Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 15:01   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Høj eller lav følsomhed (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 07 Februar 2018 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

jeg har bygget meget forskellige højtaler og prøvet meget af. og persomligt er jeg komme frem til jeg til en hver tid vil vælge en høj følsomhed.

lige nu spiller jeg på nogle scanspeak som har en følsomhed på ca 86 db, og her skal der virkelig pumpes strøm ind for at få dem til at sige noget. De spiller flot og med masser af detaljer. men det er lige som om at der mangler noget push i musikken.. det har jeg oplevet mange gang med sløve højtaler.

mine tidligere højtaler med en følsomhed på ca 96 db var noget helt andet. har var der push og masser af overskud. nok ikke helt dem samme micro detalje rigdom som jeg har nu. men helt klart en  sjovere højtaler at lytte på.

hvad er i til at højtaler

høj eller lav følsomhed

forstærker der benyttes er 8x 170 watt i 8 ohm


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 07 Februar 2018 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Sån er det - alle højttalere er et kompromis, på en eller anden måde
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Lobo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 308
Sendt: 07 Februar 2018 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Jeg byggede for nogle år tilbage et sæt Dynabel Super Exact med Følsomhed på kun 84 dB. De var egentlig meget gode, men skulle virkelig have noget at leve af for at synge. Nuværende er et sæt Troels Gravesen Illuminator 4 med en følsomhed på ca. 89 dB. De skal også have noget power for at komme til sin ret. Jeg kan godt lide at spille højt og sikkert også højere end gennemsnittet.

Musik skal kunne mærkes . Jeg har endnu til gode at prøve højeffektive højttalere, men det skal da prøves en dag... jeg tror at de kan noget ganske særlig i forhold til dynamik, men ofte er kompromiset meget store konstruktioner og det har jeg ikke lige plads til i min stue. Indtil da er gode watt heldigvis billige (Vincent SV-238MK) og det spiller dæleme fedt

En del af forklaringen ligger sikkert også i det samlede membranareal... there is no substitute for cubes. Som digi-Thor skriver så er det et kompromis og bevidst valg.

Skøn hobby vi har hva’?



__________________
Hvis det lyder godt - så ER det godt!
Til top Vis Lobo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lobo
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 11 Februar 2018 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

er kommet i gang med mine dipol bund, som skal spille fra 20 til 80 hz.. den komme til at bestå af 4x15 enheder pr siden  så komme op på 3420 cm² pr side .. så der kan flyttes meget luft..  og lav mellemtone kommer til at bestå af en enkelt 15" fra 80 til 400 hz.

jeg syntes også det er sjovt at spille lidt højt.. men der skal ikke meget strøm til føre disse komme til at spille meget højt


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
broelling
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Februar 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 427
Sendt: 11 Februar 2018 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Som nogen måske efterhånden har opdaget herinde, har jeg et sæt Cerwin Vega 1215 MKII, og er rigtig glad for dem. De har en følsomhed på 103, og jeg kan høre både tydelig bas mv. ved meget lav volume. Og det er bare så fed en ting. Jeg vil tro jeg uden problemer ville kunne nøjes med en 50W forstærker til deher højttalere.

Yderligere CV modeller jeg har haft skulle ha' en masse volumen/strøm før musikken rigtig kunne høres.


__________________
Fordi Cerwin Vega 1215MKII SE er SÅ undervurderet en højttaler...
Til top Vis broelling's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af broelling Besøg broelling's Websted
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 11 Februar 2018 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

af det højtaler cerwin vaga har lavet til hjemme brug er 1215 helt klart den bedste af dem. men man kan få dem til at spille meget bedre, hvis man tør lave lidt ændringer.  efter mine mening er diskanterne helt håbløs, de spiller bare ikke godt, og mellemtonen er hæderlig. men der findes mange som gør der bedre..

jeg vil gerne selv have fat på et sæt en dag. men jeg vil bare ikke betale prisen for dem.


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Fjendbo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 August 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 200
Sendt: 12 Februar 2018 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

lille_smed, hvilke 15" enheder bruger du til dit projekt? :) Både bas og mid?
Til top Vis Fjendbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fjendbo
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 12 Februar 2018 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Bas er nogle skytrinic nogle meget billige enheder, men det gør det virkelig godt . Men de Skal bare ikke over 100 hz
mellemtone er en cw ev154 .det er en gammel pa enhed fra 1978.

__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 646
Sendt: 12 Februar 2018 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Følsomheden kan ikke stå alene. Kig på impedanskurven også. En højtaller på 88db kan nemt være nemmere at trække end en
højttaler på 92db. Følsomheden fortæller kun noget om hvor højt en højttaler kan spille med 1 watt - ikke hvor svær den er at drive
Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979
 
cfuttrup
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 100
Sendt: 12 Februar 2018 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Det med følsomheden spiller en rolle på flere måder - og som pointeret allerede, så er der en relation til hvilken forstærker man har.

Nogle rigtig gode high-end højttalere (som jeg har hørt), er f.eks. Magico S1 MkII og YG Carmel 2. Det er i begge tilfælde højttalere med relativ lav
følsomhed.

Jeg synes ikke rigtig at man kan generalisere og sige at høj følsomhed altid er bedre ... som om dette er den eneste parameter, der tæller. (?)

Højttalere med høj følsomhed kan være et god højttaler, og/eller der kan være indgået forskellige kompromiser. Typisk er det dog helt sikkert, at de er
hornladede, eller de bruger direkte strålende højttalere med en meget let membran - og i sidste tilfælde så har de typisk en "sound" (farvning) som man
enten kan lide, eller ikke.
Til top Vis cfuttrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cfuttrup Besøg cfuttrup's Websted
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 12 Februar 2018 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

det er rigtigt, men da mine højtaler er dipol, bliver der ikke et problem. da jeg vil få meget store membran udsving, inden at enhederne vil blive en belastning for mine forstærker  

__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 294
Sendt: 14 Februar 2018 kl. 07:58 | IP-adresse registreret  

Havde du spurgt mig for 15 år siden, så havde jeg sagt højfølsomme højttalere med store basser og en form for hornladning til diskant og mellemtone. Det giver en helt speciel dynamik og et liv i musikken som jeg ikke synes at man kunne få andre steder. Det er en generalisering skal lige siges, da der er undtagelser.

Men jeg synes at man er kommet så langt med udviklingen af forstærkere og højttalere at man sagtens kan få det liv i en mindre effektiv højttaler. Fordelen i en mindre effektiv højttaler er at de generelt er mindre i forhold til basoutput, og så synes jeg at lydbilledet generelt er bedre på en højttaler uden horn. Jeg bruger ordet generelt, da jeg langt fra har hørt alle højttalere der er produceret igennem tiderne, og fordi at det er mine egne erfaringer.

Prøv og hør en ScanSpeak Illuminator eller en Vifa NE med en kraftig forstærker spændt for. Så vil du opleve dynamik, detaljer og liv som man ikke fandt for 20-30 år siden i en mindre lavfølsom højttaler. Det er min overbevisning at udviklingen af enheder har overhalet behovet for kæmpe store enheder. Men det kan være at jeg får et andet syn på det når jeg får hørt dit nye open baffle system engang

Til top Vis E30NA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af E30NA
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 14 Februar 2018 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

E30NA skriver: Så vil du opleve dynamik, detaljer og liv som man ikke fandt for 20-30 år siden i en mindre lavfølsom højttaler.

Du burde havde skrevet "som du ikke selv har oplevet". Andre kan jo godt have oplevet det.

Lille-smed: Stort lydtryk i rummet kan blive hurdel for pladespiller. Du kan ende i situationen: "Hvad der vindes ene sted, sættes over styr andet".
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 294
Sendt: 14 Februar 2018 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
E30NA skriver: Så vil du opleve dynamik, detaljer og liv som man ikke fandt for 20-30 år siden i en mindre lavfølsom højttaler. Du burde havde skrevet "som du ikke selv har oplevet". Andre kan jo godt have oplevet det. Lille-smed: Stort lydtryk i rummet kan blive hurdel for pladespiller. Du kan ende i situationen: "Hvad der vindes ene sted, sættes over styr andet".

Du har helt ret i at det er mine egen erfaring, og at den er subjektiv. Jeg prøvede og dække mig lidt ind i min formulering. Så jeg vil benytte muligheden for gentage at det er en generalisering
Til top Vis E30NA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af E30NA
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 14 Februar 2018 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

E30na.  jeg vil ikke give dig ret i at ny enheder er bedre end gamle på dynamik området, da det stadig den dag i dag kræver, at der skal flyttes masser af luft. og det kan kun gøres med membran areal.  jeg ved godt at, de har lavet enheder, som kan flytte sig meget. men når enheder flytter sig meget, går det ud over lyden.
jeg er meget overbevist om at du vil give mig ret, når du har være forbi og lytte til mine små højtaler.

__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 294
Sendt: 15 Februar 2018 kl. 07:38 | IP-adresse registreret  

Det kan være at jeg skifter mening efter at jeg har hørt dit nye open
baffle system
Man kan selvfølgelig ikke snyde natur lovene, en stor en har en
mindre omkreds i forhold til membran areal, og har derfor et bedre
greb i luften. Men i min verden er det ligemeget om det er en stor
membran der bevæger sig lidt, eller om det er en mindre der bevæger
sig mere, så længe ophæng og magnet /svingspole kan gøre dette
uden unoder. Jeg er overbevist om at det mere har noget med
enhedernes evne til at accelerere og stoppe igen uden at lave unoder.
Og det er på de punkter jeg mener at nogle af de nye enheder er
blevet meget bedre.
Til top Vis E30NA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af E30NA
 
E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 294
Sendt: 15 Februar 2018 kl. 07:40 | IP-adresse registreret  

Der skulle stå at en stor enhed har en mindre omkreds i forhold til
membran arealet.
Til top Vis E30NA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af E30NA
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes