Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. april 2024 | 01:35   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Snell og rumkorrektion (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
anamorphic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 59
Sendt: 21 November 2021 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Hej, jeg har netop lyttet på et par Snell C/V'ere og jeg var rimelig begejstret for mellemtone og diskant men bassen buldrede
noget. Ikke den helt dybe bas, men øvre baseområde. Kan man forestille sig at dette kan løses via min dirac rumkorrektion i min
NAD M17?

Jeg har små (men gode, synes jeg) Dali Helicon 300 idag, men har fået større stue (vel ca 40m2) og mangler noget mere volumen.
Der skal ske noget! Jeg har også lyttet på JBL L100 Classic og det var desværre ikke noget for mig. Snell'erne var bedre. Men skal
jeg helt droppe tanken om C/V'erne og gå efter noget større Dali eller måske B&W?

Jeg ved godt at standardsvaret, især med højttalere, er "lyt dig frem" og det er jeg også igang med, men jeg kunne godt bruge lidt
input. Når jeg er kommet hjem fra lyt på JBL og Snell har jeg hver gang tænkt at mine egne Dalier lyder som om de har mere
opløsning og detaljer. Jeg vil gerne have smæk på OG detaljer, skal det bare koste kassen (Dali Epicon / B&W 800-serie / mfl)?

Så input på Dirac på Snell og/eller andre højttalerforslag modtages med glæde :)

mvh Mads
Til top Vis anamorphic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anamorphic
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 21 November 2021 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Helicon er jo en ret god højttaler, så hvorfor ikke gå efter en af de større modeller? To gode subwoofere og deling omkring 100-
150 hz er også en god mulighed. Vigtigt her at bassen og skæres væk fra Dalierne
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
anamorphic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 59
Sendt: 21 November 2021 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret Kjeldsen, jeg har også tænkt på nogle større Helicon'er. Pt. er der to sæt (400 og 800) brugt. De står til særpriser på kr 25.000,- og 30.000,- og det synes jeg bare virker lidt vildt ift. en helt ny højttaler der trods alt er mere opdateret (?) Jeg tror 800 stod til 40.000 i sin tid.

Jeg har en B&W PV1D sub på også, men jeg slår den kun til ved film. Til musik synes jeg Helicon 300'erne går fint dybt nok – men jeg kan ikke skrue rigtig højt op. Jeg ved ikke om jeg ville kunne skrue mere op med flere subwoofere (?) jeg kunne selvfølgelig prøve at eksperimentere lidt med det med den ene sub jeg har. Jeg tror dog mine Helicon'er bliver pressede i mellemtonen og/eller at jeg ville skulle sætte delefrekvensen for højt.

Mads
Til top Vis anamorphic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anamorphic
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 21 November 2021 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Det er nok ikke så meget antallet af subwoofere, men mere at Dali’erne kun skal spille fra ca 150 hz og op. Det er derfor vigtigt
at der er delefilter med highpass på Dali’erne. Dirac burde herefter fint kunne integrere sub og Dali
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 21 November 2021 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Jeg kører med to subs, men deler lidt over den nedre grænse for mine gulvhøjtalere. Giver det bedste her. Hvis du skal spille
RIGTIGT højt (LOL), så er det vel ned med driftseffekten og flere watt!? Eller større enheder. Da du kan lide de Snellér, tænker jeg,
at du nok vil lidt mere? Et par store Audio Note kasser. En større gulvhøjtaler?
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
anamorphic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 59
Sendt: 21 November 2021 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

Jeg kan godt være med på at at dele nede i 40Hz-nabolaget. Jeg begynder at høre min sub fra omkring 90Hz, så jeg vil nødig dele
helt oppe over 100Hz.

Jeg synes mine 180W per kanal burde være nok, og jeg er vild med lyden af min M27 så den vil jeg ikke skifte ud lige nu. Jeg kan
brokoble M27eren til 2x180 per side hvis det skulle være. Men ja, jeg skal have driftseffekten på højttalerne ned og dét får jeg med
Snell'erne. Jeg tror desværre at lydbilledet på Snell'erne ændrer sig til noget jeg åbenbart ikke er så vild med alligevel...æv.
Til top Vis anamorphic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anamorphic
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 21 November 2021 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Jeg spørge lige igen . Skærer du bassen væk fra Dali’erne?

Lyngdorf kan snildt dele ved 300 hz, men kræver en del mere justering end blot at koble ind ved 40 hz. Her udvider man blot
frekvensområdet. Vil du spille højere skal Dali’ernes bas skæres væk. Der er meget energi i musikken ved 80-100 hz, så derfor
skal der deles højere end det.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
anamorphic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 59
Sendt: 21 November 2021 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Jeg skærer ikke bas væk fra Dalierne når jeg hører stereo. Jeg synes det lyder bedre hvis jeg ikke har sub med, men jeg kan prøve
at rode med det igen. Ved film deler jeg ved 40Hz og lader sub klare det der er under 40Hz + LFE-kanalen.

Jeg kan godt vælge højere delefrekvens men så kan jeg lokalisere subwooferen. Ja Lyngdorf har nogle anlæg, hvor de går langt op i
frekvens med subwooferne, men jeg forestiller mig at det kræver at sub og højttaler står næsten helt samme sted (?) Ellers forstår
jeg ikke hvordan Lyngdorf gør det uden at det roder med stereoperspektivet.

De små tidsforskelle der vil være, bare de står 50cm fra hinanden, kan Lyngdorf'en så rette i DSP - men næppe hvis der står én
subwoofer 2m ude til den ene side?

Så er vi ovre I at jeg skal have to subs tæt på mine fronter, og det vil jeg meget nødig. Så vil jeg af plads og pengehensyn hellere
købe bedre fronthøjttalere. Eller det forestiller jeg mig i hvert fald at jeg helst vil
Til top Vis anamorphic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anamorphic
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 21 November 2021 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Jo, Lyngdorf kan snildt integrere med 2 meters afstand (jeg ved det af erfaring).

Udfordringen ved at dele højt, er du skal have noget viden og måleudstyr. Der må ikke være overlap og der skal være rimeligt
styr på fasen. Det sidste kan Dirac hjælpe med. Dirac kan nogle af de samme tricks som Lyngdorf.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1919
Sendt: 21 November 2021 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Kunne ikke selv finde på at lade Sub's køre højere op end 10-20 Hz over primærsystemets nedre - 3 dB punkt. Det vil give
farvning langt op i øvre bas/mellemtoneområdet at dele en Sub over 80-100 Hz.
Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 21 November 2021 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Nb! Dine subwoofere kender jeg ikke. Jeg ved ikke om de lyder godt i nedre mellemtone. Selv deler jeg ved ca 200 hz til 7”
bas/mellemtone. Men, mit første forsøg hvor jeg blot smed delefrekvenser ind lød skrækkeligt, bassektion var slet ikke
integreret. Har man ikke lysten til denne justeringsfase, er det bedst at købe en større højttaler
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 21 November 2021 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Mik112 skrev:
Kunne ikke selv finde på at lade Sub's køre højere op end 10-20 Hz over primærsystemets nedre - 3 dB
punkt. Det vil give
farvning langt op i øvre bas/mellemtoneområdet at dele en Sub over 80-100 Hz.


Netop derfor man skal skære bassen væk. Helt korrekt at overlap ikke lyder godt, og så skal man holde sig til lav delefrekvens
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
anamorphic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 59
Sendt: 21 November 2021 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Vildt nok at Lyngdorf kan det, jeg kan ikke forstå det, men sådan er der så meget jeg ikke forstår :)

Jeg har kun én subwoofer. Det er en B&W PV1D. Jeg synes den lyder fint, men igen, jeg lader den ikke spille over 40, max 60Hz.
Til top Vis anamorphic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anamorphic
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 21 November 2021 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Der skal også to til, hvis man skal over 80 hz
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 21 November 2021 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil spille lidt højt, så skal du have fjernet de dybe frekvenser fra dine ret små fronthøjttalere. Helicon 300 er en mindre standerhøjttaler og kan slet ikke flytte luft med en enkelt 6". Vi snakker relativt lav følsomhed og det simple faktum at en enkelt lille basenhed, som også er mellemtone, ikke kan levere særlig meget volumen under 200hz - her skal der nogle større og/eller flere enheder til.

Din NAD M17 kan desuden styre 2 subwoore.... hvilket jeg klar ville udnytte, så du kan få en mere jævn og bedre integreret bas.

Man kan desuden sagtens overlappe bas. Mine fronter med 2 x 8" ruller af ca fra 70hz og overlapper fint med 4 subwoofere der spiller op til 110hz. Min totale frekvensgang er stadig jævn og fin i lyttepositionen... ingen bulder. Det vigtige er om din NAD kan finde ud af det. Men prøv! Der er så mange indstillinger i sådan en fætter, at du ligeså godt kan prøve om ikke det rent faktisk gav dig et bedre resultat

Jeg fortrækker desuden en 3 vejs fronthøjttalere... større basenheder og en dedikeret mellemtone 
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1919
Sendt: 21 November 2021 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

@Digital Thor. Det kan godt være det måler godt, men helt ærligt - synes du det lyder godt? Supplerer selv mine fronter med 2
Infinity Intermezzo 1.2S (trykkammer) Subs og de måler fint i modfase, men lyder langt bedre i fase trods dårligere målinger.
Jeg opfatter en Subwoofer som noget der skal hjælpe til i de nedre regioner 20-70 Hz, og ikke noget der rækker op eller laver
ravage i mellembasområdet. Et stejlt filter er ofte et godt valg her.
Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 21 November 2021 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Når man fjerner bas fra front og lader subwoofer spille over 100 hz, er man i virkeligheden på vej til at konstruere en højttaler.
Derfor kræver det en del ekstra arbejde at få et godt resultat. Når subwooferen blot supplerer fronten, er det væsentligt
nemmere.

Trådstarter vil gerne spille højere. Det betyder enten større fronter eller delefrekvens over 150 hz. Begge dele kan komme til at
lyde godt.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 21 November 2021 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Snell C5, kan sætte et rum lidt på prøve i bassen, da mellem bassen
tit kan blive lidt for eller meget for kraftig. Hvis man skal have god
nytte af dem, kræver de et rum på mindst 30m2. Dernæst må
forstærkeren gerne være strømstærk og ikke gå i samme retning i
bassen. Her var den oprindelige Snell C mere tør og lettere at have
med at gøre i de fleste rum. 🙂

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
anamorphic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 59
Sendt: 22 November 2021 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

Tak for info og interessante indspark.

allanowich: tak for indblikket, dette bas-løft er åbenbart en charmerende feature ved C5 :) Jeg lurede lidt på om Dirac i min NAD
kunne kontrollere dette, og det kan den nok til en vis grad, men jeg tror det er bedre for mig at finde en højttaler der ikke har
denne egenskab til at begynde med.
Til top Vis anamorphic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anamorphic
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 22 November 2021 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Medmindre der er en resonans, så kan din Dirac sagtens udligne dette løft
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes