Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. april 2024 | 13:51   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Brum? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jens Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 26 December 2017 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Ortofon Cadenza Bronze som føder en NLE22 RIAA. Desværre oplever jeg problemer med brum. Kablet fra pladespilleren er ført på afstand af netkabler, så hvorfor problemet? Har nogen et svar og måske en bud på en løsning?
Mvh
Jens
Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 26 December 2017 kl. 06:37 | IP-adresse registreret  

Brum er r..irriterende, og det kan være rigtig svært at finde årsagen hertil. Det kan skyldes fx både manglende stel og stelsløjfer. Kan du skrive lidt mere om, hvornår dit brum er opstået? Har du fx skiftet pu, kabel eller RIAA (eller evt. flere dele/komponenter på en gang)?

Det kan måske også skyldes din el-installation? Jeg har oplevet en ellers helt tavs RIAA brumme voldsomt, indtil el-installationen fik jord (selv om stikket til RIAA'en var uden jordben).

Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Jens Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 26 December 2017 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Well, hørbart brum kom da jeg skiftede fra en Benz Ebony H til Ortofon'en. Det tillagde jeg, at Benz'en er en high output MC i modsætningen til Ortofon'en. Det med stel har jeg ikke overvejet. Men på den anden side er RIAA'en uden forbindelse til 220V, så det kan ikke være det. Måske er det bare fordi kablet fra min Rega P5 ikke er skærmet?
Mvh
Jens
Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 26 December 2017 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Hvad benytter du af tonearm/værk?

Noget kunne tyde på, at Ortofonens måde at få stelforbindelse på ikke er noget godt match til din tonearm?
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4546
Sendt: 26 December 2017 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Det er også i den retning jeg tænker... jeg har efterhånden haft besøg af et par pickup'er, og det er helt klart, at nogle pickup'er er mere følsomme for hvor god stelforbindelsen er. Pudsigt nok har jeg oftere oplevet det med MM/MI pickup'er med højt output?!?!

Jens, benytter du en stepup mellem RIAA og pickup? I så fald kan det være, at stepup også skal have en god stelforbindelse! 



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Jens Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 26 December 2017 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Hej Analogueman og Mikkel.

Tak for jeres indlæg. Min pladespiller er en Rega P5 med en Rega RB700 arm. Og jeg anvender ikke en stepup mellem RIAA og PU. NLE22 har variabel forstærkning og variabel indgangsimpedans, og kan i princippet spille med alle PU'er, low output MC som MM. Så det er noget mystisk. Men der er vist noget med, at Rega'en ikke har en selvstændig stel, men kører via højre kanals stel. Så måske er løsningen at forbinde NLE22's jord med stel på høre kanal fra P5'eren?

Mvh Jens
Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4546
Sendt: 26 December 2017 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Det er korrekt, at Rega fører stel via det ene stik på kablet. Det burde de fleste RIAA'er acceptere, men det kan godt tænkes, at Cadenza'en vil have stel direkte via armrøret og et separat kabel.

Det kan løses, men kræver et indgreb i bunden af tonearmen. Rent praktisk trækker man en separat stelledning direkte, i stedet for via den ene skærm. Dermed føres evt. brum til stel på RIAA'en i stedet for ind i lydkredsløbene. Det burde et værksted snildt kunne løse for få penge.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 26 December 2017 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Mikkels svar er helt korrekt.
Yderligere vil jeg kommentere/rette, at Rega forbinder armens stel til VENSTRE kanals skærm.
Hvis signalskærm er adskilt på hhv. højre og venstre kanals indgang på din NLE, vil du tydeligt ha´ brum, og mest i højre kanal.
Den mest simple løsning kunne vær en lus fra højre kanals skærm til venstre kanals slærm på indgangsbøsningerne på din NLE. Hvis det hjælper, er der to ting, su kan gøre. Lad det være og være tilfreds, eller gør som Mikkel skriver. Skil din Regaarm ad i bunden og fjern armstel fra venstre kanals skærm, lod et separat kabel på og træk armstel til jord/ground på riaa´en

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Jens Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 27 December 2017 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Hej Mikkel og Boydk.

Mange tak for jeres råd, som jeg vil følge.

Mvh
Jens
Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes