Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. maj 2024 | 05:52   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Korrekt hastighed? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pac-man
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Dobb.prof. Pierre?

Bruger siden: 24 December 2012
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 145
Sendt: 17 April 2013 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg er ude efter en lidt mere præcis måde at måle hastigheden på min pladespiller end et alm stroboskop med tilhørende plade.

Hvad findes der af gode og præcise måle apparater.



Til top Vis pac-man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pac-man
 
beta
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Maj 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 472
Sendt: 17 April 2013 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Den enkleste metode og sikreste, er at placere en lille genstand på pladen. Herefter starter du spillen og når den er oppe i
marchhastighed ser du hvor lang tid den er om at køre 33 1/3 omdrejninger - ét minut skal det tage, hverken mere eller
mindre, så ved du at den kører præcis.

Det eneste du behøver, er et ur og en dims.

God fornøjelse
Til top Vis beta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beta
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 17 April 2013 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Det er en sjov problemstilling du der rejser. Dels vil jo gerne have pladspilleren til at køre nejagtigt, men det vi måler med skal jo også være nøjagtigt.

I dette link ses hvor meget variation der er fra lysnettet: http://www.webx.dk/oz2cpu/radios/50hz-normal.htm

Der tilstræbes 50 Hz over tid, men inden for et døgn kan de 50 Hz være fra 49.29 til 50,08 dvs. ca. 1.4% hvilket jo er en del. Men, det er i peaks, og en remtrukken pladespiller vil udligne sådanne peaks kva som tyngde i pladetallerkenen og remmen. En direkte trukken kun i pladetallerkenen, men jeg tror der sker en ret kraftig udligning. Mange bedre pladespillere har sin egen forsyning til motoren, og den er sikkert noget mere stabil.

Når det kommer til at måle, og det er mest det du rejser, så er der vel kun en måde: anvende et nøjagtigt laboratorie stoboskop, der også kan fortælle de rigtige omdregningstal. Hvorvidt et sådant stroboskop kan skelne mellem gennemsnitstal og peaks ved jeg ikke, men kva pladetallerken og rem tror jeg ikke på særlige peaksniveauer.

Hvis du med lysnettet ser på en stroboskopplade med en led-lampe over forskellige tidspunkter på dagen, hvor el-værket justerer frekvensen efter behov, så har du allerede et godt og nøjagtigt måleredskab. Hvis din pladespiller har egen (god) elektronik er det kun din måling der er afhængig af el-nettet, og ikke din motor, for den fødes jo med frsteklasses nøjagtig og støjfri spænding. 


__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 17 April 2013 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

beta skrev:
Den enkleste metode og sikreste, er at placere en lille genstand på pladen. Herefter starter du spillen og når den er oppe i
marchhastighed ser du hvor lang tid den er om at køre 33 1/3 omdrejninger - ét minut skal det tage, hverken mere eller
mindre, så ved du at den kører præcis.

Det eneste du behøver, er et ur og en dims.

God fornøjelse


Ja, det er jo også fuldstændig rigtigt. Problemet er et ur der NØJAGTIGT tænder og slukker præcis som man ønsker, og hvordan får du fundet disse præcise 331/3 omdr.? Måske kan man montere lysfølere/kontakter på pladetallerkenen.


__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
beta
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Maj 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 472
Sendt: 17 April 2013 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:

beta skrev:
Den enkleste metode og sikreste, er at placere en lille genstand på pladen. Herefter starter du spillen og når
den er oppe i
marchhastighed ser du hvor lang tid den er om at køre 33 1/3 omdrejninger - ét minut skal det tage, hverken mere eller
mindre, så ved du at den kører præcis.

Det eneste du behøver, er et ur og en dims.

God fornøjelse
Ja, det er jo også fuldstændig rigtigt. Problemet er et ur der NØJAGTIGT tænder og slukker præcis
som man ønsker, og hvordan får du fundet disse præcise 331/3 omdr.? Måske kan man montere lysfølere/kontakter på
pladetallerkenen.

Jeg prøver at simplificere noget som er simpelt, det kræver blot en smule fantasi at konstatere om den kører korrekt.

Om den afviger +- en promille er vel næppe hørbart, det vigtige er om den kører konstant og hvilket "måleapparat" giver
iøvrigt garanti for korrekt måling.

Når trådstarter eventuelt har konstateret at spillen kører ukorrekt og den ikke kan justeres - hvad gør han så.

Nogle gange kan man få en viden som man slet ikke har brug for, men blot giver en masse problemer som man havde
været bedre foruden.



Til top Vis beta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beta
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 17 April 2013 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

beta skrev:
hifiigen skrev:

beta skrev:
Den enkleste metode og sikreste, er at placere en lille genstand på pladen. Herefter starter du spillen og når
den er oppe i
marchhastighed ser du hvor lang tid den er om at køre 33 1/3 omdrejninger - ét minut skal det tage, hverken mere eller
mindre, så ved du at den kører præcis.

Det eneste du behøver, er et ur og en dims.

God fornøjelse
Ja, det er jo også fuldstændig rigtigt. Problemet er et ur der NØJAGTIGT tænder og slukker præcis
som man ønsker, og hvordan får du fundet disse præcise 331/3 omdr.? Måske kan man montere lysfølere/kontakter på
pladetallerkenen.

Jeg prøver at simplificere noget som er simpelt, det kræver blot en smule fantasi at konstatere om den kører korrekt.

Om den afviger +- en promille er vel næppe hørbart, det vigtige er om den kører konstant og hvilket "måleapparat" giver
iøvrigt garanti for korrekt måling.

Når trådstarter eventuelt har konstateret at spillen kører ukorrekt og den ikke kan justeres - hvad gør han så.

Nogle gange kan man få en viden som man slet ikke har brug for, men blot giver en masse problemer som man havde
været bedre foruden.



Jeg tror du misforstår, og jeg læser din kommentar som noget sarkastisk, og det gider jeg ikke løbe med på. Andre læsere kan tolke din og min kommentar, og så er det det - jeg vil ikke debattere, men bare filosofere lidt over hvor svært det egentlig er at måle. Dem der vil stoppe ved søm&hammer og ikke vil være nysgerrig - så OK. Jeg tror trådstarter godt ved, om hans pladespiller kører ukorrekt, så jeg læste trådstarter som hvordan man egentlig kan måle det bedre end den metode han bruger i dag. Tak for nu.




__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6265
Sendt: 17 April 2013 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

http://www.ebay.com/itm/Digistrobo-Digi-Strobo-TURNTABLE-STR OBE-Measure-your-Turntable-Speed-RPM-/170951031579?pt=US_Rec ord_Players_Home_Turntables&hash=item27cd79bb1b

 



__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 17 April 2013 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:

http://www.ebay.com/itm/Digistrobo-Digi-Strobo-TURNTABLE-STR OBE-Measure-your-Turntable-Speed-RPM-/170951031579?pt=US_Rec ord_Players_Home_Turntables&hash=item27cd79bb1b

 



Ja, hvis den er nøjagtig er det jo smart. Lige noget for en hifi klub at investere i, så dyr er den heller ikke.


__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
pac-man
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Dobb.prof. Pierre?

Bruger siden: 24 December 2012
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 145
Sendt: 17 April 2013 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

beta skrev:
Den enkleste metode og sikreste, er at placere en lille genstand på pladen. Herefter starter du spillen og når
den er oppe i
marchhastighed ser du hvor lang tid den er om at køre 33 1/3 omdrejninger - ét minut skal det tage, hverken mere eller
mindre, så ved du at den kører præcis.

Det eneste du behøver, er et ur og en dims.

God fornøjelse


Så vil jeg mene at stroboskopet er en bedre hastigheds måler og da det var noget som var mere præcist end dette, så er dit
forslag ikke brugbart (for mig)
Men tak for forslaget - andre kan måske bruge det og det er jo en billig løsning.
Til top Vis pac-man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pac-man
 
pac-man
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Dobb.prof. Pierre?

Bruger siden: 24 December 2012
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 145
Sendt: 17 April 2013 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Mit problem med stroboskoper er at man ikke kender/ kan være sikker på nøjagtigheden. Hvem siger at de måler nøjagtigt
33,3333.
Derudover så er hastigheden forskelligt med og uden pu`n nede i rillen.

Nogle som kender Sutherland Timeline?
http://www.sutherlandengineering.com/timeline
Til top Vis pac-man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pac-man
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 17 April 2013 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

"Stroboskoppladen" på tallerkenen må være lavet sådan, at der er nøjagtig det antal markeringer, eller forholdsmæssigt heraf, som gør at markeringerne står stille, hvis de belyses med 50,00000000000000 Hz blinkende lys, og tallernenen kører 331/3 omdr. pr. minut. Jeg tror stroboskopmarkeringerne på pladen er helt nøjagtige - det er værre med stroboskoplyset. 

__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
pac-man
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Dobb.prof. Pierre?

Bruger siden: 24 December 2012
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 145
Sendt: 17 April 2013 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:
"Stroboskoppladen" på tallerkenen må være lavet sådan, at der er nøjagtig det antal markeringer, eller
forholdsmæssigt heraf, som gør at markeringerne står stille, hvis de belyses med 50,00000000000000 Hz blinkende lys, og
tallernenen kører 331/3 omdr. pr. minut. Jeg tror stroboskopmarkeringerne på pladen er helt nøjagtige - det er værre med
stroboskoplyset. 



Det er også min bekymring. Pladen er nok meget korrekt, men de der små "blinklys" det er dem jeg er bekymret for
Til top Vis pac-man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pac-man
 
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2173
Sendt: 17 April 2013 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Hvis det er den generelle hastighed du vil have indstillet er det aller letteste at sætte en streg med en tush på
pladetallerkenens kant og måle om den tager precis 3 minutter om at køre 100 omdrejninger. Den meget lille fejlvisning du
har på et ur er absolut negligibel i denne sammenhæng.
Vel og mærke med pickupen i rillen på en almindelig plade.

Hvis det er wow og flutter du ønsker konstateret skal du have en testplade og måleudstyr.
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 17 April 2013 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:
Hvis det er den generelle hastighed du vil have indstillet er det aller letteste at sætte en streg med en tush på
pladetallerkenens kant og måle om den tager precis 3 minutter om at køre 100 omdrejninger. Den meget lille fejlvisning du
har på et ur er absolut negligibel i denne sammenhæng.
Vel og mærke med pickupen i rillen på en almindelig plade.

Hvis det er wow og flutter du ønsker konstateret skal du have en testplade og måleudstyr.


Osse en simpel og brugbar metode - men be fruen/kæresten om at være med til at tælle, med papir og blyant ;-) Er der talt bare en omgang forkert, og tiden er præcis 3 min., er her en fejl på 1% og det er meget.


__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 17 April 2013 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger denne tingest ...

http://www.britishaudio.co.uk/kabspeedstrobe.html

og så har jeg i øvrigt spændt en Clearaudio syncro foran min Hyperspace ...

Så er man dejligt fri for ure, tuschmarkeringer, tælle omdrejninger og andre unøjagtige metoder
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
svdi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 268
Sendt: 17 April 2013 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Det er meget godt med rotationshastigheden, men har du tænkt på centertappen? Hvis der er slør i hullet, så pladen ligger bare 1 mm skævt, så svinger hastigheden op og ned ca. 1% 33 gange i minuttet. Svingninger i hastigheden høres meget tydeligere end en konstant afvigelse. Der er noget at tage fat på.

__________________
Bas er en dejlig ting!
Til top Vis svdi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svdi
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 17 April 2013 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Ja, og skævt centrerede lp'er ... Og pladetallerkener med små højdeforskelle ... Og lp'er med buler ...

Vinylafspilning byder på uanede mængder af udfordringer. Det er faktisk utroligt, at det overhovedet lykkes at hive musik op af rillen

Trådstarter spurgte til fornuftige måder at måle omdrejningstallet på ... alle de øvrige problemstillinger ved vinylafspilning er sikkert interessante (ja,
det er de!), men hører nok til i en anden tråd
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9871
Sendt: 17 April 2013 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  



__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 17 April 2013 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Der er også den mulighed, at købe en LP med reference / test toner. Så afspiller man f.eks. 10Khz hvorefter man kan måle hastigheden temmelig nøjagtigt med en frekvenstæller tilsluttet forstærkeren - uden netfrekvensen har indflydelse på resultatet. Referencer LPer med testtoner kan dog være temmeligt pebrede- og nogle gange ikke så let at støve op.

Men det er jo ikke kun hastigheden som man kan kontrollere på denne måde, men også wow / flutter - altså hastighedsvariationer.

Man har faktisk kunnet få specille instrumenter til dette formål - såkaldte WOW / FLUTTER meter, som direkte viser hastighedsafvigelsen i procent.  Disse instrumenter blev lavet til både pladespillere og båndoptager, hvor man brugte instrumentet sammen med LPer / bånd med reference toner på.
Et eksempel på et sådan instrument - er B&Os WOW/FLUTTER meter - med typebetegnelsen VM1. Du kan se hvordan det ser ud her http://ham.brugtgrej.dk/annonce/96110 - hvor der et et til salg for 500 kr.  - dog uden reference LP / bånd.

Men testen med en LP med reference toner og en frekvenstæller - er særdeles nøjagtig.

EDIT: En testplade der kan anvendes sammen med en frekventæller kan købes her:: http://www.elusivedisc.com/ANALOGUE-PRODUCTIONS-ULTIMATE-ANA LOG-TEST-180g-LP/productinfo/APLPTEST/

 Jeg er iøvrigt i besiddelse af manualen til B&O wow og flutter meteret - hvis det har interesse.

Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3691
Sendt: 19 April 2013 kl. 03:09 | IP-adresse registreret  

svdi skrev:
Det er meget godt med rotationshastigheden, men har du tænkt på centertappen? Hvis der er slør i hullet, så pladen ligger bare 1 mm
skævt, så svinger hastigheden op og ned ca. 1% 33 gange i minuttet. Svingninger i hastigheden høres meget tydeligere end en konstant afvigelse.
Der er noget at tage fat på.


Den må du lige forklare! Slør i hullet (hvad er det?). 1 mm skævt... Hvad skulle det have med hastigheden at gøre??


Niels


Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes