Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 16:46   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Stejl deling eller waveguide? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
phy1970
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Februar 2010
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 14 Januar 2018 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Hej alle.
Jeg vil gerne bygge et par små MTM højttalere til mit kontor. De kommer til at bestå af 2x5,25 tommer fra Peerless, HDS-P830860 og en dome diskant fra ScanSpeak, D2608/913000. Det er tanken, at dele elektronisk med 24dB/oktav. Delefilteret kan indstilles til forskellige frekvenser mellem 1,6 og 2,5 kHz.
Jeg er lidt varm på tanken om en waveguide, men mit spørgsmål går på, om det overhovedet er en god idé, at blande waveguide og stejl deling. Er den grundlæggende idé bag waveguide ikke netop, at man kan dele blødt og ved lav frekvens? Vil jeg få mere ud af, at dele ved høj frekvens og så eventuelt forskyde enhederne i forhold til baflen?

Mvh

Phy1970

Til top Vis phy1970's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af phy1970
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 14 Januar 2018 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Tjoo - waveguiden gør umiddelbart at du kan dele lavere og får en bedre overgang tll mellemtonen. Men fordelen ved 24dB LR er at det er faselinært og derfor skulle give den teoretisk bedste deling - af de tilgængelige kompriser. 24dB er helt normalt og ikke specielt stejlt og skulle virke fint med en waveguide.
Forskydning af enhederne - tænker du på fasen? Hvis det er en DSP du bruger, så taster du bare en forsinkelse ind på diskanten, som typisk ligger på ca 0,1ms i forhold til mellemtonens akustiske centrum.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Miav
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 540
Sendt: 14 Januar 2018 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Waveguiden giver ganske rigtigt mulighed for enlavere delefrekvens, da waveguiden forstærker diskantens output i det lavere frekvensområde(ligesom et
horn).
Hvis det er passivt vil jeg nu ikke anbefale dig at gå helt op i 24dB, syntes typisk magien forsvinder ved delefiltre af højere orden.
Og waveguiden giver dig jo netop mulighed for at eksperimentere med 1. eller 2. ordensfiltre, da diskanten går noget dybere med waveguiden.
Eksperimentere selv med waveguides, jeg har 3D printet flere forskellige, så kan jeg tilpasse det nedre frekvensområde samt output. Har dog krævet ret
mange målinger for at finde sammenhængen, selvom nettet bugner med info.
Men waveguides brugt rigtigt fungerer ret godt.
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 14 Januar 2018 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

Det er væsentligt at Waveguiden er designet til diskanten. Ellers er der rigtig god sandsynlighed for, at det er bedre uden
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
Miav
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 540
Sendt: 15 Januar 2018 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Det er ikke kun væsentligt at waveguiden passer til diskanten, men også at delefrekvensen er tilpasset waveguiden/diskanten.
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes