Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. maj 2024 | 14:44   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: 15-12 V konverter? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hifikonto
Lukket konto
Lukket konto

Permanent!

Bruger siden: 13 Januar 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 87
Sendt: 16 September 2015 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Hej folkens.

Jeg har en MiniDSP Balanced board som skal have en fast spænding på 12Vdc og jeg vil gerne føde den fra 15V udgangen på en Icepower
125ASX2 eller 25V udgangen på et 50ASX2 modul. Men hvordan konventer jeg fra de 15Vdc som Icepower modulet smider ud til de 12Vdc som
er det jeg skal bruge?

Kunne jo væredejligt hvis jeg kunne blive fri for at bruge en dedikeret PSU til MineDSP modulet da det hele skal være i samme kabinet.

Data på MiniDSP : http://www.minidsp.com/images/documents/Product%20Brief-Mini DSP%20balanced%202x4.pdf

Data på Icepower 125 : http://www.icepower.dk/files/solutions/icepower125asx2_datas heet_1_2_20141113.pdf

Data på Icepower 50 : http://quint-audio.com/qaudio/files/icepower_50asx2.pdf

Mvh Hans M. Lauridsen
Til top Vis hifikonto's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifikonto
 
BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 657
Sendt: 17 September 2015 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

Man kunne starte med en 7812 i kombination med et par gode kondensatorer.
Uden at kende den der MiniDSP vil jeg tro at den er internt reguleret og stabiliseret, så den kan køre på hvad som helst der
ligner 12 volt. Man kan selvfølgelig overveje mere avancerede løsninger, men jeg tror at effekten er minimal.
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB
 
Janhp
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 15 Oktober 2014
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 92
Sendt: 17 September 2015 kl. 01:15 | IP-adresse registreret  

en simpel løsning kunne være at sætte 4 dioder i serie med 15V forsyningen,
der tabes tæt på 0,7V i hver diode
Mvh.
Jan H.Pedersen
Til top Vis Janhp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Janhp
 
Janhp
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 15 Oktober 2014
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 92
Sendt: 17 September 2015 kl. 01:33 | IP-adresse registreret  

Hvis det er denne her du har > MiniDSP 2x4
så er der ingen problemer
 USB self powered device and wide range of DC power options (4.5 to 24VDC)
Mvh.
Jan H.Pedersen
Til top Vis Janhp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Janhp
 
Janhp
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 15 Oktober 2014
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 92
Sendt: 17 September 2015 kl. 01:37 | IP-adresse registreret  

ok du har ret! Mini DSP Balanced board
skal åbenbart strøm fødes fra en 12V forsyning.
Mvh.
Jan H.Pedersen
 
Til top Vis Janhp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Janhp
 
Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 716
Sendt: 17 September 2015 kl. 07:37 | IP-adresse registreret  

Jeg ville også bruge en 7812, hvis det var mig.
koster 10 kr hos elektronik lavpris her i Aarhus.

eneste men er at det er max 1 amp. Ved ikke hvad du skal bruge.
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden
 
hifikonto
Lukket konto
Lukket konto

Permanent!

Bruger siden: 13 Januar 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 87
Sendt: 17 September 2015 kl. 07:52 | IP-adresse registreret  

Godmorgen

Tak til natteravnene for deres svar.

Bertel : Kan du tegne et simpelt diagram over det?

JanHP : Jeg har læst meget igennem og kan se der er nogle der bruger en 15Vdc til forsyning, men kan også læse på MiniDSP forum at det på
kanten af hvad boardet kan holde til, og dermed også garantien. Og jeg gider ikke til at købe en ny til selvom den kun koster en tus!

Nissemanden : Jeg bliver simpelthen glad bunden af min sjæl når noget kun koster 10kr..Tak fordi du har rettet min morgen

Nissemanden : MiniDSP boardet kører på min 150mA og kan læse at "Maximum current draw from AUX" er 250 mA, så det er jo begge langt
under 1A

God dag til jer alle
Mvh Hans M. Lauridsen
Til top Vis hifikonto's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifikonto
 
Janhp
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 15 Oktober 2014
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 92
Sendt: 17 September 2015 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Nu har du lagt dit indlæg i kategorien DIY/Selvbyg
så jeg forventede at du havde lidt forstand på teknik!
4 dioder i serie med en 15 V spænding ville give 12,2V ud. (0,7V tab i hver diode)
for eksempel vil en L7812 ifølge dens data give en minimum spænding på
11,4V, typisk 12V, og max 12,6V med et forbrug på mellem 5mA og 1A.
Jeg har selv en + - 12V forsyning her (med 7812 og 7912) og den giver på + siden +11,51V
og på minus siden -12,23V.
om du vælger den ene eller den anden løsning (eller køber en 12V strømforsyning)er
fuldstændig lige meget set i forhold til den box du skal forsyne med spænding.
Mvh.
Jan H.Pedersen
Til top Vis Janhp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Janhp
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1408
Sendt: 17 September 2015 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

Det er også derfor man ofte vælger at bruge en LM317 regulator, så er man sikret muligheden for den nøjagtige spænding.
Samtidigt kan den også levere 1,5 Ampere, med køleplade, yderlig er LM317 også lydmæssig bedre end en L7812.
Diagrammet er også ret simpelt.     LM317
Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 657
Sendt: 17 September 2015 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Jeg er enig med Gorm i at en LM317 kunne være en god løsning, dog lidt mere kompliceret end 7812. Jeg kunne
godt finde på at sætte lidt mere kapacitet på udgangen, f.eks. en 1000uF og en 1uF. Man kan ret let beregne R1 på
diagrammet, så man ikke behøver et potmeter, når nu spændingen er fast.
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB
 
Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 422
Sendt: 17 September 2015 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

De to icepower moduler kan maksimalt levere henholdsvis 200 og 250 mA. Du skal derfor have en sikring imellem din regulator og dine Icepower på 200mA. Udgangen dør hvis du belaster dem for meget - de er ikke sikret på nogen måde. Minidsp skal bruge 150 mA. Det er lidt for tæt hvis du spørger mig. Hvorfor køber du ikke bare en lille transformerbaseret 12 V forsyning og fører kablet ind i kabinettet. Forstærkeren skal vel ikke flyttes så meget rundt at en ekstra lille stikmonteret kasse betyder noget.
Hvorvidt den ene eller anden regulator er bedre, er i dette tilfælde en ret akademisk diskussion, da udgangen fra Icepower en ureguleret switchmode og er fyldt med støj langt op i frekvensområdet. Ingen af de nævnte to filtrerer denne støj i nævneværdig grad. De er lavet til lineære forsyninger.
TPS7A47 eksempelvis er en nyere generation lavet til DC-DC switchmode regulering og filtrering. Bruger den selv til filtrering af en Hypex auxilliary forsyning. De andre er ikke. Det er så spørgsmålet hvor meget støj fra Icepower-forsyningen der kommer på udgangen, men mit bud er temmelig meget.


__________________
The information is out there...
Til top Vis Siankovic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Siankovic
 
Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 422
Sendt: 17 September 2015 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

En anden ting jeg har erfaret med miniDSP (ubalanceret dog) er at den larmer rigtig meget, et øjeblik efter stømmen tages fra, hvis man ikke bruger et potmeter på linieudgangene, men derimod bruger dens indbyggede volumenkontrol med et eksternt potmeter.
Jeg ved ikke hvor hurtigt Icepower slukker for højttalerudgangen i forhold til dens auxiliary-forsyning. Men det kan jo komme an på en prøve, hvis du har mod på det?

Jeg var nødt til at koble forsyningen til beskyttelseskredsløbene med relæer direkte på udgangen direkte til en tænd/sluk-knap med flere udtag i en lignende integreret konstruktion jeg lavede, så de åbnede med det samme man slukkede, da forsyningen til disse kredsløb ellers blev bibeholdt længe nok til et lille halvt sekunds infernalsk støj før relæerne slog fra.

Men hvis Icepower slukker udgangen med det samme er det selvfølgelig ligegyldigt, jeg gør bare opmærksom på et eventuelt ret irriterende problem.


__________________
The information is out there...
Til top Vis Siankovic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Siankovic
 
hifikonto
Lukket konto
Lukket konto

Permanent!

Bruger siden: 13 Januar 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 87
Sendt: 17 September 2015 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Hej

Igen, tak for jeres respons.

Janhp : Tak for det uddybende svar, men hvor skal dem uden 100% tiltro til deres egne elektronik evner så spørge til det tekniske hvis ikke her?
Eller er det hemmelige kodeks gået forbi min næste? Måske der er 2 forskellige DIY/selvbyg fora?
Jeg har intet imod at samle en forstærker inc Minidsp, men jeg har virkeligt ikke evnerne til at lave min egen konverter og ellers havde jeg jo
heller ikke spurgt.(dette er sagt med er smil på læben)

Siankovic : Ja, det havde jo været dejligt nemt hvis jeg kunne "hugge" de 12v fra Icepower`en, men kan godt se din pointe. Jeg slukker aldrig
mit udstyr, så vil under alle omstændigheder ikke have problemer angående afbrydning af strømmen.

Gorm : Tror jeg læner mig op af det med at jeg ikke kan bruge AUX udgangen på icepower modulet grundet den lave max spænding..

Så er spørgsmålet vel nærmere hvor man finder en PSU som vil passe til formålet.
Jeg har selv kigget på følgende, men når fragt, bankoverførsel osv regnes sammen nærmer vi os 85-90Euro.
http://www.thel-audioworld.de/module/NT1525/NT-7.htm

Måske nogle har forslag til andre og måske billigere PSU`er?

Mvh Hans M. Lauridsen
Til top Vis hifikonto's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifikonto
 
BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 657
Sendt: 17 September 2015 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Det kunne være interessant at kende kravet til forsyningen til MiniDSPen. Hvis den selv har indbygget stabilisering
og filtrering, så kan du bruge en billig "lader" til 50,- fra den nærmeste løsdelsforretning. Spørgsmålet er om du
opnår noget som helst ved at forkæle den med en stabiliseret forsyning.

Hvis det var mig, ville jeg nok finde en "lader" der kunne give mindst 15 volt, 0,5 amp, og bygge et simpelt kredsløb
med en LM317 og en god del kondensatorer.
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB
 
Janhp
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 15 Oktober 2014
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 92
Sendt: 17 September 2015 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Jamen mon ikke den bedste løsning ville være at få fat i en 12V strømforsyning !
for eksempel sådan en man bruger til en usb disk , eller tilsvarende, den kan da ikke koste meget.
vær dog opmærksom på at stikket passer.
nej nej der er da ikke noget galt i at du spørger i denne kategori (som jeg ser det)
men at sætte 4 dioder i serie for at opnå et spændingsfald er jo noget af det allermest
simple med hensyn til elektronik, og da du blev det påmindet, troede jeg bare at du sagde !
nååå ja.
Mvh.
Jan H.Pedersen  
Til top Vis Janhp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Janhp
 
Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 422
Sendt: 17 September 2015 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Jeg er nødt til lige at dementere lidt. Jeg har kun leget med ASC modellerne, og de er ikke sikret på auxiliary-udgangen. Læste længere ned i databladet for ASX2, og der er rent faktisk kommet en sikring på denne udgang og den samlede strøm er 500 mA fra både positiv og negativ. Så hvis du ikke bruger den negative er du fint kørende. Sikringen er på 630 mA. Der står noget lidt andet i starten af databladet. Er det i øvrigt den samme version af ASX2. I det jeg kan finde står der +-24 volt ureguleret alle vegne. Har du en tidligere version?

Hvorom alting er, så ville jeg sætte en TPS7A47 regulator på, når der nu alligevel er en sikring og så være glad. Køb en på ebay

__________________
The information is out there...
Til top Vis Siankovic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Siankovic
 
Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 422
Sendt: 17 September 2015 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Det kan godt være, at du er nødt til at vælge en lavere kapacitans end de 4700µf, da sikringen muligvis ryger, hvis kondensatoren skal lades op fra grunden. Når forsyningen alligevel ikke er lineær er det også en alt for overdimensioneret værdi. 1000µF er mere end rigeligt og overbelaster ikke sikringen. Du kan jo høre sælgeren om han ikke kan vedlægge en sådan i stedet for, hvis du vælger denne løsning.
Det er lidt surt at skulle skifte sikring, især hvis det er en af de små loddetyper.

__________________
The information is out there...
Til top Vis Siankovic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Siankovic
 
hifikonto
Lukket konto
Lukket konto

Permanent!

Bruger siden: 13 Januar 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 87
Sendt: 17 September 2015 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Hej

Janhp : Af medicinske årsager er jeg er ikke helt så sikker på hjernecellerne mere. Og derfor er det jo fantastisk at i alle vil dele jeres viden og
erfaring med mig.

Siankovic : Jeg skriver lige til ham og spørger om han ikke vil bytte den ud med en mindre værdi og under alle omstændigheder køber jeg den.
Jeg vender tilbage når jeg har modtaget den .

Mvh Hans M. Lauridsen
Til top Vis hifikonto's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifikonto
 
hifikonto
Lukket konto
Lukket konto

Permanent!

Bruger siden: 13 Januar 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 87
Sendt: 18 September 2015 kl. 08:03 | IP-adresse registreret  

Godmorgen

Så er PSU`en afsendt fra ebay sælger medfølgende svar. Iøvrigt super hurtig svar og afsendelse = Superservice.


   "sorry, but I only have 3300uF 25V, however I did include 1000uF/10V in the package if your input voltage will not be higher than that."


Vedrørende de 15V kontra 24V er det vist en hjerne prut fra min side. Aner simpelthen ikke hvor jeg har fået det tal fra?!? Men kiggede en del på
CADaudio moduler inden jeg valgte Icepower og de kører alle med 15V ud på Aux..

Så er spørgsmålet om de 3300uF/25V stadigt er en for stor kapacitet, men nu har for svag en max spænding, skal jeg op i V og ned i uF?

Mvh Hans M. Lauridsen
Til top Vis hifikonto's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifikonto
 
hifikonto
Lukket konto
Lukket konto

Permanent!

Bruger siden: 13 Januar 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 87
Sendt: 24 September 2015 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

Hej

Så fik jeg tid til at svare i denne tråd.
Jeg modtog printet efter 3 dage og har fået svar ved henvendelse til sælger indefor 30min...Super service

På billedet ses printet ved siden af 125ASX2 modulet, så stort er det ikke..


Komponenterne på printet er max ved 25V eller nok lidt derover. så måske man bare skulle købe et dedikeret SMPS da det alligevel ikke koster
alverden og jeg kan forstå at jo nærmere indgangs spændingen er på udgangs spændingen jo mindre varmeomsætning og derfor jo mindre
behov for ekstra køling. Der medfølger en aluklods som monteres på bagsiden af printet som har samme højde som monterings skruerne således
den får kontakt med den eventuelle bundplade.

Jeg kan læse at mange hifi nørder bruger PSU`er fra Meanwell. Og mon ikke at model: mean well RS-15-12 ville være passende, og kan fået her
til billige penge inc fri fragt. OG data kan ses længere nede på siden i dette link

http://www.ebay.com/itm/Meanwell-MW-RS-15-Series-Small-Volum e-15W-Single-Output-Switching-Power-Supply-/181717530961?
var=&hash=item2a4f357951

Mvh Hans M. Lauridsen
Til top Vis hifikonto's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifikonto
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes