Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 11:55   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Anlæg til 8x6m stue (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Harald
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 65
Sendt: 06 September 2018 kl. 08:51 | IP-adresse registreret  

Kære audiofiler!

For 2 år siden flyttede jeg i nyt hus og har fået større stue. Mit gamle anlæg (Denon RCD-M38 og Rega Ara) har tjent mig godt, men kan ikke fylde de mange flere kubikmeter i mine nye stue. Jeg skal have købt nyt anlæg! Derfor har jeg allieret mig med den anden audiofil i huset (min ældste datter). Sammen har vi været rundt i forskellige hjem og butikker for at lytte på gulvhøjtalere. Vi ville have fine mellemtoner og god bas og det er endt med nogle brugte Focal Chorus 826v: 



Så langt så godt! Problemet er nu bare at jeg ikke kan få placeret vores drømmehøjtalere ordentligt i min 8 x 6 kvm stue: 


Lige nu står højtalerne på plads SPEAKER A og B, men

  • bassen i hjørnet på plads SPEAKER B rumler: den bliver forstærket og kastet lodret op i luften, og
  • der er ikke nogen bas i sofaen: jeg
    skal flytte hovedet 30 cm frem eller op for at fange den!
Jeg har prøvet at rykke højtalerne ind ug ud fra væggene og vinklen dem, eksperimenteret med puder i hjørnet og tjekket om højkabler sidder rigtigt (plus-plus og minus-minus). Lige lidt hjælper det. Det bedste resultat får jeg hvis jeg vender dem 90 grader, stiller dem op af den anden væg på pladserne SPEAKER B og C, og sætter mig i stolen med ryggen mod brændeovnen. Der er lyden god, men det passer rigtig dårligt med indretning af stuen: hvor sofaen står med udsigt på skærm og have.

Hvordan kommer jeg videre? Jeg vil ikke lave for meget om på stuen eller hænge voldsomme lyddæmpende plader op. Derfor ser jeg 3 muligheder:
  1. jeg kan afprøve nogle andre gulvhøjtalere og forstærker for at se fejlen ligge i nuværende udstyr: Focal med nedadvendte basport og lånt hjemmebioforstærker Harman Kardon AVR 630
  2. satse på Lyngdorf TDAI-2170 med dens rum korrektion løsning, RoomPerfect, eller
  3. prøve noget helt andet med reolhøjtalere på standere og en ordentlig sub som jeg kan stille flere steder (under bord eller i et hjørne).

Hvad synes I om mulighederne og overser jeg nogle? Budgettet er omkring ca 15.000 og det må godt være brugt.

Til top Vis Harald's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harald
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2698
Sendt: 06 September 2018 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

Kombinationen af asymmetrisk højttalerplacering med én højttaler placeret i et hjørne med den anden frit på en væg gengiver de
to højttalere baslyden forskellig. Med en trappe op og ned til andre lokaler forsvinder (reduceres) rumforstærkningen i
basområdets dybe ende. Hvor hjørneplaceringen af den ene højttaler forstærker basområdets høje ende med det resultat du
beskriver.
Placerer du højttalerne på væggen til højre på billedet skaber du balance i rummets akustik, hvilket du selv har bekræftet ved at
flytte højttalerne og lytte i stolen.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 410
Sendt: 06 September 2018 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

Baseret på figuren og det du skriver, er det et placeringsproblem. Der kan også være nogle indstillinger i din Avr 630, som heller ikke hjælper på problematikken.

Til at starte med, vil jeg anbefale at du prøver at se om du kan finde en form for pejlings punkt for en optimal placering med den nuværende indretning af stuen.

Start med give højtalerne noget luft omkring deres nuværende placering. Dvs en afstand på 30-40 cm mellem bagvæg og bagenden af højtalerne og en 40-50 cm mellem siden på højtaler B og sidevæggen.

Herefter kan du rykke højtaler A parallelt med bagvæggen og prøve at finde et god lytterposition på tæppet et sted.  

Det vil sikkert se dumt ud i forhold til indretningen, men det burde give dig en ide om, hvor meget luft højtalerne kræver, hvis du senere forsøger at integrere højtaler placeringen i rummet øverige indretning.
Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff
 
Harald
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 65
Sendt: 06 September 2018 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Tak for svar.

Efter hvad I skriver må jeg indrømme at jeg er skeptisk i forhold til de muligheder jeg har med gulvhøjtaler. Jo mere jeg tænker over det jo mindre
foreneligt er mine placeringsønsker med god akustik, men jeg vil selvfølgelig fortsat eksperimentere i følge opskrifter foroven.
Til top Vis Harald's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harald
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 06 September 2018 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Byt om på B og C.
Lyttepos bliver så bagerste del af sofa og lænestol.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Harald
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 65
Sendt: 06 September 2018 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
Byt om på B og C.
Lyttepos bliver så bagerste del af sofa og lænestol.

Spændende! Det strider lidt mod Focals anbefalinger:
      
Men det skal prøves!
Til top Vis Harald's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harald
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 06 September 2018 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Det kan blive det samme, HT står bare foran hver deres væg. (asymmetrisk rum ikke dårligt).
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Harald
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 65
Sendt: 07 September 2018 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

Er det rigtig forstået at du foreslår at benytte plads SPEAKER A og C?
Til top Vis Harald's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harald
 
jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 410
Sendt: 07 September 2018 kl. 07:52 | IP-adresse registreret  

Nej B og C. Det er ikke en opsætning der altid er beskrevet i manualen til en højtaler, men er velkendt blandt hihi folk.
Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 07 September 2018 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Harald skrev:
Er det rigtig forstået at du foreslår at benytte plads SPEAKER A og C?


Ja (plus/minus), det kunne være en mulighed. Du får stadig den anbefalet vinkling på 45".
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Harald
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 65
Sendt: 09 September 2018 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Tak for alle idéer som har bragt mig videre i prjoktet. Jeg eksperimenteret videre og kan bekræfte Kajs bemærkninger:

Kaj. skrev:
...asymmetrisk højttalerplacering... ...med en trappe op og ned til andre lokaler
forsvinder (reduceres) rumforstærkningen i basområdets dybe ende.
...hjørneplaceringen af den ene højttaler forstærker basområdets høje ende...


For at kompensere for "asymmetrisk højttalerplacering" har jeg lånt en Lyngdorf TDAI 2170 med digital rum korrektion. Den digitale forstærker gengiver lyder meget præcist og skaber et afbalanceret 2-dimensionelt lydbillede. Desværre mister musikken dynamisk og charme. Jeg er nok mere til den analoge forstærker jeg har købt med returret. Den har mere personlighed, varme og temperament ;-) Lyngdorfen er dog suveræn med klassisk musik, en stor stor oplevelse!

Så vejen bliver analog med mekanisk korrektion:

  • jeg beholder HT på SPEAKER A og B og fortsætter med at rykke og vinkle,
  • jeg regulerer bassen i hjørnet med skumpuder i basportene på SPEAKER B, og
  • jeg har tilføjet en sub-woofer til setuppet på SPEAKER C for at få symmetrisk basgengivelse.
Desuden har undersøgt sofaen hvor der er minimal bas. Sofaen er i essensen en spånpladekasse med skumpuder som er helt åben fra neden. Når jeg spiller rigtig højt, ryster hele sofaen i takt med bassen. Min tanke er at afstive sofaen, og hvis det ikke giver en bedreoplevelse, vil jeg lukke den nedefra med en plade og et stykke stof.
Til top Vis Harald's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harald
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes