Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. maj 2024 | 21:14   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Opamp? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 27 April 2016 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

for noget tid siden. købte jeg et sæt helt ny dcn 24 filter .. har på siden ,for at slippe af med alle de kabler som var fra mine gamle filter.. og nu er det oppe at synge..

men det er hvis ikke lige de opamp´s som de er monteret med som skal blive der ..  mine gamle filter har OPA1602 monteret .. der lyder diskanten meget mere behageligt..

så er det bare lige det om jeg skal skifte til 1602 eller
ad8620 skal bliver anbefalet i denne tråd

opamp GroundSound


 hvad siger i .. nogen som kender 1602



__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6271
Sendt: 28 April 2016 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

1602 sidder f.eks. som filter/udgang i Sanskrit Pro dac´en. Det er s´gu ikke så tosset. Har prøvet rigtig mange opamp´s i min AK4490 dac. Der er det bedste indtil nu AD712 (bare til info)



__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 28 April 2016 kl. 08:32 | IP-adresse registreret  

alt info er godt ... især når det er noget man ikke selv skal lave ... så er det med at vælge rigtigt første gang..

hvad syntes du er forskellen på 1602 og ad712


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6271
Sendt: 28 April 2016 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Ved ikke helt, hvorfor jeg kom til at vrøvle, jeg mente selvfølgelig AD744 og IKKE 712.

Nu har jeg ikke noget direkte sammenligningsgrundlag, da man ikke kan skifte opamp´s i Sanskrit´en, og jeg ikke har nogle 1602 at prøve med i 4490´eren, så det ville være lidt at sammenligne æbler og pærer.
OPA 1602 er fra TI´s Sound Plus serie med noggle temmelig fede data, den er opbygget med bipolare trans´er (altså ingen FET´s)

http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&am p;source=web&cd=1&sqi=2&ved=0ahUKEwiVpvz55rDMAhU BkiwKHQ0HAiEQFggaMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.ti.com%2Flit%2 Fds%2Fsymlink%2Fopa1602.pdf&usg=AFQjCNGQRTTQw6jm-zDdq9Za qduwHizo9g&bvm=bv.120853415,d.bGg

hvorimod AD 744 er en "gammel hund", fornuftigt hurtig, og ikke specielt analytisk i denne opstilling. Har i 4490-dac´en prøvet et hav af opamps, bl.a. OPA604, 134, LT1028, 1097, 1122 m.fl., og den varmeste og med mest krop er (her hjemme i hvert fald) AD744.
Mangler så at prøve AD743, der har rigtigt godt støjtal og forvrængningsdata, er ikke specielt hurtig, hvilket godt kunne gi´ en endnu varmere lyd/mere krop. Ved, jeg har nogle, men kan s´gu ikke finde dem.





__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
soren
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 109
Sendt: 28 April 2016 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Har du checket sidste generation fra TI?

OPA1611/1612: Lowest noise bipolar-input op amps

OPA1641/1642/1644: Low noise JFET-input op amps. These parts have VERY linear input impedance so they do well in circuits where there is a mismatch in input impedance

OPA1602/1604: Not as low noise as the OPA1611/1612 but a good option if you need a quad op amp.

Jeg har ikke selv prøvet OPA1611/12, men denne er en sub version af OPA2211, optimeret for audio med forbedret THD i audiobåndet (og lidt til). Jeg har før brugt OPA2211, og den gjorde det job, jeg satte den til fantastisk.


__________________
Naturlovene gælder. Om vi forstår dem er noget andet!
Meget af det du tror, du kan høre, er noget, du bilder dig ind. Lad bare være; det er rigtigt!
Til top Vis soren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af soren
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6271
Sendt: 28 April 2016 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Tak for info Søren.
Det skalda bestemt prøves, når der kommer lidt tid.

Kan du i øvrigt forklare, hvordan jeg skal forholde mig til din sidste sætning kontra den sidste linie i din signatur???

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 28 April 2016 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

det ser ud til at der er flere bud på hvad jeg skal vælge ..  men det lyder også til at den 1602 ikke er så tosset ..

troede ikke jeg vil kunne høre forskel fra ne5532 til 1602.. men min diskant den er godt nok ikke så rar at lytte til med ne5532

hvis man nu skal vælge en meget øre venlig opamp til diskanten.. ved godt alle skal skiftes.. men kan bedre leve med, at det andet ikke er helt perfekt , end at diskanten ikke er blød og behagelig at lytte til


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
soren
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 109
Sendt: 28 April 2016 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:

Kan du i øvrigt forklare, hvordan jeg skal forholde mig til din sidste sætning kontra den sidste linie i din signatur???


Du kan forholde dig helt roligt. Nogle ting er rent faktisk hørbare, hvorimod andre nok ikke rigtig er. Tag som eksempel diverse debatter om digital og power kabler (lad os nu antage, at anlæggets apparater er nogenlunde fornutigt konstruerede, hvilket selvfølgelig ikke altid gælder for visse af de mere esoteriske brands). Et postulat, ja, men hvis man nu brugte samme energi og ressourcer på anden optimering...

Som en forelæser, jeg engang havde på Institut for Akustik på DTU yndede at sige: Verden vil bedrages. Og det gør vi så!


__________________
Naturlovene gælder. Om vi forstår dem er noget andet!
Meget af det du tror, du kan høre, er noget, du bilder dig ind. Lad bare være; det er rigtigt!
Til top Vis soren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af soren
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6271
Sendt: 28 April 2016 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  



__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes