Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 08:53   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Center eller ej. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dichael
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 371
Sendt: 15 Marts 2012 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Jeg læste for nylig et indlæg, hvor der var en, der mente, at en centerhøjttaler ikke var nødvendlig.

Han mente, at så længe man sad i midte, kunne man undvære den.

Hvad er jeres holdning til dette?

Man kan unægteligt få en del mere for pengene, hvis man bruger hele beløbet på 2 højttalere.

Jeg er bekendt med, at recievernes forskellige automatiske justeringer ikke fungerer uden en center, men så må man indstille manuelt.

Mvh. Michael

Til top Vis dichael's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dichael
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 15 Marts 2012 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Jeg har engang været fuldt ud tilfreds uden en center, og var ikke imponeret af de centere jeg havde hørt.
- men det ændrede sig...

Men jeg vil altid mene en god center ER vejen til god surround.

Det er rigtigt at man teoretisk set burde kunne undvære centeren, hvis fronterne er gode nok til at levere det rigtige stereo-perspektiv og derved giver "center-lyd", når man sidder i midten.
Men i praksis vil jeg mene det er noget nær umuligt med de lydkilder vi har i dag fra TV og film.

Der bliver leveret et mono-signal til centeren og hvis man sender dette signal til fronterne, så får man ikke et ret godt lydbillede.

Så jeg vil helt klart mene at en center er et must i et surround-setup.
Og jeg vil gerne slå et slag for større og bedre centerhøjttalere end dem der typisk er med i pakkeløsninger i dag - jeg synes de er alt for små og lever sjældent op til resten af setup'et.



__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1070
Sendt: 15 Marts 2012 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

nej, det er ikke nødvendigt, men MEGET rar at have - også selvom man sidder midt i.

Hvis man ikke sidder midt i, så er det nødvendigt, for ellers bliver lyden "skæv".

Af samme grund er der ingen biograder med stereo - enten mono eller surround.


Husk også, at ikke bare dialog, men mange effekter kommer fra centeren, derfor er den faktisk meget vigtig for oplevelsen.


__________________
In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
Til top Vis Webmonkey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Webmonkey
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 651
Sendt: 15 Marts 2012 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

En center er klart nødvendig IMO. Som du selv nævner, skal man sidde i midten hvis man kun har stereo-højttalere og kun én
person vil kunne få en ordentlig oplevelse hvis du har gæster.

Derudover er der også nogle negative akustiske aspekter, ved at benytte "phantom center". Der vil ske noget crosstalk mellem
de to højttalere i form af langt flere direkte reflektioner sammenlignet med en dedikeret center. Dette vil medføre nogle dips i
frekvensgangen og taleforståeligheden vil mindskes.

Men på den anden side, skal du heller ikke få en center bare for at have én... Kvaliteten af centerhøjttaleren skal være på højde
med fronterne.
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1036
Sendt: 15 Marts 2012 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Jeg vil nu også mene, at en center af høj kvalitet er et must, hvis ens setup skal fungere optimalt. Samtidig vil jeg også tilføje, at centeren skal passe lydmæssigt sammen med ens fronter - passer de ikke sammen i lyden, så er det bedre at undvære.

__________________
Mit grej!

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted
 
dichael
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 371
Sendt: 15 Marts 2012 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Det er helt på linie med min egen opfattelse; jeg har altid haft en center, men skal til at bygge nye højttalere og ville defor overveje det.

Spørgsmålet er så, hvor ens de skal være?

Det kan jo godt være, at der findes højttalere med samme enheder og filtre, men alene det faktum, at kassen ligger ned vil ændre lyden og højttalerne er dermed ikke længere ens....

Det er i øvrigt heller ikke særligt let at finde en interessant DIY center. Eneste gennemførte er Troels Gravesens og den kunne man bruge sammen med hans TQWT...men igen: de er ikke helt ens.

Mvh. Michael

Til top Vis dichael's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dichael
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 651
Sendt: 15 Marts 2012 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Optimalt, skal alle højttalere jo være 100% identiske... Men det er desværre de færreste som vil have dette i stuen. Jeg ville
ikke gå på kompromis, så har smidt alle højttalere bag et AT-lærred :)

Et problem blandt mange centerhøjttaleren, er det liggende MTM design... Hvis du skal bygge selv, skal du helst undgå dette, da
det vil have en negativ effekt på off-axis responsen. Tilføj en dedikeret mellemtone eller lad den ene basenhed rulle af tidligt
evt. Jeg kan ikke huske detaljerne om præcis hvad der sker ved MTM designet, men kan finde dem frem hvis du er interesseret.
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 15 Marts 2012 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

JBLPro skrev:
Optimalt, skal alle højttalere jo være 100% identiske... Men det er desværre de færreste som vil have dette i stuen. Jeg ville
ikke gå på kompromis, så har smidt alle højttalere bag et AT-lærred :)

Et problem blandt mange centerhøjttaleren, er det liggende MTM design... Hvis du skal bygge selv, skal du helst undgå dette, da
det vil have en negativ effekt på off-axis responsen. Tilføj en dedikeret mellemtone eller lad den ene basenhed rulle af tidligt
evt. Jeg kan ikke huske detaljerne om præcis hvad der sker ved MTM designet, men kan finde dem frem hvis du er interesseret.


Ja, det er en pudsig ting at når nu man gerne vil have spredning horisontalt, at man så konstruere mange centerhøjttalere på den måde.
Skulle jeg bygge selv, ville jeg også prøve at undgå den opbygning.

__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
dichael
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 371
Sendt: 15 Marts 2012 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

MTM er kun anvendeligt som opretstående.

Hvis man ligger den ned, kommer mellemtone fra et område, der så at sige er "for bredt" og man får ikke stor nok spredning over ca. 100 Hz.

Derfor propper man en mellemtone in og lader basserne køre under 100 Hz.

Alternativt lader man en MTM fungere som en 2 1/2 vejs og skærer den ene bas før den anden.

Mine egne Audio Pro gør det på en helt 3. måde; den ene bas viste sig at være en slave.....det så jeg, da jeg engang skilte dem ad.

Til top Vis dichael's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dichael
 
dichael
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 371
Sendt: 15 Marts 2012 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Hvorfor i grunden ikke bare tage 3 ens 2-vejs konstruktioner ad god kvalitet, f.eks. baseret på ScanSpeak 18W bas-emellemtone og en passende diskant.

Dermed kan alle 3 højttalere stå lodret og alle spredningsproblemer er væk.

Subben kan jo klare resten....

 

Til top Vis dichael's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dichael
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 15 Marts 2012 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Det er også en fin måde at løse det på.

Desværre er der bare en udbredt ide om at en center skal "ligge ned", trods almindelig sund fornuft med spredningen.

Og så er der sikkert også mange, der ikke er glad for en "oprejst" center under sit TV.

Jeg ender også med at bygge min egen center på et tidspunkt...


__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
CianDK
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 206
Sendt: 15 Marts 2012 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Jeg brugte kort en PMC DB1+ som center og det var en meget stor forbedring ift. ingen center; selvom dette ikke matchede mine andre HT. Jeg kunne - i mit setup - sagtens forestille mig hvad en rigtig god center kunne have bidraget med. Mit surround er pt. sat i stampe pga. stereo opgradering, men jeg SKAL have en god center inden for de naer fremtid.  
Til top Vis CianDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CianDK
 
dichael
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 371
Sendt: 15 Marts 2012 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Der er jeg jo smart: jeg har en stribe AT-BO moduler under mit TV. Det midterste modul er tomt og dækket af en ramme med sort stof. Derinde har jeg så anbragt min center....den kunne være lyserød med polkaprikker...jeg kan ikke se den :-)

Det eneste krav er derfor, at min center skal kunne være i 70 x 30 x 30 cm!

Til top Vis dichael's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dichael
 
Sven Pal
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Januar 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 33
Sendt: 10 April 2012 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

JBLPro skrev:
Optimalt, skal alle højttalere jo være 100% identiske... Men det er desværre de færreste som vil have dette i stuen. Jeg ville
ikke gå på kompromis, så har smidt alle højttalere bag et AT-lærred :)

Et problem blandt mange centerhøjttaleren, er det liggende MTM design... Hvis du skal bygge selv, skal du helst undgå dette, da
det vil have en negativ effekt på off-axis responsen. Tilføj en dedikeret mellemtone eller lad den ene basenhed rulle af tidligt
evt. Jeg kan ikke huske detaljerne om præcis hvad der sker ved MTM designet, men kan finde dem frem hvis du er interesseret.

Her er et link til en hjemmeside, der med målinger viser, at det er bedre at rejse en centerhøjttaler op. Bemærk dykket ved 400 Hz. på den liggende centerhøjttaler i forhold til stående og mindre boghylde højttaler.

http://www.audioholics.com/education/loudspeaker-basics/cent er-channel-speaker

Mvh. Sven

Til top Vis Sven Pal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sven Pal
 
Sven Pal
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Januar 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 33
Sendt: 10 April 2012 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

 

Her er et link til en hjemmeside, der med målinger viser, at det er bedre at rejse en centerhøjttaler op. Selv den dyre fra B&W vinder ved det.

http://www.audioholics.com/education/loudspeaker-basics/vert ical-vs-horizontal-speaker-designs

Mvh. Sven

Til top Vis Sven Pal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sven Pal
 
NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1036
Sendt: 11 April 2012 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Sven Pal skrev:
Her er et link til en hjemmeside, der med målinger viser, at det er bedre at rejse en centerhøjttaler op. Selv den dyre fra B&W vinder ved det.

http://www.audioholics.com/education/loudspeaker-basics/vert ical-vs-horizontal-speaker-designs

Mvh. Sven

Fidusen ved en liggende højttaler er, at den kan placeres under TV'et eller på en hylde i TV-møblet. En stående højttaler er - pænt sagt - placeringsbøvlet, hvis den skal placeres midt for.



__________________
Mit grej!

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 11 April 2012 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

Der er nogle højtaler producenter, der ganske vist lave center højtalere, men tit er det så små at de kun kan betragtes som
bag/side højtalere, derved er kan de kun bruges hvis man har en sub. bas og alle mine højtaler er sat til at skære ved 80hz,
så der så ikke altid at det er den løsning der lyder best, men så få højtaler producenter lige solgt 5 til 7 højtalere plus en sub.
bas.

Men man skal også huske at en center højtaler skal sætte 4 db højer end den er målt til (og der skal en vist kvalitets klasse
til,
før at det lyder godt), derved er en automatisk højttaler udmåling ubrugelig, da man med sikkerhed altid skal ind og manual
rette til.

Man skal så bruge en film eller koncert hvor man ved at lyd mixe er helt ens i alle kanaler, jeg bruge
JARRE in CHINA - 2 DVD
+ CD (2005)
, her er et lyd mix der er afsløre om alle højtaler er sat rigtig op.

Anmeldelser af jarre in china
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 651
Sendt: 11 April 2012 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:

Men man skal også huske at en center højtaler skal sætte 4 db højer end den er målt til (og der skal en vist kvalitets
klasse til, før at det lyder godt), derved er en automatisk højttaler udmåling ubrugelig, da man med sikkerhed altid skal
ind og manual rette til.

Det er noget vrøvl. Eneste grund man måtte have til at skulle hæve center 4db er, at man har en dårlig centerhøjttaler.
En ordentlig center skal være præcis samme niveau som alle andre højttalere.
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 11 April 2012 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

JBLPro skrev:
StarTrek skrev:

Men man skal også huske at en center højtaler skal sætte 4 db højer end den er målt til (og der skal en vist kvalitets
klasse til, før at det lyder godt), derved er en automatisk højttaler udmåling ubrugelig, da man med sikkerhed altid skal
ind og manual rette til.

Det er noget vrøvl. Eneste grund man måtte have til at skulle hæve center 4db er, at man har en dårlig centerhøjttaler.
En ordentlig center skal være præcis samme niveau som alle andre højttalere.

Du køre jo også med en deling af sub. bas på 80hz og alle højtaler på small ikke   
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 651
Sendt: 11 April 2012 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
JBLPro skrev:
StarTrek skrev:

Men man skal også huske at en center højtaler skal sætte 4 db højer end den er målt til (og der skal en vist kvalitets
klasse til, før at det lyder godt), derved er en automatisk højttaler udmåling ubrugelig, da man med sikkerhed altid skal
ind og manual rette til.

Det er noget vrøvl. Eneste grund man måtte have til at skulle hæve center 4db er, at man har en dårlig centerhøjttaler.
En ordentlig center skal være præcis samme niveau som alle andre højttalere.

Du køre jo også med en deling af sub. bas på 80hz og alle højtaler på small ikke   

Jo? Det mener jeg man skal gøre uanset hvor stor ens centerhøjttaler er. Men kan ikke se hvad det har med ovenstående
at gøre.
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes