Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. maj 2024 | 10:20   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Shure M97xE (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 38
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1263
Sendt: 03 September 2009 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg taget sammen til at prøve en ny pickup, en Shure M97xE. For dælen den spiller fremragende, helt fri for aggressive/anmasende tendenser i øvre mellemtone/diskant, selv de plader jeg førhen ikke lyttede på, kan nu nydes. Den spiller meget ala Grado Prestige Gold, dog ikke med så meget pladestøj.

Jeg benyttede før AT 440MLa som er noget mere livlig at lægge øre til, dog stadigvæk en dejlig pickup, som jeg ikke skiller mig af med.

Jeg var noget, for ikke at sige meget skeptisk, da jeg så selve diamanten på Shure'n, den er ikke bare stor, men mega stor i forhold til alle de andre pickupper, jeg har haft gennem tiden. Shure's berømte V serie benyttede en meget mindre diamant, dog er de gået udad produktion, grundet for høje produktionsomkostninger, noget med eksotiske matrialer.

Jeg er sikker på at jeg med tiden vil prøve en Jico nål, enten deres eliptiske, eller hvis det skal være super, deres SAS nål, hvor cantileveren er lavet af boron samt aluminium. Jeg kan se på deres hjemmeside at der vil komme 4 nye nåleforparter i september, det bliver spændende.

Jeg kan kun opfordre til at prøve den, jeg gav 700kr. hos thoman i tyskland.

 

 

 

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin
 
madsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 558
Sendt: 03 September 2009 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Ok det er en rigtig go PU. jeg købte 2 stk for et års tid siden hos Thomann, , man får noget for pengene, jeg har sikret mig et par HE nåle som også kører rigtig godt.

VH. Madsen

http://www.lpgear.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD& ; ;Store_Code=LG&Product_Code=SHN097HESAS  

 

 

 



__________________
Nyd musikken, glæd dig over teknikken
Til top Vis madsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madsen
 
Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1263
Sendt: 03 September 2009 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

madsen skrev:

Ok det er en rigtig go PU. jeg købte 2 stk for et års tid siden hos Thomann, , man får noget for pengene, jeg har sikret mig et par HE nåle som også kører rigtig godt.

VH. Madsen

http://www.lpgear.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD& ; ; ; ;Store_Code=LG&Product_Code=SHN097HESAS   

Ja de sas nåle skal prøves, er der meget forskel på dem og så den orginale, som skrevet syntes jeg at diamanten er noget stor. Der kommer 4 nye nåle det står her på forsiden.

http://www.export-japan.com/marketing/stylus/index.php

Mvh

Torben

 

 

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin
 
madsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 558
Sendt: 03 September 2009 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Solvin skrev:
madsen skrev:

Ok det er en rigtig go PU. jeg købte 2 stk for et års tid siden hos Thomann, , man får noget for pengene, jeg har sikret mig et par HE nåle som også kører rigtig godt.

VH. Madsen

http://www.lpgear.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD& ; ; ; ; ;Store_Code=LG&Product_Code=SHN097HESAS   

Ja de sas nåle skal prøves, er der meget forskel på dem og så den orginale, som skrevet syntes jeg at diamanten er noget stor. Der kommer 4 nye nåle det står her på forsiden.

http://www.export-japan.com/marketing/stylus/index.php

Mvh

Torben

Der lidt mere top på, men stadig er den originale rigtig god og harmonisk at høre på, har ikke brugt den i en lang periode, men den skal på inden længe så vil jeg vende tilbage, men er du sikker på de 4 passer til 97Xe

VH Madsen

 



__________________
Nyd musikken, glæd dig over teknikken
Til top Vis madsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madsen
 
krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 5449
Sendt: 03 September 2009 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Og som man kan se på Jico's forside kan ejere af de udgåede V15 V & V15 VxMR snart få S.A.S. nåle til deres pick-upper. Det bliver naturligvis ikke med beryllium nålefane som originalt.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler
 
madsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 558
Sendt: 03 September 2009 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Og som man kan se på Jico's forside kan ejere af de udgåede V15 V & V15 VxMR snart få S.A.S. nåle til deres pick-upper. Det bliver naturligvis ikke med beryllium nålefane som originalt.

Ok men passer de 4 til 97Xe

VH. Madsen



__________________
Nyd musikken, glæd dig over teknikken
Til top Vis madsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madsen
 
Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1263
Sendt: 03 September 2009 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Nej jeg ved ikke om de passer, men det kommer nok til at stå på lpgear's hjemmeside, hvis de tager dem hjem.

 

mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin
 
Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1263
Sendt: 03 September 2009 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Jeg håber deres nåle ikke har så stor en PLØK som den orginale, Men den spiller jo fremragende.

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin
 
madsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 558
Sendt: 03 September 2009 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

her er en HE VH. Madsen

    



__________________
Nyd musikken, glæd dig over teknikken
Til top Vis madsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madsen
 
Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1263
Sendt: 03 September 2009 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Den ser noget mindre ud, fedt at se det sammensatte nålerør, noget tyndere end det orginale.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin
 
Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1263
Sendt: 04 September 2009 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Den pickup overrasker mere og mere. Jeg har i dag tjekket azimuth via oops metoden, diamanten er monteret 100% lodret i nålefanen. Der har været tilfælde hvor den ikke var monteret 100% hvilket har resulteret i manglende kanal seperation, i grelle tilfælde kun 17 dB ved 1 KHz.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin
 
krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 5449
Sendt: 04 September 2009 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

OOPS.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler
 
Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1263
Sendt: 04 September 2009 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
OOPS.

Out of phase system. Man forbinder sin pickup i modfase, ved at bytte om på en af kanalerne, derefter sætter man sin forforstærker i mono, så lægger man en mono plade på pladespilleren, hvis man ikke kan høre noget musik, måske i diskanten, men ikke meget i mellemtonen, så er der en skævhed i monteringen af diamanten/pickuphus, faktisk kan ved omhu ved den beskrevne metode opnå at der kun er knas tilbage, hvis du så sætter din forforstærker i stereo, vil du kunne høre musikken. Det er en nem metode, i stedet for at benytte en test-plade og et oscilloskop.

Hvis du vil have mindre pladestøj under afspilning på plader, så bibeholder man den ene kanal ude af fase på pickuppen, derefter bytter du rundt på plus og minus, på en af dine højtalere, derved vil pladestøj blive meget mindre, i og med at det er i modfase, og derved vil det ophæve hinanden, resultat, næsten støjfri afspilning.

Ulempen er jo at du er nød til at bytte om på den ene højtaler, når du lytter på cd, tuner eller andre kilder, da de vil spille i modfase. Jeg er jo heldig stillet, da min McIntosh MX 110 tuner/preamp, har en kontakt, hvor jeg kan vende fasen, så jeg ikke skal bytte rundt på mine højtaler kabler, når jeg vil lytte på andet end plader.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin
 
Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1263
Sendt: 04 September 2009 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Nå ja lige en ting til, den pickup er sagen, jeg kan afspille mine plader, selv dem der var knapt så sjove at lytte til, ved fuld tryk på mit anlæg, "læs" uden de fjeneste antydniger af aggressivitet. Jeg vil bestille en extra nåleforpart, da den pickup vil være, den jeg benytter fremover.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin
 
Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1263
Sendt: 04 September 2009 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Så har jeg sgu bestilt en extra nåle-forpart, hos Thoman. Musik kvalitet har den, selvom diamanten ligner en telt-pløk.
Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin
 
krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 5449
Sendt: 04 September 2009 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

OOPS: Men hvis nu at pick-uppen har en lille kanal-ubalance (vel ikke noget særsyn?) eller forstærkeren har det samme?

Det med at vende fase ved pick-up og forstærker i den ene kanal giver vist kun noget så længe at ens forstærker ikke har separat strømforsyning til hver kanal (dual mono)?

"Ulempen er jo at du er nød til at bytte om på den ene højtaler, når du lytter på cd"

Hvad er det for noget?
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler
 
Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1263
Sendt: 05 September 2009 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
OOPS: Men hvis nu at pick-uppen har en lille kanal-ubalance (vel ikke noget særsyn?) eller forstærkeren har det samme?

Det med at vende fase ved pick-up og forstærker i den ene kanal giver vist kun noget så længe at ens forstærker ikke har separat strømforsyning til hver kanal (dual mono)?

"Ulempen er jo at du er nød til at bytte om på den ene højtaler, når du lytter på cd"

Hvad er det for noget?

Det sidste først. Ved at benytte oops under afspilning af en normal stereoplade, vil musikken jo være ude af fase, så man er nød til at bytte rundt på højtaler ledningerne  til den ene kanal, så musikken igen er i fase, under afspilning.

Vil man så gerne lytte på sin cd, fmtuner, båndoptager, stadigvæk med den en højtalerledning ombyttet, så går det galt, musikken vil være i modfase, derfor må man igen bytte om på ledningerne på den højtaler, så det hele er i fase.

På min gamle McIntosh mx110 fra 1967 er der en kontakt som kan vende fasen, i normal stilling er fasen 0 grader, tilsluttet 180 grader. Det betyder at jeg ikke behøver at gå hen til min højtaler og vende ledningerne, jeg gør det bare på McIntosh'en nemt og hurtigt.

oops metoden ved brug under azimuth indstilling, ved hjælp af en monoplade er lige så gangbar som at benytte en testplade samt et scop, da du skal trykke din mono knap ind på din forstærker, ellers vil du høre musik, fra monopladen. i mono stillingen vil du kun høre pladestøj, selvom du båler helt op for din forstærker, når pickuppen er korrekt justeret.

Faktisk vil din forstærker nyde godt af oops metoden under afspilning, hvis den ikke har dual-mono opbygning i strømforsyningen, da man vil opnå asymetrisk strømtræk, hvilket indebærer at kondensatorene ikke bliver afladt så hurtigt.

Mvh

Torben 

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin
 
krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 5449
Sendt: 05 September 2009 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Nå ja jeg tænkte bare på dét der står i den OOPS artikel jeg linkede til:

"In a standard amplifier with a common power supply , the handling of large signal peaks is often far from ideal as the strong , simultaneous demand from both channels strain and drain the power supply. However if the signal peaks on both channel do not occur at the same time as when the two channels are out of phase then the power supply will be able to work better to meet the demand. If the amplifier was a duo mono design or monoblocs where each channel has its own independent power supply then the above mentioned problem do not arise."

krenzler skrev:
"Ulempen er jo at du er nød til at bytte om på den ene højtaler, når du lytter på cd"

Hvad er det for noget?


Solvin skrev:
Det sidste først...


Det var bare for sjov - altså "hvad er CD for noget" (er selv udpræget (forstyrret) vinyl-mand).

Mvh.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler
 
madsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 558
Sendt: 05 September 2009 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Solvin skrev:

krenzler skrev:
OOPS.

Out of phase system. Man forbinder sin pickup i modfase, ved at bytte om på en af kanalerne, derefter sætter man sin forforstærker i mono, så lægger man en mono plade på pladespilleren, hvis man ikke kan høre noget musik, måske i diskanten, men ikke meget i mellemtonen, så er der en skævhed i monteringen af diamanten/pickuphus, faktisk kan ved omhu ved den beskrevne metode opnå at der kun er knas tilbage, hvis du så sætter din forforstærker i stereo, vil du kunne høre musikken. Det er en nem metode, i stedet for at benytte en test-plade og et oscilloskop.

Har prøvet begge mine org. 97ere efter OOPS alt ok, de sidder tilsyneladende lige, jeg checker altid med en 30x lup når jeg køber PUer, men denne check metode er rigtig smart, tak for tippet, nu skal SAS nålene checkes, men det må vente til den kolde tid.

VH. Madsen

Hvis du vil have mindre pladestøj under afspilning på plader, så bibeholder man den ene kanal ude af fase på pickuppen, derefter bytter du rundt på plus og minus, på en af dine højtalere, derved vil pladestøj blive meget mindre, i og med at det er i modfase, og derved vil det ophæve hinanden, resultat, næsten støjfri afspilning.

Ulempen er jo at du er nød til at bytte om på den ene højtaler, når du lytter på cd, tuner eller andre kilder, da de vil spille i modfase. Jeg er jo heldig stillet, da min McIntosh MX 110 tuner/preamp, har en kontakt, hvor jeg kan vende fasen, så jeg ikke skal bytte rundt på mine højtaler kabler, når jeg vil lytte på andet end plader.

Mvh

Torben



__________________
Nyd musikken, glæd dig over teknikken
Til top Vis madsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madsen
 
Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1263
Sendt: 05 September 2009 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Ups, det gik lige galt her.
Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin
 

Side af 38 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes