Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. maj 2024 | 04:20   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Placering og vinkling? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sir_Golf_Alot
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Februar 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 194
Sendt: 12 Februar 2007 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har et par spørgsmål angående mine fronthøjttalere:

Infinity 61i Reference ( gulvhøjttalere )

Vinkling:
Er der nogle tommelfingerregler angående vinkling mod lyttepositionen? Dali anbefaler f.eks. at deres Concept2 IKKE vinkles mod lyttepositionen. Min lytteposition er i spidsen af en perfekt ligebenet trekant. Skal MINE højttalere vinkles, hvis ja hvor meget?

Placering:
Mine høgttalere står op ad side/bagvæg. Hvad gør det ved lyden? , gør det bassen for kraftig?

 

JH



__________________
SGA
Til top Vis Sir_Golf_Alot's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sir_Golf_Alot
 
perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2489
Sendt: 12 Februar 2007 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Kære Sir_Golf_Alot

Der er mange ting der spiller ind her. F.eks. har rummets dimensioner og akustiske forhold stor betydning. Det har ligeledes betydning hvilket grej der er spændt foran højttalerne. Sidst men ikke mindst spiller personlige præferencer ind.

Hvorfor afsætter du ikke nogle timer til at lytte dig frem til hvad du synes der er optimalt?

Eventuelt kan du bevæbne dig med en lydtryksmåler og en testplade, så du kan se hvilken indvirkning det har på frekvensgangen, når højttalerne vinkles og flyttes rundt. En god ven er, som altid,  god at have ved hånden når højttalerne skal flyttes. God fornøjelse med det!



__________________
I like techno - UNPLUGGED!
Til top Vis perejvind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af perejvind Besøg perejvind's Websted
 
klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 598
Sendt: 12 Februar 2007 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Dali konstruerer deres højttalere så de har ret frekvensgang når de peger lige ud (i hvert fald de fleste af dem). Mange andre er mest korrekte når de peger lige mod lytteren, men der er også andet end frekvensgang gemt i dette spørgsmål. Fornemmelsen af tredimensionalitet kan ændres meget når vinklingen ændres, og der kan også være fasespørgsmål på færde, som gør at lyden er mere behagelig når man vinkler højttaleren lidt udad (så du kan se indersiden af et firkantet kabinet). Sådan har mange af mine højttalere spillet bedst. Nu kender jeg ikke Inifinitys ideer på dette punkt, men hvis du ikke kan finde en brugsanvisning med anbefalet vinkling, må du eksperimentere.

Hvad angår bas og placering: ja, hver flade (væg eller gulv), som støder umiddelbart op til højttaleren eller måske op til en 30 cm fra vil forstærke din bas, og normalt i et område, som du helst ikke vil have forstærket. Infinity er vist normalt ret baskraftige, så du bør nok holde dem mindst en meter fra et hjørne, og nok også en 30-70 cm fra en bagvæg. I de fleste rum er der mest bas når højttalerne står op ad den længste væg og du sidder og lytter op ad den anden lange væg. Hvis du har dem stillet sådan, så prøv at flytte dem hen på den korte endevæg og sid så i din ligebenede trekant og lyt. Hvis din lytteplads så bliver midt ude på gulvet (det bliver den hos mig), så bliver bassen ofte langt svagere. Nogle gange for svag, fordi du render ind i udfasning i de stående bølger, som altid eksisterer i bassen i et rum.

Held og lykke med det.



__________________
venlig hilsen Klogesen.
Til top Vis klogesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klogesen
 
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2173
Sendt: 12 Februar 2007 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Dette er et langt bedre råd, end de mange "generelle" anbefalinger. Dette tager nemlig udgangspunkt i samspillet mellem precis dine højtalere i dit rum og i din lytteposition.

Det er supereffektivt.

 

 http://hificonsult.se/index.php?menuid=012

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury
 
hifihuset.dk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Hifihuset.dk

Bruger siden: 24 December 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 312
Sendt: 12 Februar 2007 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Fordi Dalis HT ere ikke skal vinkles, betyder det ikke at det samme er tilfældet for Infinitys.

Prøv du bare vinkle dem lidt indad, lad os sige et par cm, om ikke andet slipper du for at høre på den diffraktionsforvrængning der følger med at de står parallelt med væggen.







__________________
Forhandler af Pathos, Gamut
WEBSIDE:http://www.hifihuset.dk/Velkommen.html
Til top Vis hifihuset.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifihuset.dk Besøg hifihuset.dk's Websted
 
dako
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 13 Februar 2007 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Jeg har vinklet mine DALI mod midten og det synes jeg hjalp mærkbart. Specielt hvis man ikke sidder midt for (Det hænder at jeg har gæster ). Det har sandsynligvis også noget at gøre med, at der kun er ca. 2 meter imellem højtalerne og ca. 2 meter til lyttepositionen.

-dako
Til top Vis dako's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dako
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes