Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. maj 2024 | 08:28   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Brum fra tonearm? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Winther666
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager også en pause!

Bruger siden: 28 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 527
Sendt: 14 Juli 2016 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har anskaffet mig en ny brugt pladespiller (Sony ps-x65) og efter jeg har monteret pick-up, justeret og alt det der, spiller jeg den første side, alt går fint indtil armen løfter sig i indersporet hvor det siger en bang lyd og begynder at brumme. Det gentager sig ved modsat fortegn når man så sætter den i gang igen og nålen rammer rillen,derefter forsvinder brummet indtil den løfter sig igen. Hvis man løfter armen selv, sker der intet før den bliver sat i armholderen, hvorefter brummet starter igen. Jeg har selvfølgelig tjekket at den er jordet ordenligt og at ingen stik sidder forkert ETC.
Lyder det ikke som en løs forbindelse et sted i armen? 
Til top Vis Winther666's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Winther666
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2910
Sendt: 14 Juli 2016 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart vil jeg mene, det har med den interne wire at gøre.
Det jo en ældre sag, og en tynd gang "sommertøj" sådan en tonearmswire har på kroppen.
og isolering har det med at mørnes med årerne.
mange gange løftes og drejes armen, og lidt efter lidt gennemslides isoleringen på wiren.
I dit tilfælde giver det sig så til kende, når armen løftes over et punkt??

Men det kan selvfølgelig også have med stelforbindelsen at gøre.

Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Winther666
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager også en pause!

Bruger siden: 28 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 527
Sendt: 14 Juli 2016 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Ja det er jo en gammel svend. Og ja jeg tænker jo som nævnt at det har noget med en af de to ting at gøre. Men nej det sker ikke ved at have armen op så langt den kan komme manuelt. det sker når armen hæves med den dertil indrettede knap og forsvinder når den sænkes igen. hvis man tager den af pladen manuelt begynder det når den rammer armbasen. Den spiller som sådan udmærket, og uden brum, når der er kontakt til pladen.
Det er pænt træls eftersom jeg lige har fået den ind af døren og den var ikke billig.
Jeg antager at der jo nok skal trækkes nye ledninger ( så kan jeg også få lidt bedre kabler end lakrids:))
Mon der er en forhandler eller lige i det østjyske der kan fikse det?
Til top Vis Winther666's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Winther666
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2910
Sendt: 14 Juli 2016 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Ja det en god ide med værksted.
Men lige for en sikkerheds skyld,
er der flere stelforbindelser end den ene fra tonearmen, som løber paralelt med tonearmskablet?
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 15 Juli 2016 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

Hej Winther.
Jeg tvivler på at det er kablerne i armen (Heldigvis).
Ifølge servicemanualen som kan findes på vinyl engine, ser det ud som om der er muting af signalet. Kan det passe, at der ikke kommer lyd hvis du forsigtigt berører nålen med en pu børste, når armen er parkeret i armholderen?
Hvis det er tilfældet, så er der muting, og så er det langt mere sandsynligt at det er i mutingkredsløbet fejlen ligger. Dette vil give mening, i forhold til din beskrivelse af fejlen, idet det ville være underligt hvis et defekt kabel kun gav problemer når armen hæves elektrisk, hvorimod der ikke er problemer når du gør det manuelt.
Hvis du er heldig er der måske et relæ som skal renses, men det er ikke usandsynligt at det er lavet med transistorer (Jeg er ikke ekspert på at læse diagrammer). Hvis der er et relæ, så prøv at rense det. Hvis der ikke er et relæ, så må den til doktoren.
Mvh. Lars.
Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass
 
Winther666
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager også en pause!

Bruger siden: 28 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 527
Sendt: 15 Juli 2016 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Hej Lars Nej ingen lyde med forsigtig berøring. men bang og følgende brum ved brug. Jeg fatter ikke meget af diagrammer så jeg må jo nok have lidt prof. hjælp.
Til top Vis Winther666's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Winther666
 
Winther666
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager også en pause!

Bruger siden: 28 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 527
Sendt: 15 Juli 2016 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
Ja det en god ide med værksted.
Men lige for en sikkerheds skyld,
er der flere stelforbindelser end den ene fra tonearmen, som løber paralelt med tonearmskablet?
Hej Nils Nej ikke andet stel end det normale langs kablet.
Til top Vis Winther666's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Winther666
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6268
Sendt: 15 Juli 2016 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Highmass skrev:
Hej Winther.

Ifølge servicemanualen som kan findes på vinyl engine, ser det ud som om der er muting af signalet.


Ved ikke lige, hvordan du kommer til den konklusion. Ifølge manualen er der et lille print med loddeøer og absolut INGEN komponenter. Ledningerne fra headshell (igennem armen) er loddet på i den ene ende, phonokablerne ud af spillen i den anden ende. Altså ingen elektronik indblandet og dermed ingen muting.
Dermed er nævnte fejl nok nærmere alligevel et evt. brud på tonearmskabler, dårlig forbindelse fra headshell til arm eller "et eller andet". Held og lykke med at få det udbedret. Det er en ganske fin spille, når den er justeret korrekt, og særligt tonearmsservoen. Den er fin, når den virker, men noget møg, når den fejler

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Winther666
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager også en pause!

Bruger siden: 28 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 527
Sendt: 15 Juli 2016 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Ja jeg ved jo ingenting. Men det er vel muligt at fikse?
Til top Vis Winther666's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Winther666
 
Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 15 Juli 2016 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Highmass skrev:
Hej Winther.

Ifølge servicemanualen som kan findes på vinyl engine, ser det ud som om der er muting af signalet.


Ved ikke lige, hvordan du kommer til den konklusion. Ifølge manualen er der et lille print med loddeøer og absolut INGEN komponenter. Ledningerne fra headshell (igennem armen) er loddet på i den ene ende, phonokablerne ud af spillen i den anden ende. Altså ingen elektronik indblandet og dermed ingen muting.
Dermed er nævnte fejl nok nærmere alligevel et evt. brud på tonearmskabler, dårlig forbindelse fra headshell til arm eller "et eller andet". Held og lykke med at få det udbedret. Det er en ganske fin spille, når den er justeret korrekt, og særligt tonearmsservoen. Den er fin, når den virker, men noget møg, når den fejler


Hej Boyd.
Ja ,som jeg skrev, er jeg IKKE ekspert på at læse diagrammer, men i servicemanualens blok diagram 1-1 (P. 3), er tredje ting fra oven i venstre side q126, som netop er benævnt muting. Deraf spørgsmålet om, hvorvidt den afbryder signalet når man beder pladespilleren returnere armen til "parkeringsposition" i armholderen.
Mvh. Lars.
Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6268
Sendt: 15 Juli 2016 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Nej.... du er ikke expert til at læse diagrammer.
Muting har ikke nødvendigvis noget med lyd at gøre. Kredsløbet sidder i armens horisontale drive-kredsløb (den er fuldautomatisk). Muting = "stå stille".
Ikke for at "kloge mig" ekstra, men et hint er, at det er dårlig rådgivniong, hvis man bare gætter. Modtageren kunne jo stole fuldt og fast på det, der blev skrevet

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 15 Juli 2016 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Jeg synes da sådan set, at du har ret i at det er dårlig rådgivning hvis man bare gætter, UDEN at det står klart at det er et gæt. Det var da også derfor at jeg spurgte trådstarter, om den muter signalet. Hvis den ikke gør det, er den naturlige konklusion, at jeg har taget fejl. Det værste som det kan medføre, er at trådstarter ville komme til at spilde et øjeblik på at konstatere det.
Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass
 
Winther666
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager også en pause!

Bruger siden: 28 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 527
Sendt: 15 Juli 2016 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Armen brummer når den hviler i tonearmsholderen det ændre lidt berøring med nålrensebørsten ikke på. Men laves skal det! Er der nogle der kender til en reparatør el. lignende der er ferm til gamle pladespillere?
Til top Vis Winther666's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Winther666
 
Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 16 Juli 2016 kl. 08:09 | IP-adresse registreret  

Winther666 skrev:
Armen brummer når den hviler i tonearmsholderen det ændre lidt berøring med nålrensebørsten ikke på. Men laves skal det! Er der nogle der kender til en reparatør el. lignende der er ferm til gamle pladespillere?


Det ville da også have været underligt, hvis børstning af nålen påvirker brummet. Formålet var da også et andet, nemlig af bekræfte eller alternativt afkræfte min formodning om muting.
Men det svar har Boyd jo givet os i mellemtiden, så denne "test" har mistet relevansen efter Boyd´s svar. Jeg går ud fra, at du kan bekræfte, at der ud over brummet også stadig er lyd fra pu, når armen er parkeret.
Eller, det vil sige Boyd har næsten overbevist mig, for jeg har i mellemtiden kigget lidt i brugermanualen, og der står i afsnittet Features under punktet "Electronic cuing on the front panel" at "The muting system activates when the tonearm is lifted and deactivates after it is lowered onto a record. There is no need to turn down the amplifier volume every time a stylus is placed on a record".
Som jeg læser ovenstående citat, så synes jeg nu stadig, at det ser ud som om at jeg har ret, og at der rent ER muting, gad vide om Boyd har det lige så svært med tekst, som jeg har det med diagrammer.
Så altså, muter den signalet, og gør den det i begge kanaler?
Mvh. Lars.
Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass
 
Winther666
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager også en pause!

Bruger siden: 28 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 527
Sendt: 16 Juli 2016 kl. 08:17 | IP-adresse registreret  

Ingen lyd ved børstning nej. Men om det er det ene eller det andet ændre ikke på at det skal laves (dog måske noget om prisen på rep.)
Til top Vis Winther666's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Winther666
 
Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 16 Juli 2016 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

Hej igen.
Naturligvis skal den laves. Hvis du kigger i servicemanualen på side 31, vil du se, at der er et print som hedder 1-601-923-00 muting. Jeg vil TRO, at det er noget på dette board som giver problemer. Kan du se, om ledningerne fra tonearmen er forbundet til dette print, og om udgangskablerne og er forbundet til dette print?. Hvis svaret er ja, så er jeg overbevist, om at fejlen er på dette print.
Så er det store spørgsmål om du selv er i stand til at servicere det, eller om du skal sende den til en som kan, med besked om at du har stærk MISTANKE (Husk det er kun et nogenlunde kvalificeret GÆT) om at det er på dette board fejlen ligger.
Mvh. Lars.
Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6268
Sendt: 16 Juli 2016 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

Well Highmass.......
Selv om jeg ikke er meget for det, har du s´gu ret. (det har jeg også).
Jeg downloadede den scannede servicemanual fra Vinylengine, og den var så åbenbart ikke komplet, så måtte lige ha´ fat i den komplette. Boxen i blokdiagrammet med muting er som jeg skrev en del af resetkredsløbet for armens vandrette bevægelse, MEN
Der sidder s´gu også en switch "S512" som bli´r aktiveret af den samme roterende skive, som de 2 andre switche sidder på, hhv. "S502 & S503" der fortæller at armlift er "up" eller "down".
Det eneste denne switch gør, er at kortslutte signalerne fra pickuppen, når armliften ikke er i "down"-position, så der er nok ikke den store chance for, at det skulle kunne inducere brum, uanset om den er defekt eller ej, men var det min grammofon, blev den (S512) fjernet øjeblikkelig. Så virker den som de fleste andre pladespillere = der er signal fra pickup hele tiden.
Er nu helt overbevist om, at problemet ligger i manglende forbindelser fra headshell til phonostik.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6268
Sendt: 16 Juli 2016 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

Med mindre selvfølgelig, at det er pickuppen, der er defekt.
Winter666, test det med et ohmmeter. Pil de 4 små ledninger af pickuppen og mål med et multimeter i stilling "ohm".
Tænd for grammoen, og sænk armliften (og vær sikker på, at den er helt "down".
Der skal være forbindels fra:
rød ledning til midterbenet på på phonostik til højre kanal (typisk rødtstik eller rød ring på stikket).
grøn ledning til stel/skærm på samme stik,
hvid ledning til midterbenet på phonostik til venstre kanal (typisk hvidt/sort stik eller sort ring)
blå ledning til stel/skærm på samme stik.

Er der 100% "hul igennem", er din pickup mest sandsynligt defekt



__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 16 Juli 2016 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Well Highmass.......Selv om jeg ikke er meget for det, har du s´gu ret. (det har jeg også).Jeg downloadede den scannede servicemanual fra Vinylengine, og den var så åbenbart ikke komplet, så måtte lige ha´ fat i den komplette. Boxen i blokdiagrammet med muting er som jeg skrev en del af resetkredsløbet for armens vandrette bevægelse, MENDer sidder s´gu også en switch "S512" som bli´r aktiveret af den samme roterende skive, som de 2 andre switche sidder på, hhv. "S502 & S503" der fortæller at armlift er "up" eller "down".Det eneste denne switch gør, er at kortslutte signalerne fra pickuppen, når armliften ikke er i "down"-position, så der er nok ikke den store chance for, at det skulle kunne inducere brum, uanset om den er defekt eller ej, men var det min grammofon, blev den (S512) fjernet øjeblikkelig. Så virker den som de fleste andre pladespillere = der er signal fra pickup hele tiden.Er nu helt overbevist om, at problemet ligger i manglende forbindelser fra headshell til phonostik.

Nu skriver Winther jo sådan set, at den spiller fint, uden brum, og at problemet udelukkende er der, lige netop i de situationer, hvor den er mutet. Nu er jeg jo som vi allerede har fastslået ikke ekspert, men jeg har svært ved at forstå hvordan begge kanaler kan spille uden problemer, hvis der er problemer med forbindelserne.
Mvh. Lars.
Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass
 
Winther666
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager også en pause!

Bruger siden: 28 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 527
Sendt: 16 Juli 2016 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

Ja som nævnt spiller Pickuppen fint, er også sprit ny og af OK kvalitet ( Audio technica AT33PTG/II) Og som nævnt forsvinder brum ved afspilning.
Nu Er jeg dog så tarvelig at jeg ikke har et multimeter liggende men mon ikke jeg har en gammel pick-up i gemmerne jeg evt. kunne prøve at montere, tvivler dog på at det skulle være årsagen.


Til top Vis Winther666's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Winther666
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes