Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. maj 2024 | 06:32   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Skuffende oplevelse med vinyl (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
holberg19
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 137
Sendt: 24 September 2014 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Godaften,

Lige siden vi besøgte et par gode venner hvor vi lyttede til gamle firser og halvfemser plader, har jeg "længes" efter en pladespiller. Vi spillede på en Systemdek som denne...

... med en entry level Rotel forstærker. Højttalerne kender jeg ikke. Absolut et midfi-system, men det spillede med nerve, dynamik og lyden var ekstremt organisk og vedkommende og tiggede nærmest om opmærksomhed. Jeg gav pladespilleren æren og besluttede mig for, at LP mediet måtte udforskes i mit eget setup.

I eftermiddags fik jeg derfor fingrene i en Pro-ject RPM 5.1 og en Cambridge 651P RIAA. Kæresten blev forvist til soveværelset med computeren, for nu skulle der spilles musik! Det var således med store forventninger, at jeg frakoblede cd-afspilleren (Copland CDA 288) for at tilslutte den nye analoge kilde til Holfi Integra 88 SE og ProAc Responce 1.5

(bemærk rodet - jeg var meget forventningsfuld)

Jeg forventede en sprudlende varm og dynamisk lyd, med masser af plads i mellemtoneområdet samt luftige transparante vokaler, men i stedet har jeg lyttet til, hvad der minder om en flad komprimeret lyd, absolut blottet for enhver form for dynamik. Har lyttet til 5 forskellige plader, men alle bringer mig til samme konklusion - fladt, komprimeret og ïngen spontan "foot-tapping" mod gulvet. Hvis jeg tilslutter CD udgaven er det som om hele spektret udviddes markant og der tilbydes meget mere af det hele. En slags absolut positiv "loudness" knap.

Mine forventninger er således på ingen måde blevet indfriet, men inden jeg afskriver LP'en i mit setup, er det dog relevant at høre om jeg har gjort noget helt skævt. Det er trods alt første gang jeg har en pladespiller indenfor dørene.

Pickuppen er en Ortofon 2M Red. Jeg har konfigureret armen til ligevægt og derefter finjusteret vægten ud fra pickuppens egenvægt på ca 18-20 gram. Er ikke sikker på dette er korrekt.

Anti skating lod er sat i midterste "hak". Spilleren er jordet via RIAA'en.

Pladespilleren er sat på et spækbræt af træ, der hviler på nogle SD fødder oprindeligt designet til højttalere. Har IKKE været hysterisk med en placering i vatter. Har heller ikke rodet med en finjustering af pickuppen. Den står som den gjorde da jeg fik den udleveret.

Har jeg lavet nogle fejl, der kan have så stor indvirkning på lydkvaliteten, som jeg oplever her, eller er mine forventninger bare for høje? Alternativt er RIAA eller forstærker bare ikke et godt match til 5.1'eren men inden jeg drager forhastede konklusioner, vil jeg lige udelukke eventuelle fodfejl der gør at pladespilleren ikke performer.
Til top Vis holberg19's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af holberg19
 
holberg19
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 137
Sendt: 24 September 2014 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Og nå ja - jeg har tilsluttet pladespilleren til MM indgangen på RIAA'en   
Til top Vis holberg19's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af holberg19
 
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1730
Sendt: 24 September 2014 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Øeh - " finjusteret vægten ud fra pickuppens egenvægt på ca 18-20 gram" - hvad betyder det?

Denne PU har et anbefalet nåletryk på 1,8 gram. Hvad er nåletrykket hos dig?

__________________
mvh
AKSA

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 24 September 2014 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Er din Riaa indstillet til din Pickup, eller er det Subsonic Filter slået til

Din Ortofon 2M Red er en MM Pickup, så Riaa skal også stå på MM og kable fra pladespiller skal i MM stikke på Riaa.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 24 September 2014 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

PS. Riaa er forbundet til en normal indgang på din forstærker, du skal nemlig ikke bruge den indbygge Riaa i din forstærker
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4566
Sendt: 24 September 2014 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Jeg ville nok rette fokus mod pickup'en. Du skriver, at du har stillet nåletryk ud fra pickup'ens egenvægt. Hvordan har du beregnet dig frem til det?

Når man stiller nåletrykket, så skal man ganske rigtig starte med at finde punktet hvor arm og pickup er i ligevægt. Herefter skal armen sættes fast i armholderen igen. Så skal skalaen på kontravægten nulstilles, uden at flytte på selve kontravægten. Det er kun den "løse" plastikring, der skal drejes til nul.

Derefter skal hele kontravægten drejes indad (set forfra) indtil skalaen står på det ønskede nåletryk. For en Ortofon 2m Red er det ca. 1,8 gram. 

Ellers kan du læse mere om opsætning af pladespilleren her:

http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=2531&zoneid=2



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 24 September 2014 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Var nu mere for at udelukke Riaa først
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
holberg19
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 137
Sendt: 24 September 2014 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Aksa skrev:
Øeh - " finjusteret vægten ud fra pickuppens egenvægt på ca 18-20 gram" - hvad betyder det?

Denne PU har et anbefalet nåletryk på 1,8 gram. Hvad er nåletrykket hos dig?


Argh, ja. Det var ikke godt forklaret. Har indstillet armen efter denne video: https://www.youtube.com/watch?v=zV-edj6cNOY#t=231. Dvs. først finder jeg punktet hvor armen balancerer frit. Derefter sætter jeg armen på plads og drejer den inderste skive mod 0 mens den yderste er fikseret. Derefter drejer jeg "begge skiver" mod uret til "18".

Er det korrekt?
Til top Vis holberg19's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af holberg19
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4566
Sendt: 24 September 2014 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Nej, det er ikke korrekt... du risikerer at skade pickup'en

Læs mit forrige indlæg, der er det beskrevet præcis hvordan du skal gøre



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
holberg19
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 137
Sendt: 24 September 2014 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Er din Riaa indstillet til din Pickup, eller er det Subsonic Filter slået til

Din Ortofon 2M Red er en MM Pickup, så Riaa skal også stå på MM og kable fra pladespiller skal i MM stikke på Riaa.


Har prøvet at slå subsonic filter til og fra da jeg ikke anede hvad det gjorde. Ingen hørbar effekt. Kabler går fra pladespiller til MM indgang på RIAA og videre fra RIAA output til Integra 88 Phono indgang. Nu hvor jeg tænker over det er vist noget med at impedansen (?) for Phono og CD indgang er anderledes end de øvrige på Integraen eller også husker jeg forkert.

Selvom Integraen har en Phono indgang har den ikke RIAA men man kan udbygge forstærkeren med et modul så vidt jeg husker.
Til top Vis holberg19's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af holberg19
 
jubiiiii
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 September 2014
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 24 September 2014 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Videoen er rigtig nok.

Først balancepunkt nulstille skiven og så dreje mod uret til den står på 18.

18 svarer til 1,8 gr
Til top Vis jubiiiii's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jubiiiii
 
holberg19
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 137
Sendt: 24 September 2014 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:

Nej, det er ikke korrekt... du risikerer at skade pickup'en


Læs mit forrige indlæg, der er det beskrevet præcis hvordan du skal gøre



Av - det ønsker jeg bestemt ikke. Jeg må læse op i morgen.

Udover at forvolde skade - kan en forkert indstilling af PU resultere i det jeg oplever her omkring lydkvaliteten?
Til top Vis holberg19's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af holberg19
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 24 September 2014 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

holberg19 skrev:
StarTrek skrev:
Er din Riaa indstillet til din Pickup, eller er det Subsonic Filter slået til

Din Ortofon 2M Red er en MM Pickup, så Riaa skal også stå på MM og kable fra pladespiller skal i MM stikke på Riaa.


Har prøvet at slå subsonic filter til og fra da jeg ikke anede hvad det gjorde. Ingen hørbar effekt. Kabler går fra pladespiller til MM indgang på RIAA og
videre fra RIAA output til Integra 88 Phono indgang. Nu hvor jeg tænker over det er vist noget med at impedansen (?) for Phono og CD indgang er
anderledes end de øvrige på Integraen eller også husker jeg forkert.

Selvom Integraen har en Phono indgang har den ikke RIAA men man kan udbygge forstærkeren med et modul så vidt jeg husker.

Phono indgang er sikker Riaa indgang på forstærker, der skal sikke stå noget med line, så prøve med en anden indgang for at værre på den sikker side.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
jubiiiii
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 September 2014
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 24 September 2014 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

holberg19 skrev:
Nu hvor jeg tænker over det er vist noget med at impedansen (?) for Phono og CD indgang er
anderledes end de øvrige på Integraen eller også husker jeg forkert.


Det er kun CD indgangen der har en anderledes indgangsimpedans (800 ohm)
Til top Vis jubiiiii's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jubiiiii
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 24 September 2014 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Nogle der ved hvor man kan henter Manual til denne Integraen, det ville lette det meget
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
jubiiiii
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 September 2014
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 24 September 2014 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Det vil ikke lette noget på det da du ikke kan se i manualen om der er monteret RIAA modul eller ej

Men det er da bare at prøve en af de andre indgange og høre sig frem, for en RIAA sat i en RIAA indgang lyder bestemt ikke godt faktisk helt ekstremt overstyret
Til top Vis jubiiiii's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jubiiiii
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 24 September 2014 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Løsning få finger i den original Riaa modul, så er man da sikker på at den passe til Integraen, eller en Riaa fra Integraen
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
jubiiiii
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 September 2014
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 24 September 2014 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Er de 2 ting ikke omtrent 100% det samme

Lad os nu prøve at få løst problemet istedet for en masse sjove ting. Det skal kunne spille med de apparater der nu er.

Prøv evt at sætte din CD til phonoindgangen og skru forsigtigt op. Lyder det ok er der intet RIAAmodul indbygget. Lyder det meget forvrænget så sidder der et modul i og så prøv at sætte pladespilleren direkte i den indgang
Til top Vis jubiiiii's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jubiiiii
 
k.s.p
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Maj 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 321
Sendt: 24 September 2014 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

rigtigt, en riaa skal ikke sættes i phone men i en af de andre indgange
Til top Vis k.s.p's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af k.s.p
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 24 September 2014 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Har funden disse info om indgang: Citat.
"Considering the other Holfi credo (battery-powered circuits) you may expect this Integra 88 SE to use batteries. Wrong! Battery-powered amplifiers are rare and normally HUGE and VERY EXPENSIVE (see certain Jeff Rowland gear, for example). Considering the 3300 Euro/$ price tag and the conventional size, there is no hope to find batteries inside the Integra 88 SE. It has, instead, a very large power supply section, with a HUGE toroidal transformer (made by Noratel) and a quite good filtering capacity (100,000 uF via CapXon copper foil caps). Knowning what Holfi did to their top of the line CD player, you'd expect to see electrically non-standard inputs. And yes, the CD input offers an unusual 800 ohm load (820 ohm, reading from the circuit board) which is ideal (or so they say) for their CD players.

A second line input, called PHONO, offers a 20 kohm load and so do the other line inputs. But! The PHONO input isn't a real phono one. No RIAA eq or phono preamp is available, indeed. Considering the large power supply used inside the amp, the designers have preferred not to include a sensitive circuit like a phono preamp into the same cabinet. This way they have avoided possible interferences of the large power supply with the phono circuits. They recommend using an external phono preamp instead (Holfi makes a few of these). Anyway, it is strange - and somehow misleading - to see a pair of RCA inputs marked PHONO and a corresponding PHONO position on the input selector. The PHONO and CD inputs are graced by luxurious horizontally-placed WBT RCA's while the remaining humbler line inputs (AUX, TAPE and TUNER) make use of gold plated basic vertically-placed terminals.
".

Link: Holfi Integra 88 SE - integrated amplifier
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 

Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes