Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. april 2024 | 20:20   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: DIY: Vifa Scanspeak high end (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1424
Sendt: 01 April 2003 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

High-end Vifa / ScanSpeak, D`appolitto system, samt et godt alsidigt budget system.

Jeg har haft fornøjelsen at arbejde med nogle ganske fine enheder fra Vifa, det drejer sig om deres topserie Premiumline. Nærmere betegnet er det nogle 6½ tomme enheder med benævnelsen PL18W09-08.
Ligeledes har jeg haft nogle spændene andre 6½ enheder fra Estland med betegnelsen 40W67E-08. mellem hænderne.

Dette har fået mig til at lave dette indslag, omhandlende to forskællige systemer, et budget system, med de pris fordelagtige Estlandske enheder ,der dog vil give meget høj lydkvalitet for pengene, og så et højkvalitets system, med Vifa Premiumline enhederne, der grænser til high end lyd.

PL18 enhederne har ventileret magnetsystem, kraftig svingspole, noget Vifa kalder NRSC. ( None Resonant Suspension Coupling) de har været i produktion et godt stykke tid nu, og man ser den da også alt oftere i forskællige af markedets højtalere, blandt andet, Interceptor, Dali, for at nævne blot nogle.
De er generelt som de fleste af Vifas produkter af høj kvalitet, meget gedigent lavet, og lyder rigtig fornuftigt, ligeledes er de ganske fornuftige hvad angår pris, de skulle kunne anskaffes for omkring 700 – 800 kr. stk. noget billigere end eks. ScanSpeaks enheder, og de er faktisk kvalitet og lydmæssigt helt på højde med disse.
Jeg har ved flere lejligheder afprøvet disse enheder, og selv om jeg personligt fortrækker ScanSpeaks 8545 eller 8546, finder jeg dem dog alligevel så gode at de er værd at beskæftige sig lidt med til et rigtigt højkvalitets system, og vil her lige lufte en god højtaler løsning, med disse enheder, det drejer sig om et D`appolitto system, altså to stk. af disse 6½ tomme pr. side med diskanten i midten.’

Diskanterne til er en jeg før kort har været inde på i min artikel om ScanSpeak systemer, der i kombination med nogle andre ScanSpeak enheder nemlig, 18W/8543 Polypop bas/mid. woofers, det drejer sig om D2905/9500.
Dette er nogle ganske fine diskanter ,der i kvalitet og ydelse ligger midt i mellem de velrenommerede D2905/9300 & 9700.
Disse er også ganske fornuftig prismæssigt, lige omkring de 700 kr. stk. både hvad angår kvalitet, pris og ydelse passer den fint sammen med Premiumline enhederne.
Vifa laver selv nogle Premiumline diskanter med betegnelsen PL27TG35-06, disse er også rimelig gode, men dog efter min mening ikke helt på højde med ScanSpeaks diskanter, (det er der ikke mange der er!! om nogen??)

Følsomheden på PL18 enhederne, ligger omkring de 87db. og en impedans rundt de 6,5 til 7 ohm. meget lig de fleste enheder af denne type, ( de er dog nomineret til 8 ohm. ?? )
I 15 liter giver de et f-3 ved omkring 48 Hz. med en 19 cm /51mm port, og en meget linier frekvensgang hele vejen
Jeg har her valgt en basrefleks fastemning i et 30 liter kabinet for Vifa PL18 enhederne, de arbejder begge i samme kabinet, hvorved der kræves dobbelt volumen altså 20 liter, det giver den mest velkontrolerede bas.
Af port type rekommandere jeg en Monacor MRB50. 20,4cm2 / 50 mm. med en længde på : 75 mm.



Hvad angår ”Estlands” enhederne 40W67E-08, så er de meget billige i forhold til kvaliteten , de beløber sig i ca. 450 - 500 kr. stk. de er meget gedigne lavet, har kraftigt støbt chassis,, dobbelt magnet system, de føles og ser ud som om membranen var af kulfiber eller andet eksotisk materiale, men det er en speciel coated pap membran, med inverteret støv hætte.
Følsomheden ligger på omkring 87 db. og impedansen rundt de 7,5 ohm, ( nominel 8 ohm. )
De skaffes hjem på bestilling hos DANSpeak v/ Tom Kaiser, ( www.danspeak.dk ) tlf. 56966596 eller 23808695. der ligeledes kan skaffe både diverse Vifa & ScanSpeak enheder til rimelige priser.
Jeg har til disse enheder sammensat nogle meget økonomisk fordelagtige 2 og en 2½ vejs løsninger, alt efter hvad man føler behov for.

40W67 enhederne kræver i basrefleks : 15 liter, som optimal arbejdes volumen i et rent to vejs system, og i et 2½ vejs baswoofer sektion : 20 liter, ( port type den samme som med Vifa enhederne, ) i 15 liter skal portlængden være på 130 mm. og i 20 liter på 117.mm.

Laver man et 2½ vejs system er det en god ide at dele kabinettet op i to sektioner et til basrefleks, for bassen på de 20 liter, og så et lukket kammer på 10 liter, med en akustisk ventil, og fyldt løseligt op med fåreuld.

Til Estlands enhederne har jeg udvalgt nogle meget gode og ligeledes pris fordelagtige diskanter fra Vifa, disse er dem der passer bedst sammen med disse bas/mellemtoner, jeg har forsøgt med Premiumline diskanterne, men det skulle vise sig slet ikke være nødvendigt da de noget billigere D27TG36-06 diskanter spiller så godt at det ville være dumt at ikke spare de penge og anvende disse, faktisk er de meget lig hinanden, både frekvens mæssig og lydmæssigt.
De koster ca. 400 kr. stk. og det er forbavsende billigt taget deres høje lydkvalitet i betragtning.

Konstruktion af kabinetter mm, vil jeg lade op til den enkelte, se eventuelt mit indslag om hvordan man bygger en højtaler for lidt inspiration og mere viden, skulle dette være nødvendigt.

Man kan også blot kontakte enten DANSpeak eller PeakConsult, vedrørende konstruktion af kabinetter, til disse enheder, begge kan påtage sig at bygge sådanne efter de anvisninger vedrørende volumen og opbygning jeg har givet.
For tegninger til kabinetter kan jeg eventuelt kontakts på djmj64@hotmail.com.

Hvad angår delefiltere så vil jeg her vise nogle forslag, de er udmåle og tillyttede og virker rigtig godt.

Delefilteret skal være således for kombinationen : D2905/9500 & PL18W09-08.

Diskant : 18uF. serie. 0,22mH. parallel, 4,7ohm. parallel.
Da følsomheden på de to bas/mid, tilsammen bliver det samme som diskantens, behøves der ingen dæmpemodstand i serie med diskanten, dette er en stor lydmæssig fordel!!

Bas/mid. : 0,82mH. serie, 22uF. parallel, efterfulgt af en 1,5 ohm, parallel, ( i serie efter hinanden) Begge de to PL18 bas/mid. skal forbindes til denne delefilter gren. ( alm. parallel forbindelse, de skal IKKE! Serie forbindes!!!.. )

Følsomheden for systemet ligger omkring de 90 db.

Og for kombinationen D27TG36-06 & 40W67E-08.

Diskant : 5,6 ohm. serie, 3,3 uF. serie, 0,47 mH. parallel,

Bas/mid. : 1,8 mH. serie, 5,6 uF. parallel.

Og til bassen i en 2½ vejs løsning.

Bas : 15 mH. serie 68 uF. parallel.

Følsomheden ligger omkring 85 db.

En alternativ løsning, til dette delefilter, skulle man have lyst til at eksperimentere lidt, kan man kontakte DANSpeak v/ Tom Kaiser for, dette vil jeg ikke vise her da det er et han har udviklet og anvender i sine systemer med disse enheder, og derfor efter min mening har rettighederne til!! Men kontakt ham og snak med ham om det, eller kontakt mig så gør jeg det.

Konstruktionen af delefilteret vil jeg også lade op til den enkelte, jeg anbefaler dog at men hardwire det hele, og anvender komponenter af højeste kvalitet.

For referencer til disse systemers lyd, kan man eventuelt tage kontakt til følgende indehavere af nogle af disse højtalere, Kenni : 51264418 eller Peter Lund : 56999272, ( han kan også være behjælpelig med bygning af kabinetter da hen er tømrere og har firmaet VM/Byg.

Hvad får man så her??

Det lidt dyre system med Vifa`s Premiumline enheder, giver et system der spiller fantastisk åbent og velopløst, det egner sig rigtig godt til klassisk og akustisk musik, men også til alt andet man byder det, her er man så tæt på rigtig high-end som man som selvbygger kan komme.
Denne løsning spiller bedre end det meste man kan købe færdigt til langt over den dobbelte pris.
Da følsomheden er over 90 db. kan dette system anvendes sammen med gode små forstærkere, der selv om de bør være strømstærke, måske ikke er så watt kraftige, eks. kl.A eller rør forstærkere.

Den billigere løsning er en rigtig allround højtaler der er meget alsidig, den spiler detaljeret, rent og åbent, men med lidt mindre opløsning end de helt dyre Vifa / ScanSpeak enheder, dog klasser over det meste andet man vil kunne købe færdigt til samme pris.
En løsning med disse Estlands enheder vil være fortrinlig til home teater / suround systemer mm. eller blot til et mid / entry level high-fi system, dog anbefales en god stabil og kraftig forstærker på mindst 100W.
Den kritiske og hi-fi beviste hjemme bio ejer kan eks. anvende Vifa / ScanSpeak systemet til side højtalere, ( hoved højtalere.) og budget systemet til resten, i sit suround system.

Rigtig god fornøjelse.

MVH.

Mike-J.
Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred
 
Simon Riis
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 13 Oktober 2003 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Der bliver nævnt at Vifa PL18 bla sidder i nogle Dali højtaler. Jeg kan ikke umiddelbart se hvad det er for nogen. Jeg overvejer at købe denne enhed til et kommende selvbyg projekt, og det kunne være sjovt at høre den i aktion, inden jeg køber den.

Eller er der eventuelt andre højtalere med den enhed?

Til top Vis Simon Riis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Simon Riis
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1405
Sendt: 13 Oktober 2003 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg også eksperimenteret med VIFA's bas/mellem TC14WG49 i et D`appolitto system, og her spiller disse enheder kanont, og de er supleret af VIFA's diskant PL27TG35-06, og denne diskant gør det virkeligt godt, hvis det skal være bedre betyder det en del flere penge op af lommen. PL27TG35-06 har en utrolig dejlig åben lyd, uden at blive for skarp, dog fortjener den at blive forsænket i front baffelen for at undgå difraktioner, det samme gør sig gældende for frontbaffelens kanter, disse bør afrundes, hvis dette overholdes er det let med disse enheder at sammensætte et vellydende system.

TC14WG49 http://www.d-s-t.com/vifa/data/tc14wg49-08a.htm

PL27TG35 http://www.d-s-t.com/vifa/data/pl27tg05-06a.htm

mvh Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
poul
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Udelukket fra forum!

Bruger siden: 05 Maj 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 393
Sendt: 13 Oktober 2003 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

er Mike-J blevet redaktør
Til top Vis poul's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af poul
 
Falken
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 376
Sendt: 13 Oktober 2003 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

poul skrev:
er Mike-J blevet redaktør

hehe... det tror jeg nu ikke.... Det er en tråd fra det gamle forum, vores kære Redak har postet i det nye....



__________________
Falken
Til top Vis Falken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Falken
 
tp acoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 77
Sendt: 13 Oktober 2003 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Minder meget om det system jeg Postede for godt 2 uger siden Me PL-18 og PL-27

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=2923&PN=1

MvH Thomas

Til top Vis tp acoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tp acoustics
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 13 Oktober 2003 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Simon Riis

Der bliver nævnt at Vifa PL18 bla sidder i nogle Dali højtaler. Jeg kan ikke umiddelbart se hvad det er for nogen. Jeg overvejer at købe denne enhed til et kommende selvbyg projekt, og det kunne være sjovt at høre den i aktion, inden jeg køber den.

Eller er der eventuelt andre højtalere med den enhed?

Kjeldsen

Dali's Grand serie benytter PL serien, men de modificeres dog efter Dalis specifikationer. Piega benytter ligeledes PL serien. Rigtigt gode enheder må man sige.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes