Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. maj 2024 | 10:22   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dali 850 eller Skyline???? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Stunt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 11 Juni 2005 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg har et par Dali 850, en gammel Denon 1315r forstærker og en Denon DCD1290 afspiller. - Nej! Jeg er heller ikke selv hel ny

Lyd opleves jo subjektivt, men indtil nu, har jeg faktisk ikke hørt noget (heller ikke væsentlig nyere og dyrere anlæg) som frister mig til en udskiftning .

Problemet er, at jeg er blevet håbløst forelsket i det flotte design på et par Dali Skyline. Er der nogen som tør sammenligne de to højtalere, og fortælle mig, om jeg vil blive skuffet over Skylinerne, når genren er jazz og bastung rock?



__________________
Life in fear is no life.
Til top Vis Stunt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stunt
 
Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3070
Sendt: 11 Juni 2005 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Til Jazz tror jeg du vil blive MEGET godt tilfreds med Skyline. Diskantbåndet i denne konstruktion er i mine øjne (og ører) ALDRIG overgået af nogen anden diskant!

Til bastung rock er jeg lidt i tvivl... den har jo en ret kraftig Cerwin Vega 12" bas, men den er monteret i et helt åbent kabinet. Men placeret korrekt skulle det ikke være noget problem.

Problemet med Skyline kan netop være, at den er helt åben bagtil. Der er ingen bagplade. Det ebtyder at at kan være ULTRA besværlig at placere korrekt, og selv MEGET små ændringer kan være meget hørbare.

Vælg i øvrigt den lille udgave, altså Skyline 1000, da den er klart bedst. Den store 2000'er kan have problemer med resonanser, grundet de meget store flader, og det åbne kabinet.

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig
 
Stunt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 11 Juni 2005 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Det er faktisk også 1000eren, jeg tænker på.

Jeg har af en forhandler fået at vide, at de på grund af det åbne kabinet (modsat mine 850ere) skal stå helt tæt mod en bagvæg, og helst med plads omkring.

Jeg vidste ikke at bassen var en C.V. - Men disse får da ellers normalt ros for bas-egenskaberne, eller ????



__________________
Life in fear is no life.
Til top Vis Stunt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stunt
 
Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 957
Sendt: 11 Juni 2005 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

- Er du ( Hurtig) sikker på at det er en CV bas ?..........virker utroligt hvis det er tilfældet....?......

 

mvh

Jesper/Oldhifinut

Til top Vis Jesper Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper Andersen
 
skruerselv
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

heltny/cujo

Bruger siden: 05 Juni 2005
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 522
Sendt: 11 Juni 2005 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Det ER en C/V bas - i skyline 2000 er det en AT100 Bas - i 1000´eren minder den meget om den der sidder i CD70.

Men bortset fra det, så er der himmelvid forskel på de 2 højttalere - kan du godt li den bas der er i de dali 850, så tror jeg næppe skyline bassen er noget for dig.

Den har slet ikke samme krop og til rock ved "høje" lydtryk, synes jeg den er helt håbløs.

Jeg har haft begge skyline og de er røget videre netop pga bassen - den er meget korrekt, går pænt dybt, men er alt for tam til rock og det mere moderne (nyere) musik.

Men som HURTIG siger - SKAL det være en skyline, så lyder 1000´eren bedst - dog har 2000´eren noget mere niveau i bunden pga den større membran.

Men sørg for at lytte godt på dem inden køb (hvis det er muligt), for den ER lidt speciel mht bassen - og for den sags skyld også resten + at hvis man skal spille meget højt, kræver det en RIMELIG stabil forstærker at holde den 12 eller 15" ordentlig på plads da den sidder i åben baffel (bare en forplade uden sider og bag)

Men jo, til mere roligt musik og i særdeleshed klassisk, der er den FREMRAGENDE.

Til top Vis skruerselv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skruerselv
 
Stunt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 13 Juni 2005 kl. 01:15 | IP-adresse registreret  

Tak for rådene!

I stedet for at købe ubeset og "uhørt", brugte jeg søndagen på at fylde min gamle forstærker og afspiller i bilen, og så køre 200 km for at få dem "spændt for" et sæt Skyline 1000.

Der ER helt formidable til f.eks let jazz, men AK! Til "rigtig" rock gik der alt alt for meget "selvdød karklud" i dem i forhold til mine 850ere.

Altså ingen handel, og jeg er så glad for mine 850ere.  Sorry "Skyline-fans" men lyd opleves som sagt subjektivt.



__________________
Life in fear is no life.
Til top Vis Stunt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stunt
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes