Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. maj 2024 | 18:41   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: The ELP Laser Turntable (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
D A O
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 2466
Sendt: 06 Maj 2012 kl. 04:07 | IP-adresse registreret  

The ELP Laser Turntable
Læste om denne for nok 20 år siden og vil bare dele dem med jer andre :-)

elpj.com

cool.conservation-us.org

stereotimes.com
audioturntable.com
the-elp-laser-turntable
high-endaudio.com/RC-ELP

Google søgning


__________________
vh Hans Lund

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted
 
Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 629
Sendt: 07 Maj 2012 kl. 06:48 | IP-adresse registreret  

Ja. kender den godt, men til den pris, er den gode gamle rillefræser god nok til mig
Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger
 
Bivs
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 61
Sendt: 08 Maj 2012 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Er det ikke osse lidt som at ombygge en bil til at køre på skinner?

Vinyl er jo skabt til at blive betjent af en pickup!

Desuden giver forskellige pickup'er forskelligt lydbillede. Hvilket valg er foretaget i ELP'en?

Til top Vis Bivs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bivs
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 08 Maj 2012 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Blive ikke The ELP Laser Turntable, stadig produceret www.elpj.com

Ellers kan jeg se nogle fordel ved en Laser i sted for en Pick-up, et er at en laser ka hente alt den info der ligge i riller på en
LP,
her er der stor forskel på den måde at en Pick-up gør det samme (give sikke også en forskel i lyden), så hvis man skal
havde
en neutral aflæsning af en LP kan jeg næst kun se at en The ELP Laser Turntable veje frem.

Kan også se det som en mulighed for at få historisk musik fra LP over i den digital high-resolution format, man skal selvfølig
tag
hensyn til den betoning som forsklige pladeselskaber har bruget i gemme åren, en god grund til at bruge en speciel RIAA til
dette formål En endnu bedre grammofonforstærker.

"Fakta om
grammofonpladernes forbetoning
Forbetoningen skyldes det mekaniske forhold at en bastone med samme lydstyrke fylder meget mere i pladerillen end en diskanttone. For at udnytte rillen optimalt indspiller man derfor bassen svagere end diskanten.
Forbetoningen har desuden den virkning, at nålestøjen dæmpes i det samlede lydbillede.
Problemet er at der i grammofonpladernes første årtier ikke var nogen fast standard for forbetoningen.
Derfor kræver korrekt afspilning af de gamle plader, at man kan vælge mellem forskellige forbetoninger, afhængigt af den enkelte indspilning.".

Så i bund er det en hel videnskab at afspille en LP, der der er mange faktorer der spille ind, og man skal værre god inden i
hvilken udstyre der i sin tid blive brugt til at lave den orginal LP med.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
Bivs
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 61
Sendt: 08 Maj 2012 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Det virker på mig som et forsøg på at CD'isere vinyl.

Som jeg forstår systemet, oversætter laseren rillens form og sender det videre i digitalt format. Det er vel stort set samme princip som i CD afspillerne, bortset fra at cd'erne allerede er lagret i digitalt format.

Kan være der kommer flere informationer med ved laseraflæsning, men det er ikke sikkert det i sig selv er det bedst opnåelige for lytteren.

Hele ideen med vinyl forsvinder - set herfra altså  

Til top Vis Bivs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bivs
 
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2173
Sendt: 08 Maj 2012 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Det fremgår vist ganske tydeligt at det ikke er tilfældet, siger han det ikke hele 2 gange..... :O)
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 08 Maj 2012 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Hehe en gang vinyl fan, altid vinyl fan, og det er vel også ok

Men man skal bare ikke udelukke at der er anden og spænde mulighed for at kunne afspille musik i dag, og man derfor kan
vælge den beste løsning.

Der er jo lige så stor forskel på lyd kvaliteten af det musik der blive udgiver og er udgivet, og i hvilken format det er blivet
udgivet på, at man ikke kan fravælge en technologie frem for en anden, men at man altid skal finde den beste udgivelse der
nu er, og ikke om det er udgivet på vinyl eller ej.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2791
Sendt: 08 Maj 2012 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Husk vinylen skal køle af efter afspilning, da laseren opvarmer den, så den er blød som smør.  

   carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 08 Maj 2012 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Har nu ikke oplevet at en CD er brænd varm når den lige er komme ud af CD afspiller
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2791
Sendt: 08 Maj 2012 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Naaaj, det er jeg nu ikke så sikker på. Jeg mener at de er lidt varmere efter afspilning end før, men H.F. testede den i tidens morgen, og det var dem der skrev at LP'en blev blød efter afspilning.

   carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 08 Maj 2012 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

Naaaj, det er jeg nu ikke så sikker på. Jeg mener at de er lidt varmere efter afspilning end før, men H.F.
testede den i tidens morgen, og det var dem der skrev at LP'en blev blød efter afspilning.


   carsten


Det er vel forklaring på at den ikke blive en stor succes, selv om selv iden er god.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
D A O
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 2466
Sendt: 09 Maj 2012 kl. 03:17 | IP-adresse registreret  



Tænkte nok nogen kunne huske den her, men Synd at den er så dyr,


__________________
vh Hans Lund

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted
 
Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 677
Sendt: 09 Maj 2012 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

Hej
Det er kun godt den er så dyr ellers ville flere sikkert købe den og det ville være et sørgeligt spild af penge. Apparatet er ikke
særligt vellydende, det går konstant i stykker og den hjælp der gives ved de lejligheder er mm.... rudimentær



__________________
       Venligst
    Bent Sejbæk
"musik er sjovere..."
Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2152
Sendt: 09 Maj 2012 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

Nye pladespillere er baseret på 1950'er teknik, og sådan er det bare. Men formatet har været teknologisk forældet i mere end 20 år og det er der bare ikke ret meget at gøre ved. Den teknologiske udvikling er også ved at indhente CD'en som har været standarden i 25 år. Det er måske ærgerligt, men fremtiden hedder givetvis lagring på harddiske. Personligt foretrækker jeg stadig CDen som har tjent os godt gennem mange år, men udviklingen fortsætter og det skal vi bestemt ikke klage over. Så lige nu er det moderne at høre vinyl, men det er næppe sandsynligt at formatet har nogen stor fremtid, men jeg tror da det vil være muligt at købe CDer og måske også LPer i rigtig mange år endnu.

Og denne laser pladespiller er da meget sjov, men næppe mere end det. For hvilket format vi anvender er vel rimeligt ligegyldigt, det afgørende må være om kvaliteten og betjeningskomforten er acceptabel. Og her er streaming måske bedre end CDer og garanteret bedre end vinylplader. Men de faste formater er der nu mere sjæl i end i en computerfil.



__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 598
Sendt: 09 Maj 2012 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Ud over ekstremt kompliceret opbygning og dermed stort servicebehov, som medlyd skriver, så noterede alle testere i
sin tid at lp-pladen skulle være fuldstændig ren for at laser-afspilleren kunne klare afspilning.

Og fuldstændig betød faktisk fuldstændig, nemlig rensning i en pladevaskemaskine før hver eneste afspilning.
Støv måtte slet ikke forekomme i rillen.

Det er der vist ikke mange, der har tålmodighed til.
Især når vinyl kan afspilles i så høj kvalitet, som tilfældet er med traditionelle metoder.

__________________
venlig hilsen Klogesen.
Til top Vis klogesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klogesen
 
Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 677
Sendt: 09 Maj 2012 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Hej
Jeg er lidt undrende overfor dit indlæg Hermann. Hvad er meningen med det, hvad vil du sige ?? Jeg er dertil uenig i, at
teknologien er forældet og har været det i 20 år. Teknologien er helt "up to date" og så god som den kan være nu med
udgangspunkt i, at der skal afspilles vinylplader. At man har opfundet digitale medier rører ikke ved den kendsgerning, det er
en anden og usammenlignelig teknologi. Cykler er vel heller ikke forældede fordi vi har opfundet bilen, vel ?

__________________
       Venligst
    Bent Sejbæk
"musik er sjovere..."
Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2152
Sendt: 09 Maj 2012 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Medlyd skrev:
Hej
Jeg er lidt undrende overfor dit indlæg Hermann. Hvad er meningen med det, hvad vil du sige ?? Jeg er dertil uenig i, at
teknologien er forældet og har været det i 20 år. Teknologien er helt "up to date" og så god som den kan være nu med
udgangspunkt i, at der skal afspilles vinylplader. At man har opfundet digitale medier rører ikke ved den kendsgerning, det er
en anden og usammenlignelig teknologi. Cykler er vel heller ikke forældede fordi vi har opfundet bilen, vel ?

Jamen den er da sjov, og den er da et kuriøst forsøg på at modernisere pladespiller konceptet. Og vinyl er da fint, hyggeligt og nostalgisk, men det er da ikke galt at det blev teknologisk forældet for 25 år siden. Så at sammenligne den med cyklen er helt i hampen, du burde sammenligne med damplokomotivet, der er afløst af bedre og meget mere lydløse tog. CDen afløste LPen som massemedie, fordi den var teknologisk, lydmæssigt og betjeningsmæssigt vinylpladen overlegen. Og det var da yderst fornuftigt at vi solgte vore lper i 80'erne og købte CDer istedet. Nu er CDen så bare ved at nå udløbsdatoen, og det er da helt OK, selv om jeg har brugt hovedparten af HIFI budgettet på CDer, så har jeg også haft megen fornøjelse af dem. Og industrien kommer med nye produkter og løsninger, som vi nok skal få noget ud af, for markedet har altid ret, for de producerer det vi efterspørger. Og vi har aldrig fået så meget for pengene som nu.

Men den laser pladespiller burde ligesom mange klassiske pladespillere udstilles på et teknisk museum, for det er der de reelt hører til. Så kan vore børn se hvordan vi hørte musik i 60erne, 70erne og 80erne.  



__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
Bivs
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 61
Sendt: 09 Maj 2012 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

For fuldstændighedens skyld mangler vi vist bare nogen som forsøger at bygge en pladespiller, der kan afspille cd'er!

Til top Vis Bivs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bivs
 
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2173
Sendt: 09 Maj 2012 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:

Medlyd skrev:
Hej Jeg er lidt undrende overfor dit indlæg Hermann. Hvad er meningen med
det, hvad vil du sige ?? Jeg er dertil uenig i, at teknologien er forældet og har været det i 20 år. Teknologien er helt "up
to date" og så god som den kan være nu med udgangspunkt i, at der skal afspilles vinylplader. At man har opfundet
digitale medier rører ikke ved den kendsgerning, det er en anden og usammenlignelig teknologi. Cykler er vel heller ikke
forældede fordi vi har opfundet bilen, vel ?


Jamen den er da sjov, og den er da et kuriøst forsøg på at modernisere pladespiller konceptet. Og vinyl er da fint,
hyggeligt og nostalgisk, men det er da ikke galt at det blev teknologisk forældet for 25 år siden. Så at sammenligne den
med cyklen er helt i hampen, du burde sammenligne med damplokomotivet, der er afløst af bedre og meget mere
lydløse tog. CDen afløste LPen som massemedie, fordi den var teknologisk, lydmæssigt og betjeningsmæssigt vinylpladen
overlegen. Og det var da yderst fornuftigt at vi solgte vore lper i 80'erne og købte CDer istedet. Nu er CDen så bare ved
at nå udløbsdatoen, og det er da helt OK, selv om jeg har brugt hovedparten af HIFI budgettet på CDer, så har jeg også
haft megen fornøjelse af dem. Og industrien kommer med nye produkter og løsninger, som vi nok skal få noget ud af,
for markedet har altid ret, for de producerer det vi efterspørger. Og vi har aldrig fået så meget for pengene som nu.


Men den laser pladespiller burde ligesom mange klassiske pladespillere udstilles på et teknisk museum, for det er der
de reelt hører til. Så kan vore børn se hvordan vi hørte musik i 60erne, 70erne og 80erne.  



.....og så fik du endnu engang bræhhheeeeeeget din helt personlige og for utrolig mange fuldstændigt outdatede
holdning ud i "æteren".

Helt akut er motoren til min pladespiller til justering og min tonearm er ved at få nye stik på ledningen så jeg har lånt
en rigtig god CD, men uha da for skændsel, jo man kan godt høre hvad der er af musik, men sjælen og nærværet, den
der "det sker lige her og nu" er næsten fuldstændig væk.

Nå, men så fik jeg bræget min helt egen personlige holdning ud :O)

Hvor er det fedt med så engagerede folk som de der japanere, de tjener sikkert ikke særlig godt, men hvor er den bare
fin sådan en laserpladespiller.
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury
 
BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 657
Sendt: 09 Maj 2012 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

En laser vinyl spiller er lidt som en iPod dock med rør, en lidt sjov krydsning mellem fortid og nutid. (Jeg mener, hvis man vil forringe lyden med et rør, hvorfor ikke lave forringelsen digitalt?)

Bortset fra det, kan man sikkert opnå glimrende lyd ved at bruge en laser til at aflæse med, og det behøver nok heller ikke være specielt dyrt. Men det smukke ved vinyl er i mine ører at det er simpelt og enkelt, uden unødige omveje, den går lidt fløjten, når man bruger laser.
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes