Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. maj 2024 | 08:12   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: 5U4GB - 100uF (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KOFS
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 258
Sendt: 11 Juli 2015 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Jeg kom for længe siden til at købe en TentLabs elektronic choke - som i følge producenten skulle være saliggørende på mange fronter.

Nu kunne jeg så godt tænke mig at prøve den, men er løbet ind i et lille problem.

Forbruget er små 150 mA ved 400V. Ud fra det, skal indgangs kondensatoren på den elektroniske choke være ca 100 uF. Det er jo så lidt over
det dobbelte af, hvad der er god tone at sætte efter en 5U4GB.

Vil ensretter røret få en alt for tidlig og herodisk død, hvis man tænker skidt-pyt, det går nok?

Kan man lave noget slow-start, hvor man lader de 100 uF op gennem en modstand, så man holder strømmen under 250 mA, og så efter nogen
sekunder kortslutte modstanden med er relæ?

Man ku sføli bare bruge solid state ensretning, men af sentimentale årsager vil jeg helst beholde rør-ensretning.

Andre gode forslag??
Til top Vis KOFS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KOFS Besøg KOFS's Websted
 
ABaudio
Branchemedlem
Branchemedlem

AB Audio

Bruger siden: 10 November 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 284
Sendt: 11 Juli 2015 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Hej,
Hvis det kan lade sig gøre, sæt en 10 til 20 ohms effektmodstand, lige efter ensretter røret, inden den første 100uf elektrolyt, så lider røret ikke overlast.

mvh
Allan
Til top Vis ABaudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ABaudio Besøg ABaudio's Websted
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 11 Juli 2015 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Jeps, det er et velkendt trick - kører selv samme koncept i mine 300B-baserede monoblokke.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
KOFS
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 258
Sendt: 11 Juli 2015 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Cool, jeg har allerede en 27 ohm siddende, tror jeg det er.

Jeg tænker bare ... 400V, 20 ohm = 20A sku der teoretisk ku løbe, hvilket jo er noget mere end de 300 mA som en 5U4GB skulle brude sig om.

Anyways, hvis det er det man gør, er det jo bare dejligt nemt - men hvorfor virker det ?

Ville det være at stramme buen for meget at gi den 127uF - det er hvad jeg lige kan strikke sammen så'n en lørdag aften

Mvh
Karsten
Til top Vis KOFS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KOFS Besøg KOFS's Websted
 
KOFS
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 258
Sendt: 12 Juli 2015 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Nå, så fik jeg mokket den elektroniske choke i ...

.... hmmm - ved sgu snart ikke! - synes jeg mangler åbenbaringen. Største forskel er, jeg nu har hørbart brum. Ikke lige en del af planen!

Ellers synes jeg måske lyden er blevet en lille smule mere påtrængende, og rodet. Ikke lige en del af planen.

Bassen er måske, men kun måske, en lille smule strammere.

Nå, nu er det prøvet.

Nogen der vil købe en let brugt TentLabs e-choke?
Til top Vis KOFS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KOFS Besøg KOFS's Websted
 
ABaudio
Branchemedlem
Branchemedlem

AB Audio

Bruger siden: 10 November 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 284
Sendt: 12 Juli 2015 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

KOFS skrev:
Nå, så fik jeg mokket den elektroniske choke i ...

.... hmmm - ved sgu snart ikke! - synes jeg mangler åbenbaringen. Største forskel er, jeg nu har hørbart brum. Ikke lige en del af planen!

Ellers synes jeg måske lyden er blevet en lille smule mere påtrængende, og rodet. Ikke lige en del af planen.

Bassen er måske, men kun måske, en lille smule strammere.

Nå, nu er det prøvet.

Nogen der vil købe en let brugt TentLabs e-choke?

Hej,
Hmmm, sgu svært lige at se hvad fordelen skulle være i sådan en..... Du har ikke et diagram over den vel?
Virker lidt som hokus pokus på mig..... Der findes jo masser af måder at fjerne ripple på.... Hvis det er det man vil.

Mvh
Allan
Til top Vis ABaudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ABaudio Besøg ABaudio's Websted
 
KOFS
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 258
Sendt: 12 Juli 2015 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Her er et link til en forklaring.

Det ser jo vældig fint ud, men jeg synes så ikke jeg lige kan høre forbedringerne.

Det sørgerligste er, at der slipper mere brum igennem i forhold til den klassiske 10H løsning. Med gammeldags udglatning, er der, hvis man stikker
bæret helt ind i højttaleren, en sagte hummmmm 50hz, hvor med e-choke er det dels noget tydeligere, og på en mere dzzzzzzz -agtig måde ...
Til top Vis KOFS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KOFS Besøg KOFS's Websted
 
ABaudio
Branchemedlem
Branchemedlem

AB Audio

Bruger siden: 10 November 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 284
Sendt: 12 Juli 2015 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

KOFS skrev:
Her er et link til en
forklaring.

Det ser jo vældig fint ud, men jeg synes så ikke jeg lige kan høre forbedringerne.

Det sørgerligste er, at der slipper mere brum igennem i forhold til den klassiske 10H løsning. Med gammeldags udglatning, er der, hvis man
stikker
bæret helt ind i højttaleren, en sagte hummmmm 50hz, hvor med e-choke er det dels noget tydeligere, og på en mere dzzzzzzz -agtig måde ...

Yes, har læst det..... For mig at se er det rent salgs gas...... Der står intet om hvordan det faktisk virker..... Men de skriver selvfølgelig at
Det er verdens 8 vidunder...... En god choke, eller et Rc led er for det meste rigeligt..... Det er helt andre ting der betyder noget, når vi snakker
Lydkvaliteten i en strømforsyning.

Mvh
Allan
Til top Vis ABaudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ABaudio Besøg ABaudio's Websted
 
KOFS
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 258
Sendt: 12 Juli 2015 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Rent eksperimentielt mener jeg at kunne underbygge din påstand

Grundliggende består dimsen af et par kondensatorer, et par modstande, en diode, og en 3-benet fætter af en slags.

Bortset fra det - hvad er det så, der betyder noget, når vi snakker lydkvalitet i en strømforsyning? Sådan en single ended forstærker, burde vel
være tilfreds, så længe den får en god ensartet forsyning - eller hva?

Hilsen
Karsten
Til top Vis KOFS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KOFS Besøg KOFS's Websted
 
Vingborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. HV Fidelity

Bruger siden: 12 Juni 2011
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 152
Sendt: 14 Juli 2015 kl. 08:27 | IP-adresse registreret  

Godmorgen

Jeg er lidt nysgerrig mht. ensretter røret og hvor mange uF lade kapacitet en 5U4GB bryder sig om..
Måske er dette et meget uvidende spørgsmål, men jeg forestiller mig at når ensretter røret langsomt varmer op stiger rørets udgangs spænding
også langsomt og første ladelyt lades stille og roligt op, hvilket også giver en langsom opstarts strøm.?
En form for softstart som ikke belaster røret med et smæld af opstarts strøm..

Eller er jeg helt forkert på den.?

Pete Millett's low mu preamp bruger også 5U4GB. Her er der 47uF som ladelyt efter røret, efterfulgt af 7H choke og hele 750uF som filter, lige
efter choke - Jeg tænker at den 750uF filter lyt vel også skal lades op, som kan belaste røret i opstarts strøm ?

Mvh.
Henrik

__________________
The songs in my mind, creates the sounds in my world

Mit anlæg
Til top Vis Vingborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vingborg
 
KOFS
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 258
Sendt: 20 Juli 2015 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Sidste nyt.

Efter at have bygget forstærkeren tilbage til standard brummede den lystigt

Det viste sig at min 80 uF slut udglatnings elektrolyt efter 10H choken var konverteret til 2 uF - hrmmf!

Den havde givet den som indgangslyt i den elektroniske choke, så e-choken fik en ekstra chance.

Det blev faktisk helt godt - supergod bas - stram og magtfuld. Prisen var en lidt mere kølig, man ku sågar sige transistr-agtig, lyd. Anyways - sgu
ikke så ringe ! - meeeget lidt brum.

Desværre holdt dimsen kun i ca 1½ time, hvorefter den på karismatisk vis døde. 3-4-5 høje pift, a'la wastegate på en bil. Både hunden og jeg fik
et chock

Nu er den død - ingen B+ mere ...

Her til aften er forstærkeren tilbage i standard trim, dog med e-chokens 330 uF udglatning til sidst. Hæ! - det er den sgu ikke blevet ringere af.
Brum er nærmes endnu mere undertrykt, end med e-choken. Stadig godt med punch i bassen - måske ikke heeeelt så kontrolleret, men til
gengæld er 300b magien intakt

Til TentLabs ros skal siges at de sender en ny choke - uden videre bøvl!, ikke noget med kvittering eller send choken ned til rep - nice!
Til top Vis KOFS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KOFS Besøg KOFS's Websted
 
KOFS
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 258
Sendt: 20 Juli 2015 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Ad Vingborg:

Jeg, det undrer også mig. Der er selvfølgelig forskel på en kortslutning, og på at kugge ind i ca 100 ohm. Jeg antager det har noget med det at gøre
- klogere mennesker må gerne korrigere mig, hvis det ikke passer ...
Til top Vis KOFS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KOFS Besøg KOFS's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes