Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. maj 2024 | 10:43   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Brugt Thorens eller nyt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
redwine
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2011
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 255
Sendt: 18 Maj 2016 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Hej

Mangler lidt hjælp fra nogen, som har viden her:

Jeg skal vælge imellem følgende muligheder:

1) Thorens 125 mrk. I med SME arm mrk. II uden pickup i pæn stand (pris ca. 5500kr)
2) Køb en fabriksny "plug and play" løsning med samme budget.

Bliver mit første forsøg med analog medie igen efter 20 år med CD'ere

Hvad vil I vælge?
Til top Vis redwine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redwine
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 18 Maj 2016 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Tja... Samme budget, men ikke samme kvalitet. Ny prisen er inklusiv producentens avance, udover produktionsomkostninger og eventuel udvikling,
hertil kommer måske en grossist og en forhandlers avance... Så 5500,- kroner er hurtig minimeret... Du har en Thorens TD 125, der var afløseren for
deres TD 124, som dengang var en "High-end" afspiller... 1968 mener jeg TD 125 mk I kom frem, og mk II i 1972... Jeg ville helt klar vælge den
ældre Thorens.

Mvh
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
redwine
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2011
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 255
Sendt: 18 Maj 2016 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Det var også umiddelbart min tanke, men der er vel også sket meget med teknologien siden dengang?

Synes også det virker som om brugtpriser har fået noget af en markant stigning de seneste år.
Til top Vis redwine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redwine
 
Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1003
Sendt: 18 Maj 2016 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Enig her! Men skal du have det optimale ud af din 125'er, bør du få den renset og smurt. Plus du bør få noget godt armkabel i SME'en, og en rigtig god PU...
Hvad lytter du til, af musik? Hvilken forstærker/RIAA har du?
Spiller selv på en 124'er med enten SME, Stax eller Ortofon, tonearm afh af PU.
Og den gode gamle LP kan bestemt endnu! - Selv om det koster at få den til at banke de bedste CD'er...



__________________
Bare det GLØDER...
Til top Vis Tonni's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tonni
 
FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 518
Sendt: 18 Maj 2016 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Den brugte er ikke nødvcendigvis uden problemer. Centerlejet kan være slidt, især hvis den har været dårligt vedligeholdt. Dermed stiger blandt andet rummel.

Armen er en noget bedaget svend, og den kan ligeledes sagtens have lejer som er godt slidte. Og det er også en mulighed at den har fået slag, eller på anden måde er blevet skadet. Den kan sagtens fungere, men spiller bare ikke så godt i så tilfælde. Hvis spillen var ny, ville jeg tage den, men det er altså sart finmekanik, og chancen for at få noget som ikke yder oprtimalt er ret stor.

En ny spille til den pris kan være ganske god. Et godt centerlejeleje, og en arm som er frisk
Jeg ville se hvad jeg kunne få derude når jeg handler kontant. Rega og Projekt ligger lige for.

Mvh.
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2152
Sendt: 18 Maj 2016 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

Det har han fuldkommen ret i. Den må nok være omkring 40 år gammel. 5500 er ALT for meget, for en Thorens så gammel. Køb hellere en ny Thorens for de samme penge.

__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 627
Sendt: 19 Maj 2016 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

Jeg ville nok vælge en anden svejtser, nemlig en Lenco L75! Det kræver selvfølgelig en ny plinth, mellemhjul (audio Silente) og en arm.
Der er hjælp at hente på Lenco Heaven eller på Troels Gravesens hjemmeside. Man kan få reservedele og de er billige.

Mine andre pladespillere er parkeret: Mapleknoll Ariadne, Technics SL-M1, Dual 701. Tvivler på at de kommer til at spille hos mig!
Min Lenco lammetæver dem.
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad
 
Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 Juli 2015
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 526
Sendt: 19 Maj 2016 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

hullevad skrev:
Mine andre pladespillere er parkeret: Mapleknoll Ariadne, Technics SL-M1, Dual 701. Tvivler på at de kommer til at spille hos mig!
Min Lenco lammetæver dem.


Hvorfor sælger du ikke din SL-M1 til mig så?

M.v.h.
Til top Vis Kurt P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt P
 
aristona
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 356
Sendt: 19 Maj 2016 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

Afgørelsen er din, men to ting springer i øjnene: Prisen på Thorens. Og hvorfor "skal" du foretage præcist det valg. Da prisen
ikke er fordelagtig, hvorfor så fokusere kun på Thorens (selv om Thorens er udmærket). Med det budget bør da hele markedet
afsøges, såvel nyt som brugt, - og med en brugt bør der vel være plads inden for beløbet til evt. at bringe den uptodate. Men
under alle omstændigheder: Prøv lige at tjekke eBay. Der er ganske vist kun 2-3 relevante, men selv inkl. fragt kan de
konkurrere med de 5.500 kr. (som endda er uden pu). Desuden: haster det?, eller skal du bare vente på et bedre tilbud?
Til top Vis aristona's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aristona
 
aristona
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 356
Sendt: 19 Maj 2016 kl. 07:52 | IP-adresse registreret  

Nærlæsning viser, at det er TD 125, og den sidste Thorens er ikke attraktiv, men den tyske er mk.II.

 mk.II

 TD 125

 Lenco L 75

Til top Vis aristona's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aristona
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 19 Maj 2016 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Havde på et tidspunkt en Thorens TD160 Super. Kunne selvfølgelig ikke lade være med at rode med justering osv, hvormed den aldrig blev som
original. Det endte med, at jeg solgte den igen, og jeg har ikke gidet rode med plader siden ! Sikke noget skrammel
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Februar 2014
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 357
Sendt: 19 Maj 2016 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Mange af dem der anbefaler en ældre Thorens evner at servicere sådan en, i hvert fald lige justere og skifte nogle ting. Hvis man gerne vil det kan en gammel Thorens være ganske fin. Vil man ikke servicere eller genopbygge, så er man bedre rådet med noget nyere og mere ukompliceret.

__________________
Dagens (sørgelige) griner er når man mener at ens tilværelse bliver bedre af at gøre grin med andre... Måske man skulle bekymre sig mindre om sin egen (s)stilstand end andres.
Til top Vis gabetta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gabetta
 
redwine
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2011
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 255
Sendt: 19 Maj 2016 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Ja nok korrekt at jeg bliver revet med af nostalgi og måske derudover troen på, at man får bedre lyd til pengene ved at købe f.eks. en brugt Thorens.
Sidstnævnte er ihvertfald hvad nogen påstår.

Men det lykkes vel at finde en løsning før eller siden
Til top Vis redwine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redwine
 
gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Februar 2014
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 357
Sendt: 19 Maj 2016 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Og det er her du skal passe på, for disse nogen er netop nogen der synes det er sjovt at bruge tid på, men ikke alle er sådan indrettet. Det
skal du gøre op med dig selv. Jeg købte engang en Linn LP12 som jeg aldrig blev glad for fordi jeg altid var i tvivl om den var godt nok
justeret.

__________________
Dagens (sørgelige) griner er når man mener at ens tilværelse bliver bedre af at gøre grin med andre... Måske man skulle bekymre sig mindre om sin egen (s)stilstand end andres.
Til top Vis gabetta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gabetta
 
Ræven
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Februar 2009
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 49
Sendt: 19 Maj 2016 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

redwine skrev:
Ja nok korrekt at jeg bliver revet med af nostalgi og måske derudover troen på, at man får bedre lyd til pengene
ved at købe f.eks. en brugt Thorens.
Sidstnævnte er ihvertfald hvad nogen påstår.

Men det lykkes vel at finde en løsning før eller siden


Den følelse kan jeg godt sætte mig ind i.
En anden mulighed er at købe en af de få tilbageværende klassikere der stadig er i produktion i dag.

Der er i hvert fald 3 af slagsen, hvor den ene næsten ligger inden for dit budget (andre kan komme med input hvis jeg skulle have
overset en model).
Nedenstående 3 klassikere har opnået ikonlignende status. De blev alle introduceret i 70'erne og er stadig i produktion, men er
løbende blevet opdateret hen ad vejen. Her får man altså både historie, nostalgi og opdateret teknologi i én og samme løsning.

De 3 er:
Technics SL1200/1210
Linn Sondek LP12
Rega Planer 3

Den sidste ligger med en pris på lidt over kr. 6000,- næsten inden for dit budget.

Rega Planer 3
Til top Vis Ræven's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ræven
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2791
Sendt: 19 Maj 2016 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

SL1200/1210 fås for 3-4000- i den blå. Så har du pladespiller resten af livet og skal ikke tænke på justeringer og remme der skal skiftes.
       carsten
Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4562
Sendt: 19 Maj 2016 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

gabetta skrev:
Jeg købte engang en Linn LP12 som jeg aldrig blev glad for fordi jeg altid var i tvivl om den var godt nok justeret.

Hvis det lyder godt, så er det godt nok justeret (til ens behov).

Hvis det ikke lyder godt, er hardware (f.eks. pu'en) enten for billig, eller også skal man bruge mere tid på opsætningen. Kan man ikke finde ud af, at sætte en pladespiller op, så skal man enten fravælge det, eller købe en plug'n play løsning.

Jeg var i mange år led og ked af min daværende pladespiller, fordi jeg dengang ikke forstod, at god vinyl lyd kræver god kvalitet og korrekt opsætning. Men så fik jeg sat mig ind i sagerne, fik trimmet opsætningen, samt opgraderet løbende på flere områder. Og idag benytter jeg et superlækkert, men også meget dyrt setup... men hold da op, hvor det kan spille musik  



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
aristona
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 356
Sendt: 19 Maj 2016 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Men tillykke, redwine, med at du påny vil betræde de bugtede vinylstier. Apropos ovennævnte kunne du også vælge at starte med en brugt Rega Planar 2, som lige nu kan fås på KSB for 1400 kr. Der er også både Thorens 290 og 160 super. Andre steder er der et rigt udvalg at forsøge at vurdere mod hinanden. Og så videre. Så en opstilling over mulige valg bør vel starte med mere end 2 punkter.

Det er godt, hvis der atter er så meget interesse for pladespilleren, så priserne bliver mere retfærdige, men jeg vil kaste det spørgsmål ud i forårsvinden, om de er begyndt at være urealistiske? Jeg ser en Thorens TD166 mk.2 tilbudt privat, ganske vist i stand som ny, til 3.000 kr. Det er mere, end jeg gav i den tids kroner for et pænt antal år siden, spritny hos KT radio. Giver det mening?
Til top Vis aristona's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aristona
 
redwine
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2011
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 255
Sendt: 19 Maj 2016 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Tak Aristona
Med de kommentarer jeg har fået omkring fælder ved køb af brugt er jeg nu blevet noget forbeholden, hvis jeg ikke kender sælger....jeg har ikke en fis forstand på det, så vil nødigt ud i et "renoveringsprojekt".
Til top Vis redwine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redwine
 
vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2390
Sendt: 19 Maj 2016 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

redwine skrev:

1) Thorens 125 mrk. I med SME arm mrk. II uden pickup i pæn stand (pris ca. 5500kr)

Det er for dyrt med mindre du er fuldstændig sikker på at den lyder lige som du vil have det, og at den fungerer som den skal.

En TD125MKII og SME 3009 i funktionsdygtig stand skal ikke koste meget over 4500. Det er måske endda også for meget. Men en MKI ikke koste 5500.

redwine skrev:

2) Køb en fabriksny "plug and play" løsning med samme budget.


Kun hvis du lover at se dig godt for. Der er masser af bras derude, som ikke er stort bedre end en brugt Rega Planer 2 til 1500 kr.

Som sidenote: en TD125MKII med SME3009 er a match made in heaven hvis alt fungerer efter hensigten. Det er en tæskefed kombination. Men den er fra 1972 - den er godt nok bygget som en kampvogn, men alt kan gå i stykker. MKI må jo i sagens natur være ældre. De fås i ganske fungererende eksemplarer, man skal være klar til at finde reservedele og fx. skifte komponenter i motorstyringen.
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann
 

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes