Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 15:29   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Rensning af laser på CD? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jan Guldberg Ra
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 December 2010
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 249
Sendt: 06 September 2019 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

På cd afspillere med stable-platter værk altså hvor plade vender omvendt,kan man da bruge cd renseskiven med børster,hvor der skal lidt væske på den ene.
Til top Vis Jan Guldberg Ra's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Guldberg Ra
 
OleOle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 December 2017
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 257
Sendt: 06 September 2019 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Det kan man godt.
Men problemet er, at det med 99% sandsynlighed, ikke vil hjælpe en fis på det afspilleproblem du har.
Til top Vis OleOle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleOle
 
Jan Guldberg Ra
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 December 2010
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 249
Sendt: 06 September 2019 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Det er vel forsøget værd.Den har det med ikke at ville læse skiven,eller bare begynde at køre i selvsving,så det lyder mærkeligt.Kunne måske godt lyde som om at laseren er træt.
Til top Vis Jan Guldberg Ra's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Guldberg Ra
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6253
Sendt: 06 September 2019 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Prøv nu bare med rense cd´en først. De små børster virker ikke særligt godt, men hjælper det, ved du, at den trænger til en rensning. Det
kan så gøres mere grundigt efterfølgende. Somme tider gi´r det bedre resultat, hvis du væder de små børster på cd´en med isopropanol,
inden du stoper den i spillen:-)

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
OleOle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 December 2017
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 257
Sendt: 06 September 2019 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Jan Guldberg Ra skrev:
Det er vel forsøget værd.Den har det med ikke at
ville læse skiven,eller bare begynde at køre i selvsving,så det lyder
mærkeligt.Kunne måske godt lyde som om at laseren er træt.


Næppe laseren, da de ofte holder længere end elektronikken.
Nu vil jeg gætte på, at afspilleren er 30+ år gammel. Det der oftest sker er, at
den lille fiberskive som sidder på slæden, og fungerer som midterstop, den
smuldrer væk. Det gør, at laseren kommer forbi indløbssporet, og derfor
forsøger at finde det/fokuserer. Det lykkes så ikke, og enten siger den "No
disc", eller spinder op i hastighed, for på den måde at finde brugbare data.
Så den skive skal skiftes/erstattes og så samtidig en generel rensning og
smøring af slæden (med specialfedt).

Så igen - jeg sætter gerne noget på højkant på, at en "rensning" af laseren,
hjælper lige nøjagtig...nul.
Til top Vis OleOle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleOle
 
Ch_3
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 April 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 06 September 2019 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Den skive er ikke afgørende, og findes slet ikke på alle værker. Slæden 'homer' ikke på den måde. Havde det været tilfældet så har
optikken alligevel også bevægelsesfrihed nok til at overkomme en eventuel manglende skive, og alligevel finde sporet.
Jeg har masser af værker uden skiver, hvor de oprindeligt har haft det, og som fungerer aldeles glimrende.

Rengøring af optikken er en god start, og evt. rengøring af det mekaniske kan også være gavnligt. Isopropyl vil jeg holde mig fra da det
kan ødelægge linsen hvis den er af plast. Det siges også at kunne ødelægge en eventuel coating der mindsker reflektioner. Jeg bruger
destilleret vand og vatpinde hvilket typisk er nok, og hvis apparatet er fra en ryger, glasrens. Glasrens siges også at kunne give
problemer men det er ikke min erfaring.

Væske på en skive der roterer med 500 omdrejninger, bliver det ikke bare slynget af?

Laseren kan blive svag men vil medgive at mange reelt ikke er færdige når de dømmes færdige så en rensning er bestemt forsøget værd.
Til top Vis Ch_3's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ch_3
 
OleOle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 December 2017
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 257
Sendt: 06 September 2019 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg så reddet flere CD-afspillere, ved at montere en ny afstandsskive!
Og nej, optikken kan ikke kompensere for flere millimeters offset.
Men ja, der ét forskel på, hvordan de enkelte drev er konfigureret. Men visse
er afhængige af et korrekt "nulpunkt".
Til top Vis OleOle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleOle
 
Jan Guldberg Ra
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 December 2010
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 249
Sendt: 07 September 2019 kl. 08:30 | IP-adresse registreret  

Formoder at dette gælder Blu ray afspillere også i dette tilfælde Oppo bdp-83.
Til top Vis Jan Guldberg Ra's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Guldberg Ra
 
Ch_3
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 April 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 07 September 2019 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

Med hensyn til rensning så ja. I forhold til mekanismen er der ingen millimeter tykke skiver på de billeder jeg har googlet
mig til, hvilket jeg personligt heller ikke er stødt på før.
Til top Vis Ch_3's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ch_3
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6253
Sendt: 07 September 2019 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Ch_3 skrev:
Isopropyl vil jeg holde mig fra da det kan ødelægge linsen hvis den er af plast. Det siges også at kunne ødelægge en eventuel coating der mindsker reflektioner.


"Det siges", "jeg har hørt".... postulater ud i den blå luft Havde det været husholdningssprit, havde du haft ret, da det indeholder en mikroskopisk smule acetone, som på sigt gør linsen mat, hvis den er af plastik. Isopropanol indeholder intet, som kan opløse plastik. I mine 40 år + som tekniker har jeg ikke en eneste gang oplevet, at isopropanol har degraderet linsen på et laserunit, hverken CD, SACD eller DVD/BD

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
OleOle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 December 2017
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 257
Sendt: 07 September 2019 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Ch_3 skrev:
I forhold til mekanismen er der ingen millimeter tykke skiver på de billeder jeg har googlet
mig til, hvilket jeg personligt heller ikke er stødt på før.


Skiven findes bl.a. på dette drev (m.fl), i spindelenden:

Til top Vis OleOle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleOle
 
Jan Guldberg Ra
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 December 2010
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 249
Sendt: 08 September 2019 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Kan nu ikke se nogen skive,men når laseren starter indefra burde det jo også være der den er.
Til top Vis Jan Guldberg Ra's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Guldberg Ra
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2148
Sendt: 08 September 2019 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Forhandlerne fraråder på det kraftigste de rense CD plader med påmonteret børste, for de hjælper ikke og skader mere end de gavner ifølge forhandlerne. Isopropylalcohol er en mulighed. Det virker måske. Jeg har en Denon 1500AE, og den kan læse 25 % af skiverne men ikke resten selv om skiverne er fine. Forhandleren mener laseren skal udskiftes, det koster vist godt 1500,-. Lige nu kører jeg med en Denon 1450, og den læser alle skiver.

Jeg brugte en Denon 1290 i godt 15 år, og den virkede perfekt da jeg solgte den, og den kørte nok op mod 10000 timer mens jeg ejede den, og den havde aldrig været hverken åbnet eller renset. Det er nok fordi der aldrig er nogen der har røget indenfor hos mig. For tobaksrøg er hovedproblemet og så skal den renses med isopropylalcohol hvis muligt.

__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6253
Sendt: 08 September 2019 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:
Jeg brugte en Denon 1290 i godt 15 år, og den kørte nok op mod 10000 timer mens jeg ejede den

Det svarer jo også kun til 1½ time om dagen. Det er jo ikke særligt meget

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
OleOle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 December 2017
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 257
Sendt: 08 September 2019 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Jan Guldberg Ra skrev:
Kan nu ikke se nogen skive,men når laseren starter indefra burde det jo også være der den er.


Som jeg skrev.
Til top Vis OleOle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleOle
 
Ch_3
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 April 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 16 Oktober 2019 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Ch_3 skrev:
Isopropyl vil jeg holde mig fra da det kan ødelægge linsen hvis den er af plast. Det siges også at kunne ødelægge en eventuel coating der mindsker reflektioner.

"Det siges", "jeg har hørt".... postulater ud i den blå luft. Havde det været husholdningssprit, havde du haft ret, da det indeholder en mikroskopisk smule acetone, som på sigt gør linsen mat, hvis den er af plastik. Isopropanol indeholder intet, som kan opløse plastik. I mine 40 år + som tekniker har jeg ikke en eneste gang oplevet, at isopropanol har
degraderet linsen på et laserunit, hverken CD, SACD eller DVD/BD 



Jeg kan ikke være den eneste der er stødt på anbefalinger om at undgå iso på plast, og i forbindelse med optik i cd-afspillere. En søgning på "isopropyl alcohol on plastic" viser også at det frarådes mange steder, omend der også er resultater der fortæller det ikke er et problem. En hvid, mat overflade kan være resultatet. Jeg har ikke nævnt husholdningssprit og ville næppe anbefale det til noget.

Finder det let fornøjeligt at du kalder de forbehold jeg tager for "postulater ud af det blå", hvilket de tydeligvis ikke er, for så dernæst at gøre brug af både anekdotisk bevis og trække erfaringskortet.

Til top Vis Ch_3's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ch_3
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6253
Sendt: 16 Oktober 2019 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Hvis erfaringskortet på 40+ år ikke kan bruges af dig, så holder du dig
da bare til uunderbyggede påstande/hearsay på nettet.
Sværere er det da ikke


__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
no1Klein
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 December 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 287
Sendt: 16 Oktober 2019 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Har brugt isopropyl på plastik /plexiglas uden problemer.
Hvis der er problemer med aflæsning af cd kan det skyldes mange ting.
Prøv at skære en skive banan og smøre på den blanke side og skyl efter med vand
Har selv prøvet med held ved læse fejl
Mvh
Til top Vis no1Klein's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af no1Klein
 
Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2871
Sendt: 16 Oktober 2019 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Ch_3 skrev:
Isopropyl vil jeg holde mig fra da det kan ødelægge linsen hvis den er af plast. Det siges også at kunne ødelægge en eventuel coating der mindsker reflektioner.

"Det siges", "jeg har hørt".... postulater ud i den blå luft. Havde det været husholdningssprit, havde du haft ret, da det indeholder en mikroskopisk smule acetone, som på sigt gør linsen mat, hvis den er af plastik. Isopropanol indeholder intet, som kan opløse plastik. I mine 40 år + som tekniker har jeg ikke en eneste gang oplevet, at isopropanol har
degraderet linsen på et laserunit, hverken CD, SACD eller DVD/BD 



Jeg kan anbefale klar vodka hvis man absolut vil rense laser, det fordamper hurtigt og striber derfor ikke. Jeg ville nødigt bruge glasserens.



__________________
Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
Til top Vis Ikke Slipsefyr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ikke Slipsefyr Besøg Ikke Slipsefyr's Websted
 
Ch_3
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 April 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 16 Oktober 2019 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Jeg ved godt at du vist er en stjerne her men din tone, og at kalde det uunderbyggede påstande/heresay, finder jeg upassende.

PubChem/NIH er vel en ret troværdig kilde? https://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/compound/Isopropyl-alcohol# section=Corrosivity

NIH skrev:

3.2.20 Corrosivity
A measure of a corrosive substance that will destroy and damage other substances with which it comes into contact

Isopropyl alcohol will attack some forms of plastics, rubber, and coatings.



https://blog.gotopac.com/2010/11/18/ipa-as-a-universal-clean er-advantages-disadvantages-2/

PAC skrev:

IPA as a Universal Cleaner: Advantages & Disadvantages of Isopropanol for PCBs & Electronics/DIV]
IPA can also damage some soft plastics. Exposure of some painted plastic surfaces to IPA can lead to fading of the paint color and also cause the
formation of very fine cracks in the plastic surface, an effect referred to as crazing. IPA has been found to cause fading and slight crazing in some
painted plastics which are currently being used in the new LCD and plasma televisions.

Plastic films used as anti-glare coatings on computer monitor screens can be especially sensitive to even mild alcohol dilutions. The alcohol cleaner will
usually cause the anti-glare film to turn cloudy, rendering the monitor unusable.



Der er mange andre kilder, også ud over fora hvor folk fraråder det; folk der sikkert ligeledes har mange års erfaring. "Turn cloudy" er en frase
der hyppigt bruges.

Hvorfor risikere det, på noget der potentielt er unobtanium, når det højest sandsynligt ikke er nødvendigt? Udgangspunktet må være at
optikken formentlig bare er dækket af et lag/en film af støv, og det klarer vand i hvert fald fint, uden at risikere at påvirke optikken.

Jeg holder i øvrigt selv meget af iso og er flittig bruger af det.

Vodka/ethanol er endnu værre for plastik, og hvis ikke andet, så i hvert fald fyldt med alt muligt andet der ikke fordamper.
Til top Vis Ch_3's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ch_3
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes