Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. maj 2024 | 08:40   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Hvorfor ikke flere som Beogram 8000/8002? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1575
Sendt: 28 Maj 2009 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

Noget har naget mig en tid. Jeg kender ingen andre pladespillere som Beogram 8000/8002, som på den måde læser hastigheden digitalt og benytter elektromagneter til at drive tallerknen. Jeg synes systemet er genialt, og undrer mig derfor over hvorfor man ikke ser det i andre produkter. Friktionen i tallerknen er jo uhørt lav.

Jeg kender selvfølgelig ikke alle pladespillere, så kan være jeg tager helt fejl? Er der andre der bruger det?

Nogen der ved noget? Er det bare B&O der har patent på løsningen eller hvordan?



__________________
Mvh Bjarke Hedegaard
Til top Vis BjarkeHedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeHedegaard
 
Sund
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1635
Sendt: 28 Maj 2009 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke de har patent på det, det er jo bare en servostyret hvirvelstrøm, på samme måde som den i gamle elmålere, der bare styret af netfrekvensen.

Derfor har jeg samme undren som dig, jeg fatter ikke at andre ikke har taget sådan et simpelt, og megetfunktionelst, system op.

Jeg har lige landet en 8002, der bare skulle renses og nusses så er den såmænd fin.

Det kan dog betale sig at finde en anden og bedre pladetallerken/måtte til den. Originalen er ikke god.

Fisher lavede nopget luignende med en srien pladespillere med lineær motor, samme som bruges i Pioneers PL-1000, men her til at drive armen. Det har også undret mig at der ikke var flere der tog den op.

Men sådan er der så meget.



__________________
mvh sund,

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
__________________
I'm only in it for the music.
Til top Vis Sund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sund
 
BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1575
Sendt: 28 Maj 2009 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret sund.

Du har nok ret i, at de ikke har patent på det. Det er bare underligt man ikke har brugt det i andre pladespillere. Jeg har også lige fået mig en 8002 hjem, og den kører bare. Systemet har da vist sig at være ganske holdbart, for jeg kender ikke til nogle seriøse problemer med pladespilleren selvom de jo har 20+ år på bagen. Oftest lider de måske af galve kondensatorer, men det er jo en let ting at skifte.

Nu er pladespilleren jo ret unik, så er det overhovedet til at finde en anden tallerken? Jeg troede egentlig den var i udmærket kvalitet.



__________________
Mvh Bjarke Hedegaard
Til top Vis BjarkeHedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeHedegaard
 
erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1532
Sendt: 29 Maj 2009 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Principet for drevet er simpelthen genialt. Jeg tror ikke der er mange pladespillere der kan leve op til disse tekniske specifikationer:

Wow and flutter DIN < 0.04 %
Rumble DIN weighted > 75 dB
Speed deviation < +/- 0.003 %

Og derudover, er selve drev mekanikken fuldstændig uopslidelig og vedligeholdelses fri.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt
 
BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1575
Sendt: 29 Maj 2009 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

erlingt skrev:
Principet for drevet er simpelthen genialt. Jeg tror ikke der er mange pladespillere der kan leve op til disse tekniske specifikationer:

Wow and flutter DIN < 0.04 %
Rumble DIN weighted > 75 dB
Speed deviation < +/- 0.003 %

Og derudover, er selve drev mekanikken fuldstændig uopslidelig og vedligeholdelses fri.

Det er jo god logik at det er en super løsning der alt andet lige ikke bliver slidt på samme måde som en remdrevet løsning.



__________________
Mvh Bjarke Hedegaard
Til top Vis BjarkeHedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeHedegaard
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 29 Maj 2009 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

det er lidt synd at B&O - når de havde et rigtig godt produkt - altid synes at holde hurtigst muligt op med at lave det,  alt mens de lod rækken af esktroderede aluminiumskabinneter med ligegyldig elektronik kvæle markedet med deres småborgelige design, himmelråbende dårlige lyd og alt for dårlige komponentkvalitet.


__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
Futfut
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Marts 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 41
Sendt: 29 Maj 2009 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

ja, det er jo derfor de graver deres egen grav.
Til top Vis Futfut's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Futfut
 
erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1532
Sendt: 30 Maj 2009 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
det er lidt synd at B&O - når de havde et rigtig godt produkt - altid synes at holde hurtigst muligt op med at lave det,  alt mens de lod rækken af esktroderede aluminiumskabinneter med ligegyldig elektronik kvæle markedet med deres småborgelige design, himmelråbende dårlige lyd og alt for dårlige komponentkvalitet.


Ja, så kan det ikke siges mere rigtigt.
Det er gennem tiden lykkedes B&O at udvikle nogle teknologisk super produkter; men levetiden for dem har aldig været lang.

Så hvorfor hvorfor de har forretningsmæssige problemer, er da ganske forståeligt.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt
 
BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1575
Sendt: 30 Maj 2009 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
det er lidt synd at B&O - når de havde et rigtig godt produkt - altid synes at holde hurtigst muligt op med at lave det,  alt mens de lod rækken af esktroderede aluminiumskabinneter med ligegyldig elektronik kvæle markedet med deres småborgelige design, himmelråbende dårlige lyd og alt for dårlige komponentkvalitet.

Den udtalelse må jeg også give dig medhold i!  Hvor vidt man kan lide designet er vel en smagssag, men tror ikke der er nogen der vil modsige at den tekniske kvalitet er faldet til et noget sølle nivuea der ikke kan retfærdiggøre prisen af komponenterne.



__________________
Mvh Bjarke Hedegaard
Til top Vis BjarkeHedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeHedegaard
 
Anderz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1221
Sendt: 31 Maj 2009 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Hvilken årgang er det lige kritiken henvender sig til? Det det almindelige menneske ikke har råd til eller kender noget til bortset fra prisen? For at forsvare det logisk lyder B&O af l**t osv.

Altså Beogram 8000/8002 er ufattelig dejlige pladespillere som med tiden stadig kan sparke god røv i lyd og design men de fleste som er i udbud er det fordi de trænger til service eller mangler en pickup. De får lov at spille til døde.

Som trofaste læsere af min tråd ved så har begge mine tangential spillere (6006 og 8002) trængt til en kærlighånd hvilket jeg naturligvis aldrig har fortrudt. En Beogram 6006/8000 (næsten det samme) største problem er tacho disc. Der sidder faktisk en rem i sådan en som styrer noget andet og den kan sagtens blive slidt.

Desto mere teknisk desto mere giver 20 + ?? trænger til service inklusive Beogram med tangential arme.

Til top Vis Anderz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anderz
 
erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1532
Sendt: 31 Maj 2009 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Hej Anderz

Du har fuldstændig ret i, at en Beogram 8000/8002 selvfølgelig trænger til service, når den har nået den fremskredne alder af 20+år. Det er dog især armmekanikken, som efterhånden "sovser" til i støv og smørrelse, og det er forøvrigt også i forbindelse med denne mekanik at drivremmen findes. Det er en tynd "elastik", som efter 20 år, sikkert er blevet noget uelastisk.

Tråden her, gik mere på selve principet for drevet af tallerkenen, og denne må siges at være helt mekanisk vedligeholdelsesfri, måske bortset lige fra en lille dråbe olie i centerlejet. Og så problemerne med de aller tidligste 8000'nere, hvor taco-skiven er et stykke plast med påtrykte streger; men dette er heldigvis løst med de senere udgaver, hvor skive er en metalskive med huller.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt
 
BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1575
Sendt: 01 Juni 2009 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

erlingt skrev:
Hej Anderz

Du har fuldstændig ret i, at en Beogram 8000/8002 selvfølgelig trænger til service, når den har nået den fremskredne alder af 20+år. Det er dog især armmekanikken, som efterhånden "sovser" til i støv og smørrelse, og det er forøvrigt også i forbindelse med denne mekanik at drivremmen findes. Det er en tynd "elastik", som efter 20 år, sikkert er blevet noget uelastisk.

Tråden her, gik mere på selve principet for drevet af tallerkenen, og denne må siges at være helt mekanisk vedligeholdelsesfri, måske bortset lige fra en lille dråbe olie i centerlejet. Og så problemerne med de aller tidligste 8000'nere, hvor taco-skiven er et stykke plast med påtrykte streger; men dette er heldigvis løst med de senere udgaver, hvor skive er en metalskive med huller.

Som erlingt pointerer var det nemlig selve princippet med hvilket pladespilleren driver tallerknen jeg fandt interessant. Det er klart at elektronik der er 20 år gammel kræver nogle reperationer, men vi kan nok være enige om, at der kræves relativt lidt i en Beogram 8000/8002. Især hvis vi antager den har metaltarchoskiven.

Desværre er det noget skidt hvis en kondensator eller et andet elektirsk komponent og bliver slattent, når nu pladespilleren har denne avancerede styring. En dårlig forsyning til computeren kan dælme vise sig i nogle spøjse fejl.

Er der andre der ved om der findes andre pladespillere der benytter samme teknik?



__________________
Mvh Bjarke Hedegaard
Til top Vis BjarkeHedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeHedegaard
 
Anderz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1221
Sendt: 02 Juni 2009 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Ja det er dejlig teknik og for mig så er et alternativ svært specielt hvis det skal være ikke B&O.

En af mine yndlings ting er hvor simpelt de er at betjene samtidig med at de ved fabriks anbefaling har optimal lyd og samtidig meget lidt slitage ved hver afspilning. Så er der det faktum at du aldrig rører ved selve tone armen hvilket letter noget på slid af ophænget på en pickup.

Du kan stadig få pickupper, både nye og ældre. Martin (Dillen på Beoworld, Ebay.de) har komponent kits, tacho disc og kan lave service hvis ikke du selv kan.

De består ikke af så meget men er ret geniale udført. Grundet designet er de mere tidsløse og værd at bruge de kroner på som det koster. Du får meget for dine skillinger her.

Trætte komponenter/lodninger giver spøjse resultater specielt med armen men det kan laves for en rimelig penge.

 

Til top Vis Anderz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anderz
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes