Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. april 2024 | 15:54   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Tip til Dali Grand ejere - del ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jannik K.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 April 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 390
Sendt: 03 Februar 2012 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Jeg tænkte jeg ville dele en erfaring jeg har gjort mig med mine Dali Grand Coupé til jer andre på forummet, der er berigede af tilstedeværelsen af Dali Grand serien i deres stuer.

Jeg erfarede til min skræk at diskantenheden i den ene højttaler ikke længere spillede. Jeg synes ikke der var blevet spillet for højt, men den spillede ikke, så der var jo noget galt.
Det skal siges, at bas/mellemtone enheden var sprunget da jeg købte dem, så det er muligvis relateret til noget den tidligere ejer har udsat dem for.

Hifiklubben bliver kontaktet og de vil have det svimlende beløb af 2500,- for én ny enhed! Det var mere end jeg havde betalt for højttalerne, så den gik ikke.
Desværre lader det ikke til at nogen af jer ligger inde med en enhed i reserve i vil sælge, for der var ingen respons på min købsannonce herinde, desværre.

Jeg tog kontakt til en virksomhed, der hedder Frequence som er baseret i Videbæk og kom i kontakt med en yderst kompetent medarbejder (Torben), der kendte den til Dali specialproducerede enhed. Han fremsendte et rep-kit bestående af ny dome inkl. spole, dog beregnet til en Scan-Speak D2905/95000, som jo har en anden impedans på 5-6 ohm, hvor den originale er baseret på D2904 designet med en impedans på 4 ohm.
Desværre passer rep-kittet til D2904/980000 ikke, da spolen er for dyb.

Hvorom alting er, spiller mine dejlige højttalere igen efter et mindre indgreb i diskantenheden og det kostede mig kun 409,- inkl. porto! Der skal skæres forsigtigt og loddes en smule.
Jeg skal være ærlig at indrømme at jeg ikke kan høre forskel på mine højttalere efter. Det kan man muligvis i et optimalt rum med bedre udstyr foran. 

Her er et link til rep-kittet, der kan benyttes:
http://frequence-shop.dk/produkter/12-scanspeak-classic/600- rep-kit-d290593---amp-950000/

Til top Vis Jannik K.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jannik K.
 
LoudandClear
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 27 Februar 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 963
Sendt: 03 Februar 2012 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

frequence har en særdeles god service! glad for du fandt en løsning
Til top Vis LoudandClear's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LoudandClear
 
gasolin
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2385
Sendt: 03 Februar 2012 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Jannik K. skrev:

Jeg tænkte jeg ville dele en erfaring jeg har gjort mig med mine Dali Grand Coupé til jer andre på forummet, der er berigede af tilstedeværelsen af Dali Grand serien i deres stuer.

Jeg erfarede til min skræk at diskantenheden i den ene højttaler ikke længere spillede. Jeg synes ikke der var blevet spillet for højt, men den spillede ikke, så der var jo noget galt.
Det skal siges, at bas/mellemtone enheden var sprunget da jeg købte dem, så det er muligvis relateret til noget den tidligere ejer har udsat dem for.

Hifiklubben bliver kontaktet og de vil have det svimlende beløb af 2500,- for én ny enhed! Det var mere end jeg havde betalt for højttalerne, så den gik ikke.
Desværre lader det ikke til at nogen af jer ligger inde med en enhed i reserve i vil sælge, for der var ingen respons på min købsannonce herinde, desværre.

Jeg tog kontakt til en virksomhed, der hedder Frequence som er baseret i Videbæk og kom i kontakt med en yderst kompetent medarbejder (Torben), der kendte den til Dali specialproducerede enhed. Han fremsendte et rep-kit bestående af ny dome inkl. spole, dog beregnet til en Scan-Speak D2905/95000, som jo har en anden impedans på 5-6 ohm, hvor den originale er baseret på D2904 designet med en impedans på 4 ohm.
Desværre passer rep-kittet til D2904/980000 ikke, da spolen er for dyb.

Hvorom alting er, spiller mine dejlige højttalere igen efter et mindre indgreb i diskantenheden og det kostede mig kun 409,- inkl. porto! Der skal skæres forsigtigt og loddes en smule.
Jeg skal være ærlig at indrømme at jeg ikke kan høre forskel på mine højttalere efter. Det kan man muligvis i et optimalt rum med bedre udstyr foran. 

Her er et link til rep-kittet, der kan benyttes:
http://frequence-shop.dk/produkter/12-scanspeak-classic/600- rep-kit-d290593---amp-950000/



pisss også   jeg gave 400kr for en diskant (kun domen) hos hifi klubben til en stk dali concet 1 og så kunne jeg for samme pris få domen til en dali grand
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin
 
SilverLine
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 September 2006
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 309
Sendt: 03 Februar 2012 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Hej Jannik K

 

Går lidt med overvejelse om jeg selv skal anskaffe mig et sæt Dali Grand Coupe højtalere. Kunne du måske skrive et par linier omkring din mening om denne højtalere ? Og meget gerne andre også, som kender til lyden

Til top Vis SilverLine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SilverLine Besøg SilverLine's Websted
 
Jannik K.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 April 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 390
Sendt: 03 Februar 2012 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

SilverLine skrev:

Hej Jannik K


 


Går lidt med overvejelse om jeg selv skal anskaffe mig et sæt Dali Grand Coupe højtalere. Kunne du måske skrive et par
linier omkring din mening om denne højtalere ? Og meget gerne andre også, som kender til lyden



Der er skrevet en del i forummet omkring disse højttalere, så det vil jeg opfordre dig til at gøre. Jeg er ret dårlig til at beskrive
lyd, desværre.
Jeg havde nøjagtigt samme setup for to-tre år siden, hvor lytterummet var væsentligt bedre end det er nu, og der kan jeg
ikke sige meget andet end at de spiller fantastisk. Når de får rigeligt med plads omkring sig og det rigtige udstyr kobles foran,
spiller de som en langt større højttaler. De har en evne til at spille de nedre frekvenser, som jeg stadig har til gode at opleve
med en lignende højttaler.
Diskanten er ikke oppe på Helicon 400 niveau som jeg også har ejet, men det er vel også naturligt nok. Måske har jeg bare
ikke det rigtige udstyr koblet på dem. I mit tidligere lytterum blev diskanten aldrig anstrengende og jeg fornemmede at alt
hvad der var i mediet, blev hevet frem af Coupé'erne.

I øjeblikket kæmper jeg med bulderbas og generelt kedeligt lydbillede, så de kan også lyde dårligt, men mit problem er et
ganske afsindigt dårligt lytterum med store vinduespartier.
Til top Vis Jannik K.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jannik K.
 
SilverLine
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 September 2006
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 309
Sendt: 03 Februar 2012 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Jannik K. skrev:
SilverLine skrev:

Hej Jannik K


 


Går lidt med overvejelse om jeg selv skal anskaffe mig et sæt Dali Grand Coupe højtalere. Kunne du måske skrive et par
linier omkring din mening om denne højtalere ? Og meget gerne andre også, som kender til lyden



Der er skrevet en del i forummet omkring disse højttalere, så det vil jeg opfordre dig til at gøre. Jeg er ret dårlig til at beskrive
lyd, desværre.
Jeg havde nøjagtigt samme setup for to-tre år siden, hvor lytterummet var væsentligt bedre end det er nu, og der kan jeg
ikke sige meget andet end at de spiller fantastisk. Når de får rigeligt med plads omkring sig og det rigtige udstyr kobles foran,
spiller de som en langt større højttaler. De har en evne til at spille de nedre frekvenser, som jeg stadig har til gode at opleve
med en lignende højttaler.
Diskanten er ikke oppe på Helicon 400 niveau som jeg også har ejet, men det er vel også naturligt nok. Måske har jeg bare
ikke det rigtige udstyr koblet på dem. I mit tidligere lytterum blev diskanten aldrig anstrengende og jeg fornemmede at alt
hvad der var i mediet, blev hevet frem af Coupé'erne.

I øjeblikket kæmper jeg med bulderbas og generelt kedeligt lydbillede, så de kan også lyde dårligt, men mit problem er et
ganske afsindigt dårligt lytterum med store vinduespartier.



Synes da det var en ret god beskrivelse har ellers søgt meget på google, og har ikke fundet meget. Men vil prøve søgefunktionen her på siden.
Til top Vis SilverLine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SilverLine Besøg SilverLine's Websted
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 04 Februar 2012 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Dali Coupe er lidt loudnesset i klangen. Man har valgt en focus på den øvre bas, så man ikke tvinger den til for høje lydtryk, som ikke er dens livret. Basenheden kommer med blobs og forvrængning ved for megen bas i musikken. Men bortset fra dette, er det en meget klart og gennemsigtigt spillende højttaler med sans for fine detaljer. Kræver godt udstyr og en tung stander for at opleve det fine perspektiv og fine lyd, den er i stand til at levere.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
SilverLine
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 September 2006
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 309
Sendt: 04 Februar 2012 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Dali Coupe er lidt loudnesset i klangen. Man har valgt en focus på den øvre bas, så man ikke tvinger den til for høje lydtryk,
som ikke er dens livret. Basenheden kommer med blobs og forvrængning ved for megen bas i musikken. Men bortset fra dette, er det en meget klart
og gennemsigtigt spillende højttaler med sans for fine detaljer. Kræver godt udstyr og en tung stander for at opleve det fine perspektiv og fine lyd,
den er i stand til at levere.


Hvor mange m2 kan de spille i ? (har en vinkel stue på i alt 27m2 med skråvægge) Jeg har et sæt dali 5005LE nu, men har lyst til noget nyt. Jeg er
ikke bas freak, men selvfølgelig skal den være til
stede.
Til top Vis SilverLine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SilverLine Besøg SilverLine's Websted
 
highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 20 November 2011
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 598
Sendt: 04 Februar 2012 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Dali Coupe er lidt loudnesset i klangen. Man har valgt en focus på den øvre bas, så man ikke tvinger
den
til for høje lydtryk, som ikke er dens livret. Basenheden kommer med blobs og forvrængning ved for megen bas i musikken.
Men bortset fra dette, er det en meget klart og gennemsigtigt spillende højttaler med sans for fine detaljer. Kræver godt
udstyr
og en tung stander for at opleve det fine perspektiv og fine lyd, den er i stand til at levere.


"Dali Coupe er lidt loudnesset i klangen"

Står de frit på solide standere og med en meget strømstærk forstærker med lidt stram bas, kan det stort set fjernes.

Får den højttaler det rigtige grej, er det svært at gøre det bedre under menneskelige beløb

Det er nok lidt overkill, men jeg har hørt dem med en Aragon 4004 på bunden og en Aragon 2004 på toppen og det synger


Men de skal helst ikke spille i større rum end 25-30 kvm

__________________
Basti@live.dk
Til top Vis highenden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af highenden
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 04 Februar 2012 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

......skal vi ikke hellere sige en 15 til 20m2. Så kommer man ikke til at tvinge dem til for meget. Det er jo kun en en 6½" bas.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 20 November 2011
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 598
Sendt: 04 Februar 2012 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
......skal vi ikke hellere sige en 15 til 20m2. Så kommer man ikke til at tvinge dem til for meget. Det er jo
kun en en 6½" bas.


Jeg har brugt dem her i min stue på 41 kvm, så det er vel et spørgsmål om hvor højt man gerne vil spille.

Årsagen til at jeg ikke bruger den HT nu, er manglende output nedad til og så magter den ikke at spille rigtig højt, selvom den er
aflastet nedad til med en sub

__________________
Basti@live.dk
Til top Vis highenden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af highenden
 
Jannik K.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 April 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 390
Sendt: 04 Februar 2012 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

highenden skrev:


Jeg har brugt dem her i min stue på 41 kvm, så det er vel et spørgsmål om hvor højt man gerne vil spille.

Årsagen til at jeg ikke bruger den HT nu, er manglende output nedad til og så magter den ikke at spille rigtig højt, selvom den
er
aflastet nedad til med en sub


Sjovt du nævner det, for jeg har også her under mit andet ejerskab af disse højttalere erfaret at de faktisk ikke kan spille
specielt højt. Det kommer naturligvis an på hvad man forventer, men skal der spilles op i hele huset er man bedre tjent med
Dali Grand hvis det skal blive i samme serie.

Jeg har nogle Nordost Red Dawn XLR kabler på bedding og skal have en ny DAC, så er spændt på at høre hvor stor forskellen
er i forhold til mine VdH D-102 MkIII Hybrid signalkabler.
Til top Vis Jannik K.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jannik K.
 
SilverLine
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 September 2006
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 309
Sendt: 04 Februar 2012 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Hvordan gør man det egentlig op mht. kvadratmeterne at højtalerne skal spille i, når man har en vinkelstue ? Hvis man kigger på det billede jeg har vedhæftet af min stue, kan man se, at den del som højtalerne spiller i er 11,2 m2, men samlet set er det jo i alt 27,72 m2, hvilken m2 skal man regne efter ?

Jannik K >> Er man så heldig, at man kan se et billede af dit Setup med Dali Grand Coupe :-) ?

Til top Vis SilverLine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SilverLine Besøg SilverLine's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes