Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. maj 2024 | 11:43   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Reolhøjtalere + sub erfaringer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
amigo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 94
Sendt: 06 Maj 2006 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Hej HIFI nørder

I ca. et halvt år har jeg nu på godt og ondt levet med et par små højtalere - B&W 805S. De leverer i det store og hele varen, men men hvor er bunden ? Før disse reolhøjtalere stod den på B&W 802 Matrix, der kunne være med hele vejen ned.

For at vise hvad jeg mener, kan man f.eks. høre dette nummer: Wedding Music - I Turn To You

http://musik.tdconline.dk/servlets/2452306090224Dispatch/19/ call?htmltemplate=./album/viewalbum.htm&albumid=2090702

Med de små højtalere bliver det en lidt tynd omgang, men hører man nummeret i f.eks. hovedtelefoner eller et par "store" højtalere, der går i dybden, da er det et kanon godt nummer, syntes jeg.

Hvad er at foretrække ?

1) Et par gode gulvhøjtalere eller

2) Et par reolhøjtalere med en subwoofer og lav delefrekvens eller

3) Et par reolhøjtalere med to subwoofere og en evt. højere delefrekvens.

Er der nogen, som har eksperimenteret med dette og evt. er kommet frem til nogle konklusioner ?

Jeg går ikke efter, at sub-en skal vælte hytten, men efter et helt lydbillede.

Hvis man benytter en sub, bør man da tage signalet til reolhøjtalerne fra sub-en eller er det lydmæssigt bedst at tage signalet fra den ene af de to udgange jeg har på min pre-amp ? 

Generelt går jeg gerne langt for at forbedre mit HIFI, men alle forbedringer skal være hørbare !!! 

Venligst

Amigo

Til top Vis amigo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amigo
 
greve
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Februar 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 281
Sendt: 14 Maj 2006 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

Problemet (et af dem) med 2) og 3) er at du bliver nødt til at have en form for delefilter i brug, så du begrænser signalet til dine reolhøjttalere (du undgår meget forvrængning fra dem hvis du klipper bas-signalet væk fra dem).

Den "traditionalle" løsning er 2), hvor du evt. kan bruge et separat delefilter til at splitte signalet mellem sub og reol.

På det seneste har jeg kigget en del på 3) i form af Lyngdorf / TacT udstyr specifikt deres W210 woofer system. Jeg har købt et sæt W210 brugt men har ikke haft lejlighed til at lytte til det endnu, da min Lyngdorf TDA2200 med RoomPerfect modul endnu ikke er dukket op. Men jeg melder gerne tilbage når jeg har lidt erfaring med det.

Det skal siges et ham jeg købte mit W210 system af, solgte dem fordi han var gået over til løsning 1) - dog med højttalere i 100k klassen...



__________________
greve's bio-i-stuen
Til top Vis greve's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af greve Besøg greve's Websted
 
amigo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 94
Sendt: 14 Maj 2006 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Det lyder spændende og som en rigtig god løsning du er igang med - måske vil jeg på et eller andet tidspunkt prøve med Lyngdorfs rumkorrektion, den skulle være ret god.

Jeg er kommet lidt videre og vil i første omgang nok lave lidt forsøg med løsning 2).  En af mulighederne kunne blive en Velodyne sub. De kan fås med equalizer og automatisk rumkorrektion i bas område.  Rumkorrektionen hjælper jo desværre bare ikke mod de signaler, der er i modfase i lokalet, men sådan er det jo. Jeg er ved at kigge nærmere på forskellige subs.

Der er blevet sat et par bas membran dæmpeplader op til at nedsætte bas resonanser i stuen og nogle mindre til at tage de første reflektioner fra vægge i mellemtone og diskantområdet - iøvrigt  de forbedringer, der har givet de største hørbare forbedringer af mit setup. 

Egentlig forstår jeg ikke helt, hvorfor mange bruger rigtigt mange penge på dyrt udstyr uden at sætte fokus på lytterummet og dermed elektronisk rumkorrektion og forskellige typer dæmpeplader. Der er så store forbedringer at hente der - forbedringer som alle kan høre uden at have gyldne musikører.



Til top Vis amigo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amigo
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 14 Maj 2006 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

"Egentlig forstår jeg ikke helt, hvorfor mange bruger rigtigt mange penge på dyrt udstyr uden at sætte fokus på lytterummet"

ENIG! Der er bare ikke skrevet så meget om det. Men har du noget litteratur?

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
amigo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 94
Sendt: 14 Maj 2006 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Jeg har kun læst lidt litteratur, men det er længe siden. Det var nogle bøger om lydstudier. Der kan læses ret meget på nettet.

For at gøre det kort nåede jeg frem til, at jeg ville prøve at minimere de stående bøger i bas området, da de er mest generende. Signaler i fase giver jo et kraftigt boom og signalerne i modfase høres ikke. Jeg undersøgte mulighederne for selv at lave nogle effektive bas fælder med fornuftige mål, men blev ikke tilfreds med mine prototyper. Derfor endte jeg med at købe nogle MondoTraps, der er orienteret mod bas område. De fungerer som forventet. De fjerner ikke alle basproblemerne, men resultatet er rigtig godt - meget mindre boooom.

For mellemtone og diskant området gik jeg efter de 1. reflektioner fra væggene. Der blev købt nogle Ecophon Master A/alpha 50 mm, nogle trælister,søm, maling, lim og filt til overflade beklædning.  Det hørbare resultat her er et meget klart lydbillede.

Man kan naturligvis gå meget længere, men jeg føler, at jeg på dette punkt har fået et godt resultat uden at have overdæmpet stuen og pladerne er pæne nok til at have hængene i stuen.

Jeg er ikke begyndt på elektronisk rumkorrektion endnu, men det kommer !
Til top Vis amigo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amigo
 
amigo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 94
Sendt: 14 Maj 2006 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Til top Vis amigo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amigo
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 14 Maj 2006 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

orv..det var sq da svar på tiltale...tak, amigo :-)
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes