Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. maj 2024 | 18:50   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Ny stue? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
oink
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 577
Sendt: 14 April 2015 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Hej.
Vi har lige solgt hus. Husets vinkelstue var på ca 55m2. Vi er flyttet i lejlighed med stue på 28m2 (4X7m) I huset syntes jeg at jeg var ejeren af verdens bedste stereo-anlæg. Avance Dana MK1...Exposure17&Exposure 18Super...Rega P25...Oppo 93EU. Det har ændret sig. Grunden er mærkelig bas. På visse plader er det bare rungende larm. Spiller på den lange led af stue. Spilles der akustisk musik lyder det super. Stuen har meget meget tyk uldtæppe, samt betonloft. Vægge er kun pyntet med lidt LP covere samt der er persienner i vinduer. Vi mangler at modtage sofabord/spisebord, så stuen er jo nok lidt "bar" Men kan det have så stor betydning?

På forhånd tak
Til top Vis oink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af oink
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4560
Sendt: 14 April 2015 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Ja, rummet har meget stor betydning... og at spille på den lange led af en stue er ofte "no go". Og bare flader vil give mange refleksioner, især hvis du sidder op lige ad bagvæggen. Men vedr. bas, så prøv at flytte lyttepositionen lidt frem eller tilbage, hvis du sidder midt stuen. Nogle steder vil bassen udfase sig selv (ingen bas), og andre steder vil den forstærke sig selv. Men det burde være muligt at finde et sted med rimeligt basniveau.

Jeg ville vende stuen 90 grader, om muligt, og så få noget op på væggen bag sofaen, hvor du sidder og hører musik. Gulvtæppet er til gengæld et stort plus, da det kvæler en af refleksionerne. 



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
oro liquido
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Marts 2014
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 8
Sendt: 14 April 2015 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Jeg kan kun tilslutte mig MG's råd om at vende stuen 90 grader - jeg har netop gjort det samme i mit musikværelse på dog kun
godt 5x4 meter, og effekten har været enorm! Jeg har et (tyndt) uldtæppe på trægulvet, tykke filtgardiner (fra Stof 2000, kan
anbefales) til at trække for 'vinduesvæggen' på højre hånd samt de franske døre lige bag lyttepositionen. Godt 3 meter mellem
højttalerne betyder et stort musikvindue uden generende medlyde/rumklang - ved alle lytteniveauer. Jeg spiller på Luxman L-540
og PD-441 samt Avalon Ascendant - i min verden (og værelse) hifi-heaven...

mvh. Anders

__________________
Mvh. Anders Hvidberg-Hansen, Roskilde
Til top Vis oro liquido's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af oro liquido Besøg oro liquido's Websted
 
oink
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 577
Sendt: 15 April 2015 kl. 08:38 | IP-adresse registreret  

Hej Mikkel & Anders.

Tak for jeres svar. Jeg har vrøvlet, jeg spiller på kort væg, hele anlæg og højtt står på 4m væggen. Sorry. Højttaler står ca 80cm fra bagvæg. Den
ene har ca 75cm til siden, den anden ca 1m. Så der er ca 2m mellem højtt. Meget store lædersofaer 2 og 3 pers står i passende afstand, så den
berømte trekant er i hus. Højtt er med lidt toe-in. Kan den bagudvendte basport også være en drillepind. Jeg skulle måske investere i andre højtt,
kan f.eks se 2 sæt ATC på DBA som er trykkammer. Jeg har frie tøjler fra min brave viv (godemine) og kistebunden er rigeligt dækket efter vor
hussalg. Men jeg har haft Dana i mange år, så vil nødigt sælge. Hvad anbefaler i?.

mvh Bent
Til top Vis oink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af oink
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4560
Sendt: 15 April 2015 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Da der er næsten lige lang afstand fra bagvæg og sidevæg, så kan dette - sammen med en bagudvendt basport - sagtens give en buldrende bas. Prøv at flytte på højtalerne, så afstandene er forskellige. Prøv også at lukke basporten med en sok.

Ikke at det er den endelige løsning, men prøv dig frem...



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Morgenstjerne
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 03 August 2012
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 680
Sendt: 15 April 2015 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Spil på 7 meter væggen.
Til top Vis Morgenstjerne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morgenstjerne
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2910
Sendt: 15 April 2015 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Hej oink.
Jeg havde engang en stue ihvor anlægget lød bedst, når højttalerne stod med ryggen mod den lange væg, og spillede imod den smalle retning.
Så skiftede jeg effekttrin og efterfølgende skulle højttalerne da placeres med ryggen mod den korte væg, så de spillede imod den lange retning.
Der var simpelthen et effekttrin som insisterede på den modsatte retning af det bestående.

Så der findes nok ikke kun et rigtigt svar, som passer med alle anlæg.

Hvis ellers det passer ind i din stues funktionalitet, kunne du også prøve at vende dine højttalere 1/8 omg i stuen, så du får den ene ht på den lange
væg, og den anden på den korte og på den måde får et stuehjørne (90gr.) placeret midt i billedet. (dette virker især godt i asymetriske rum).

mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
oink
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 577
Sendt: 10 Maj 2015 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Hej igen.
Nu er der ved at være styr på opstillingen. Prisen er så desværre vi skal have længere højttalerkabler. Har længe kigget på testen af Talk3. Lyder
til at være stort hit til pris. Men det store spørgsmål er om vi kommer i ny problemer med længden. Det ene skal være ca 4m hvorimod det andet sal
være ca 12m. Kan skidtet gå hen og blive for langt.

mvh
Til top Vis oink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af oink
 
bsl2
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 511
Sendt: 10 Maj 2015 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

hej oink

find et firma der kan udmåle dit rum.det fik jeg gjort og det er de bedste penge jeg har brugt på hifi i mange år.google kan sikkert hjælpe med at finde et firma i nærheden af dig

vh bsl2

Til top Vis bsl2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bsl2
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9872
Sendt: 10 Maj 2015 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Skal kabler være lange som i dit tilfælde, men da helst ikke med så stor forskel på højre og venstre kanal, så er det bedst med lange signalkabler, f.eks mellem dit for og effekttrin. Med så lange ht kabler som 12 meter, så går det ud over bassen i from af fasthed og transienter. Et 12 meter langt signalkabel, er bedre end ht ditto. Bare sørg for, det er godt afskærmet. Det kunne være et signalkabel man tit bruger i en bil hifi installation.  
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4560
Sendt: 10 Maj 2015 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Nu bevæger jeg mig ud i et minefelt... men hvis du kan høre forskel på 4 & 12 meter, så er din høresans hurtigere en lyset hastighed

__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9872
Sendt: 10 Maj 2015 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet at afkorte et ht kabel på 4mm tykkelse fra 5 til 1,5 meter, da jeg flyttede mit effekttrin på et tidspunkt, og det strammede da noget op og den øvre mellemtone blev da også mere behagelig. Så, så lange kabler, burde da også være lidt hørbart, når man kommer over de 4 meter.
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes