Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 13:15   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Tda1540 dac (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 09 Maj 2020 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Jeg kan godt lide lyden fra Philips tda1540 og vil gerne have en dac baseret på denne.

En søgning på ebay/Google fortæller mig der er flere muligheder.

Man kan købe et print som kan trække et I2S signal ud og så er der nogle færdig print.

Er der nogen der har erfaring som de vil dele ud af? Og evt. kan fortælle hvad jeg skal købe og IKKE købe :-)

Hænderne er ok skruet på og jeg vil godt give mig i kast med lidt lodning - bare ikke SMD og den slags småtterier
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
KristianJ1324
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause - igen!

Bruger siden: 22 Januar 2018
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 187
Sendt: 10 Maj 2020 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Jeg ville nok lige overveje det en gang til. TDA1540 er en ældgammel DAC-kreds, der end ikke understøtter CD-mediet. Det er en 14-bit DAC (Hvorfor man går glip af de 2 sidste bit på en CD).
Du kan være sikker på at enhver form for dynamik eller opløsning er kvalt efter sådan en DAC. Umiddelbart tror jeg du kan opnå nogenlunde samme lyd, ved at konvertere alt din musik til MP3 i relativ lav bitrate

Jeg er klar over, at der er et stort marked for disse gamle DAC's, men hvis du prøver at lytte den direkte op imod en god ny DAC på et ordentligt setup, tror jeg hurtigt du vil opleve hvor meget sådan en gammel DAC skjuler af informationer i musikken.

Når det er sagt vil jeg også tilføje, at selve DAC-kredsens vigtighed efter min opfattelse nok er lidt overdrevet. Det er implementeringen der for alvor betyder noget. Bevars, DAC-kredsen kan være så ringe at den decideret påvirker lyden (Og det er min påstand at TDA1540 netop tilhører denne kategori). Sidst i 90'erne/først i 0'erne var DAC-kredsene på et sådan niveau, at de seneste års forbedringer i data primært er af akademisk interesse.

Hvis jeg var dig, ville jeg lede efter noget med en diskret opbygget analogdel og meget gerne uden modkobling. Analogdelen har noget større betydning for lyden end DAC-kredsen.
Til top Vis KristianJ1324's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KristianJ1324
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 11 Maj 2020 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Hej Kristian. Jeg er faktisk enig i meget af det du skriver.

TDA1540 er en gammel sag og er kun 14 bit - men den spiller nu 16 bit. Jeg kan ikke fuldt redegøre for den tekniske finte som Philips lavede der - men fjerner du oversamlingen på den SÅ hører du kun 14 bit. Så ja -1540 er nok ikke en optimal konverter.

Min TDA1540 sidder i en totalrenoveret Philips CD 104. Strømforsyningen er desuden forbedret da jeg har fået sat to ekstra spændingsregulatorer i - så drev og display nu har egen ”strømforsyning". Dermed har jeg fået en cd-afspiller som slår alt hvad jeg før har hørt på timing og musikalitet. Jeg glemmer alt om bas, diskant, perspektiv – sidder bare og lytter på musik. Herligt! Jeg synes og at detaljerings-graden er helt på højde med hvad jeg ellers har hørt.

Hvad sammenligner jeg så med? Jeg har haft mange DACs efterhånden (koblet til min streamer og en cd 304 jeg bruger som drev). For tiden har jeg tre forskellige DACs, baseret på TDA1541, BurrBrown PCM64 og så sidder der DAC8143 & CS4328-KP i min Angstrom 200. Angstrom 200 (som er en surround-forforstærker med indbygget dac) er designet af Mike Moffat og jeg har også ejet en af hans nye kreationer: Schiit Gungnir Multibit – men klangmæssigt passede den bare ikke med resten af mit system, så den måtte videre. Øhm nå ja – så har jeg også lige en 5-6 cd-afspillere mere på lager – just in case. Endelig har jeg en Rega Planar 3 pladespiller.

Så selv om TDA1540 var en af de allerførste konvertere og burde være sejlet langt agter ud, så er det slet ikke det jeg oplever. Måske fordi den sidder i en af de første cd-afspiller hvor byggekvaliteten generelt var meget høj? Måske fordi man under udviklingen må have lyttet en del til datidens pladespillere?

Jeg ved bare jeg er blevet nysgerrig på mere. Men jeg er da ikke blind for ulemperne ved TDA1540 og tror nok heller ikke på at jeg får meget ud af at købe et færdigt dac-print fra Kina.
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 12 Maj 2020 kl. 00:46 | IP-adresse registreret  

Dalgas skrev:
Dermed har jeg fået en cd-afspiller som slår alt hvad jeg før har hørt på timing og musikalitet. Jeg glemmer alt om bas, diskant, perspektiv – sidder bare og lytter på musik. Herligt! Jeg synes og at detaljerings-graden er helt på højde med hvad jeg ellers har hørt.


Nu har jeg dog ikke hørt en TDA1540, så hut jeg husker, men jeg har tidligere spillet på en en TDA1541. Sårn en ting som en lilletromme - for h... hvor lyder den bare klasse fedt, og ikke mindst rigtigt Javel, jeg brugte en del tid på, at tweake den, med bedre clock osv. Men, nogle af de ting, som gav mest, var en seperart regulator til kontrol IC'en, generelt bedre afkobling, udskiftning af kondensatorene til TDA1541'eren, buffere på den digitale indgang på TDA1541'eren - og så ikke mindst bedre opamps i udgangen, og så fjerne spoler ++ i udgangs bufferen. Det kan ærligt talt komme til, at lyde temmeligt fedt

Jeg synes dog ikke, at detaljeringsgraden er helt på højde med de nyere - men, for f..., hvor kan den briges til, at lyde fedt Det er altid lidt smag og behag men, den kan bestemt godt spille rigigt fedt

Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes