Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. maj 2024 | 02:38   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Modifikation af D2905/9700 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 22 Juni 2005 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der har tips til modifikationer af en Scan-Speak D2905-9700 diskant?

Min ide startede med at min ene diskant skrattede, når man skuede lidt op, så jeg har pillet den fra hinanden for at finde fejlen. Nu kom jeg så til at tænke på at modificere den, når nu jeg alligevel har skilt den ad.



Havde planer om at forsøge med en ekstra magnet.

Nogen tips eller links?


__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1928
Sendt: 22 Juni 2005 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Hej,

Nu skal du jo ikke modificere noget der skratter, lyder som om svingspolen er røget, og nok ikke noget man selv kan ordne.

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 22 Juni 2005 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Det kunne sagtens være svingspolen, men jeg ville nu også modificere nogle andre diskanter. Bruger bare denne til at teste det praktiske på.

Havde tænkt mig at smide den defekte ud, for det kan ikke betale sig at få den lavet (heller ikke før jeg skilte den ad - selvom jeg ikke har ødelagt noget på den).


__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1928
Sendt: 22 Juni 2005 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Man kan ikke modificere noget ud fra en defekt enhed! Og det du modificerer på en diskant type kan næppe bruges på andre typer/fabrikater! Tror ikke der er gyldne regler her. Men som minimum: Tun udfra en ok enhed.

Mvh/Mik112

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 22 Juni 2005 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

OK, tror ikke jeg forklarer mig ordentligt.

Jeg har seks D2905/9700 diskanter, hvor kun den ene ikke virker.

Jeg pillede den der ikke virker fra hinanden, og fik en ide om at modificere et par af dem der virker.

Selvfølgelig vil jeg ikke modificere en enhed der ikke virker! Det burde være logik (det er det for mig).

Grunden til jeg piller ved den defekte først, er for at gøre mig nogle praktiske erfaringer med hvor man skærer etc., så jeg ikke begynder at skære de forkerte steder og derved ødelægge et par perfekt spillende enheder.

Jeg har haft stort held med at modificere nogle Scan-Speak 18W8535 med ekstra magnet og modificeret spider, så det må man jo også kunne modificere diskanter med et forbedrende resultat. Det er jo bare tidsbesparende (og økonomisk besparende), hvis nogen havde gjort sig nogle erfaringer, før jeg ødelægger nogle udmærkede enheder.


__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1928
Sendt: 22 Juni 2005 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Så er jeg med

Mvh/Mik112

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 22 Juni 2005 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
OK, tror ikke jeg forklarer mig ordentligt.

Jeg har seks D2905/9700 diskanter, hvor kun den ene ikke virker.

Jeg pillede den der ikke virker fra hinanden, og fik en ide om at modificere et par af dem der virker.

Selvfølgelig vil jeg ikke modificere en enhed der ikke virker! Det burde være logik (det er det for mig).

Grunden til jeg piller ved den defekte først, er for at gøre mig nogle praktiske erfaringer med hvor man skærer etc., så jeg ikke begynder at skære de forkerte steder og derved ødelægge et par perfekt spillende enheder.

Jeg har haft stort held med at modificere nogle Scan-Speak 18W8535 med ekstra magnet og modificeret spider, så det må man jo også kunne modificere diskanter med et forbedrende resultat. Det er jo bare tidsbesparende (og økonomisk besparende), hvis nogen havde gjort sig nogle erfaringer, før jeg ødelægger nogle udmærkede enheder.

Den defekte:

Holder svingspolen 4.9 ohm DC ? gør den det så vip membran og svingspole op (forsigtig, den er limet) og check for varmeskader/ovalitet og grums i magnetgabet. Her er printerpapir og plasttape din ven i nøden. Skraber den blot på kan den måske reddes. I gamle dage har SS leveret erstatningsmembraner.

Begynder jeg på de små og store tricks ender det bare som stående bølger, så det springer vi over. Du skal også have noget pålideligt måleudstyr for at kontrollere at du ikke ender med en brøler.

Det er ikke nødvendigt at "ødelægge" enheden men hvis du fjerner membranen vil du opdage hvorfor de gamle modeller (9000/9300) er bedre. De "mangler" udfræsningerne i det forreste åg, og de skaber problemer. De mekaniske ændringer der kan komme på tale er en udvendig dæmpning af bagkammeret (lad det endelig sidde) og en radikalt ændret forplade, resten er elektrisk behandling.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 23 Juni 2005 kl. 01:40 | IP-adresse registreret  

Svingspolen holder 5,0 Ohm DC.

Der er umiddelbart ikke noget at se af hverken grums eller varmeskader.



Limen var lidt genstridig, men det gik.



Jeg har svært ved at vudere om den skraber på svingspolen, men jeg kan prøve at "justere" lidt på membranen og rense den lidt. Måske var der kommet snavs ind.

Det vil sige du ikke mener at ekstra magnet vil give nogen forbedring? Eller evt. åbent bagkammer, der skal måske dæmpning til for at den yder sit bedste (jeg tænker lidt på at bruge bagudstrålingen, men følsomheden falder vel lidt)?


__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 23 Juni 2005 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Svingspolen holder 5,0 Ohm DC.

Der er umiddelbart ikke noget at se af hverken grums eller varmeskader.



Limen var lidt genstridig, men det gik.

Og så åbenbares hvorfor de 2 små (9000/9300) er bedre. Det er selvfølgelig nemmere når man har set en 9300 uden membran.

Det er ikke prøvet (det er lettere at købe en 9300) men en udspartling af magnetåget, f. eks med den modellervoks du kan købe i Panduro var værd at prøve



Jeg har svært ved at vudere om den skraber på svingspolen, men jeg kan prøve at "justere" lidt på membranen og rense den lidt. Måske var der kommet snavs ind.

Prøv evt. at dreje membranen og hør om det gør nogen forskel, her er måleudstyr med et langsomt sweep et godt værktøj

Det vil sige du ikke mener at ekstra magnet vil give nogen forbedring? Eller evt. åbent bagkammer, der skal måske dæmpning til for at den yder sit bedste (jeg tænker lidt på at bruge bagudstrålingen, men følsomheden falder vel lidt)?

Du får intet som helst ud af at fjerne bagkammeret (bortset fra besværet). Plasticdåsen kan dog med fordel dæmpes med en tæt filt eller en skive 5-6mm enkelthærdet masonit hæftet i en fyldende lim / monteringsklæber som Seal 40 eller lignende. Min 9300 er dæmpet med en tæt 8mm filt limet på dåsen med alm kontaktlim.

Det er ved forpladen der er mest at hente.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 24 Juni 2005 kl. 01:01 | IP-adresse registreret  

Den med voksen vil jeg da prøve.

Faktisk kan jeg ved at dreje den lidt, rykke den lige præcis så meget, at den ikke laver skratten mere. Så nu fungerer den altså fint igen

Har også haft godt held med dæmpning af bagkammer på et par vifa, så den prøver jeg også her.

Frontpladen har jeg gået og tænkt en del på. Kunne det ikke være en fordel at give den en lille, ja nærmest en, hornladning, og så benytte modelervoks eller lignende istedet for den metalfront?

Jeg kan desværre ikke få mit måleudstår til at makke ret . Når jeg kalibrerer, så kommer der for meget rippel på frekvensgangen. Men det er en helt anden sag - det må jeg vist rode videre med... Men det gør mig noget handicappet i mit projekt .



__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 24 Juni 2005 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Den med voksen vil jeg da prøve.

Faktisk kan jeg ved at dreje den lidt, rykke den lige præcis så meget, at den ikke laver skratten mere. Så nu fungerer den altså fint igen

Har også haft godt held med dæmpning af bagkammer på et par vifa, så den prøver jeg også her.

Frontpladen har jeg gået og tænkt en del på. Kunne det ikke være en fordel at give den en lille, ja nærmest en, hornladning, og så benytte modelervoks eller lignende istedet for den metalfront?

Jeg kan desværre ikke få mit måleudstår til at makke ret . Når jeg kalibrerer, så kommer der for meget rippel på frekvensgangen. Men det er en helt anden sag - det må jeg vist rode videre med... Men det gør mig noget handicappet i mit projekt .

Du må endelig ikke hornlade den, men en opbygget forplade kan påvirke frekvensgangen tilpas meget til at filterarbejdet lettes. Samtidigt får du tykket diskanten tilbage i forhold til mellem/bas. To fluer i ét smæk. Selve forpladen lader du blot være som den er, den bliver skjult.  

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 24 Juni 2005 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Hej, jeg læser spændt med, da jeg måske også kunne have gavn af at modificere mine endnu ikke monterede 9700'ere.

Bjørn, hvad mener du med en opbygget forplade?

Jeg overvejer selv at montere enheden på bagsiden af forpladen, som jeg forestillede mig formet som en waveguide for at støtte enhedens dybe område, især off-axis.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
skruerselv
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

heltny/cujo

Bruger siden: 05 Juni 2005
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 522
Sendt: 24 Juni 2005 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Jeg havde held med at skære ca 75% af kantophænget væk, så domen kun hang i 3 punkter og så smøre et ganske let lag neglelak på bagsiden af membranen - Det gav mere luft og en mindre pågående diskant (Dali 18 mkII)
Til top Vis skruerselv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skruerselv
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 24 Juni 2005 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:

Hej, jeg læser spændt med, da jeg måske også kunne have gavn af at modificere mine endnu ikke monterede 9700'ere.

Bjørn, hvad mener du med en opbygget forplade?

Jeg overvejer selv at montere enheden på bagsiden af forpladen, som jeg forestillede mig formet som en waveguide for at støtte enhedens dybe område, især off-axis.

Jeg skal lige finde ud af at få et billede lagt ind men desværre kan jeg ikke bare hive det over fra harddisken (brumme brumme) Hvorfor skal det også være så s.... besværligt. 

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 24 Juni 2005 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

skruerselv skrev:
Jeg havde held med at skære ca 75% af kantophænget væk, så domen kun hang i 3 punkter og så smøre et ganske let lag neglelak på bagsiden af membranen - Det gav mere luft og en mindre pågående diskant (Dali 18 mkII)

Det var den slags Hr.Holfi morede sig med i sin grønne ungdom, destruktion af diskanter

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3396
Sendt: 24 Juni 2005 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

smid dem her og link til billederne:

http://www.upitfree.dk/upload/

 

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn
 
skruerselv
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

heltny/cujo

Bruger siden: 05 Juni 2005
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 522
Sendt: 24 Juni 2005 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

skruerselv skrev:
Jeg havde held med at skære ca 75% af kantophænget væk, så domen kun hang i 3 punkter og så smøre et ganske let lag neglelak på bagsiden af membranen - Det gav mere luft og en mindre pågående diskant (Dali 18 mkII)

Det var den slags Hr.Holfi morede sig med i sin grønne ungdom, destruktion af diskanter

Ja ! Hvis ikk man kan styre skalpel´en og ved hvad man laver - så kan man jo hurtigt få ødelagt noget. Jeg havde et originalt sæt + de modificerede og der var ihverfald ingen tvivl om hvad der var bedst.
Til top Vis skruerselv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skruerselv
 
finn52
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1380
Sendt: 24 Juni 2005 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

skruerselv skrev:
Jeg havde held med at skære ca 75% af kantophænget væk, så domen kun hang i 3 punkter og så smøre et ganske let lag neglelak på bagsiden af membranen - Det gav mere luft og en mindre pågående diskant (Dali 18 mkII)

Det var den slags Hr.Holfi morede sig med i sin grønne ungdom, destruktion af diskanter

Hr. Holfi fjernede HELE kantophænget, så membranen blev holdt på plads af den magnetiske olie.

For mange år siden hørte jeg en Prototype af Holfis (vist nok) 4-vejs højttaler, på HiFi udstilling i København. De var afsindigt grimme, især de modificerede enheder, men de spillede glimrende.

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 24 Juni 2005 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

finn52 skrev:
bjørn skrev:

skruerselv skrev:
Jeg havde held med at skære ca 75% af kantophænget væk, så domen kun hang i 3 punkter og så smøre et ganske let lag neglelak på bagsiden af membranen - Det gav mere luft og en mindre pågående diskant (Dali 18 mkII)

Det var den slags Hr.Holfi morede sig med i sin grønne ungdom, destruktion af diskanter

Hr. Holfi fjernede HELE kantophænget, så membranen blev holdt på plads af den magnetiske olie.

For mange år siden hørte jeg en Prototype af Holfis (vist nok) 4-vejs højttaler, på HiFi udstilling i København. De var afsindigt grimme, især de modificerede enheder, men de spillede glimrende.

Hr. Holfi og højttalere har altid været en ulykklig alliance

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
skruerselv
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

heltny/cujo

Bruger siden: 05 Juni 2005
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 522
Sendt: 24 Juni 2005 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Misundelse og ærgelse så det kan mærkes gennem fladskærmen - men ok, nogle mener at en NAD 3020 er verdens bedste forstærker og andre mener at Accuphase slet ikk kan lave lyd.

Ja, hifiverdenen er en ret stor verden - - Enten kan man li det eller også kan man ikk - - det man kan li´skal man prale med (på et eller andet plan) og det man ikke kan li´skal man svine til (+ dem der har lavet det)

Egentligt ret simpelt og så er hifiverdenen jo ikk så stor alligevel = Der er dybest set 2 typer = Dem der kan godtage en masse og dem der udelukkende tror på og vil ha sit eget.

Ja jeg er skam også glad for mit  - Det er helt sikkert det eneste i hele verden der kan spille musik (bare lige for at køre med samme vogn)

Til top Vis skruerselv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skruerselv
 

Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes