Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 15:14   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Op-amp i riaa? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
7100Vejle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 333
Sendt: 15 September 2019 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

Jeg kan læse, flere ikke bryder sig om opamps i en RIAA. Kan i forklare hvorfor?
Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle
 
The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1001
Sendt: 15 September 2019 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

Når først en opamp sidder i et for den optimalt kredsløb er der ikke mere at gøre den lyder så godt den kan og der er ikke mere at hente.
Det skal siges at de kan lyde udmærket men lyd kvaliteten er bestemt og begrænset af opampen.

https://www.youtube.com/watch?v=6f_8S8LJKXM

__________________
Vi hører alle forskelligt
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz
 
7100Vejle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 333
Sendt: 15 September 2019 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Det ville jeg også mene. Men der er nogle, der ikke kan lide dem. Jeg ville bare høre hvorfor.
Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle
 
The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1001
Sendt: 15 September 2019 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

jeg ikke kan lide dem jeg har ikke nogen i mit anlæg

__________________
Vi hører alle forskelligt
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2700
Sendt: 15 September 2019 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Der hvor man hører den største modstand mod OPAMP's er fra mennesker, som ikke kan leve med et færdigkøbt produkt uden muligheden for at pille, tweake og udskifte komponenter. Problemet er at kredsløbet ikke ser ud af noget. Et kig på et mikroskopisk ottebenet uhyre omgivet af tilsvarende mikroskopiske SMD komponenter vækker ikke præstige i hifi kredse, hvor forældede erfaringer fra LM741 og tilsvarende aldrende løsningers lydgengivelse stadig sidder i erindringen. Siden er der kommet langt bedre udgaver på markedet. Med meget lavt støjniveau og forvrængning, samt høj slewrate og open loop båndbredde. Men har man først oparbejdet en fobi mod OPAMPS er den vanskelig at sætte sig ud over. Det erkender jeg.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 15 September 2019 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Der er lige så meget religion i op-amps, som der er i pladespillere og andet elektronik. Men de færreste har nok kendtskab til elektronik og lyd, til rent faktisk at forstå forskellen.
Først og fremmest er det uhyre sjældent at der er lavet nogle ordenlig gennemførte forsøg, hvor man har testet om vi overhovedet kan høre forskellen. Måske kan man måle det, hvis man har udstyret og evnerne til at lave en god nok forsøgsopstilling. Men selv hvis du kan se at nogle tal har ændret sig på et multimeter eller scope. Så er det stadig sjældent at du på nogen måde kan høre det i hverdagen.
Kaj har fuldstændig ret. Der er langt mere dokumentation for at vi elsker at pille ved tingene og "høste" æren for vores besvær. Jeg har selv lige skiftet oliefyr i bilen og fået det til at virke igen. Det føles helt fantastisk, men det er ikke ensbetydende med at jeg har 100% styr på hvad jeg laver. Men jeg forholder mig også kun til om det virker eller ej. Med HIFI handler det om små detaljer, som vi måske eller måske ikke kan høre - det er personligt. Og derfor går der let religion i det.

Har du en konkret problemstilling - så kom frem med den. Det kan vi nemlig forholde os til
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
slyd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Juni 2005
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 248
Sendt: 15 September 2019 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Tom Evans Groove Riaa , er med op amps, den ligger bland de bedste riaaer i high end klassen, har fået mange fantastiske
anmeldelser i div. fagblade.
Til top Vis slyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slyd
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 15 September 2019 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

The Real Wiz skrev:
Når først en opamp sidder i et for den optimalt kredsløb er der ikke mere at gøre den lyder så godt den kan og der er ikke mere at hente. Det skal siges at de kan lyde udmærket men lyd kvaliteten er bestemt og begrænset af opampen.

https://www.youtube.com/watch?v=6f_8S8LJKXM



Er ikke tekniker.
Hvad du poster her "Real Wiz", syntes jeg virker meget logisk.
Jeg forstår det således, "når enderne er forbundet" er der ikke mere positivt at gøre for signalet?
Men betyder det ikke også, når digital modtager, modtager digitalt signal og genskaber hvad der kan havde gået tabt, er der heller ikke mere at gøre godt for signalet?
Har overhovedet ingen erfaring med digi, skimter bare debatterne omk kablers betydning i fh til digi.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1001
Sendt: 15 September 2019 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Den digital og analog verden er to forskelig ting hvor tingene ikke altid virker helt på samme måde
( bed mig ikke forklare det for det kan jeg ikke) j

Hvis vi tager en cd/Dac og efter signalet er konverteret til analog så sidder der i 98% af dem en opamp i analog dele
og det kan i mange tilfælde være den begrænsende faktor med mindre det er en meget dårlig DA-Converter ( efter min mening)

Men med hensyn til riaa så er det jo rent analog der vil jeg foretrække diskrete komponenter helst med rør
hvad Tom Evans bruger af opamps (og trylledrik) ved jeg ikke men de er vist ikke helt almindelige



__________________
Vi hører alle forskelligt
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz
 
Winther666
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager også en pause!

Bruger siden: 28 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 527
Sendt: 15 September 2019 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Nu er den problemstilling, med "den begrænsende faktor" vel mest relevant for dem der tror at de kan forbedre et produkt ved at makke med det?! Og Jeg ved heller ikke hvad Tom Evans bruger af opamps. Men jeg er sikker på at de er helt almindelige og at det eneste trylleri er i salgstalen.
Til top Vis Winther666's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Winther666
 
Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 749
Sendt: 17 September 2019 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Kan jo så fortælle at HVIS en opamp sidder i sokkel ( lidt li som rør gør ) så kan der tweakes pænt meget lydmæssigt !
Så at kalde et kredsøb med opamps begrænset er nok kun for dem der ikke ved bedre !
Burson audio laver rigtig gode erstatninger ( diskrete løsninger ) som evt. kan erstatte en opamp hvis man foretrækker dette.
Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2700
Sendt: 17 September 2019 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Jamen det er jo rigtigt, men så er vi tilbage til Large Scale Integration, hvor OPAMP'ens komponenter er sammensat af komponenter, som anvendes i diskret opbyggede kredsløb. Hvor modulerne du beskriver har hver deres fordele og begrænsninger. Præcis som OPAMP's har. Hvor er fidusen ved at erhverve eller bygge en konstruktion med OPAMP, når man alligevel overvejer at bruge diskrete komponenter. Sat ned i en sokkel? I så fald kan man lige så godt forblive ved en fuld diskret opbygget konstruktion med mulighed for at ”angribe” og udvælge hver enkelt komponent. Eller er det for svært? Med for mange komponentparametre i ligningen?

Så er det naturligvis enklere at hive en OPAMP ud af soklen og i med en ny. Med det formål at kunne sætte sit personlige præg på opgaven.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 749
Sendt: 17 September 2019 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Der er jo mange måder at se det på .... og nogle kan jo have den samme lyd / anlæg i årevis, mens andre ( som mig selv, elsker ny lyd jævnligt ) ....... lidt li som mobiltelefoner ..... nogle skifter ofte, andre har deres i flere år !

Det er selvfølgelig meget nemmere at skifte et kabel eller en forstærker, i forhold til at skulle skrue og skille ad, men i princippet er udfaldet det samme ! Som du er inde på ..... et personligt præg.

Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie
 
Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 736
Sendt: 17 September 2019 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der har et godt opamp diagram opbygget med få transistorer egnet til en RIAA?
Jeg tænker noget i retning af High Fidelitys opamp RIAA, som fik trykfilms moduler med en 3-4 transistorer og et par modstande.
Et differentiale trin, en driver og et udgangstrin med et par strømgeneratorer og så burde man vel være i land.

Nogen der har noget godt at byde ind med?, pfh tak!

__________________
mvh
Ningbo
Til top Vis Ningbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ningbo Besøg Ningbo's Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2700
Sendt: 18 September 2019 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Ningbo.
På kanten til at være udenfor trådens emne er det vel en konstruktion lignende denne du efterlyser. Komponentværdierne må man selv beregne. Det er så længe siden jeg startede ud med den at jeg ikke kan finde mine optegnelser. Og så vil jeg dertil sige, at det jo ikke er for sjov skyld, at en IC OPAMP indeholder mange flere komponenter end det viste. Der er mange hensyn at tage hvis man tilgodese alle krav til en god RIAA-forstærker.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 736
Sendt: 18 September 2019 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Tak Kaj, det var præcis det jeg eftersøgte. Og det er endda endnu enklere end hvad jeg havde tænkt.

Og ja de mange ekstra komponenter i en IC opamp har selvfølgelig også deres gøren, mange undertrykker fx støj på forsynings spændingerne, andre sikre stor stabilitet uanset om opampen bruges til en RIAA eller en firkantgenerator eller noget tredje.

Går man efter en god audio konstruktion, bør man efter min mening gå efter et lavt antal aktive komponenter, bl.a. for at mindske støj men selvfølgelig skal der være de nødvendige komponenter til at sikre en nødvendig forstærkning (måske 20-40 dB) og stort frekvensområde (måske 0 til 200 kHz) ved fuld forstærkning.

Jeg har set opamps med forstærkning på 140 dB med et meget begrænset frekvensområde, 5 Hz og en sådan kan modkobles, men nogle frekvenser (de lave) bliver måske modkoblet 120 dB og de høje måske kun 20 dB og allerede her har man en stor ulinearitetet og måske årsagen til dårlig lyd.

__________________
mvh
Ningbo
Til top Vis Ningbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ningbo Besøg Ningbo's Websted
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 18 September 2019 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Ningbo....
Du skal se det som en samlet helhed. Umodkoblet har de/den stor forstærkning. Ved modkobling får du flere ting, Mindre forstærkning, mindre forvrængning og bedre signal/støjforhold. Når en opamp har et frekvensområde til op mod flere 100 MHz, er det nok ef mindre betydning med ulinearitet i 20-20KHz audioområdet, med jo, det er der da

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 736
Sendt: 18 September 2019 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Boydk
Det er rigtigt at modkoblingen forbedre en række faktorer, fx indgangsimpedansen, udgangsimpedansen, forvrængningen, brugbart
frekvensområde, men fra 20 Hz til 20 kHz er der 3 dekader og med mindste sloop på 6 dB/okt = 20 dB/dek så er der altså en forskel på
60 dB på alle disse forbedringer, bassen forbedres mest, diskanten mindst.

Jeg mener ikke at det er godt i et Higrade forstærker. Her bruges normalt også lokal modkobling og så en samlet modkobling, der skal
være så linaer som muligt.

Og så skriver du "Når en opamp har et frekvensområde til op mod flere 100 MHz" - det må du gerne komme med et eksempel på.
En diskret opbygget opamp, ja, en integreret, nej.

Et par eksempler, på nogenlunde gode opamps LF357 og NE 5534: 20 MHz

Datablade:
357: http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lf356.pdf
NE5534: https://www.onsemi.com/pub/Collateral/NE5534-D.PDF




__________________
mvh
Ningbo
Til top Vis Ningbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ningbo Besøg Ningbo's Websted
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 18 September 2019 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Er 100% ening med dig. Overdrev måske en lille smule med "flere 100", med de er nu ikke så svære at finde

https://www.mouser.dk/Semiconductors/Amplifier-ICs/Operation al-Amplifiers-Op-Amps/_/N-4h00g?P=1yvm6pe

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1248
Sendt: 18 September 2019 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Yep, en LTC6229 i en instrumenterings opstilling, har et gain omkring 24dB ved 24MHz. Ikke
flere hundrede men en de ca de over de ypperste passive. Det er faktisk præcisions elektronik med meget ensartet
performance...

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes