Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. april 2024 | 11:01   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Beomaster 6000 rep? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jbh1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 November 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 130
Sendt: 11 August 2021 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Hej til jer alle, har også sendt til Vintagehifi for at nå flere input. HÅber det er OK

Efter rep. af flere japanske og engelsk hifi har jeg altid syntes at B&O lavede flere pæne radioer. Har i forvejen en 1900-2 som stadig virker. Nu fandt jeg denne billigt sammen med en Beocord 8004.

Efter at have læst en del fra nettet og spurgt min B&O-guru fra Brabrand om denne model gik jeg igang:

Har fået liv i radioen efter jeg fandt et printbrud ved loddeø ved en lyt som giver 6,5v til transistorer, som igen sender scanpulser videre til tastaturet. Det er ret afgørende at dette virker da den ellers ikke kan tændes. Nu virker alle taster og jeg kan se i displayene hvad der foregår. Fedt at se den starte ;) :p

Så langt så godt. Alle forsyningsspændinger er målt og OK. Har ikke haft musik igennem endnu da det åbenbart "berømte" volumestyring ikke har det godt.

Selve motoren der driver volumepotmetre ville ikke køre rundt, så jeg pillede den ud og skilte den ad. De 2 metal-pinde der skal omslutte kommutatoren og give spændingen til motor var defekte. (kendt fejl) Den ene var bøjet og den anden meget slidt. Selve gearkassen foran motor er intakt og i god stand. Motoren er velsmurt og drejer nemt rundt med fingrene.

Nu har jeg loddet nye tynde kobberpinde på og motoren kan køre rundt. Dog kører den nemmere den ene vej end den anden hvilket jeg ikke forstår.

Ifølge servicemanual kan man justere spændingen til motoren til 6,5 volt når man trykker hhv volume op og ned.

Men ved 6,5 v kan motoren næsten ikke køre og den vil ikke starte hver gang, jeg har bare tilslttet en ekstern ps. for nemheds skyld. Ved eks 10 v snurrer den fint.

På diagrammet sidder der en 1uF lyt og en 18 ohm modstand i serie over motor, hvad er meningen med dette ? Er der nogle erfaringer med denne motor og findes der en erstatning ?

Jeg har ikke kunnet finde noget på ebay eller andre steder, jeg tænker på om der findes et datablad måske 'med motordata, så jeg evt kunne finde en erstatning ?

På forhånd tak, håber der er erfarne B&O folk der har rodet med denne model ?

Mvh Jens
Til top Vis jbh1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jbh1
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes