Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 17:02   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Rør til indgangstrin (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 621
Sendt: 27 December 2017 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Jeg er igang med et redesign af min OTL hovedtelefon forstærker, som er bygget op af et push/pull udgangstrin med 6AS7G rør,
som er DC koblet til udgangen, samt et indgangstrin bestående af en differential forstærker der anvender et wilson strømspejl som
den fælles strømkilde.

Mine forsyningsspændinger er desværre låst til +-130V og +-65V samt GND.

Som opbygningen er nu, anvender jeg 12AX7 rør i indgangstrinnet, hvor differential forstærkeren er forbundet mellem de to
+-130V forsyninger, med anode modstande resultere det i ca 205V over mine rør. Her er begge indgange til trinnet DC afkoblet og
referere til -130V, for maksimal spænding over røret.

Mit ønske er at droppe DC afkoblingen hvilket vil resultere i at katodespændingen vil stige fra tæt på -130V til lidt over GND,
hvorved spændingen over selve røret altså mere end halveres.

Mit spørgsmål er nu, hvilken effekt vil dette have for lyden, og vil det være en ide at skifte til 12AU7 frem for 12AX7, når jeg
sænker spændingen?

Det skal nævnes at jeg køre med ret kraftig negativ feedback fra forstærker udgangen til den inverterende indgang på
indgangstrinnet, og at selve forstærkeren kun har en gain på 20%.

__________________
www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=83620&KW
Til top Vis Christian Jense's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Christian Jense
 
Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 621
Sendt: 28 December 2017 kl. 03:58 | IP-adresse registreret  

Efter lidt gennemtænkning tror jeg at jeg har fundet en måde at få en noget højere spænding over indgangsrøret.
Jeg kan derfor nu levere op til 325V over differential forstærkeren, men ville fortrække at holde det nede på 280V i forhold til
eventuelle spændingsvariationer på nettet.

Så det nye spørgsmål er nu, siden jeg laver et redesign af indgangstrinnet, hvilket rør der egner sig bedst til en sådanne differential
forstærker. Husk at det er begrænset hvor meget gain der skal bruges siden forstærkeren kun har et gain der er lidt over unity. Jeg
kan se at de mest anvendte er 12AX7, 12AU7 og 12AT7. Hvad er fordele og ulemper ved de forskellige rør? ved at de har forskelligt
gain, power dispassion og Rp. Jeg har kigget lidt rundt på nettet men det meste er skrevet i forhold til guitar forstærkere hvor man
ønsker forvrængning.

__________________
www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=83620&KW
Til top Vis Christian Jense's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Christian Jense
 
reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Maj 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 463
Sendt: 28 December 2017 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

Diyaudio.com har et af de bedste fora for audio med rør   Prøv der
Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes