Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. maj 2024 | 10:30   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Stepup til Denon DL103D? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jbh1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 November 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 130
Sendt: 15 Juni 2016 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Hej alle sammen.

Er egentlig glad for lyden ud af min pickup fra Denon men har nu gravet lidt i sammenspillet med min ORTOFON T-10 step up trafo.    
DL103D har en udgangsimpedans på 33 ohm, men en T-10 trafo er beregnet til en pickup på 2-4 ohm. Bob, bob.

Mit spørgsmål er om det gør den store forskel på lyden fra pickuppen ?


Har søgt på nettet efter en anden MC step-up og er faldet over et mærke der hedder "Little Bear"
De laver en del billige ting som efter hvad jeg kan læse giver god værdi til prisen.   Er der nogen der har erfaringer med deres produkter. Der er en billig model som hedder: Little Bear T8-1

Men de laver også dyrere modeler samt rør forforstærkere.

Ja det var lige hvad jeg kunne tænke mig at få hjælp til, håber der sidder nogle der har gode input til mig ?

Mvh Jens.
Til top Vis jbh1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jbh1
 
Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 15 Juni 2016 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

Hej Jens.
Du spørger om det gør en stor forskel på lyden med den lave belastningsimpedans.
Kort og godt (Eller måske snarere skidt) JA!.
Ortofonens lave impedans vil kvæle toppen på din pu fuldstændigt, og også fremhæve bunden voldsomt. Hvis du finder noget med en belastningsimpedans på 100 ohm, vil din pu lyde markant bedre.
Din Ortofon har også betydeligt højere forstærkning end din Denon har brug for, og den er tilmed ikke én af Ortofons bedre modeller. Din Ortofon er sådan ca. den værste kombination (Muligvis undergået af den rædsomme Ortofon MCA 76) som kan laves med din pu.
Selv den ringeste Denon step-up (Deres billige trafoer) vil være en markant forbedring med din pu (Jeg forudsætter naturligvis at din pu er sund og rask på trods af dens alder).
Jeg vil anbefale dig at lede efter en Denon Ha 500. Når de er til salg, er det oftest til 1000 Kr. eller derunder, og det er faktisk en ganske udmærket step-up. Det kan naturligvis sagtens gøres bedre, men så er det også normalt til noget højere priser.
Et andet godt bud kunne være en gammel Electrocompaniet, som også er en glimrende step-up, som når de en sjælden gang er til salg, ofte er relativt billige.
Mvh. Lars.
Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass
 
jbh1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 November 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 130
Sendt: 15 Juni 2016 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Hej Lars.

Tak for dit svar. Nu forstår jeg bedre hvorfor den lyder som den altid har gjort. Præcis som du nævner, uden ret meget diskant men god fyldig bas og netral fin mellemtone.

Men har netop gennem tiden læst anmeldelser på DL103D (for og imod en masse) men her har altid været enighed om at det er en fremragende MELLEMTONE pu, og derfor har jeg blot accepteret at den lød som den gjorde, og alt var normalt.   Jeg har dog altid savnet diskant fra den og ikke skænket stepup trafoen en tanke da den var med da jeg købte pladespilleren for snart mange år siden.

Jeg takker endnu engang og glæder mig over at jeg nu har en stor ny oplevelse tilgode med min Denon pu. Glæder mig allerede til at jagte ny MC forstærker / step up.

Er der andre der kan byde ind, kom blot, vil en MC forstærker fra Little bear være en mulighed eller er det noget skrammel ?
Til top Vis jbh1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jbh1
 
gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Februar 2014
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 357
Sendt: 15 Juni 2016 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Til top Vis gabetta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gabetta
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 15 Juni 2016 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Lundahl-trafoer er også en mulighed. Har tidligere benyttet et kit fra K&K Audio til min Denon DL-103R med ganske udmærket resultat.

http://www.kandkaudio.com/moving-coil-phono-step-up-kits/

Lundahls trafoer benyttes i ganske meget kostbart udstyr - se bare, hvad der fx sidder i en Thrax Orpheus ...

http://www.thrax.bg/Orpheus.php

Nu benytter jeg ikke den kombination så meget mere, da jeg primært lytter på en AN IoI med en "billig" Kondo CFz trafo før RIAA'en. En AN eller Kondotrafo er et must til en IoI, da disse trafoer stort set er de eneste på markedet, der kan honorere dens behov for en ekstrem lav tilslutningsimpedans (vi er nede omkring 1 ohm).
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes