Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. marts 2024 | 10:28   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Terminering af kabler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rajmando
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 150
Sendt: 05 Januar 2018 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg selv skal terminere mine efterhånden mange højttalerledninger og bananstik(altså isolere stikkene feks med krympeflex eller speciel isoleringsplastic) er det nemt at gøre? Har i nogle forslag til produkter der virker?

Jeg har pt nogle af de lidt større bananstik sat til et godt transparent cca 2,5mm kabel, men egentligt så tror jeg at de helt flade bananstik man ser på de mere professionelle højttalerkabler er vejen frem. Altså de aflange bananstik hvor man ikke skruer dem fast i bunden af bananstikket men lodder dem og isolerer dem med plastic/pvc(eller hvad materialet er lavet af) er vejen frem.

Sådan som Nordost eller Supra eller hvilket som helst andet højttalerkabel er lavet. Nemlig hvor selve toppen af bananstikket er sat sammen med plasticisoleringsdelen. Normalt ville man jo tænke på en varmepistol og krympeflex men det er vist ikke helt godt nok vel? Supra har nogle specielle ledninger som er beregnet på hjemmelavede kabelløsninger.

Så hvordan får jeg det til at se professionelt og godt ud, uden at jeg skal ud og handle for flere tusinde kroner pr kabel? Tænker at det er relativt ligetil bare man kan krympe ledningsdelen godt nok rundt om bananstikkene, så de opnår fuld forbindelse og ikke sidder løst og den slags.

Til top Vis rajmando's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rajmando
 
thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4017
Sendt: 05 Januar 2018 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Ja det er meget nemt at gøre.

Mange udgaver af BFA bananstik er nemme at lodde på og passer til mange tykkelser kabler.

Varmepistol og krympeflex er fint, og er måden hvorpå fx. Chord cables laver deres kabler.

Både lodningen og montering af krymp er nemt hvis man tager sig tiden til at gøre det ordentligt.

__________________
Mvh Thue
Til top Vis thuekay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thuekay
 
rajmando
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 150
Sendt: 06 Januar 2018 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Okay Thuekay. Altså jeg ville jo helst have nogle med erfaring til at gøre det. Så hvis jeg ikke kan finde det så må jeg gå i gang selv. Ser forfærdeligt ud,
den del hvor kablet går ind i bananstikket. Det er frygteligt åbent og eksponeret.
Skal man lodde med tin hvis det er? Jeg har fundet nogle guides til hvordan man gør hvis det er.
Til top Vis rajmando's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rajmando
 
thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4017
Sendt: 06 Januar 2018 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Køb evt. et par ekstra stik til at øve dig på.

Ja, det det loddes med loddetin. Afhængig af hvilket stik der benyttes kan man med fordel først presse stikkets ende omkring kablet før der loddes.

Hvis du boede i nærheden af Aarhus skulle jeg gerne lodde det for dig. Måske en i nærheden tilbyder sig.

__________________
Mvh Thue
Til top Vis thuekay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thuekay
 
rajmando
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 150
Sendt: 10 Januar 2018 kl. 00:58 | IP-adresse registreret  

Har kigget lidt på det. Supra laver en supergod løsning, Krimp body stik. Det er jo en nem kombination, og med en god krimptang ser det meget simpelt ud. Der bliver så ikke loddet dog. Men hvis det er så investerer jeg bare i en loddekolbe og noget tin, hvis det kan forbedre slutresulatet.

Men jeg har i forvejen 2,5mm lidt tyk kabel, og er i tvivl om det er for tykt til supra løsningen, med body stik og sleeve og de små aflange bananstik. Har dette her til alle mine højttalere: 2x2,5mm klar ofc kabel. Så tænker jeg. Kan jeg finde en nem og billig løsning til de kabler og bananstik jeg har i forvejen. Kobberet er lidt for tykt til at gå direkte ind i hullet fra toppen, så den løsning jeg har nu er ind i midten. Men den ser grim ud og er ikke isoleret.

Kan jeg isolere og terminere de kabler og stik jeg har nu på en billig og god måde? Ellers vil den dyre løsning koste 170kr pr højttaler, plus krimptang så det løber op med 7 højttalere pt.
Til top Vis rajmando's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rajmando
 
The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1001
Sendt: 10 Januar 2018 kl. 06:39 | IP-adresse registreret  

Altså hvor tit tager du de kablerne af højtalerne

__________________
Vi hører alle forskelligt
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz
 
rajmando
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 150
Sendt: 10 Januar 2018 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Altså ja jeg burde ikke tage dem af ofte, så egentligt sjældent. Så snart de er termineret så bliver de hvor de er i langt tid.

Alle linksne blev desværre fjernet i mit tidligere indlæg. Der er supra løsningen jeg kigger på pt, med https://www.av-connection.dk/?PNo=SUPCCB-02
CombiCon Crimp body og crimp sleeve og BFA bananstik.
Til top Vis rajmando's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rajmando
 
The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1001
Sendt: 10 Januar 2018 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Jamen så vil jeg foreslå den aller bedst lydende løsning.
ingen stik over hovedet bare brug de nøgne kabel ende.
hvis du har mulighed for at spænde dem fast
Der er nemt billigst og bedst

__________________
Vi hører alle forskelligt
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz
 
rajmando
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 150
Sendt: 10 Januar 2018 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Så jeg har pt 2,5mm stereo-højttalerkabel, og bananstik. Jeg kigge lidt på youtube og kan se at man kan stikke kobberet igennem i bunden af bananstikket, og ind og så bøje kobberet så det sidder fast. Den løsning jeg har nu er den nemmeste og dummeste nemlig igennem midten af bananstikkene, men det er virkeligt dårligt da kobberet er ret eksponeret og sidder dårligt fast.
Hvordan terminerer man normalt bedst med de bananstik jeg har. Det er selvfølgelig langt billigere at terminere dem jeg har i forvejen hvis det kan gøres billigt, i stedet for at investere i alt muligt nyt.
Til top Vis rajmando's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rajmando
 
rajmando
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 150
Sendt: 10 Januar 2018 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Her er en supergod metode synes jeg. Det er bananstik med en god bund der kan skrues på og hvor det hele er sat sammen så man nemt og solidt kan terminere. Men kan ikke lige finde dem i Danmark. Der skruer man kablet fast til bananstikket ved at skrue en skrue ind ved bananstikket, så den låser højttalerkablet fast. Det virker til at være en relativ nem løsning, og så skal der også lige købes en varmepistol til krympeflexen.
Til top Vis rajmando's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rajmando
 
rajmando
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 150
Sendt: 10 Januar 2018 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Til top Vis rajmando's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rajmando
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 10 Januar 2018 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Jeg kan anbefale Inakustik Banan BFA Højttaler stik. Plastkappen kan skrues af og kablet spændes fast med to små skruer. Så kan du evt købe noget krympeflex i passende størrelse. Det er muligt at det giver ro i sindet at lodde bananstikkene til kablet - Men jeg tror ikke på at nogen kan høre forskel i en blindtest om det er loddet eller skruet

Jeg kan kun anbefale stik af typen BFA (ligesom Thuekay). De sidder LANGT bedre fast i terminalen end den anden type - Min holdning er at den anden type ikke skaber ordentlig kontakt.

Men du vil ikke få bedre lyd ved at montere bananstik, hvis du har mulighed for at spænde kablet direkte i terminalen. Men det er er lettere at montere/afmontere
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
rajmando
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 150
Sendt: 11 Januar 2018 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Ja takker Roky. Jeg tror jeg går videre med metoden: Crimp Body, Crimp sleeve, og Bfa stik. Så låser man det eksponerede kobber i bunden af kablet fast til crimp body stykket med en crimptang der maser metallet helt ind mod kobberet og nærmest plomberer det fast, og så kan man skrue et BFA stik fast i toppen af crimp body stykket.

Crimp body stykket
Crimp sleeve
Supra Bfa banan
Youtube video der viser hvordan man laver et BFA termineret kabel fra start til slut med Supra løsdele: list=UU3naB4fo3_gBJSm1qVCUq0Q&time_continue=33&v=zeB OIRfQIEc ">Supra youtube
Til top Vis rajmando's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rajmando
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes