men spredningskarakteristik og opbrud i membranerne er bestemt ikke som oprindeligt, og bliver det heller ikke, selv hvis det skulle lykkes at rette dem nogenlunde ud.

Pointen var sådan set også blot at det ikke var farligt at tilslutte dem. Det lille tryk på basenheden vil jeg rimelig hårdnakket påstår er ekstremt svært at opdage rent lydmæssigt - tror ikke engang det på nogen måde er muligt at måle.
Det er korrekt at spredning og opbrud vil ændre sig lidt på diskanterne... men igen bliver det nok svært at påvise i samme grad, som det genere øjet. Har haft et sæt dyre diskanter, som var meget mere trykket ind og til og med havde fået krakeleret overfladen. Det kunne lige præcist måles og lyden blev også lidt bedre af at domerne blev skiftet, netop fordi de havde mistet deres fulde styrke.
Men de her B&W diskanter kunne sagtens spille i årevis uden at de fleste ville opdage noget som helst
Jeg kan dog godt forstå at man gerne vil have det ordnet. Så mit råd ville være... spil på dem.... lyt og nyd det. Og når du får kigget lidt omkring og finder de rigtige domer til at reppe dem... så kan du stille og roligt tage den derfra indtil der f.eks dukker et par bruger diskanter op på den blå avis, som forslået.

@Mixmaster
Ang. dine NAD 2200 - så ville jeg i stedet hellere bruge 1 til toppen og 1 til bunden... altså fjerne bøjlen på terminaler bag på højttaleren og derved få en stereoforstærker til hhv. diskant/mellemtone og bas. Brokobling er sjælden det bedste at kaster sig ud i, da forstærkeren sådan set ikke spiller bedre af den årsag. Du får faktisk en bedre separation af diskant/mellemtone og bas, ved at have 2 forstærkere til hver opgave. Prøv det

Og når det så skal være rigtig sjov, så kan du f.eks tilføje en gammel equalizer til den forstærker der trækker bassen og på den måde også få lidt flere muligheder for at tilpasse lyden til dit rum... tror mig... det kan få en hvilken som helst højttaler til at spille meget bedre
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 16 November 2021 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Hej igen Mixmaster.
Jeg overså helt dit problem med forstærkerne i går. Mit gæt er, at den ene 2200 har en defekt, som gør at den ikke virker i bridge mode, eller at den simpelthen afbrydes af sikringskredsløbet i den, på grund af forkert belastning. Ved 15 Khz har 603/3 en impedans som ifølge Stereophiles målinger er helt nede på 3,1 ohm. En brokoblet forstærker ser dog impedansen som det halve, altså 1,55 ohm.

Nad anbefaler i deres brugermanual at forstærkeren IKKE belastes med impedanser under 2 ohm. Du provokerer med andre ord forstærkerne til at give problemer ved at køre dem brokoblet med 603/3. Af samme årsag er det bestemt også sandsynligt, at den ene forstærker simpelthen lukker ned for at beskytte sig selv. Rent faktisk bør de begge to lukke ned, hvis du spiller højt. Og det at spille rigtigt højt, er vel den eneste grund til at forsøge at få dem til at yde 400w pr side. Langt de fleste som kender lidt til det, vil i øvrigt også sige, at det vil give langt bedre lyd, hvis du bi-amp´er dit setup.

Hvis det var mit anlæg, og det skulle spille med 3300 eller 3155, så ville jeg lave et splitterkabel (Det kan også købes), sådan at du kan forbinde pre out på 3300, til både højre OG venstre på hver 2200, og så lade den ene kanal på hver 2200 trække bas sektion på ht, og lade den anden kanal trække diskantsektionen. Hvis det skal køre med 1000 pre, kan du naturligvis bare bruge både output 1 og 2. Det vil være en god ide, at have hver 2200 helt ude ved højttalerne, så du kan have korte højttalerkabler (Gerne af noget bedre kvalitet end de nuværende), og til gengæld have lange signalkabler.

Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass
 
Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 16 November 2021 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Og så skrev Digital Thor lige mens jeg rodede rundt på nettet, for at finde oplysninger om 2200 og 603/3 impedans. Nå, men vi er jo i hvert fald enige om brokobling kontra bi-amp. Hvad vi derimod ikke er enige om er equalizer. Jeg er af den opfattelse at gamle eq er noget djævelskab. Jeg har aldrig prøvet een, som ikke havde en voldsom negativ indvirkning på lyden i neutralstilling. Hvis du har massive problemer med bassen i det rum, så kan det måske give mening. Hvis ikke, så opvejer fordelene bestemt ikke ulemperne. Hvis du absolut skal have en eq, så find en parametrisk eq, du skal være voldsomt heldig for at finde en grafisk eq, som har angrebsfrekvens lige netop der hvor der evt. måtte være problemer. At påstå at de ødelagte diskanter spiller godt nok, nej det gider jeg ikke engang kommentere.
Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass
 
Anders Petersen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 01 Juni 2016
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 36
Sendt: 17 November 2021 kl. 02:50 | IP-adresse registreret  

Grunden til at diskanten er hård er,at det er en metaldome. Glem alt om at udbedre den. De har åbenbart en tiltrækningskraft på små pilfingre(iflg.flere ann.med de typer).Basserne er vist også Domer(ikke koniske).Tag 2 knappenåle og stik dem ind på hver side af "trykket" og træk udaf.Eller skru bassen ud,få en anden til at holde den,og så trykker du bare,bagfra.Det har ingen som helst negativ betydning på lyden.Dette sagt udfra,at membranen er i pap.Hvis det er keramik eller lignende,ville jeg overveje at droppe de højttalere(mere eller mindre!).

Ang. brokobling kan det anbefales,at læse lidt på lektien,især fra den dygtigste på området. Overskriften fra hans hånd er:"Hvorfor du ikke skal brokoble"(dårligere dæmpningsfaktor,leverer mindre VA o.s.v.).Du får nogle flere watt(som,som sædvanligt er beregnet til,at putte i skuldrene). Single spiller eff.forst. lidt lavere,men til gengæld laaangt kraftigere.Sælg den ene NAD 2200,og brug pengene på B&W`erne.Men for Guds skyld,ikke på en lyddegraderende Ekkoliser.Du skriver,at du har overtaget højtt.,så er der vel egentligt ikke rigtig noget at tabe!Hvilke højtt. kommer du fra?

B&W spiller godt(Synes jeg!).Har haft flere af dem igennem mit,efterhånden,lange liv(fyldte 50 år,for 17 år siden).Den bedste har været B&W DM 6(den gravide højttaler).Højtt.,hvor pyntelisten på mlm.tonen,næsten altid,hang og dinglede nedad.Har den bedste evne til,at forsvinde i lydbilledet.Digital Thor er træt af B&W højttalere og forvrængning fra rørforstærkere(transistorerede forst. forvrængningsfænomen ligger på ulige harmononiske(som dit øre iøvrigt,ikke kan lide)).Rørforst. forvr. ligger på lige harmoniske)).Træt af bløde papmembraner(det skal være langhåret pap)m.v.B&W DM 7 er den første frekvensliniære højtt.der mødte markedet.Så ingen Equalizer her.



__________________
"How good it sounds,depends on where you`re sitting".
Til top Vis Anders Petersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anders Petersen
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 17 November 2021 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Det er rigtig fint at vælge højttalere som er frekvenslinære - det vil jeg altid forslå og anbefale. Men - så snart en højttaler spiller i et rum, så vil den have en eller flere problemer i bassen, simpelthen fordi at der hvor man stiller højttaleren for at få god stereo - der er det ikke den bedste placering for bassen.

Jeg forslog en mulig equalizer til bassen, fordi det i langt de fleste tilfælde er ret umuligt at opnå en god bas i de fleste rum - med hensyn til placeringen af hhv. højttalerne og lyttepositionen. Og hvis noget tvivler - så prøv at mål engang - i vil bliver ret overraskede over hvor meget bassen den ofte er meget ujævn og til tider ret dominerende. 

Mit bud er faktisk at en dome-diskant der er lidt trykket - er et mindre problem - end en bas der buldre    Vi skal lige huske at der er meget lidt information i den øvre diskant.... mange har ikke engang hørelsen til at opfatte hvad der sker deroppe. Bassen derimod.... den fylder så at sige meget mere i lydbilledet og alle kan høre den uanset alder og de fleste høreskader - hvilket ikke er tilfælder med en diskant.

Det er alt sammen et kompromis... men det lille kompromis som en equalizer er... kan snildt ophæve de vildt mange problemer som den kan afhjælpe. Derfor kan det være en god ide

Hvis det viser sig at begge NAD 2200 spiller fint i stereo. Så kunne man f.eks sætte dem tættere på højttalerne - så de hver trækker en højttaler, med en kanal til bas og den anden til diskant/mellemtone.Så holder man højttalerkablerne korte og signalkablerne kan ofte godt tåle at bliver lidt længere. Men igen - prøv det og se om det kan lade sig gøre - både med de kabler og den placering som der er til rådighed.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
mixmaster
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 September 2021
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 17
Sendt: 18 November 2021 kl. 06:50 | IP-adresse registreret  

Tak til alle dem der har skrevet her på tråden her de sidste par dage.

Her kommer så en status på projektet samt diverse andre ting samt nogle nye perspektiver:

Det lykkedes mig for første gang sent i går aftes at få begge højttalere til at spille med et setup bestående af NAD 3300 samt de 2 x NAD 2200 brokoblet. Det hele kom til at virke på baggrund af samtale med nogle meget flinke folk fra Hifi Klubben i Høje Taastrup - det gav pote! Problemet mht. rådgivning hos Hifi Klubben er, at de fleste jeg har talt med der er for unge til at vide noget om anlæg der er fra 80'erne, desværre.

Nåh men løsningen som fik det hele til at spille bestod i at rykke rundt på signalkablerne, altså left og right fra NAD 3300'eren således at de blev placeret i "LAB IN" LEFT på BEGGE NAD 2200'erne. Normalt vælger man jo "LEFT" INPUT til den ene eff. forstærker og "RIGHT" INPUT på den anden eff. forstærker (jeg havde ikke selv turde eksperimentere med dette af bange anelse for om jeg kunne ødelægge noget). Alle andre kombinationer virker simpelthen ikke hos mig. Men ja det hele kom så til at spille nu her ca. 2-3 uger efter at jeg fik anlægget over på min adresse - finally! Og jeg må erkende, at der virkelig er råstyrke bag de 2 eff. forstærkere brokoblet. Når volumen står på kl. 9-10 stykker så skal der ikke skrues mere op, hvilket jo i grunden aldrig har været meningen med det hele.

Nåh men efter at have læst de indlæg der er blevet lagt ud her på tråden efterfølgende, så er jeg jo blevet noget klogere på hele situationen. Og jeg må jo blankt erkende, at jeg har kastet mig ud i et emne/område her, som jeg er kommet lidt skævt ind på. Hele ideen med de 2 NAD Eff. forstærkere har faktisk været, at jeg ønskede mig nogle enheder som havde et stort "headroom" (tror jeg det kaldes i fagsprog). På den måde var tanken, at jeg kunne spille medium højt uden at forstærkerne kom i det mindste problem med at holde greb om højttalerne. Jeg har også læst nogle steder, desværre har jeg ingen kilder på det lige nu, at hvis en forstærker ikke bliver presset over en vis grænse ift. power output, så skulle den spille bedre. Med andre ord, end forstærker med mange kræfter skulle på medium kraft spille bedre end den lyd man får hvis der er skruet op på fx 70% af dens maximum. Så det er på baggrund af disse tanker at jeg i sin tid anskaffede mig NAD 2200'erne. Måske kan man sige, at de kan spille med "højt" og samtidigt bibeholde lydkvaliteten på lavt blus. Ved ikke om det giver mening.

Nåh men ifm. at flere af jer har bemærket/anbefalet BI-AMBING, så satte jeg mig lidt ind i emnet ved at læse "Medlemsblad for Hifi Klubben - oktober 2021" der netop havde en artikel der hed "Højtaleren, kabler, stik og tilslutning". Her er der en masse basic info. på ja alt det grundlæggende herunder BI-AMBING. Da jeg havde en del ekstra højttalerkabel tilovers af samme type kabel som jeg allerede bruger, så fik jeg hurtigt lavet 2 x 1m ekstra kabler så jeg kunne lave et setup baseret på det Hifi Klubben kalder "Vertikal Bi-Amping". Jeg valgte dette fordi at længderne på højttalerkabler så ville blive ens, da mine 2 eff. forstærkere står parkeret lige ved siden af højttalerne med mine signalkilder i midten (se evt. billedet af mit setup). I øvrigt nævner Hifi Klubben også,at forskellen mellem de 2 måder man kan BI-AMB'E på er et religionsspørgsmål. Og da jeg ikke er religiøs valgte jeg udfra det praktiske afspekt.

Og VUPTI - det hele spillede bare første gang man sætter strøm til anlægget! De 2 forstærkere har absolut ingen problemer med at spille i stereo. Setup blev baseret på NAD 1000 Monitor Series forforstærker samt de de 2 x NAD 2200. Så et eller andet sted må jeg bare konstatere, at de 2 eff. forstærkere har problemer med at spille i BRIDGE MODE. Der må være nogle lodninger der er skredet lidt eller andet teknik som p.gr.a. alderen er ude af drift (eller måske de formodninger som Highmass nævner kan være sande). Måske det er noget jeg skal få undersøgt via en mekaniker. Det er i hvert fald noget som jeg overvejer også ift. at fremtidssikre forstærkerne. Måske det viser sig at der er andre småting som godt kan tåle at blive skiftet/opdateret, hvis det nu endelig skal være. Fx synes jeg at det er møg irriterende at skulle snurre det bare metal på højttalerkablet rundt så det kan passe ind i forstærker terminalerne. Måske man kan få lavet en opgradering på det område til nogle mere moderne anordninger. Jeg kan se at man kan få nogle såkaldte "bananstik" som ville kunne løse problemet. Men de passer bare ikke ind i de terminaler der sidder på eff. forstærkerne. I øvrigt så knaser det også gevaldigt i højttalerne når man drejer på en del af de potmetre der sidder på forforstærkeren. Det kunne tyde på at den godt kunne trænge til en rensning ved samme lejlighed.

I øvrigt kan jeg sige, at jeg IKKE har fået højttalerne gratis eller overtaget dem gratis som jeg måske har fået indikeret. Jeg har givet præcis kr.1312 for dem udover en tur til Farum hvor de blev hentet hos datteren af en afdød mand. Hun interessede sig ikke for anlæg og den slags. Hun ville hellere have kr. 8000 for dem i udgangspunktet men vi blev endeligt enige om kr. 2000. Jeg fik så, på efterbevilling, en kompensation på kr. 688 fordi diskanterne var beskadiget (det havde hun glemt at oplyse mig om). Så jeg har da givet lidt for dem. Det jeg også er lidt ked af er, at jeg ikke fik de originale spikes med til dem. Det leder mig frem til at spørge om jeg skal gå efter at finde de originale spikes brugt på dba eller her på siden eller om jeg egentlig bare kan købe nogle tilfældige spikes at sætte på? Jeg river mig lidt i håret når jeg ser priser på flere tusind kroner for spikes - ville det give mening for mig? Der er jo også spikes der koster næsten ingenting på nettet. Der skulle også medfølge nogle skumfidusser til at indsætte i højttalerne såfremt man vil dæmpe bassen. Dem fik jeg heller ikke med. Men man kan vel klippe et stykke skum ud og indsætte hvis det bliver et problem, tænker jeg.

LYDKVALITET.
Der må jeg bare sige, at jeg er meget i tvivl om hvad jeg skal sige. Det hænger lidt sammen med, at jeg har forsøgt at spille nogle enkelte musikstykker som jeg mener at kende/vide hvordan de skal lyde. Og jeg er ikke helt overbevist om, at det lyder som det "skal". Det skal lige siges, at jeg pt. har et væsentligt problem med at afspille musik som er i en god HighRes kvalitet. Faktisk har jeg kun kunne teste højttalerne via afspilning af musik fra youtube fra min bærbare computer tilsluttet igennem hovedtelefon porten på denne. Så lydkortet i min standard bærbare Dell computer er det eneste jeg har til at levere lyden lige nu og her. Det skyldes at min NAD C510 DAC er på værksted. Den var tiltænkt at indgå i mit setup som forforstærker og jeg har en fornemmelse af, at det kan være derfor at jeg ikke synes at musikken lyder særligt godt på anlægget lige nu. Planen er, at så snart den DAC kommer fra værksted så vil jeg tegne abonnement på TIDAL eller anden streaming tjeneste. Herudover skal jeg have investeret i en CD-AFSPILLER, da jeg har ca. 1200 cd'ere som står pakket bort. Jeg har her på det seneste kigget på nogle brugte afspillere fra SONY samt en afspiller fra Rega. Jeg er dog ikke kommet frem til, hvilken afspiller der er den rigtige for mig (endnu) - alt min tid er simpelthen gået med alt det bøvl jeg har haft med at få det nuværende til at spille. Det her er så endnu et nyt aspekt af mit setup som lige nu er mommet på hold.

Mht. det rum anlægget står i, så er det sådan at anlægget står placeret op mod en væg, hvor højttalerne står placeret med 23cm's frirum til væggen.



Min lytteposistion er 2.6m foran højttalerne - jeg kan ikke komme længere tilbage, da anlægget står placeret på den smalle led i et aflangt rum. Jeg har ingen tæpper. Det er noget jeg overvejer. Væggen bag mig, når jeg sidder i lyttepositionen er en stor bogreol som er fyldt med bøger fra gulv til loft og fra den ene side af rummet til den anden. Jeg nævner dette fordi, at jeg på nuværende tidspunkt ikke kan sige noget om, hvordan rummet påvirker lyden isoleret set. Mine problemer er nu på et mere basalt niveau, hvor der er flere ting som lige skal optimeres først tænker jeg. Men jeg kommer selvfølgeligt tilbage til akustikken, forhåbenligt snart. Så det med at anskaffe en EQ der er jeg ikke endnu Digital_Thor. Og som jeg forstår det på nogle af de andre der har skrevet, så virker det også som om, at det kun er en vej jeg bør betræde i et nødstilfælde. Her er "kompromis'et" som du kalder det selvfølgelig en mulighed man kan overveje alt efter hvilken EQ man kan skaffe.

En anden ting jeg ikke har nævnt tidligere er, at jeg faktisk har en DALI IKON SUB MRK1 som jeg rigtig gerne ville have med i mit setup. Måske der er nogen som allerede har bemærket at den står nederst til højre i billedet af mit setup. Hifi Klubben anbefalde mig at købe et split-kabel/y-kabel således, at jeg kan åbne en ekstra signalvej ned til sub'en (den skal bruge både et RIGHT og et LEFT signalkabel) - er det noget folk herfra kan bekræfte som en god ide?

Som der var flere der skrev, så har jeg korte højttalerkabler. De er 1m lange og fra en Svensk producent. Der står "SUPRA Classic 2.5 +++ 2x2.5 sqmm tinned OFC Loudspeaker Cabler" på ledningen. Signalekablerne er fra Tera Labs og købt i Hifi Klubben. De er ca. 1 meters penge lange og kostede ca. 200-300 kroner for et sæt. Så har jeg et sæt signalkabler til SUB'en. Det er også købt i Hifi Klubben og hedder "QENEX". Der står "QED QENEX 2 DUAL BALANCED LOW LEVEL SIGNAL CABLE 99.999% OFC" på kablet. De er 3m lange. USB kablet som skal gå fra min bærbare computer til NAD C510S er dette:

https://www.amazon.ca/Wireworld-Starlight-2-0M-USB-Cable/dp/ B00GEEBF6Y

Det er et kabel som jeg har fået foræret så jeg kender ikke kvaliteten af det. Men på hjemmesiden står der at det er et kabel som er specielt lavet til audio brug (Who knows? - måske er det salgsgas...).
I sin tid, da jeg købte den ene af den 2 NAD 2200'ere jeg har, da fik jeg også nogle kabler med i handlen som jeg faktisk aldrig har brugt. Det var et sæt signalkabler fra Hitachi som desværre havde hver sin længde. Men i dag hvor det er gået op for mig at gode kabler er lige så vigtigt som gode enheder, da har jeg taget kablerne frem fra gemmerne til yderligere inspektion. Måske der er nogen her på siden som kender disse kabler og måske ved noget om kvaliteten af dem ift. standardkabler. Jeg har lagt nogle billeder ud af dem. Det er ikke meget jeg selv har fundet på dem på nettet, sikkert fordi de er fra før internettet kom frem. Men hvem ved, måske er de okay selv i dag. Det har som sagt kun været at de har forskellig længder der har afholdt mig fra at bruge dem. Måske jeg burde lytte til dem på trods af dette - måske det slet ikke har nogen betydning nu den ene er så kort (henholdsvis 50cm og 150cm). Selve stikkene på kablerne ser faktisk også mere robuste ud end de Tera Labs kabler jeg har i brug nu. Tera Labs'ne virker meget plastic-agtige i stikkene eller måske jeg bare skulle kalde dem "billige" hvilket de jo sikkert er ift. hvad de fleste her på siden bruger.







Sidst men ikke mindst er der netstikkene. Det er de helt almindelige kabler som sidder fastmonteret på enhederne fra fabrikken. Undtagelsen her er NAD C510 DAC'en som har et kabel som kan afmonteres. Jeg bruger dog det medfølgende kabel alligevel fordi jeg simpelthen ikke ved nok om, hvor meget netstikkenes kvalitet påvirker lyden. Det virker heller ikke på mig som om at det er der man skal starte med at sætte ind.

Mht. skaderne på mine højttalerenheder så har jeg nu et sæt brugte B&W højttalere i kikkkerten. Hvis jeg kan købe de pågældende højttalere vil jeg udstykke dem i reservedele for på den måde at kunne udskifte de enheder jeg har nu. Det kan så godt være at jeg i første omgang prøver at rette min bulede basenhed ud ved at skrue den ud. Hvis det går galt så ved jeg at jeg har en reserve hvis jeg får fat i det reservesæt jeg kigger på. Diskanterne er åbenbart ikke til at fixe, metaldomer kan åbenbart ikke foldes ud igen, så de skal bare skiftes ud. Jeg kommer i øvrigt fra nogle meget meget gamle Yamaha højttalere som jeg vil karakterisere som en meget billig højttaler jeg har brugt i mangel på andet. Modellen hed NS-45E og den er næsten med garanti ukendt i det her forum. Jeg købte dem brugt for kr. 200 for nogle år siden. Med det nye setup kan jeg høre at jeg med B&W'erne er er gået et par klasser op i kvalitet på trods af at der er skader på B&W'erne. Ikke fordi de gamle var helt væk men der er bare en klarhed og dybde i musikken som jeg ikke kunne fornemme med de gamle højttalere.

Direkte bemærkninger til:

Anders Petersen,
HVEM er den dygtigste, jeg vil gerne læse lidt på lektien? :)
Desuden, så anbefaler du mig at sælge den ene NAD 2200 fra. Det nænner jeg ikke og hvis den ene går i stykker så har jeg jo den anden som reserve. De virker også begge to nu i det BI-AMBING setup som de andre har foreslået mig. Så den skal ingen steder lige nu.

Digital_Thor & Anders Petersen,
I taler om frekvenslinære højttalere, og der må jeg (desværre) melde pas. Har aldrig hørt om begreberne så det er noget jeg må læse op på så snart jeg har fået optimeret det nuværende setup. Så for nu ligger det i hvert fald uden for min aktionsradius. Men tak for indsparket og hermed noget nyt til at udvide min horisont.

Highmass,
super mange tak for alle de håndværksmæssige/tekniske aspekter du deler ud af ift. at skifte højtt.enhederne selv.

Lydoptagelser.
Jeg ved ikke om nedenstående giver nogen mening, men jeg har optaget nogle videoklip så man kan høre hvordan højttalerne lyder. Det musik der høres på optagelserne har jeg linket til ifm. videoerne. Noget af det som i øvrigt bekymrer mig er, at som i kan se på optagelserne, så bevæger diskanterne sig slet ikke? Er det ikke meningen at der skal være en form for vibration, hvis man sætter en løs finger på enheden? Fordi der er overhovedet ingen mærkbar bevægelse i diskanterne. Men jeg synes omvendt at den diskant der skal være i musikken er der på de stykker musik jeg har valgt, altså forstået på den måde, at hvis diskanterne var helt døde, så burde jeg vel kunne høre det meget markant. Jeg er dog ikke proff på det her og ved ikke hvor højt mellemtonen går op og om diskanten ligger så højt oppe at den er svær at høre/konstatere jf. Digital_Thors udlægning af diskantens frekvensområde.

Musikken (videoerne på youtube):

NR.1
Den første video er her et track fra filmen Blade Runner 2049 af Hans Zimmer and Benjamin Wallfisch - track nr. 16 på nedenstående playliste - Sea Wall

ORIGINAL: https://www.youtube.com/watch?v=nf0llz_Rfd0
MIN OPTAGELSE: https://embed.api.video/vod/vi1A266yN9G66WzJ5Z8TKzxV

Hørte det første gang inde i Imperial da filmen havde premiere - det var pure bliss på det anlæg de har derinde!
Desværre virker det kort og godt som om at mine højtt. smider håndklædet i ringen her. I de stille passager kan de godt være med men så snart at der kommer flere lag på virker det som om at lydbilledet går i "opløsning" i især den øverste del af lydbilledet. Jeg kan godt mærke at det her nummer trænger til at min DALI IKON SUB bliver indsat! Eller måske er det bare mig som har for store forventninger til B&W højttalerne. Eller måske det track er så vanskelligt at opløse at jeg må i gang med at spare sammen til nogle højttalere af en anden kaliber.

NR.2
Den næste video er med Zoé - Bésame Mucho

ORIGINAL: https://www.youtube.com/watch?v=CSELNSslBVk
MIN OPTAGELSE: https://embed.api.video/vod/vi2JrZSfZE1e9XObPx0XvXbr

Igen der mangler noget dybde i dette track. Jeg valgte det fordi jeg har hørt det mange gange og jeg har en forventning til hvordan det skal lyde. Youtube-kvaliteten er i dette tilfælde kun 480p, altså ikke HD så det er en mulighed at det er kvaliteten som er for ringe til at måle noget som helst med.

NR.3
Det sidste track jeg har uploadet er med Nargiz Feat. Maksim Fadeyev - Vdvoem

ORIGINAL: https://www.youtube.com/watch?v=LBKuHpJprVI
MIN OPTAGELSE: https://embed.api.video/vod/vi4vsiDv1pEBxIwXLHOx1Ffr

Kvalitetsmæssigt er vi her i toppen af hvad youtube kan levere - det er 4K-lyd (hvis man da kan sige det sådan, 4K er mig bekendt et video/tv-format...)
Det er valgt fordi deres vokal er helt oppe i den høje ende.
Men igen her i de passager, hvor der er mange lag begynder det at mudre i lydbilledet.
Det virker på mig som om at det er adskillelsen af lagene der ikke fungere. Men jeg har svært ved at sætte ord på det, da jeg ikke er så stærk i den tekniske jargon.

Jeg håber ikke at dette indlæg er blevet så massivt at ingen kommer igennem det eller overhovedet har mod på at starte på det. Beklager men jeg tror ikke det kunne gøres meget kortere uden at jeg skulle udelade dele som jeg synes er vigtigt at få med.

Jeg vil så afslutte med at sige, at jeg har besluttet at tage ind til Hifi Klubben senere i dag for at høre de 3 tracks jeg har linket til her på et af deres udstillingsanlæg. Det må være den helt rigtige måde at finde et referencepunkt. De har sikkert en streamer der kan streame i top kvalitet på et "lignende" anlæg som mit. Jeg i hvert fald på bar bund ift. den lyd der kommer ud af højttalerne på nuværende tidspunkt herunder, hvor man bør sætte ind for at få det til at yde det maksimalt mulige for et anlæg i den vægtklasse.

**
Til top Vis mixmaster's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mixmaster
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 19 November 2021 kl. 08:13 | IP-adresse registreret  

@Mixmaster - det er rigtig fint at du har overvejet alt det vi har skrevet og samtidig får beskrevet alt du har været igennem, samt viser et billede, som meget bedre beskriver hvad du har gjort

Mit bud på det du skriver, er følgende:
1. Som jeg også forslog, så er det glimrende at du fik sat en forstærker ud til hver højttaler og benyttet Bi-amping, hvilket faktisk har en lille fordel... og ikke bare er ren placebo, som så meget andet i HIFI.

2. Dit anlæg står meget tætpakket sammen med dine møbler, hvilket kommer til at påvirke lyden ret meget, men det er fint nok, for det er nu en gang hvad du har at arbejde med - så ingen panik.

3. Yep - et lydkort i en bærbar er bestemt ikke det bedste, men når din DAC kommer tilbage, så bliver det jo godt igen. Mens du har din computer på, så kan du jo til gengæld tester følgende. Prøv at hente APO, som er en grafisk equalizer til windows, hvor man kan lege ret frit med lyden. Jeg forstår godt at ud er ny i dette felt, men du kan ikke komme til skade eller ødelægge noget og altid bare afinstallere det lille program igen - så ingen problemer i øvelsen  

4. Prøv at mål dit rum - højde, bredde og dybde - samt mål hvor langt dine højttalere står fra bagvæggen og sidevæggene - samt afstand til lytteposition, så kan jeg beregne hvor du skal prøve at dæmpe lidt i APO - så du selv kan bedømme om lyden bliver bedre. Du er selvfølgelig ikke forpligtet til dette - bare et forslag

Når vi skriver om frekvenslinearitet - så handler det i simple termer blot om at du har en højttaler der spiller lige højt ved alle frekvenser - altså samme mængde diskant/mellemtone som bas. På den måde bliver det meget nemmere at høre en neutral gengivelse af hvad musikerne har prøvet at indspille, dvs. du får altså en meget mere præcis gengivelse af hvad en kunstner har forsøgt at skabe.
Sagt på en anden måde. Nogle højttalere spiller f.eks meget mere diskant end bas - hvilket får dem til at lyde "spidse" og irriterende, med mindre man spiller musik der i forvejen har f.eks meget bas.
Prøv bare at forstille dig at man har siddet i et veldæmpet lydstudiet og mixet musikken på et sæt højttalere der spiller alle frekvenser ens - men du lytter bagefter til musikken på et sæt højttalere der måske har meget mere bas eller for lidt mellemtone - det giver helt klart 2 forskellige oplevelser.

Nej - du skal slet ikke kunne mærke diskanterne bevæge sig! De spiller fra ca 3000hz - altså 3000 svingninger i sekundet.... og højere. Desuden - som jeg skrev - de laver faktisk meget lidt fysisk lyd, så derfor kan du i modsætning til bassen ikke mærke om de bevæger sig. Hvis du vil sikre dig at de spiller, så skal du derimod bare spille normalt og holde en hånd foran dem, så kan du tydeligt høre om de spiller eller ej. Diskanter har så lidt energi at du meget nemt kan dæmpe dem ved blot at bruge en hånd foran dem.

Med hensyn til din subwoofer, så sker der flere ting når du kobler den til.
1. En subwoofer er smart fordi du kan placere den der hvor bas virker bedst i rummet - hvilket sjældent er der hvor en højttaler står - laaaang forklaring omkring akustik, bølgelængder og måde hvorpå vores øre opfatter lyd.
2. Den kan ofte spille bas, som en normal højttaler ikke så nemt kan - og så har den nogle knapper bagpå, som kan hjælpe med at få den til at spille optimalt.
3. Dit system står rimelig låst. Så jeg ville vælge at lade sin subwoofer spille til ca. 80hz - der sidder en lille knap bag på den, hvor du kan dreje den ca. hen til omkring 80hz - skalaen kan godt være lidt upræcis - men det betyder ikke så meget - bare ca.  Der sidder også en kap der hedder fase eller "Phase" på engelsk. Den drejer du på lidt af gangen - indtil at du oplever at bassen i lyttepositionen er bedst mulig - subjektivt - men det er nu engang det du har at arbejde med.... så prøv bare... det er den nemmeste måde at lære det på Når det lyder bedst muligt på din ynglingsmusik, så drejer du til sidst på "volume" så bassen passer fornuftigt til musikken i lyttepositionen.

Grunden til at jeg hele tiden skriver lyttepositionen - er fordi du med 1 subwoofer kun kan opnå nogenlunde bas ET sted. Det er simpelthen umuligt at undgå at bassen ikke buldre nogle steder i rummet - selvom den er fin andre steder - så derfor så sigter vi efter den spiller bedst der hvor du sidder og lytter

Jeg prøver at give dig så simple og samtidig ufarlige retningslinjer, så du har noget at arbejde med, uden at du kommer helt ud på herrens mark Hvis du vil have mere "kød" på, så siger ud bare til 

PS: Kan ikke se dine videoer - men som du selv skriver, så er youtube svær at bedømme ud fra
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes