Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. maj 2024 | 19:22   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Garrard (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 15
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Group 4
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Marts 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 15 April 2008 kl. 02:52 | IP-adresse registreret  

Jeg er nu flere gange stødt på denne spændende pladespiller her på hjemmesiden.

Jeg er tilfreds med min egen Rega P5, men kunne godt tænke mig at høre hvad der så specialt ved denne Gerrard. Med en alder på 50 år, er det så muligt at få god lyd ud af dette forsil.

Har selv kik på en Garrard, men min viden om denne er begrænset. 

Til top Vis Group 4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Group 4 Besøg Group 4's Websted
 
David
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 968
Sendt: 15 April 2008 kl. 03:07 | IP-adresse registreret  

Jeg tror godt, at du kan regne med, at en 301 eller 401 spiser din P5 til morgenmad....
Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted
 
diamondduck
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1322
Sendt: 15 April 2008 kl. 03:18 | IP-adresse registreret  

Dynamikken.

Når man først har levet med en Garrard,så virker de fleste andre bæltedrevet flade i lyden.Bevars de bætedrevet har mange kvaliteter som er på
samme niveau eller måske bedre,men dynamikken må du kigge efter i Degulesider.

Andre ting som er cool ved Garrarden er hastighedkontrol,start/stop funktionen og selvfølig designet
Til top Vis diamondduck's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af diamondduck
 
Group 4
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Marts 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 15 April 2008 kl. 03:54 | IP-adresse registreret  

At jeg kalder Garrarden et forsil, skal ikke tolkes som at  jeg syntes at den fremstår primitiv.

Jeg har ikke hørt den, jeg syntes bare den er flot, håber selv at kunne blive en kommende ejer.

VH. Larsen 

 

Til top Vis Group 4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Group 4 Besøg Group 4's Websted
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 15 April 2008 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Da jeg gik fra Thorens' ellers udemærkede og flotte TD 160 super mmk. V til Garrard 301 - grey grease bearing model 1 fra 1954 var det som om der var nogle der havde tændt for den hemmelige kontakt på anlægget der åbner det hele op, giver det fylde, dynamik og skub i bassen.

Jeg kender ikke 401'eren af lyd men synes klar at 301'eren er flottest - faktisk er den flottere i den model der kom senere i Off White - med mindre man er til grå hammelak.

Du kan med lidt snilde og fingerfærdighed bygge en Lenco L 75 om til noget der er ligesågodt - i nogle øre - bedre - Se blot på http://www.lenco-lovers.com
men anmeldelsen og beskrivelsen af Garrard 301 projektet på 6 moons tale da tydeligt sit eget sprog
http://www.6moons.com/audioreviews/garrard/301.html

Selv Thorens' mellem ting mellem rem og mellemhjul TD124 når ikke Garrarden til sokkeholderne - nej det var unfair over for Thorens, men den når bare ikke helt derop

God jagt på en Garrard


__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
Group 4
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Marts 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 15 April 2008 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Hej r - l - b.

Ja man kan blive overrasket. Har nu opdaget hvor lidt jeg ved om pladespillere.

Tak for dine links.

VH. Larsen

Til top Vis Group 4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Group 4 Besøg Group 4's Websted
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 15 April 2008 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Hej Group 4

Hvis du går ind og retter dit indlæg - tryk på knappen ret - så kan du i overskriften til tråden og i dine indlæg rette Gerrard til Garrard - så bliver de nemmere at søge på sidenhen


__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 15 April 2008 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

ps. du kan se min Garrard i bunden af denne side:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50870&P N=2&TPN=3



__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
Group 4
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Marts 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 15 April 2008 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Hej igen r - l - b.

Jeg er på arbejde nu, men prøver at se dine billeder senere. Vi har filter på vores computere, så jeg kan ikke åbne ind til dine billeder. Prøver når jeg kommer hjem.

Du skal have tak for hjælpen.

VH. Larsen

Til top Vis Group 4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Group 4 Besøg Group 4's Websted
 
Group 4
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Marts 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 15 April 2008 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Så skulle det være rettet.

VH. Larsen

Til top Vis Group 4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Group 4 Besøg Group 4's Websted
 
HansRoskam
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Februar 2008
Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline
Indlæg: 190
Sendt: 15 April 2008 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Lige lidt strø-tanker om Lenco.

Den første pladespiller jeg købte i 1970 var en L-75, den var på det tidspunkt noget af det billigste man kunne købe ( 795 kr. ), men det var hvad jeg havde råd til, den blev koblet til min Kenwood KA-4002 forstærker og hjemmebyggede ACE-horn med Coral BETA-8.

Det var en frygtelig oplevelse, pick-up'en sprang rundt på pladen, hvis man tillod sig andet end at sidde helt stille og lytte, på grund af et helt utilstrækkeligt ophæng, en vanskelig og grov trinløs hastighedsjustering og tilbagekobling selv ved lave lydstyrker, fordi armen var afsindigt tung, lavet af noget der lignede massivt forkromet stål, hugget fra en færge. Låget blev holdt åben af en pind, der kunne sidde i et af tre huller, hvilket resulterede i at låget hang en anelse skævt fordi det kun var støttet i den ene side.

Den røg hurtigt ud og blev erstattet med en Unamco med 12" arm og flydende ophæng, sikken en forbedring.

Og så endte L-75 40 år senere med at blive kult og highend

 

Til top Vis HansRoskam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HansRoskam
 
tadman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 438
Sendt: 15 April 2008 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Group 4 skrev:

Jeg er nu flere gange stødt på denne spændende pladespiller her på hjemmesiden.

Jeg er tilfreds med min egen Rega P5, men kunne godt tænke mig at høre hvad der så specialt ved denne Gerrard. Med en alder på 50 år, er det så muligt at få god lyd ud af dette forsil.

Har selv kik på en Garrard, men min viden om denne er begrænset. 

En Garrard 401 er stadig min favorit grammofon over alle, har da trods alt hørt noget af det ypperste gennem tiden. Den eneste jeg synes der er en virkelig konkurrent, er en EMT 950. Forsell spiller i øvrigt også p***e godt. En Garrard 401 vil nakke din Rega, så du ikke tror dine egne ører!

301 var jeg meget forelsket i de første år, men synes 401 er flottere i dag. I mange år sagde rygterne at 301 var bedst, i dag siger rygterne det modsatte. Har ikke hørt en 301 endnu, så vil ikke udtale mig om det.

Reference: VPI TNT, Verdier, EMT 930, 948, 950, alle de store NA (de spiller godt nok kedeligt!), Kenwood K-07, Technics SP 10 mkII, Luxman 300, 310, 350, 441, 121, Forsell, Denon's store modeller, Voyd, Micro Seiki's større modeller oma... 

Til top Vis tadman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tadman
 
Group 4
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Marts 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 15 April 2008 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Ja, man burde nok tænke sig om næste gang man udskifter.

VH. Larsen

 

 

 

Til top Vis Group 4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Group 4 Besøg Group 4's Websted
 
Group 4
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Marts 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 15 April 2008 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Ja, det er en fæl hobby. 

For 14 dage siden købte jeg min Rega med psu, osv, osv. Troede vel at det blev min sidste pladespiller. Ak nej

Tør nogen oplyse en ca pris på en Garrard.

 

 

Til top Vis Group 4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Group 4 Besøg Group 4's Websted
 
diamondduck
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1322
Sendt: 15 April 2008 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

priserne kan svinge meget afhængig af stand men fra 3.000.- til over 10.000.- uden plinth for en 401.En 301 med fedtlejer ,fra 8.000.- til 15.000.-
En 301 med olielejer er noget billigere.
Til top Vis diamondduck's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af diamondduck
 
Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 660
Sendt: 15 April 2008 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Hei

Efter å ha fået æren at lytte til diamondduck sit ypperlige oppsett har jeg været interesseret i Garrard. Det hadde været sjovt om nogle af jer der kender spillerene kan sige noget om forskællene på 401 og 301 i praktisk brug og lydmessige.

Asbjørn

Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 15 April 2008 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

HansRoskam skrev:

Lige lidt strø-tanker om Lenco.

Den første pladespiller jeg købte i 1970 var en L-75, den var på det tidspunkt noget af det billigste man kunne købe ( 795 kr. ), men det var hvad jeg havde råd til, den blev koblet til min Kenwood KA-4002 forstærker og hjemmebyggede ACE-horn med Coral BETA-8.

Det var en frygtelig oplevelse, pick-up'en sprang rundt på pladen, hvis man tillod sig andet end at sidde helt stille og lytte, på grund af et helt utilstrækkeligt ophæng, en vanskelig og grov trinløs hastighedsjustering og tilbagekobling selv ved lave lydstyrker, fordi armen var afsindigt tung, lavet af noget der lignede massivt forkromet stål, hugget fra en færge. Låget blev holdt åben af en pind, der kunne sidde i et af tre huller, hvilket resulterede i at låget hang en anelse skævt fordi det kun var støttet i den ene side.

Den røg hurtigt ud og blev erstattet med en Unamco med 12" arm og flydende ophæng, sikken en forbedring.

Og så endte L-75 40 år senere med at blive kult og highend



Der skal gøres meget ved en L75 før den bliver god ! Armen skal smides så langt væk den kan komme - kassen skal brændes og støvlåget afleveres på genbrugsstationen sammen med fjedre.
Så skal der skræddersys en 30-40 kg Finsk birke x finer - nogle foretrækker at spæde den op i et lagkagemix af x-finer og mdf - undertegnede hader mdf - Lejet skal smøres og bundplade i leje skal skiftes og motor og mellemhjul skal efter ses - så skal du finde en god arm og en god pickup og ende med at give herligheden en god finsih - reelet er der kun den dejlige 4 kgs talerken, den kraftige motor, leje og mellemhjul tilbage - resten er flid og knap så meget kult.

selvfølgelig behøver man ikke som her at overdrive





__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 15 April 2008 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Group 4 skrev:

Ja, det er en fæl hobby. 

For 14 dage siden købte jeg min Rega med psu, osv, osv. Troede vel at det blev min sidste pladespiller. Ak nej

Tør nogen oplyse en ca pris på en Garrard.

 

Jeg gav 1.500 kr. for min fedtleje 301'er med en SME 3012 arm - men man har jo lov at være heldig - Der har været en fedtleje 301er til salg herinde til 7.000 i original papkasse og det hele.

Jeg tror du får ligeså god lyd ud af en olieleje 301er



__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
diamondduck
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1322
Sendt: 15 April 2008 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Nightpuma skrev:

Hei


Efter å ha fået æren at lytte til diamondduck sit ypperlige oppsett har jeg været interesseret i Garrard. Det hadde været sjovt om nogle af jer der
kender spillerene kan sige noget om forskællene på 401 og 301 i praktisk brug og lydmessige.


Asbjørn



jeg tror ikke der er nogle af loricraft 501 i dk endnu,men terry fra loricraft har sagt til mig at den er væsentligt mere dynamisk og fuldstændig
lydløs.Den er også lavet med de fineste tolerance man kan tænke sig.Det er mere ro i lydbilled.Den er bare for lækker,lækker
Til top Vis diamondduck's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af diamondduck
 
Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 793
Sendt: 15 April 2008 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

HansRoskam skrev:

Lige lidt strø-tanker om Lenco.

Den første pladespiller jeg købte i 1970 var en L-75, den var på det tidspunkt noget af det billigste man kunne købe ( 795 kr. ), men det var hvad jeg havde råd til, den blev koblet til min Kenwood KA-4002 forstærker og hjemmebyggede ACE-horn med Coral BETA-8.

Det var en frygtelig oplevelse, pick-up'en sprang rundt på pladen, hvis man tillod sig andet end at sidde helt stille og lytte, på grund af et helt utilstrækkeligt ophæng, en vanskelig og grov trinløs hastighedsjustering og tilbagekobling selv ved lave lydstyrker, fordi armen var afsindigt tung, lavet af noget der lignede massivt forkromet stål, hugget fra en færge. Låget blev holdt åben af en pind, der kunne sidde i et af tre huller, hvilket resulterede i at låget hang en anelse skævt fordi det kun var støttet i den ene side.

Den røg hurtigt ud og blev erstattet med en Unamco med 12" arm og flydende ophæng, sikken en forbedring.

Og så endte L-75 40 år senere med at blive kult og highend

 

Ja, det var så stor en vits at jeg også skulle prøve en Lenco.................. og min Garrard 401 blev da solgt videre

Anyway, for mig ligger der også noget sjov i at skille tingene ad og samle dem igen, og der er en Lenco langt mere nem at gå til. Men som andre er inde på, er den noget speciel i original tilstand, især L75, så noget må gøres.

Lige en link til de, der endnu ikke er helt up to date mht. forskellene på de 6 versioner 301'ere:
http://www.slatedeck.com/turntables/which%20301.html
Formoder det er muligt i en blindtest at høre forskel på de forskellige malingstyper, samt de 3 skift i leverandør af netledninger der har været.................................... (Hammerlak modellerne er kendt for en mere hårdtslående lyd...................)

Så vidt jeg husker er der iøvrigt 12 forskellige versioner af Lenco L70, samt 4 versioner af en vis tysk højttaler enhed, hvoraf det kun er den sjældne IV model fra 1939 som lyder perfekt i stereo, ærgeligt jeg kun har en............... Kort sagt, det går lidt galt når man ud over at skulle have en besværlig gammel model, også skal have den rette variant for at være hip.
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet
 

Side af 15 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes