Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. maj 2024 | 01:41   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Opgradering af pick-up - Rega RP40 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kamajoka
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Februar 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 8
Sendt: 12 Marts 2021 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Overvejer at opgradere fra standard monteret Elys40, men til hvad ?
Til de af jer der ikke kender Rega RP40 er det en "limited edition" af RP3 med bl.a. separat strømforsyning.

Lige mht. pick-up er det nok lidt svært at lytte til de forskellige muligheder hjemme, så søger lidt inspiration til hvilke muligheder der er,
samt eventuelle erfaringer fra RP3 ejere.

Jeg har læst en del på nettet og har lidt kandidater - men der findes helt sikkert flere.
Budget ca. 2500-3000. Installation vil jeg overlade til forhandler, med mindre det kan gøres helt enkelt og sikkert selv. Har intet udstyr til
justering/måling. Har Rega Fono MM MK2 riaa forstærker hvis det betyder noget. Musikgenren er meget blandet pop/rock og gerne med
fokus på en god vokal.

Rega Exact
Ortofon 2M Bronze
Audio Technica VM740ML
Nagaota MP-150

PS: Hvis I også kan anbefale en "pladevægt" til at lægge ovenpå pladen under afspilning vil det være super
Til top Vis kamajoka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kamajoka
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6268
Sendt: 12 Marts 2021 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Af de 4 kandidater (selvfølgelig afhængig af dine lydpreferencer), ser jeg kun en, der "stikker ud" i positiv retning,
nemlig Audio Technica VM740ML.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Snejbjerg67
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 11 September 2017
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 79
Sendt: 12 Marts 2021 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg kender Ortofon 2m bronze ovenikøbet afspillet via RP3. Har haft Rega Exact afspillet på andre pladespillere. Storebroderen til AT 740 har jeg spillet på i 2 år. Det er 3 meget forskellige pickupper. Jeg kan ikke sige hvilken som er bedst. Det kan kun du afgøre. At sammenligne dem er svært at komme til for dig. Jeg vil give min oplevelse af dem, men det er min og andre kan have helt andre oplevelser.

2M Bronze: sporer rigtig godt i inderriller, lyden er lidt tilbagetrukket og opleves som værende lidt slank men med en dyb bas. Den er detalje-orienteret. Fin pickup men mandestemmer kan godt opleves lidt mindre fyldige. Rega Exact: sporer ok men ikke imponerende, lyden er varm og fyldig med god dynamik. Bassen er stor og gavmild. Detaljeringsevnen er ikke som på 2m men den er ok. Stemmer lyder fint men ikke så velopløste som på 2M.

AT 740/ AT 750 shiabata: med forbehold for at jeg taler om en dyrere model(ikke nødvendigvis bedre): sporer fint, velopløst, lidt varm lyd, god behagelig bas men lidt tilbagetrukket. Fint med detaljer. Stemmer står godt men ikke helt så tæt på som Rega Exact og ikke så velopløst som 2M bronze.

Valget må blive dit. Sådan lyder de hos mig i mine ører. Det kan så være at du oplever det helt anderledes.

__________________
Venlig hilsen
Keld
Til top Vis Snejbjerg67's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snejbjerg67
 
DIYLars
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 247
Sendt: 12 Marts 2021 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

No. 1 du skal gøre er at sørge for at PU. og tonearm passer sammen. Hvis ikke du har styr på den del, så kig på Jan Nielsen's side
pladespilleren.dk Her er det klart og enkelt beskrevet. Passer det ikke sammen, så får du sløret lydbillede, akustisk tilbagekobling, tinitus,
fodvorter og buskede øjenbryn!

Når vi nu er i gang, så skal PU og RIAA-del også passe sammen elektrisk. Hvis ikke der er justeringsmuligheder på din Rega Fono, så kan
det være en god ide, lige at checke at du ikke er ved at købe en PU, der slet ikke passer til din RIAA.

For en del år siden havde jeg en Goldring 1042 på en Rega 2. Det fungerede super godt! dens compliance passede perfekt til RB 250-
armen - og bør også passe perfekt til RB 300-armen. Prismæssigt ligger den midt i dit felt. Prøv at google den. Da det er en del år siden
jeg havde kombinationen, skal jeg afholde mig fra at prøve at huske og beskrive hvordan det lød. Men trods et mere eksklusivt
tonearmskabel, havde selve pladespilleren sine naturlige begrænsninger. Selv om PU'en har alderen til at beskrives som "en klassiker",
bør man ikke afskrive den; produktionsmetoderne kan godt være forbedret gennem årene, så den nu er produceret med snævrere
tolerancer, forbedret gummiblanding til nåleophæng osv. og dermed er fulgt med tiden og teknologisk på linje med andre PU'er i samme
prisklasse.

Giv ikke op pga. "det tekniske". Det er ikke rocket science. God fornøjelse!

Lars
Til top Vis DIYLars's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DIYLars
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6268
Sendt: 12 Marts 2021 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Fuldstændig rigtigt hvad DIYLars skriver (om Goldring)
Den var ikke med i dine forslag, og 1042 er en glimrende up to date pickup, hældende til den lidt varme side.
Og så er det heller ikke sværere. De fleste alm. MM´s med et anbefalet nålertryk på 1,5-6 gram og opefter
fungerer fint i en Rega-arm.
Standard impedans på 47Kohm bør heller ikke være noget problem = kræver som regel ingen justeringer = Plug´n Play.
Bli´r spændende at høre, hvad du ender op med

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
kamajoka
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Februar 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 8
Sendt: 12 Marts 2021 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Tak for alle svar indtil videre. Jeg er også selv spændt på hvad det ender med .

Pick-up skal selvfølgelig passe til arm, riaa m.m. men det håber jeg enten forhandler eller kyndig på denne side kan hjælpe med - skal også
have kigget på henvisningen til pladespilleren.dk

Den store udfordring er som nævnt at det rent praktisk er umuligt at lytte til dem hjemme, så beslutning tages i stort omfang til hvad jeg
kan læse mig frem til samt de erfaringer i deler. Og for hvert nyt indlæg jeg læser på diverse fora, så er der en ny mening om hvad der
lyder bedst - og det gør det jo ikke nemmere   . Men sådan vil det jo altid være - heldigvis.

Nogen input til "pladevægt" og er det noget som giver noget ?
Til top Vis kamajoka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kamajoka
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6268
Sendt: 12 Marts 2021 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Ville ikke spilde mange penge på det. Og ikke til en Rega. Et remtræk a´la Rega´s skal ikke ha´ for meget ekstra vægt.
Brug i stedet en pladestrammer a´la Mitchell´s. Den vejer ikke ret meget og udfører samme.
Nogle "tynde" LP´er ender med at wobble, hvis en pladevægt er for tung.
Pladestrammeren kan du selv bestemme "presset" på, inden du spænder den fast

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2910
Sendt: 12 Marts 2021 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Hvis pladetallerkenen er glat foreslår jeg en Strammer.
Er pladetallerkenen ikke glat (evt gummimåtte) foreslår jeg en vægt (200-300g)
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6268
Sendt: 12 Marts 2021 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:

Er pladetallerkenen ikke glat (evt gummimåtte) foreslår jeg en vægt (200-300g)


Hvorfor????

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2910
Sendt: 12 Marts 2021 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Pga vægtens mindre forbundethed (dårlig valg af ord) med centertappen, viderfører den færre vibrationer ned i vinylen.
Med glatte tallerkener/måtter bliver det næsten et must at kunne spænde vinylen fast nok.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6268
Sendt: 12 Marts 2021 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Og hvor skulle de vibrationer så komme fra???
Hvis de skyldes et dårligt leje, er det s´gu ikke strammerens skyld.
En strammer kan gøre det samme som pladevægten..... og mere til

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2910
Sendt: 13 Marts 2021 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

Man bør eksempelvis ikke benytte skrue/klemme-puck på Thorens-124 og Rocksand Xerxes.

Hænger i sidste ende på hvilken type pladespiller Pucken (vægt eller skrue/klemme) skal på.

Nogen mener "skrue/klemme-puck" giver spændinger (forvridninger) i vinylen.
En let vægt-puck (200g/400g) passer til alle. Let nok til pladespillere med let underchassis og tung nok til "fastholde"
vinylpladen på tallerkenen "længe nok" til transienter ikke udviskes.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes