Her kommer listen over de pickupper, som jeg gennem tiden har haft inden for døren. Det er muligt, at den vil blive revideret hen ad vejen. En god idé, som andre også har påpeget er at skrive kort hvilket grej det har spillet sammen med.
Rega Bias: Min første rigtige pickup. Jeg var begejstret, da jeg lige havde fået den, men begejstringen forsvandt, da jeg fik noget at sammenligne med. ganske velafbalanceret, men mangler i den grad detaljer og dynamik. Pladespiller: Rega Planar 2 med RB250-arm. Spillede via en Denon PMA 920 integreret forstærker.
Ortofon X3 MC: En high output MC pickup. Det var den første pickup, som vagte begejstring. Var et stort spring fremad i forhold til Rega Bias. Ganske dynamisk, hælder mod det varme og dens Fine Line nål sørger for, at der ikke mangler detaljer. Kan virke næste "overivrig" efter at vise hvad den kan, og den har en tendens til at miste overblikket i vanskelige passager. Pladespiller: Rega Planar 2 med RB250-arm. Spillede via en Denon PMA 920 integreret forstærker. God til rytmisk musik.
Ortofon MC 15 MK II: Her får man virkeligt meget pickup for pengene. God klangbalance, åben, og deltaljeret. Ligesom X3 MC har den en tendens til at miste overblikket i meget komplekse passager. Lyder meget behageligt. Klart et af de aller bedste køb til prisen i sin tid - og er det sådan set stadig, hvis man kan finde den. Pladespiller: Rega Planar 2 med RB250-arm. Senere skiftede jeg til en Alphasson Solo pladespiller med først en Micro Seiki CF1-arm, og senere en Mørch UP-4 arm med blåt armrør. Spillede via en Denon PMA 920 integreret forstærker. God til rytmisk musik, især rock.
Audio Technica AT OC7: Meget neutral, detaljeret, men med en irriterende betoning på S-lyde. Lidt kølig. levede med den længe, men var aldrig særligt begejstret for den. Pladespiller: Rega Planar 2 med RB250-arm. Senere skiftede jeg til en Alphasson Solo pladespiller med først en Micro Seiki CF1-arm, og senere en Mørch UP-4 arm med blåt armrør. Spillede via en musical fidelity the peamp 2a forforstærker med indbygget mc-trin. Nok bedst til rytmisk musik, men bare ikke lige mig. På et meget mørktklingende anlæg kunne den måske gøre god fyldest.
Audio Technica AT 33E: Varm mellemtone, meget afbalanceret, selv om de nederste oktaver ikke var dens stærkeste side. Irriterende betoning på s-lyde, gjorde at jeg ikke kunne leve med den i længden. God, åben mellemtone, ikke den mest dynamiske. Pladespiller: Alphasson Solo pladespiller med en Mørch UP-4 arm med blåt armrør. Spillede via en Nakamichi CA 5E MK II forforstærker med indbygget mc-trin.
Audio Technica AT33PTG: Den vil jeg godt vente lidt med. Har ikke den rigtige trafo til den endnu. Men kort fortalt har den alle AT 33E's gode sider uden alle unoderne. Måske ikke helt så varm. Pladespiller: Mørch Gs6a med en Mørch UP-4 arm med rødt armrør. Spillede via en Accuphase C-200 forforstærker med en ortofon t-20 trafo
Goldring 1022GX: Igen et skridt fremad i forhold til AT OC7, men ikke på niveau med MC 15 MKII. Generer ikke nogen, god til rytmisk musik, men måske en anelse kedelig. Alphasson Solo pladespiller med en Mørch UP-4 arm med blåt armrør. Spillede via en musical fidelity the peamp 2a forforstærker med indbygget mc-trin.
Ortofon MC 20 MKII: Den blev jeg aldrig rigtigt glad for. På mange måder en meget raffineret, neutral, dynamisk og detaljeret performer. Men den virker på en eller anden måde for "kold til mit temperament. Analytisk i spillestilen. Mange er begejstret for MC 20-modellerne - jeg er ikke en af dem. Pladespiller: Mørch Gs6a med en Mørch UP-4 arm med rødt armrør. Spillede via en Nakamichi CA 5E MK II forforstærker med indbygget mc-trin.
Ortofon MC 20 Super: Minder meget om MC 20 MKII. Blev heller aldrig rigtig glad for den... Pladespiller: Mørch Gs6a med en Mørch UP-4 arm med rødt armrør. Spillede via en Nakamichi CA 5E MK II forforstærker med indbygget mc-trin.
Ortofon Rondo Blue: Vel nok den bedste pickup jeg har haft. Varm, dynamisk, med et passende detaljeringsniveau - detaljerne kommer aldrig til at virke anmasende eller ubehageligt. Behagelig klangbalance. Sjovt nok har jeg haft pickupper, som sporer bedre. God til at formidle rum. Allrounder til alle former for musik. Pladespiller: Mørch Gs6a med en Mørch UP-4 arm med rødt armrør. Spillede via en Accuphase C-200 forforstærker med en ortofon t-20 trafo
Ortofon MC200: Ikke helt så kølig som MC 20-serien, men klangbalancen minder om den. Sporer fremragende i min mørch-arm. I meget komplekse passager kan den miste overblikket, men den går det på en chamerende måde. Giver en god rummelighedsfornemmelse. Er især god til klassisk musik. Pladespiller: Mørch Gs6a med en Mørch UP-4 arm med intergreret armrør. Spillede via en Accuphase C-200 forforstærker med en ortofon t-20 trafo
Empire Benz MC5: Blev hypet meget på nettet en overgang, blev fristet, og købte en. Blev til at begynde med meget imponeret. Meget åben, detaljeret og lyder klart som kildevand. Tror ikke jeg hverken før eller siden har hørt noget så detaljeret. Meget dynamisk, ikke den mest fyldige bund, lys klangbalance, flot perspektiv, mistede aldrig overblikket. Men trættende i længden og høre på. På en eller anden måde blev alle de detaljer aldrig rigtig til musik. Og så havde den også det der med de s-lyde... Pladespiller: Mørch Gs6a med en Mørch UP-4 arm med rødt armrør. Spillede via en Nakamichi CA 5E MK II forforstærker med indbygget mc-trin.
Supex SD 900E: Uha, da, da. Husker første gang jeg hørte Stevie Wonders "I Wish" med den pickup. "Sådan skal det lyde", tænkte jeg. fantastisk til rytmisk musik, meget funky, tiltalende spillestil, fantastisk bund og nedre mellemtone. En anelse betoninger på s-lyde i toppen, men til at leve med. Kan nok fjernes hvis man ofrer en retipping på den. En af mine absolutte favouritter. Ikke så luftig, meget "mm-agtig" i klangen. Solidt perspektiv. Sporer ok, men ikke fantastisk. Pladespiller: Mørch Gs6a med en Mørch UP-4 arm med rødt og blåt armrør. Spillede via en Nakamichi CA 5E MK II forforstærker med indbygget mc-trin.
Supex SD 900 MKII: Som SD 900E - bare bedre. Kun meget lidt nålestøj. Drømmer om at få den retippet med en bedre nål for at se, hvad jeg kan få ud af det. Pladespiller: Mørch Gs6a med en Mørch UP-4 arm med rødt og blåt armrør. Spillede via en Accuphase C-200 forforstærker med en ortofon t-20 trafo
Sumiko Blue Point: High output MC. Hmm, kan faktisk ikke finde ret meget pænt at sige om den. Kedelig, lystklingende, trist klangbalance... Mørch Gs6a med en Mørch UP-4 arm med rødt armrør. Spillede via en Nakamichi CA 5E MK II forforstærker med indbygget mc-trin.
Audio Note IQ II: Rigtig god MM-pickup. meget som en MC i spillestilen. Dynamisk, åben, luftig. Klasser over den goldring, som den deler hus med. Er lidt usædvanligt for en MM-pickup velegnet til tunge arme. Desværre igen de der s-lyde, som ødelægger totalbilledet. Minder ellers meget om Rondo blue hvad angår klangbalancen. God til rytmisk musik. Mørch Gs6a med en Mørch UP-4 arm med rødt og blåt armrør. Spillede via en Nakamichi CA 5E MK II forforstærker, og senere med Accuphase C-200 forforstærker.
Denon DL 304: Meget behagelig klang, varm, detaljeret, godt perspektiv, meget tilgivende, kunne godt være mere dynamisk og med mere bund i, men virkelig god mellemtone kompenserer for dens øvrige mangler. Meget lidt nålestøj. En af favouritterne. Skal så absolut have en let arm. Mørch Gs6a med en Mørch UP-4 arm med rødt og armrør. Spillede via en Accuphase C-200 forforstærker med en ortofon t-20 trafo.
Signet TK7E: En af mine favouritter lige nu. Spiller ret godt i min denon dp 57L med lige armrør. Det må være noget med synergi. Virker som født til den arm. Perspektivet kunne være bredere, kunne være mere mikrodynamik, men ellers meget, meget musikalsk. Et scoop af en vintage pickup. Denon dp 57l, accuphase c-200.
Shure V15 MKII: Bestemt musikalsk, slægtskabet med de andre shure pickupper fornægter sig ikke, men MK III versionen er bedre. Denon dp 57l, accuphase c-200.
Shure V15 MKII V35mr: Meget musikalsk, god neutral formidler, detaljeret, åben mellemtone, meget lineær frekvensgang, kunne dog godt bruge lidt mere tyngde i bunden. Ikke så luftig som en MC-pickup, men jeg forstår godt hvorfor den har sine trofaste fans. Meget støjsvag, pop, clic tscick næsten helt fraværende. Denon dp 57l, accuphase c-200.
Shure Ultra VST III: Samme klang som de andre shure-pickupper, kvalitetsmæssigt imellem de to andre. kan godt rode lidt i komplekse passager. Meget stille, nok den pickup jeg har, som har mindst nålestøj. Denon dp 57l, accuphase c-200.
ADC QLM MK III: Ikke værd at skrive noget særligt hjem om. Fladt perspektiv, mangler detaljer, kedelig. Denon dp 57l, accuphase c-200.