Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 08:53   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Opgradering eller fornyelse (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Vel-Lyd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Maj 2017
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 46
Sendt: 31 Oktober 2017 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  


Thorens 318 MK3 med original TP50 tonearm monteret med en ny Ortofon OM40 pickup her i 2017
Den blev købt fra ny som værende i den lidt bedre ende for over 20 år siden.
Den er stadig lydløs i drift og har ikke slør eller andre fejl eller mangler.

Da jeg for nyligt fik nye højtalere fik min CD spille et helt nyt liv men jeg syntes ikke rigtig at min Thorens fulgte helt med. Ikke ,at der er
decideret dårlig lyd men bare ,at der er plads til forbedringer

Så derfor dette spørgsmål.   

Vil jeg sætte en god MC på f.eks. en Ortofon MC Quintet Black til små 6.000 kr. eller vil jeg være bedre stillet med en helt ny grammofon til
måske 10 til 15.000 kr.
Til top Vis Vel-Lyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vel-Lyd
 
DIYLars
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 247
Sendt: 31 Oktober 2017 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Brug pengene på en ny PU! Men undersøg først om det skal være en MC-type: Hvor kompetent er MC-indgangen på din forstærker? Muligvis
er du bedre tjent med en MM. Alternativt skal du måske have en ny RIAA eller MC-forstærker med i budgettet. Sørg også for at få gode råd
(her i forum) vedrørende PU'ens compliance i forhold til tonearmens bevægelige masse. Det er der en del her inde, der sikkert gerne er
behjælpelige med og ved meget mere om end jeg. Jeg mener bare at vide, at det er VIGTIGT! God fornøjelse!
Til top Vis DIYLars's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DIYLars
 
Vel-Lyd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Maj 2017
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 46
Sendt: 31 Oktober 2017 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Hej DIYLars

Jeg tænkte det nok, det er selvfølgelig ikke bare lige til og tydeligvis også lidt uden for min viden.

Men forstærkeren er en Yamaha AS 2100 som burde ha' en ok Mc- indgang

Tak for svar
Til top Vis Vel-Lyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vel-Lyd
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 31 Oktober 2017 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

AS-2100 har sør´me en ganske potent riaa, både til MM og MC.
Det er kun din pengepung, der sætter grænserne. Nu rider jeg lige min kæphest (igen) omkring, hvad du skrev om ønsker. Jeg har været rundt om meget Ortofon, og bryder mig ikke om de nyere modellers spillestil. Den er for analytisk til mig. Undtaget er Jubilee (laves ikke mere) og Cadenza Black. Hvis jeg var dig omkring budgettet på 6K +-, ville jeg kigge på en Audio Technica AT33-PTG-II eller hvis du lige vil smide det sidste, så en AT33-SA. De er begge fremragende til prisen, er meget støjfrie i rillen og har begge et kæmpestort, bred og dybt perspektiv, når de er justeret ordentligt ind. Hvis du tør købe i udlandet, er der masser af penge at spare i forhold til danske priser. Det gælder bare om at se sig lidt for.
Held og lykke med "jagten"

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Morfar123
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Morfar tager en lur!

Bruger siden: 19 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 364
Sendt: 31 Oktober 2017 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

At overveje en 6K pickup på en Thorens 318/TP50 virker for mig som at skyde med kanonkugler efter fugle

Bevares den kan måske bære en anden pickup end nuværende, hvorfor det lige skal være 6000 der stiles efter virker mærkeligt, man får da fine
pickupper langt billigere
Jeg tænker en Shure m97, en AT eller Denon i prisklassen under 2K vil måske være mere realistisk ?
Men en Ortofon 40 er slet ikke tosset så måske der er andre issues ?

Sørg for at pladespilleren er justeret optimalt og gerne placeret på en væghylde

Hvis du har 10-15000 til en ny pladespiller kan du få noget virkeligt godt.
Men det er spørgsmålet om det ikke er skudt for højt ift nuværende forstærker, riaa osv..
Til top Vis Morfar123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morfar123
 
nyssa_temp
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 36
Sendt: 31 Oktober 2017 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Jeg er lidt i samme både (dog en lidt billigere båd), men jeg søger en MC opgradering til min Linn Axis med Basik Plus arm og Primare R20 RIAA. Dog i
2k-klassen. Tror valget bliver mellem en Benz Micro Gold, som får ret anmeldelser som entry-level MC, eller klassikeren Denon 103.

Har i erfaringer med entry-level Benz pickup'er? Jeg er på udkig efter en tilbagelænet, "lun", men detaljeret lyd i en pickup, der skal spille mange både
gamle og nye plader.
Til top Vis nyssa_temp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nyssa_temp
 
Vel-Lyd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Maj 2017
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 46
Sendt: 31 Oktober 2017 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Hvorfor lige 6000.
Det kommer af ,at Ortofon anbefaler som det bedste til en TP50 arm ,en MC Quintet Black som koster små 6000
Og skulle det være en opgradering kunne det lige så godt være noget tydeligt hørbart.
Hvis det kunne give en fornuftig løsning ville det jo selv med 6000 være billiger end at købe en ny grammofon.


Boydk dit forslag med Audio Technica AT33-PTG-II lyder som en fornuftig pu.
Jeg har fundet en i Tyskland til 3650 kr med forsendelse.
Skulle det ikke gi det ønskede løft af min gamle Thorens , nåh ja, så har jeg en pu til den næste grammofon

Stor tak til alle svar


Til top Vis Vel-Lyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vel-Lyd
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 01 November 2017 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Morfar.... der er ikke skudt for højt i forhold til riaa´en. Den er fremragende.

Vel-Lyd.... tillykke med beslutningen. Fin pris. Tror nu nok, det skal løfte din Thorens "en smule"
Den er ikke verdens mest dynamiske hvad angår "slam/dunk", så ville den koste det 10-dobbelte, men den spiller musik med et endog meget stort lydbillede/perspektiv, så hvis du ikke er tilfreds, sender du mig bare en PB, så kan den sikkert finde hyldeplads hjemme hos mig

nyssa_temp.... der var en Benz Micro Gold forbi for en del år siden, det varede 20 minutter. Det var den tyndeste kop the, jeg længe havde hørt. Lencofyn købte den efterfølgende, og var både overrasket og superglad for den, så setup/riaa/ørerne der lytter, har tydeligvis stor indflydelse

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Vel-Lyd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Maj 2017
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 46
Sendt: 02 December 2017 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Opgradering eller fornyelse ( Løsningen )

Min gamle Thorens fik et helt nyt liv med en ny og bedre pickup. Men det viste sig også ,at alle fik ret i deres mening omkring kvaliteten af en Thorens 318 Mk3. Da jeg efter alle kunstens regler havde monteret den ny pickup og begejstret kunne høre en masse detaljer kunne jeg desværre også høre en brummen, særligt i højre side. Jeg fandt frem til at, forbindelsen til forstærkeren ( Bånd Lakrids typen ) ikke kunne leve op til pickuppens formåen. Det var dog til at løse med et nyt og bedre kabel som jeg så har loddet i grammofonen. Ikke mere brum og en ret god lyd som jeg egentlig var så udmærket tilfreds med.

Men men, Jeg blev jo grebet af igen ,at lytte til LP'er og begyndte så småt med tvangstanker om hvorvidt eller hvor meget bedre det kunne blive med en ny og moderne spillemaskine. Så en tilfældig fredag var der pludselig et tilbud på en pro-ject xtension 9 evolution superpack og da stemmerne sagde ,at det var en god ide blev den så indkøbt. Og jo, det gør en forskel. Men det kan jo så diskuteres om prisforskellen kan retfærdiggøres af den nu endnu mere detaljerede lyd. Men det er jo bare en hobby - så gør det vel ikke noget om det skulle koste lidt ekstra. Og det spiller fantastisk og jeg er begejstret for min nye super detaljeret LP lyd.

Endnu engang tak til alle svar og indput
Til top Vis Vel-Lyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vel-Lyd
 
sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1611
Sendt: 02 December 2017 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Kunne du henvise til tyske forhandler af pick-uppen?
Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6
 
Aragon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 December 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 296
Sendt: 02 December 2017 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

Enig - meget gerne henvisning til den tyske forhandler - evt. i en PB.

mvh
Jan



__________________
Air Bearing Rules
Til top Vis Aragon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aragon
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 02 December 2017 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Har selv haft thorens 318 og er ikke stor fan - har også haf om40 og synes den er lidt spinkel i lyden - men det kommer rigtig meget an på din lydsmag. Armen på din thorens forhindrer en SPU - og jeg tror næsten at en Denon 103 vil være for stiv til armen - i hvertfald hvis den har spillet med den meget bløde OM40 uden problemer. Værket er ikke et værk man sætter en dyr arm på heller. Men du får ikke meget ny pladespiller med god arm og pickup for samlet 6000'- det er lidt et dilemma , Er du til DYI ville jeg anbefale dig at få fat i et velholdt lydløst Lenco værk til 1000 kr - en brugt lystre, sme eller rega arm til 2000 kr. En stak mdf plader til 400 kroner en pickup til 3000 og en masse flid og gå på mod - tjek lencoheaven på nette - alternativt købe pioneers plx 1000 :-)

__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
Vel-Lyd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Maj 2017
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 46
Sendt: 03 December 2017 kl. 02:13 | IP-adresse registreret  

Til Aragon og Sigma6
Den blev købt via Amazon.
Til top Vis Vel-Lyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vel-Lyd
 
mulle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 December 2016
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 120
Sendt: 03 December 2017 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Ligesom Vel-Lyd har jeg fundet min 20 år gamle Thorens TD 320 mk.2 frem igen. Den har fået ny pickup, Ortofon Quintet Blue (mc), der skulle passe til TP-90-armen. Min Riaa er Denon PMA 2500.
Men ak; som jeg husker LP-lyden, er den stadig uden dynamik,dybde, bredde og liv. Sammenlignet med CD lyder det virkelig ikke godt. Har prøvet med en 20 år gammel Gryphon-riaa - det var endnu værre.
Mellemtonen er ok, men det er så det.
Da jeg ikke er villig til at smide 20k, som det nok vil koste, efter dette følsomme medie, får min Thorens lov til atter at samle støv.
Bare en betragtning!
Til top Vis mulle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mulle
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 03 December 2017 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Faktisk fik din Thorens TD320 II mange gode anmeldelser da den kom frem i sin tid, især for dens gode tonearm(!), så du skal ikke lede efter fejl dér. Og riaa'er i indbyggede forstærkere er og bliver til evig tid et kompromis, uanset pris. Din gryphon riaa burde derimod være en rigtig god løsning. Hvilken model er der tale om?

Tilbage er så pickup'en... og en MC pickup til 3000,- er bestemt ikke det mest velopløste der findes. Måske skulle du have satset på en dyrere og bedre MM i stedet, så slipper du også for stepup/ekstra forstærkning, som bestemt ikke er godt i indbyggede forstærkere!!!

Med den pladespiller og gryphon riaa du har, så skal du op i en dyrere pickup for, at få den lyd du forventer. 20.000,- er måske lige i overkanten... men for 6-7.000 kan du sagtens få en rigtig god MM eller MI pickup, som matcher resten af dit setup.

For det er netop dér, du har fejlet... du har købt en alt, alt for billig pickup ift. resten af dit udstyr, og så oven i købet en billig MC pickup, som også kræver en rigtig god stepup for at yde optimalt. MC pickupper bliver også først rigtig gode over 10.000,- og skal dertil have en dyr stepup eller MC riaa. Under 10.000,- skal man altid holde sig til en MM/MI pickup

Check også at opsætningen er korrekt, det har meget stor betydning: http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=2531&zoneid=2

Du må på jagt igen, og hvis du vil have flere tips, så skriv evt. en PB



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
mulle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 December 2016
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 120
Sendt: 03 December 2017 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Du har nok ret Mikkel. Du plejer jo at have styr på det.
Iflg. flere anmeldelser er min Denon-riaa rigtig god.
Gryphonen hedder bare The Gryphon(fra 1990 m. 2 separate strønforsyninger). Den er blevet testet hos en virkelig hi-fi-nørd m. anlæg i 500k-klassen. Han kan ikke lide den("for tynd i lyden").
Jeg havde tænkt på en MM for at undgå den store forstærkning. Hos Ortofon kan jeg dog ikke finde en rimelig stiv(ca. 15) ophængt nål. TP 90 vejer 17 gram og er dermed i den tunge ende. 6-7k er for meget for mig(siger min kone) -
nok nærmere 3k.
Som min Thorens står nu, er jeg ikke bare skuffet, nærmere meget vred på den.
Til top Vis mulle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mulle
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 03 December 2017 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Du skal ikke være vred på din Thorens... den har gjort helt som den skal: Den har afsløret, at en pickup til 3000,. ikke er god nok. Din riaa-"situation" er også god nok, så dem skal du heller ikke klandre. Ud fra det du skriver, så skal du altså op i en dyrere pickup, og helst en MM... desværre



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Vel-Lyd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Maj 2017
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 46
Sendt: 03 December 2017 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Citat: Under 10.000,- skal man altid holde sig til en MM/MI pickup

Og så gik jeg lige her og var så begejstret for min nye grammofon som jeg finder lydmæssigt er på niveau med min Yamaha CD'er der af Hr. Redaktøren blev stemplet med et Best-buy!

Jeg vil naturligvis underrette Wien vedrørende det faktum ,at deres pro-ject xtension 9 evolution superpack er fejlkonstrueret da den formonterede pickup kun har en værdi af ca. 6000 kr.     
Til top Vis Vel-Lyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vel-Lyd
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 03 December 2017 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Vær du bare sarkastisk...  Men gør dig selv en tjeneste og prøv med pickup til den dobbelte eller tredobbelte pris, for det kan dit værk og arm sagtens bære, og så skal du høre den lægge afstand til din CD-afspiller!!! Og har man råd til en pladespiller til 17.000,- så har man også råd til en rigtig god pickup

Din Quintet Black vil lyde fuldstændig lige så godt på et værk til den halve pris af din Xtension 9 Evo, for din Quintet Black lyder bare ikke bedre... beklager. Så du har i princippet købt et værk, som du slet ikke udnytter fuldt ud!!!  Quintet Black er ikke en dårlig pickup, men der er en årsag til, at den ikke koster mere, selv om mange vil mene, at den er voldsomt dyr. Og lyden bliver altså ikke bedre end pickup'en... værket kan ikke forbedre lyden, men kan sagtens forværre lyden. Så tingene skal selvfølgelig hænge sammen.

Det er desværre helt normalt, at der spares på pickup'en, når producenterne laver disse "kombi-pakker", for det er desværre en lige så normal opfattelse, at pickup'en "bare" er en nål... og derfor ikke må koste noget.

Men har man først prøvet en dyr pickup, så er der ingen vej tilbage... alt vil bare lyde tillukket til sammenligning. Den dyreste pickup jeg har prøvet til dato er en Soundsmith til små 50.000,- og det fungerede fint med mit Gyrodec SE værk som kun koster en tredjedel af det. Men den er desværre for dyr til mit budget, så jeg "nøjes" med en pickup/stepup-kombi til små 30.000,-



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Vel-Lyd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Maj 2017
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 46
Sendt: 04 December 2017 kl. 02:47 | IP-adresse registreret  

Vi kan være så umærkede enige meget langt hen af vejen eftersom Quintet Black absolut ikke er den dyreste model fra Ortofon. Der skal ej heller herske nogen tvivl ,at når jeg når frem til en udskiftning af pickuppen bliver det sandsynligvis en opgradering. Hvorfor - Fordi jeg må lige se om ikke det kan blive lidt bedre.

Men rent faktisk så spiller den ret godt således ,at sikkert rigtigt mange ville være så udmærkede tilfredse - Særligt når man som f.eks. jeg ikke har hørt en pickup til 50.000 kr. Men faktisk kender jeg godt til at måtte "nøjes" . Personligt lider jeg under ,at jeg ikke rigtigt har råd til en Rolls Royce og må derfor tøffe rundt i en Mercedes 500 . Men jeg kommer da både frem og tilbage alligevel
Det jeg vil frem til er i alt sin enkelhed ,at måske mindre kan gøre det. Hvis vi insisterer på så højt et prisniveau ,at det skal koste ikke under en 20 - 30.000 kr at kunne afspille en LP i en bare nogenlunde lydkvalitet vil vi så ikke gøre det umulig for både en enlig mor eller f.eks. en lærling at komme i gang med vores fælles hobby.

Jeg har jo lige læst om en Thorens TD320 II som endte i skammekrogen fordi der ikke lige er 8.000 kr eller mere til en ny nål. Selv er jeg som tidliger nævnt også ejer af en Thorens 318 MK3 som faktisk både kunne i bas og diskant og mellemtone efter den fik en ny nål omend ikke helt på niveau med pro-ject'en ,heldigvis da. Men så kostede det da så også under 4.000 kr.    
   
Med ønsket om god lyd til alle
Vel-lyd

Til top Vis Vel-Lyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vel-Lyd
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes