Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 23:37   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: High vs. low mc & stepup? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
znefi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 492
Sendt: 29 Januar 2019 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Noget der kan blotlægge fordele ulemper ved disse? Og er det bedre at have en dessideret step-up end en all in RIAA
Til top Vis znefi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af znefi
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 29 Januar 2019 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Lad os tage pickup'en først... jo lavere bevægelig masse, jo bedre! Og en low output MC har færre viklinger, og er dermed lettere, hvilket absolut er en fordel for, at kunne hive detaljer op af rillen. Det kan sammenlignes med en bils hjul og ophæng, for jo lettere det er, jo bedre styrer og bremser bilen...

Men low output betyder også behov for ekstra forstærkning, og her kan man ødelægge lige så meget, som den lave masse på low output pickup'en forbedrer. Og jeg er helt klart til en god stepup i stedet for aktiv forstærkning i en MC riaa ("all in"), da en stepup ikke tilfører støj i samme grad, og dermed bevares det skrøbelige signal. 

Omvendt kan man så tale for, at en high MC har en fordel fordi, den ikke skal have ekstra forstærkning... men her er det min professionelle erfaring, at en low output med en god stepup gør arbejdet bedre!

Men en anden mulighed er MI (Moving Iron), hvor både spoler og magnet sidder fast i pickuphuset. I stedet sidder der et lille stykke magnetisk påvirkeligt metal på indersiden af nålefanen, og dette behøver ikke være særlig stort/tungt for at der kommer lyd ud, og dermed har man lav masse igen. Problemet er dog at som på en MC og MM, så er det spolernes størrelse, der bestemmer output. Og en MI med mindre fastsiddende spoler lyder faktisk bedre, men skal også have ekstra forstærkning...!

Det handler om, at finde det mindste kompromis, og her holder jeg med low MC og stepup!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
znefi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 492
Sendt: 29 Januar 2019 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

Godt beskrevetdet giver umiddelbart go mening.men man jo sige at man har kortere vej en mc High eller en riaa med mc
indgang
Til top Vis znefi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af znefi
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 29 Januar 2019 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Både og...

En riaa med mc indgang har flere komponenter i signalvejen. Her er stepup'en kun én komponent og er mere støjsvag!

En high mc kan ganske rigtig sluttes direkte til en MM indgang, men min erfaring er, at en high mc ikke har nogen fordel i forhold til en MM.

Igen, det er min erfaring, at en low mc med en god stepup er den bedste løsning, men det kan også blive en dyr løsning! Så hvis man har et budget, så vil jeg til enhver tid "nøjes" med en god MM/MI pickup. Har du et budget til projektet?



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
znefi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 492
Sendt: 30 Januar 2019 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Tja ikke over 10000 og gerne omkring de 6000
Til top Vis znefi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af znefi
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 30 Januar 2019 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Så ville jeg nok holde mig til en MM eller MI pickup. Mulighederne er mange, f.eks. Clearaudio, SoundSmith, Nagaoka...

Hvis du skal have en god MC og stepup, så kan det godt blive dyrt. Jeg plejer at sige, at MC pickup'er først har en lydmæssig fordel, når de runder de 10.000,- og så skal du også have en god stepup, som nemt koster det samme. Under 10.000,- er MM/MI bedre, og skal ikke have ekstra forstærkning, hvilket er en fordel.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
SteenC
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Februar 2019
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 09 Februar 2019 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Jeg vil godt byde ind med et lille tip. Der er en gut på ebay.co.uk der sælger nogle gamle step up trafoer fra Partridge. Jeg købte selv et par 16x for omkring 150 pund for 3-4 år siden. De er fra 1960erne og kommer helt rå så de skal bygges ind i en boks og termineres. Han er stadig på ebay, men jeg ved ikke hville størrelser han stadig har.

De lyder afsindigt godt. Jeg bruger dem med en Audio Technica AT-33EV , der oprindeligt var i 1000 euro klassen, men som jeg har set for nyligt til omkring 350. Det er en rigtigt velspillende kombi der kan passes ind i dit budget.

/Steen
Til top Vis SteenC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SteenC
 
SteenC
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Februar 2019
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 09 Februar 2019 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Kiggede lige efter. Han er der endnu

Men de er dyrere end jeg husker. 279 pund for hans sidste 16/1. Men stadig pengene værd. Han har også andre størrelser.
Til top Vis SteenC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SteenC
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes