Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. maj 2024 | 16:16   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Overf.kondens. til linieniveau? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
NewClassD
Branchemedlem
Branchemedlem


Bruger siden: 03 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 203
Sendt: 01 August 2014 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Her til eftermiddag var vi igang med at lytteteste nogle nye selvbyg moduler, og endte med at lege med overførselskondensatorer på
linieniveau, fra 1 - 10 uF, 25-40V, ind i en 22k impedans. Ca. 10 forskellige typer blev testet. Hold da helt fast, en forskel!
To gange var vi nødt til at gentage en test, fordi der opstod diskussion om det overhovedet var det samme nummer der blev lyttet på.
Men det var det nu. Forskellen i lyden fra de forskellige kondensatorer var bare overraskende stor.
Et af formålene var at finde ud af om Wima's plast kondensatorer reelt er noget af det bedste til formålet, og her må jeg sige, de er slet ikke
ringe. Der var dog forskel på lyden i forskellige værdier fra samme serie. Især måtte MKS2'erne generelt siges at have en lille smule betoning
i toppen fra 4-5 kHz og op. Ikke noget ubehageligt, men bare lige et ekstra pift på alle s'erne. Meget god opløsning.
Resultatet af et par gode MKP'er med axiale leads var at det var lige som hele området fra 1 kHz og opefter virkede overpoleret og
meget meget pænt. Der røg lidt af nerven i musikken, men alt lød meget behageligt og spejlblankt. Jeg ville nok foretrække MKS'erne dér, ikke
mindst fordi stemmerne gennem MKP'erne også kom til at lyde tilbagestående i lydbilledet.
Vores klare vinder var (endnu en gang) RPM SAL 128 serien fra Vishay. Virkelig god homogenitet, ingen skarpheder, god varme i stemmelejet
og super fin opløsning.
Måske kan man fintune MKS'erne på en eller anden måde, ved at udbalancere betoningen med noget andet, der lyder for mørkt i toppen.

Nogen idéer ?
Til top Vis NewClassD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NewClassD Besøg NewClassD's Websted
 
MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 963
Sendt: 01 August 2014 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Velkommen til landet, hvor jagtmarkerne er efter de bedst mulige overføringskondensatorer   

Check dette her for inspiration til forskellige kondensatorer og deres lydmæssige signatur, dette er vel og mærke i delefiltre og kondensatorer lyder ikke ens i forskellige applikationer / impedanser / forspændinger.

http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html

Tony Gee er en af mine gode venner, og manden har stort set fotografisk hukommelse, når det kommer til at vurdere lyd. Ud over at være en af de mest talentfulde højttalerkonstruktører derude er han ganske habil musiker (spiller bas i jazz sammenhæng), så han ved også, hvordan tingene lyder ''live''...


__________________
Hilsen, Morten
Til top Vis MortenB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenB
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 01 August 2014 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

NewClassD skrev:
Nogen idéer ?


Den eneste ide der falder for er at man kan prøve at parallelkoble - hvis du f.eks finder Vishay's 47uF tæt på idealet, kan du prøve om 2 stk 22uF i samme serie i parallel giver samme indtryk. Hvis ja, tyder det jo på 22uF og 47uF lyder cirka ens - så tager man en 22uF i serien og parallelkobler med en anden 22uF til man er på plads

Er man heldig rammer man målet, alternativt er men endt helt i skoven.

Jeg bruger oftest 47uF/63volt som erstatninger for 10 og 22uF overføringer - men Vishay er ikke de foretrukne.

Panasonic FC eller Nichion MUSE forekommer at lyde bedre, men alt afhænger jo af de ører der lytter, og hvad man har præference for.

Jeg har aldrig hørt nogen klage over at få en recappet Akai / Studer / Revox retur med de 2 førnøvnte mærker ombord

__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
NewClassD
Branchemedlem
Branchemedlem


Bruger siden: 03 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 203
Sendt: 01 August 2014 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Tak for det link Morten. Det virker som om der er stor enighed med hans resultater, fx for PP:

Citér:
I find the midrange a little under exposed and the treble has a slight glaze over it


Det kan jo ikke siges mere præcist.
Til top Vis NewClassD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NewClassD Besøg NewClassD's Websted
 
NewClassD
Branchemedlem
Branchemedlem


Bruger siden: 03 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 203
Sendt: 01 August 2014 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Citér:
Panasonic FC eller Nichion MUSE forekommer at lyde bedre


Tak for tippet, jeg har begge typer til at ligge, så jeg vil prøve at sammenligne dem på mandag.

Du skriver at du ikke foretrækker Vishay, men har du prøvet med Solid Aluminium?
Til top Vis NewClassD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NewClassD Besøg NewClassD's Websted
 
MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 963
Sendt: 01 August 2014 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Det var så lidt Lars... Der er rigtig meget ''guld'' at hente i hans kondensator tests.

Som jeg skrev i en anden tråd, hvor vi var i dialog om overføringskondensatorer, så har jeg ikke gode erfaringer med at parallelkoble ifm rørforstærkere. De forskellige svingningskredse som forskellige kondensatorer udgør skaber nogle resonansfænomener, der giver betoninger (det som du nu prøver at modvirke med dine spændende hybridkondensatorer).

Som kondensatorer i delefiltre er det til gengæld min erfaring, at det kan gå ganske fint at parallelkoble forskellige kondensatorer. En tese kan være, at det lave impedansniveau betyder, at der ikke er de samme bivirkninger ved parallelkobling af forskellige svingningskredse, som i forbindelse med overføringskondensatorer i forstærkere..!?

__________________
Hilsen, Morten
Til top Vis MortenB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenB
 
MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 963
Sendt: 01 August 2014 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

I øvrigt... Du skulle tage imod Allans (AB AUDIO) tilbud om at prøvelytte dine hybridkondensatorer, Allan er nok en af de mest vidende / erfarne i DK når det kommer til overføringskondesatorer.

Det kunne være han ville kvittere med at låne dig et sæt Duelund overføringskondensatorer til gengæld. Lyt til dem, så bliver du virkelig overrasket. De er lysår bedre, end Wima'erne... (og koster lysår mere ;-))

__________________
Hilsen, Morten
Til top Vis MortenB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenB
 
NewClassD
Branchemedlem
Branchemedlem


Bruger siden: 03 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 203
Sendt: 01 August 2014 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Citér:
...prøvelytte dine hybridkondensatorer...


Det vil jeg gøre. I første omgang kommer der et sæt af det vi kalder for 'den oplagte løsning', bestående af RIFA PHE450 og sølv / MICA i et netværk.
Jeg er kommet meget i tvivl om det er godt nok, men i henhold til Tony Gee's vurdering, så kan det være det ikke er helt så tosset. Vi får se.
Til top Vis NewClassD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NewClassD Besøg NewClassD's Websted
 
MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 963
Sendt: 01 August 2014 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Ja, det er den oplagte løsning: På papiret gode egenskaber og rimelig betalbare kondensatorer. Derfor har jeg også prøvet at parallelkoble netop denne kombination... Jeg synes ikke resultatet blev godt (nok).

Men det kan jo være din netværkskonfiguration gør underværker..!


__________________
Hilsen, Morten
Til top Vis MortenB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenB
 
kristianemail
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.profil Hurtig

Bruger siden: 24 August 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 241
Sendt: 01 August 2014 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Alene det, at der er enorm stor forskel på kondensatorne, gør det vel ret svært at udråbe en "neutral" løsning. Det vil være et
spørgsmål om hvilken betoning man bedst kan lide.

Den bedste test må vel være, at man laver en opstilling hvor man kan kortslutte kondensatoren. Så kan man begynde at lede
efter den der påvirker lyden mindst (kommer tættest på ingen kondensator). Mit bud vil være, at man er nødt til at parallelkoble
2 forskellige typer. Men det tager LANG tid at finde den rette kombination.

I øvrigt mener jeg ikke man er færdig med at udvikle sine kredsløb, hvis man stadig har behov for AC-kobling
Du har da også altid været fan af DC-kobling, ikke Lars ??
Til top Vis kristianemail's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kristianemail
 
lydanden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Lydarne!

Bruger siden: 18 Juli 2014
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 01 August 2014 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

MortenB skrev:
I øvrigt... Du skulle tage imod Allans (AB AUDIO) tilbud om at prøvelytte dine hybridkondensatorer, Allan
er
nok en af de mest vidende / erfarne i DK når det kommer til overføringskondesatorer.

Det kunne være han ville kvittere med at låne dig et sæt Duelund overføringskondensatorer til gengæld. Lyt til dem, så
bliver
du virkelig overrasket. De er lysår bedre, end Wima'erne... (og koster lysår mere ;-))


Helt enig hvad angår Duelund kondensatorer. Kunne aldrig finde på at bruge andet , det er noget helt andet og langt mere
rigtigt end plastik kondensatorer hvis korrekt instrumentklang er målet , men som sagt dyre og fysisk store.

Det mest neutrale jeg har prøvet var nok da jeg satte ca 50 små styroflex kondensatorer i forskellige værdier parallelt til en
overførings-kondensator, det var meget meget vanskeligt for mig at hører om det var en kortslutning eller kondensatoren
der var indkoblet.

Ps. Tilføjet noget man skal være opmærksom på med fysisk store kondensatorer er at få forbundet yder-foilen til det laveste
impedans punkt, typisk udgang eller stel.
Er det ikke markeret eller man bare vil være sikker og man har et oscilloskop forbinder man minus i den ende af
kondensatoren og proben i den anden, ligger hånden rundt om kondensatoren, bytter om på stel og probe der hvor der er
mindst støj har man yderfolien hvor stel er forbundet.
Man kan se det hele her: http://jimmyauw.com/2010/04/24/observing-inner-and-outer-foi l-of-some-popular-capacitors/
Til top Vis lydanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lydanden
 
MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 963
Sendt: 01 August 2014 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

kristianemail skrev:
Alene det, at der er enorm stor forskel på kondensatorne, gør det vel ret svært at udråbe en "neutral" løsning. Det vil være et
spørgsmål om hvilken betoning man bedst kan lide.

Den bedste test må vel være, at man laver en opstilling hvor man kan kortslutte kondensatoren. Så kan man begynde at lede
efter den der påvirker lyden mindst (kommer tættest på ingen kondensator). Mit bud vil være, at man er nødt til at parallelkoble
2 forskellige typer. Men det tager LANG tid at finde den rette kombination.

I øvrigt mener jeg ikke man er færdig med at udvikle sine kredsløb, hvis man stadig har behov for AC-kobling
Du har da også altid været fan af DC-kobling, ikke Lars ??


Ja i teorien virker det oplagt, at det bedste må være at parallelkoble to forskellige typer kondensatorer. Men i praksis virker det ikke optimalt lydmæssigt - som beskrevet ovenfor er mit bud på dette at man skaber uheldig resonans mellem de parallelkoblede svingningskredse kondensatorer udgør.

A ha... Så en konstruktion er ikke færdigudviklet, hvis der er brug for AC kobling. Dvs alle højttalere på markedet er fejlkonstrueret efter din mening?

Mht DC kobling, så er det ikke muligt i rørkonstruktioner, her er AC kobling en nødvendighed. Du kan jo så naturligvis vælge at sige, at det så bare viser alle rørkonstruktioner ikke er færdigudviklede. Jeg ville have sagt det samme for 20 år siden, da jeg var grøn svagstrømsingeniør, men i dag sidder der rør og overføringskondensatorer i mine forstærkere fordi de her rørkonstruktioner lyder mere transparent, ufarvet og naturtro, end nogen transistorforstærker jeg har hørt - Lars Clausens incl   

I øvrigt har jeg ved flere lejligheder oplevet ganske pæne lydmæssige forbedringer ved at erstatte DC servoen med gode overføringskondensatorer.

Igen: I teorien er vi alle givetvis enige om, at der ikke skal være kondensatorer i en signalvej, og hvis der endelig skal være kondensatorer, så må parallelkobling af forskellige typer med forskellige egenskaber være sagen. Virkeligheden viser bare noget andet, hvis man bruger ørerne... Hearing is believing.



__________________
Hilsen, Morten
Til top Vis MortenB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenB
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 01 August 2014 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

MortenB skrev:

.....Dvs alle højttalere på markedet er fejlkonstrueret efter din mening?


Åeh - den var da noget søgt !   kondensatoren i et delefilter sidder der nok ikke for at holde 2dc spændingsniveauer adskilt vel ?

(rettet af forståelseshensyn)

__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
ABaudio
Branchemedlem
Branchemedlem

AB Audio

Bruger siden: 10 November 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 284
Sendt: 01 August 2014 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Sgu dejligt med en Diy tråd, på et lidt højere plan, her i Danmark.......(det savner man ).

Hej Morten, lang tid siden....:-)

Ang. overførings kondensatorer, har jeg prøvet lidt af hvert igennem de sidste 30 år..... Men man er altid åben
overfor at lære noget nyt, og jeg glæder mig meget til at prøve de nye hybrid kondensatorer som lars har lavet.

Det er min erfaring, at der er Meget stor forskel på lyden af mange kondensatorer alt efter om der ligger dc over
dem, eller ikke.... Og derfor kan jeg tit være uenig med Tony gee, da jeg kun bruger kondensatorer steder hvor
der er forholdsvis høj dc spænding...... Har prøvet mange mange forskellige typer i Rørforstærkere.

Ang. duelund.... Alle kan låne vsf eller Cast typer, for at prøve dem derhjemme..... Det er gratis hvis man bare
betaler portoen..... Og vi har meget liggende.... men ingen købetvang..... Men har primært størrelser til
Rørforstærkere liggende.

Mvh
Allan
Til top Vis ABaudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ABaudio Besøg ABaudio's Websted
 
padfone
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 12 Juli 2014
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 67
Sendt: 01 August 2014 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Jeg synes godt om disse

Til top Vis padfone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af padfone
 
lydanden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Lydarne!

Bruger siden: 18 Juli 2014
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 01 August 2014 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

kristianemail skrev:

I øvrigt mener jeg ikke man er færdig med at udvikle sine kredsløb, hvis man stadig har behov for AC-kobling
Du har da også altid været fan af DC-kobling, ikke Lars ??

Den simple løsning er tit bedre end mere komplicerede løsninger med DC servo symmetriske kredsløb opamp osv , her er jeg enig med MortenB. Intet er gratis i denne verden.
Efter min erfaring bør overføringsfrekvensen lægges mindst 10 til 100 gange laverer en ens ønskede laveste frekvens.

Til top Vis lydanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lydanden
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 01 August 2014 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

MortenB skrev:
.....Han skriver AC koblede kontstruktioner ikke er færdigudviklede...


Hvilket er komplet irrelevant for tråden - Hvis OP ønsker inputs til overføringskondensatorer, og andres erfaring/meninger om dem, så kan vi da gøre et forsøg. 



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 963
Sendt: 01 August 2014 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

ABaudio skrev:


Hej Morten, lang tid siden....:-)


Det er min erfaring, at der er Meget stor forskel på lyden af mange kondensatorer alt efter om der ligger dc over
dem, eller ikke.... Og derfor kan jeg tit være uenig med Tony gee, da jeg kun bruger kondensatorer steder hvor
der er forholdsvis høj dc spænding...... Har prøvet mange mange forskellige typer i Rørforstærkere.

Mvh
Allan


Hey Mester... Jeg er stort set på pause med alt relateret til hifi, så du har ikke set / hørt så meget til mig på det seneste. Her var dog et spændende emne som retfærdiggør, at vi kommer til tasterne 

Enig..! Der er betydelig lydmæssig forskel på lyden med kondensatorer i delefiltre og i forstærkere (som jeg også nævnte ovenfor). Derfor skal man helt sikkert tage Tony Gee's beskrivelser med passende forbehold, hvis man skal bruge dem som overføringskondensatorer.



__________________
Hilsen, Morten
Til top Vis MortenB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenB
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 01 August 2014 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

MortenB skrev:
Næææ, der er intet søgt i dét..! Han skriver ikke noget om at holde to DC spændingsniveauer adskilt, det er din tolkning. Han skriver AC koblede kontstruktioner ikke er færdigudviklede...


Jeg har så lige rettet teksten - så det er mere tydligt at se at det var hentydningen til kondensatoren i delefiltret jeg havde tankerne på.

__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
bowman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 November 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 30
Sendt: 07 August 2014 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

For nogle år siden, sammenlignede jeg og Steen Duelund nogle forskellige kondensatorer i udgangen på en dac. Vi oplevede begge til min, men ikke Steens overraskelse, at de bedste/mest "usynlige" kondensatorer ikke var de dyre typer vi testede, men rimelige høj-volt typer.
Og selv om 40V var nok, lød den samme kondensator i 600V klart bedre. Jeg har ingen forklaring på fænomenet, men vil bare nævne det som et interessant parameter.

Således blev vores lille test faktisk vundet af en fysisk beskeden Jensen "Photo-flash" 600V kondensator til ca. 70 kr. Meget neutral og åben lyd. (Og husk at pille plasticen af kondensatoren).

Jeg husker ikke alle de andre, men det var i hvert fald både Black Gate og Jensen papir-i-olie med.

Også vi erfarede at den lydmæssige påvirkning var stor i en udgangskondensator på linieniveu. Oplagt upgrade.
Til top Vis bowman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bowman
 

Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes