Tak til alle dem der har skrevet her på tråden her de sidste par dage.
Her kommer så en status på projektet samt diverse andre ting samt nogle nye perspektiver:
Det lykkedes mig for første gang sent i går aftes at få begge højttalere til at spille med et setup bestående af NAD 3300 samt de 2 x NAD 2200 brokoblet. Det hele kom til at virke på baggrund af samtale med nogle meget flinke folk fra Hifi Klubben i Høje Taastrup - det gav pote! Problemet mht. rådgivning hos Hifi Klubben er, at de fleste jeg har talt med der er for unge til at vide noget om anlæg der er fra 80'erne, desværre.
Nåh men løsningen som fik det hele til at spille bestod i at rykke rundt på signalkablerne, altså left og right fra NAD 3300'eren således at de blev placeret i "LAB IN" LEFT på BEGGE NAD 2200'erne. Normalt vælger man jo "LEFT" INPUT til den ene eff. forstærker og "RIGHT" INPUT på den anden eff. forstærker (jeg havde ikke selv turde eksperimentere med dette af bange anelse for om jeg kunne ødelægge noget). Alle andre kombinationer virker simpelthen ikke hos mig. Men ja det hele kom så til at spille nu her ca. 2-3 uger efter at jeg fik anlægget over på min adresse - finally! Og jeg må erkende, at der virkelig er råstyrke bag de 2 eff. forstærkere brokoblet. Når volumen står på kl. 9-10 stykker så skal der ikke skrues mere op, hvilket jo i grunden aldrig har været meningen med det hele.
Nåh men efter at have læst de indlæg der er blevet lagt ud her på tråden efterfølgende, så er jeg jo blevet noget klogere på hele situationen. Og jeg må jo blankt erkende, at jeg har kastet mig ud i et emne/område her, som jeg er kommet lidt skævt ind på. Hele ideen med de 2 NAD Eff. forstærkere har faktisk været, at jeg ønskede mig nogle enheder som havde et stort "headroom" (tror jeg det kaldes i fagsprog). På den måde var tanken, at jeg kunne spille medium højt uden at forstærkerne kom i det mindste problem med at holde greb om højttalerne. Jeg har også læst nogle steder, desværre har jeg ingen kilder på det lige nu, at hvis en forstærker ikke bliver presset over en vis grænse ift. power output, så skulle den spille bedre. Med andre ord, end forstærker med mange kræfter skulle på medium kraft spille bedre end den lyd man får hvis der er skruet op på fx 70% af dens maximum. Så det er på baggrund af disse tanker at jeg i sin tid anskaffede mig NAD 2200'erne. Måske kan man sige, at de kan spille med "højt" og samtidigt bibeholde lydkvaliteten på lavt blus. Ved ikke om det giver mening.
Nåh men ifm. at flere af jer har bemærket/anbefalet BI-AMBING, så satte jeg mig lidt ind i emnet ved at læse "Medlemsblad for Hifi Klubben - oktober 2021" der netop havde en artikel der hed "Højtaleren, kabler, stik og tilslutning". Her er der en masse basic info. på ja alt det grundlæggende herunder BI-AMBING. Da jeg havde en del ekstra højttalerkabel tilovers af samme type kabel som jeg allerede bruger, så fik jeg hurtigt lavet 2 x 1m ekstra kabler så jeg kunne lave et setup baseret på det Hifi Klubben kalder "Vertikal Bi-Amping". Jeg valgte dette fordi at længderne på højttalerkabler så ville blive ens, da mine 2 eff. forstærkere står parkeret lige ved siden af højttalerne med mine signalkilder i midten (se evt. billedet af mit setup). I øvrigt nævner Hifi Klubben også,at forskellen mellem de 2 måder man kan BI-AMB'E på er et religionsspørgsmål. Og da jeg ikke er religiøs valgte jeg udfra det praktiske afspekt.
Og VUPTI - det hele spillede bare første gang man sætter strøm til anlægget! De 2 forstærkere har absolut ingen problemer med at spille i stereo. Setup blev baseret på NAD 1000 Monitor Series forforstærker samt de de 2 x NAD 2200. Så et eller andet sted må jeg bare konstatere, at de 2 eff. forstærkere har problemer med at spille i BRIDGE MODE. Der må være nogle lodninger der er skredet lidt eller andet teknik som p.gr.a. alderen er ude af drift (eller måske de formodninger som Highmass nævner kan være sande). Måske det er noget jeg skal få undersøgt via en mekaniker. Det er i hvert fald noget som jeg overvejer også ift. at fremtidssikre forstærkerne. Måske det viser sig at der er andre småting som godt kan tåle at blive skiftet/opdateret, hvis det nu endelig skal være. Fx synes jeg at det er møg irriterende at skulle snurre det bare metal på højttalerkablet rundt så det kan passe ind i forstærker terminalerne. Måske man kan få lavet en opgradering på det område til nogle mere moderne anordninger. Jeg kan se at man kan få nogle såkaldte "bananstik" som ville kunne løse problemet. Men de passer bare ikke ind i de terminaler der sidder på eff. forstærkerne. I øvrigt så knaser det også gevaldigt i højttalerne når man drejer på en del af de potmetre der sidder på forforstærkeren. Det kunne tyde på at den godt kunne trænge til en rensning ved samme lejlighed.
I øvrigt kan jeg sige, at jeg IKKE har fået højttalerne gratis eller overtaget dem gratis som jeg måske har fået indikeret. Jeg har givet præcis kr.1312 for dem udover en tur til Farum hvor de blev hentet hos datteren af en afdød mand. Hun interessede sig ikke for anlæg og den slags. Hun ville hellere have kr. 8000 for dem i udgangspunktet men vi blev endeligt enige om kr. 2000. Jeg fik så, på efterbevilling, en kompensation på kr. 688 fordi diskanterne var beskadiget (det havde hun glemt at oplyse mig om). Så jeg har da givet lidt for dem. Det jeg også er lidt ked af er, at jeg ikke fik de originale spikes med til dem. Det leder mig frem til at spørge om jeg skal gå efter at finde de originale spikes brugt på dba eller her på siden eller om jeg egentlig bare kan købe nogle tilfældige spikes at sætte på? Jeg river mig lidt i håret når jeg ser priser på flere tusind kroner for spikes - ville det give mening for mig? Der er jo også spikes der koster næsten ingenting på nettet. Der skulle også medfølge nogle skumfidusser til at indsætte i højttalerne såfremt man vil dæmpe bassen. Dem fik jeg heller ikke med. Men man kan vel klippe et stykke skum ud og indsætte hvis det bliver et problem, tænker jeg.
LYDKVALITET.
Der må jeg bare sige, at jeg er meget i tvivl om hvad jeg skal sige. Det hænger lidt sammen med, at jeg har forsøgt at spille nogle enkelte musikstykker som jeg mener at kende/vide hvordan de skal lyde. Og jeg er ikke helt overbevist om, at det lyder som det "skal". Det skal lige siges, at jeg pt. har et væsentligt problem med at afspille musik som er i en god HighRes kvalitet. Faktisk har jeg kun kunne teste højttalerne via afspilning af musik fra youtube fra min bærbare computer tilsluttet igennem hovedtelefon porten på denne. Så lydkortet i min standard bærbare Dell computer er det eneste jeg har til at levere lyden lige nu og her. Det skyldes at min NAD C510 DAC er på værksted. Den var tiltænkt at indgå i mit setup som forforstærker og jeg har en fornemmelse af, at det kan være derfor at jeg ikke synes at musikken lyder særligt godt på anlægget lige nu. Planen er, at så snart den DAC kommer fra værksted så vil jeg tegne abonnement på TIDAL eller anden streaming tjeneste. Herudover skal jeg have investeret i en CD-AFSPILLER, da jeg har ca. 1200 cd'ere som står pakket bort. Jeg har her på det seneste kigget på nogle brugte afspillere fra SONY samt en afspiller fra Rega. Jeg er dog ikke kommet frem til, hvilken afspiller der er den rigtige for mig (endnu) - alt min tid er simpelthen gået med alt det bøvl jeg har haft med at få det nuværende til at spille. Det her er så endnu et nyt aspekt af mit setup som lige nu er mommet på hold.
Mht. det rum anlægget står i, så er det sådan at anlægget står placeret op mod en væg, hvor højttalerne står placeret med 23cm's frirum til væggen.
Min lytteposistion er 2.6m foran højttalerne - jeg kan ikke komme længere tilbage, da anlægget står placeret på den smalle led i et aflangt rum. Jeg har ingen tæpper. Det er noget jeg overvejer. Væggen bag mig, når jeg sidder i lyttepositionen er en stor bogreol som er fyldt med bøger fra gulv til loft og fra den ene side af rummet til den anden. Jeg nævner dette fordi, at jeg på nuværende tidspunkt ikke kan sige noget om, hvordan rummet påvirker lyden isoleret set. Mine problemer er nu på et mere basalt niveau, hvor der er flere ting som lige skal optimeres først tænker jeg. Men jeg kommer selvfølgeligt tilbage til akustikken, forhåbenligt snart. Så det med at anskaffe en EQ der er jeg ikke endnu Digital_Thor. Og som jeg forstår det på nogle af de andre der har skrevet, så virker det også som om, at det kun er en vej jeg bør betræde i et nødstilfælde. Her er "kompromis'et" som du kalder det selvfølgelig en mulighed man kan overveje alt efter hvilken EQ man kan skaffe.
En anden ting jeg ikke har nævnt tidligere er, at jeg faktisk har en DALI IKON SUB MRK1 som jeg rigtig gerne ville have med i mit setup. Måske der er nogen som allerede har bemærket at den står nederst til højre i billedet af mit setup. Hifi Klubben anbefalde mig at købe et split-kabel/y-kabel således, at jeg kan åbne en ekstra signalvej ned til sub'en (den skal bruge både et RIGHT og et LEFT signalkabel) - er det noget folk herfra kan bekræfte som en god ide?
Som der var flere der skrev, så har jeg korte højttalerkabler. De er 1m lange og fra en Svensk producent. Der står "SUPRA Classic 2.5 +++ 2x2.5 sqmm tinned OFC Loudspeaker Cabler" på ledningen. Signalekablerne er fra Tera Labs og købt i Hifi Klubben. De er ca. 1 meters penge lange og kostede ca. 200-300 kroner for et sæt. Så har jeg et sæt signalkabler til SUB'en. Det er også købt i Hifi Klubben og hedder "QENEX". Der står "QED QENEX 2 DUAL BALANCED LOW LEVEL SIGNAL CABLE 99.999% OFC" på kablet. De er 3m lange. USB kablet som skal gå fra min bærbare computer til NAD C510S er dette:
https://www.amazon.ca/Wireworld-Starlight-2-0M-USB-Cable/dp/ B00GEEBF6Y
Det er et kabel som jeg har fået foræret så jeg kender ikke kvaliteten af det. Men på hjemmesiden står der at det er et kabel som er specielt lavet til audio brug (Who knows? - måske er det salgsgas...).
I sin tid, da jeg købte den ene af den 2 NAD 2200'ere jeg har, da fik jeg også nogle kabler med i handlen som jeg faktisk aldrig har brugt. Det var et sæt signalkabler fra Hitachi som desværre havde hver sin længde. Men i dag hvor det er gået op for mig at gode kabler er lige så vigtigt som gode enheder, da har jeg taget kablerne frem fra gemmerne til yderligere inspektion. Måske der er nogen her på siden som kender disse kabler og måske ved noget om kvaliteten af dem ift. standardkabler. Jeg har lagt nogle billeder ud af dem. Det er ikke meget jeg selv har fundet på dem på nettet, sikkert fordi de er fra før internettet kom frem. Men hvem ved, måske er de okay selv i dag. Det har som sagt kun været at de har forskellig længder der har afholdt mig fra at bruge dem. Måske jeg burde lytte til dem på trods af dette - måske det slet ikke har nogen betydning nu den ene er så kort (henholdsvis 50cm og 150cm). Selve stikkene på kablerne ser faktisk også mere robuste ud end de Tera Labs kabler jeg har i brug nu. Tera Labs'ne virker meget plastic-agtige i stikkene eller måske jeg bare skulle kalde dem "billige" hvilket de jo sikkert er ift. hvad de fleste her på siden bruger.
Sidst men ikke mindst er der netstikkene. Det er de helt almindelige kabler som sidder fastmonteret på enhederne fra fabrikken. Undtagelsen her er NAD C510 DAC'en som har et kabel som kan afmonteres. Jeg bruger dog det medfølgende kabel alligevel fordi jeg simpelthen ikke ved nok om, hvor meget netstikkenes kvalitet påvirker lyden. Det virker heller ikke på mig som om at det er der man skal starte med at sætte ind.
Mht. skaderne på mine højttalerenheder så har jeg nu et sæt brugte B&W højttalere i kikkkerten. Hvis jeg kan købe de pågældende højttalere vil jeg udstykke dem i reservedele for på den måde at kunne udskifte de enheder jeg har nu. Det kan så godt være at jeg i første omgang prøver at rette min bulede basenhed ud ved at skrue den ud. Hvis det går galt så ved jeg at jeg har en reserve hvis jeg får fat i det reservesæt jeg kigger på. Diskanterne er åbenbart ikke til at fixe, metaldomer kan åbenbart ikke foldes ud igen, så de skal bare skiftes ud. Jeg kommer i øvrigt fra nogle meget meget gamle Yamaha højttalere som jeg vil karakterisere som en meget billig højttaler jeg har brugt i mangel på andet. Modellen hed NS-45E og den er næsten med garanti ukendt i det her forum. Jeg købte dem brugt for kr. 200 for nogle år siden. Med det nye setup kan jeg høre at jeg med B&W'erne er er gået et par klasser op i kvalitet på trods af at der er skader på B&W'erne. Ikke fordi de gamle var helt væk men der er bare en klarhed og dybde i musikken som jeg ikke kunne fornemme med de gamle højttalere.
Direkte bemærkninger til:
Anders Petersen,
HVEM er den dygtigste, jeg vil gerne læse lidt på lektien? :)
Desuden, så anbefaler du mig at sælge den ene NAD 2200 fra. Det nænner jeg ikke og hvis den ene går i stykker så har jeg jo den anden som reserve. De virker også begge to nu i det BI-AMBING setup som de andre har foreslået mig. Så den skal ingen steder lige nu.
Digital_Thor & Anders Petersen,
I taler om frekvenslinære højttalere, og der må jeg (desværre) melde pas. Har aldrig hørt om begreberne så det er noget jeg må læse op på så snart jeg har fået optimeret det nuværende setup. Så for nu ligger det i hvert fald uden for min aktionsradius. Men tak for indsparket og hermed noget nyt til at udvide min horisont.
Highmass,
super mange tak for alle de håndværksmæssige/tekniske aspekter du deler ud af ift. at skifte højtt.enhederne selv.
Lydoptagelser.
Jeg ved ikke om nedenstående giver nogen mening, men jeg har optaget nogle videoklip så man kan høre hvordan højttalerne lyder. Det musik der høres på optagelserne har jeg linket til ifm. videoerne. Noget af det som i øvrigt bekymrer mig er, at som i kan se på optagelserne, så bevæger diskanterne sig slet ikke? Er det ikke meningen at der skal være en form for vibration, hvis man sætter en løs finger på enheden? Fordi der er overhovedet ingen mærkbar bevægelse i diskanterne. Men jeg synes omvendt at den diskant der skal være i musikken er der på de stykker musik jeg har valgt, altså forstået på den måde, at hvis diskanterne var helt døde, så burde jeg vel kunne høre det meget markant. Jeg er dog ikke proff på det her og ved ikke hvor højt mellemtonen går op og om diskanten ligger så højt oppe at den er svær at høre/konstatere jf. Digital_Thors udlægning af diskantens frekvensområde.
Musikken (videoerne på youtube):
NR.1
Den første video er her et track fra filmen Blade Runner 2049 af Hans Zimmer and Benjamin Wallfisch - track nr. 16 på nedenstående playliste - Sea Wall
ORIGINAL: https://www.youtube.com/watch?v=nf0llz_Rfd0
MIN OPTAGELSE: https://embed.api.video/vod/vi1A266yN9G66WzJ5Z8TKzxV
Hørte det første gang inde i Imperial da filmen havde premiere - det var pure bliss på det anlæg de har derinde!
Desværre virker det kort og godt som om at mine højtt. smider håndklædet i ringen her. I de stille passager kan de godt være med men så snart at der kommer flere lag på virker det som om at lydbilledet går i "opløsning" i især den øverste del af lydbilledet. Jeg kan godt mærke at det her nummer trænger til at min DALI IKON SUB bliver indsat! Eller måske er det bare mig som har for store forventninger til B&W højttalerne. Eller måske det track er så vanskelligt at opløse at jeg må i gang med at spare sammen til nogle højttalere af en anden kaliber.
NR.2
Den næste video er med Zoé - Bésame Mucho
ORIGINAL: https://www.youtube.com/watch?v=CSELNSslBVk
MIN OPTAGELSE: https://embed.api.video/vod/vi2JrZSfZE1e9XObPx0XvXbr
Igen der mangler noget dybde i dette track. Jeg valgte det fordi jeg har hørt det mange gange og jeg har en forventning til hvordan det skal lyde. Youtube-kvaliteten er i dette tilfælde kun 480p, altså ikke HD så det er en mulighed at det er kvaliteten som er for ringe til at måle noget som helst med.
NR.3
Det sidste track jeg har uploadet er med Nargiz Feat. Maksim Fadeyev - Vdvoem
ORIGINAL: https://www.youtube.com/watch?v=LBKuHpJprVI
MIN OPTAGELSE: https://embed.api.video/vod/vi4vsiDv1pEBxIwXLHOx1Ffr
Kvalitetsmæssigt er vi her i toppen af hvad youtube kan levere - det er 4K-lyd (hvis man da kan sige det sådan, 4K er mig bekendt et video/tv-format...)
Det er valgt fordi deres vokal er helt oppe i den høje ende.
Men igen her i de passager, hvor der er mange lag begynder det at mudre i lydbilledet.
Det virker på mig som om at det er adskillelsen af lagene der ikke fungere. Men jeg har svært ved at sætte ord på det, da jeg ikke er så stærk i den tekniske jargon.
Jeg håber ikke at dette indlæg er blevet så massivt at ingen kommer igennem det eller overhovedet har mod på at starte på det. Beklager men jeg tror ikke det kunne gøres meget kortere uden at jeg skulle udelade dele som jeg synes er vigtigt at få med.
Jeg vil så afslutte med at sige, at jeg har besluttet at tage ind til Hifi Klubben senere i dag for at høre de 3 tracks jeg har linket til her på et af deres udstillingsanlæg. Det må være den helt rigtige måde at finde et referencepunkt. De har sikkert en streamer der kan streame i top kvalitet på et "lignende" anlæg som mit. Jeg i hvert fald på bar bund ift. den lyd der kommer ud af højttalerne på nuværende tidspunkt herunder, hvor man bør sætte ind for at få det til at yde det maksimalt mulige for et anlæg i den vægtklasse.
**