Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 23:18   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Kenwood tonearm eller Jelco? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
danish-analog
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Hifishark/Dacapo Audio

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 130
Sendt: 09 Januar 2022 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Denne arm (se link) sad på en Kenwood KD500 jeg købte for et par år tilbage. 2 spørgsmål:

1. Er der nogen der ved hvad det er for en arm? - nogen siger det er Kenwoods egen? jeg kan ikke finde noget på nettet.

2. Er der nogen der ved hvordan antiskating stilles korrekt på den. Med tråden sat fas til den lille skrue bag på pivoten trækker antiskating alt for meget, selv uden det kontralod der sidder på antiskatingarmen. Gør jeg noget forkert?


En fortsat god weekend til alle Hi-fi bro's og kvinder ;-) 

Ole
Til top Vis danish-analog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af danish-analog
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 09 Januar 2022 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Når man øjer diverse billede på google, ser det lidt ud som den Kenwood KD500, er en pladspiller uden arm, så man selv vælger denne, for der
er arme på den som Lustre, ALT 1 og SME og mange andre....

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 09 Januar 2022 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Hej Ole.
Som allanowich skriver, så blev KD 500 leveret uden arm. Med den arm du har på din pladespiller hed den KD 550. Så det er den arm som pladespilleren blev leveret med. Om det er Kenwood selv som har lavet armen, eller om den er indkøbt hos en underleverandør ved jeg ikke. Jeg synes umiddelbart at den godt kunne ligne noget fra Koshin Denki (De kaldes ofte Lustre).

På vinyl engine, er der brochure, brugermanual og servicemanual på spillen. Du skal registrere dig for at kunne downloade/åbne filerne, men det er gratis. Der er i øvrigt rigtig mange gode ting på vinyl engine (Og søstersiden hifi engine), så hvis man er til ældre hifi, så kan de to sider varmt anbefales.

Kenwood hævder selv, at armen kan bruges med nåletryk mellem 0g og 4g, og at den har en friktion på 10 mg. Hvis du mener at antiskatingen trækker for meget, selv uden lod, så vil jeg tro, at der enten er noget i vejen med armen, eller at der er en "fejl 40".

Mvh. Lars.

Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass
 
Janop
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Marts 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 432
Sendt: 09 Januar 2022 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Hej Ole. Kenwood kalder armen deres egen, jeg tror du skal have tråden uden om den lille fjeder bag på armen, prøv det.

__________________
Jan O. Pedersen
Til top Vis Janop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Janop
 
Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 09 Januar 2022 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Godt set af Jan. Han må enten have bedre øjne eller en bedre skærm end jeg har, for jeg havde helt overset "fjederen". Eller vi skulle måske
snarere sige at det er en "string guide". Under kraftig forstørrelse synes jeg at det ser ud som om, at der øverst oppe på guiden er et "øje"
som tråden kan føres igennem. Den eneste rimelige grund til at det er der, er naturligvis så tråden kan føres igennem det, så det må logisk
nok, være den vej tråden skal.
Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass
 
danish-analog
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Hifishark/Dacapo Audio

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 130
Sendt: 10 Januar 2022 kl. 08:06 | IP-adresse registreret  

Tak for alle input.

Jeg tror også den fjeder skal i spil. Prøvede lidt i går uden held, da jeg ikke ved præcist hvordan den skal sidde (fjederen) for at fungere efter hensigten. Men måske lidt prøven sig frem og logisk tankegang kan hjælpe processen.

Armen virker ellers til at være af hæderlig kvalitet og jeg har tænkt mig at køre med den hvis jeg kan få det til at "spille" om man så må sige
Til top Vis danish-analog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af danish-analog
 
danish-analog
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Hifishark/Dacapo Audio

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 130
Sendt: 10 Januar 2022 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Efter lidt eksperimenteren fandt jeg ud af at der var noget helt andet galt.

Selv uden antiskating sat på, trækker armen udaf. Endda så kraftigt at når armen ligger på armstøtten med et nåletryk på 1,5 gram (en Decca Gold var monteret) gør den det.

Så den interne kabling der er blevet lavet er åbenbart forkert lavet. Det må være den der trækker når armen drejes :-).

Tror sgu bare jeg køber en brugt RB250/300. Havde ellers håbet på en arm med udskftelig headshell, da jeg har mange forskellige pickupper som jeg godt kan lide at høre på skift. Det er lidt mere besværligt at skifte i en Rega-arm og jeg gider ikek ofre en formue på en ny arm.

Men igen: tak for input hi-fi bro's. Dejligt med dette forum.
Til top Vis danish-analog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af danish-analog
 
Mitron
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 April 2019
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 163
Sendt: 11 Januar 2022 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Hvis du kigger på billedet i linket kunne det se ud som om armbasen er drejet ?

Prøv f.eks. at se på den store fingerskrue på siden for neden.

https://www.usaudiomart.com/details/649183387-kenwood-kd550- turntable/images/924959/

/preben
Til top Vis Mitron's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mitron
 
danish-analog
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Hifishark/Dacapo Audio

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 130
Sendt: 12 Januar 2022 kl. 07:57 | IP-adresse registreret  

Tak Mitron, godt set at jeg havde monteret den roteret 120 grader. Men det gør desværre ingen forskel. Der er stadig konstant massivt antiskatingtræk i armen.
Til top Vis danish-analog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af danish-analog
 
Mitron
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 April 2019
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 163
Sendt: 13 Januar 2022 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Æv...troede det måske kunne have resulteret i at ledninger i gennem base var blevet snoet og derfor tvinger armen ;-(

vh/ preben
Til top Vis Mitron's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mitron
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2904
Sendt: 13 Januar 2022 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Snoet eller for korte interne ledninger kan sagtens resultere i slike problemer.
Er det ikke muligt løsne armstikket, måske der ikke skal mere til end bare hive lidt i stikket.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
danish-analog
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Hifishark/Dacapo Audio

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 130
Sendt: 14 Januar 2022 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Du har fuldkommen ret nils valla. Det er ligepræcis nok årsagen.

Armen er blevet repareret af to omgange: Efter første reparation sad kontakten til headshell for langt inde, så der ikke kunne opnås kontakt. Efter anden reparation hvor en professionel løste dette problem, så opstod problemet med antiskating (men jeg opdagede det bare først et halv år efter, da jeg ikke brugte armenlige efter den kom hjem fra rep..

Formentlig er kablerne for korte. Jeg vil prøve at løsne 5-pol stikket. Hvis jeg kan give det en millimeter eller to opad, så kunne det være løsningen.

Men tak for dit og alle andres gode input.

Til top Vis danish-analog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af danish-analog
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes