Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. april 2024 | 16:41   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Trafo forbindelser? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1855
Sendt: 05 August 2004 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Jeg sidder lige med en trafo og ved ikke helt hvordan jeg skal tilslutte den på primær og sekundær side.

Det der er tegnet med den store tykke sorte streg, er selve jernkernen.

De små sorte streger er terminaler (alle 8).



__________________
Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ
 
AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1855
Sendt: 05 August 2004 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Slet ingen der kan svare på det? Sidder bare og venter. det er det eneste der mangler hvis jeg måske skal have lyd i min effekt



__________________
Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ
 
Pink-Bear
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 557
Sendt: 05 August 2004 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Ahhh jeg ved det ikke sry, men folkens, hvis i ved det så hjælp ham da lige. Det er sgu aldrig sjovt og sidde med et lille irriterende spørgsmål som andre kan svare på og ingen svarer.
Til top Vis Pink-Bear's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pink-Bear
 
boholm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1324
Sendt: 06 August 2004 kl. 08:19 | IP-adresse registreret  

Som det kan læses i et par andre tråde om trafoer, er det rent gætværk eller op til målinger at afgøre, hvad der er primær og hvad der er sekundær. Desuden er der absolut ingen oplysninger om noget som helst, der bare kunne give et hint om, hvordan den skal tilsluttes. Surt opstød ja. Men trafoer er altså livsfarligt legetøj, og man sætter ikke ledningerne på, med mindre man 100% ved, hvad man har gang i. Med det menes viden og erfaring.

Men . . . på helt egen risiko: Det kunne være (ingen garanti pga. manglende oplysninger, da der ingen relevante oplysninger om trafo er givet), at de tyndeste tilledninger er primæren, altså til 220V (måske 110V), og de tykkeste er sekundæren, og der skal måles for at finde ud af, hvilken spænding den giver ud. Hvilket jeg anbefaler . . . ja, forlanger (det, jeg nu kan) . . . inden den bliver sluttet til resten af forstærkeren.

Husk AkilleuZ: Du kan ende dit liv ved forkert brug af trafoen, hvilket der nok er en del mennesker, der vil blive kede af, f.eks. din familie. Så tag ingen chancer. "Be safe - be cool" !

Står der virkeligt ikke noget som helst på trafoen?

__________________
MVH, Bo

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted
 
DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 470
Sendt: 06 August 2004 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Frem med multimeteret og mål hvad ben der er forbindelse imellem, jeg vil gætte på at 1 og 2, 3 og 4, osv. hører sammen. Hvis det er en stepdown trafo (den skal give under 230V ud) er de spoler der har den største modstand primær. På en trafo som din er der 2 primær viklinger på 115V som skal serieforbindes hvis den skal bruges til 230V. Her skal du så passe på at du forbinder dem i fase. Hvis du ikke kan se hvad vej spolerne er viklet kan du være fræk og prøve dig frem mens du måler hvor meget tomgangsstrøm den trækker (uden noget tilsluttet sekundær selvfølgelig). Det samme gælder hvis du skal koble sekundær viklingerne sammen.

Husk altid en passende lille sikring på 230V siden når du leger med den slags, så det hele ikke ryger i luften hvis du laver en fejl.  En skille/variotrafo er også rar at have til den slags. Ellers hold den ene hånd i lommen så du ikke behøver hjertemassage.

Til top Vis DarkWing's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DarkWing
 
AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1855
Sendt: 08 August 2004 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Hej Tak for svarene. men det i svare på ved jeg faktisk godt. Jeg ved godt hvad  der er sukundær og primær. den primære side er selvfølgelig den side hvor der står 230V på tegningen. Så det er ikke det der er problemet.

Problemet er det at det at trafoen er faktisk en "halv ringkerne" som er oval. Der er 2 spoler på trafoene, så hvis jeg smider 230V på den ene spole og 230V på den anden, så går det helt galt. Så det jeg søger er hvordan jeg skal sætte, de 2 ledninger fra mit 230V stik på spolerne og forbinde dem!?(Undskyld men det er lidt svært at forklare)

På sekundær siden er der 4 terminaler. Ud fra de terminaler skulle der gerne komme 1*45V. Jeg har ikke endnu kunne finde ud af hvordan jeg skal sætte 230V til så jeg har ikke kunne finde ud af at montere ledningerne på sekundær endnu

Kender godt til det med trafoer, og sikkerhed, har selv sat sikringer og det hele i kredsløbet.



__________________
Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ
 
DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 470
Sendt: 08 August 2004 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

DarkWing skrev:

På en trafo som din er der 2 primær viklinger på 115V som skal serieforbindes hvis den skal bruges til 230V. Her skal du så passe på at du forbinder dem i fase. Hvis du ikke kan se hvad vej spolerne er viklet kan du være fræk og prøve dig frem mens du måler hvor meget tomgangsstrøm den trækker (uden noget tilsluttet sekundær selvfølgelig). Det samme gælder hvis du skal koble sekundær viklingerne sammen.

Et hurtigt gæt vil være at du skal smide 230v på pin 1 - 4 og kortslutte pin 2 - 3

Til top Vis DarkWing's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DarkWing
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes