Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. maj 2024 | 06:40   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: 50’er højtalere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MortenAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Marts 2015
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1
Sendt: 24 Marts 2015 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Hej alle
Søger lidt hjælp til et lille højtaler projekt.
Jeg har fundet disse gamle højtalere, som passer perfekt sammen med mine gamle møbler i mit hjem. Tanken er at skifte højtaler enheden ud med noget nyere og bedre, og her er det jeg ikke rigtig ved.
Er der nogen speciel type af enhed som vil passe bedst og skal der være noget form af deleflter ?
Jeg kommer til at bruge dem sammen med en subwofer og helt moderne lydudstyr
Jeg ved det ikke bliver Highend lyd, men så god lyd som det nu er muligt...


Kabinetterne er 34cm x 30cm og 15cm dyb
(De skal selvfølgelig også lige først pudses og lakeres lidt )


Enheden har en diameter på 21cm, magneten 8cm og den er 15ohm

Jeg takker for alt hjælp...

mvh
Morten

Til top Vis MortenAndersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenAndersen
 
BLund
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 23 August 2014
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 201
Sendt: 24 Marts 2015 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Der findes adskillige moderne fuldtoneenheder til ganske rimelige penge, den skal "bare" skrues i og så kan det spille

Når du skruer den gamle enhed ud, læs hvad den hedder og måske sætte den til salg på eBay, nogle old-gamle enheder kan være penge værd

Til top Vis BLund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BLund
 
Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2040
Sendt: 24 Marts 2015 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Det er åben baffel højttalere, så husk at finde en enhed der er egnet til det.
Open baffle hedder det på engelsk, til at lette din googling...

Mvh

Præsten

__________________
2A = 101010
DEQX-bruger/supporter

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 24 Marts 2015 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Enheden kan faktisk være ganske glimrende selvom den er gammel. Hvis blot den ikke er mørnet.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2778
Sendt: 25 Marts 2015 kl. 08:51 | IP-adresse registreret  

Hvis højttaleren spiller, bør den forblive i den stand den er. Piller man det hele fra hinanden mister de hele deres værdi. Jeg har selv med mellemrum begået den dumhed at skille kommende værdifulde elektronikting ad.

Vil du have designet sammen med ny indmad i højttaleren, skulle du i stedet sælge de originale og få en dygtig møbelsnedker til at lave nye i samme design. For piller du ved dem er intet af det tilbageværende originalt.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj.
 
Hamster
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 April 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 138
Sendt: 25 Marts 2015 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

Har nu svært ved at forestille mig at de gamle højttalere kan være mange penge værd. Det lyder i hvert fald som et dyrt projekt at få en
møbelsnedker til at lave nogle helt nye kabinetter. Det koster sgu mange skejser!
Lyder som et fedt og hyggeligt projekt at bygge dem om. Go' fornøjelse! (Og vi vil se billeder, når de er færdige...)
Til top Vis Hamster's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hamster
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 25 Marts 2015 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Ret fedt design - det giver faktisk mindelser om amerikansk art deco. Jeg ved godt, at vi så er tilbage i 1930erne, men inspiration er jo tidløs

Jeg er i hvert fald blevet ret inspireret af fotos og overvejer, om jeg skal bygge sådan et sæt til "det lille anlæg" i stuen. Det kunne se ret stilrent ud med en klassisk udseende integreret (rør-) forstærker og en lige så klassisk udseende pladespiller (jeg har fx to Pink Triangle i hhv. mahogni og teaktræskabinet).

Om det lige frem koster en formue at fremstille tilsvarende kabinetter, ved jeg nu ikke. Hvis man nu tager noget 19 mm krydsfinerplade i mahogni, kirsebær, ahorn eller anden "god" finer, så kan man med en dyk-/rundsav og (over-) fræser sagtens selv forme kabinetterne. De smukke rundinger kan laves ved på bagsiden af frontpladen med sin rundsav at save en række spor med 2-3 mm mellemrum, der lige præcis går ned til det yderste lag finer. På den måde kan man bukke/forme (simple) rundinger uden at skulle dampbøje. Sporene fyldes med (PVA-) lim og holdes på plads i den ønskede form, mens det hele tørrer.

Det kræver selvfølgelig, at man ikke har ti tommelfingre og i øvrigt er i besiddelse af værktøjet, men derudover er det hverken svært eller dyrt

Nå, beklager, hvis det blev off-topic ... jeg blev grebet af den gode stemning!

PS. Når du pudser dem, så slib i hånden med finkornet sandpapir. Jeg antager, at det er finerede kabinetter, og fineren er typisk ganske tynd - måske ikke meget mere end 0,5 mm. Der skal ikke så megen uopmærksomhed til, førend den er slebet igennem med en 300 W rystepudser
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 25 Marts 2015 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Hvis de ellers virker, ville jeg ikke sætte nye enheder i! Det ville være synd og skam. De er tilsyneladende beregnet til vægophængning, og gør du det, behøver du ikke at bekymre dig om 'open baffle' - desuden har du jo en sub. En forbedring kunne bestå i en diskantenhed, helst monteret foran den nuværende enhed, en lille neo-diskantdome eller en konusdiskant. Men det er en udfordring m.h.t. monteringen. Det simple ville være at dele højt v.h.a. en enkelt seriekondensator på diskanten - man kunne så overveje en spole i serie med 21 cm (8") enheden for at 'tæmme' den i højfrekvensen.

Du kunne spørge inde på vintage-forummet her, de folk er gode til det gamle udstyr .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes