Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. maj 2024 | 03:21   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Aktiv-sub af Rockford fosgate pwr-412 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
qUAp
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 August 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 63
Sendt: 28 August 2005 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Hej..

Jeg har for noget tid siden købt en brugt bilsæt af en af mine venner. bestående af:

Pioneer ts-2150 - 200Watt

Rockford fosgate pwr-412 - 600Watt RMS

Phoenix Gold Sapphire SA3.0X  http://www.phoenixgold.com/webfaq/Sapphire.htm

Veconic forstærker 4*50Watt

1Fahrad kondensator

 

Jeg har ind til videre brugt Rockford fosgate pwr-412'eren som inaktiv-sub, men vil gerne lave den aktiv med enten Phoenix Gold Sapphire SA3.0X  eller Veconic forstærker 4*50Watt. Hvad for en af de 2 forstærkere kan i anbefale jeg bruger til at gøre den aktiv?

 

pwr-412'eren er indbygget i et mindre krydsfinerskabinet som min ven selv har lavet, så det passer til hans bil, dvs. at kabinettet er for lille til at sub'en kan spille optimalt. Jeg vil derfor gerne ombygge den så den har de rigtige mål, så jeg kan bruge den til mit hus-anlæg.

 

Hvilke dimensioner skal jeg give den LxBxH?

Tykkelse af træpladerne samt isolering?

 

Den skal jo have noget at leve af den forstærker, men hvad skal jeg have af strømforsyning til den. Læste at Phoenix Gold Sapphire SA3.0X  bruger ca.

Typical current draw at idle: 750 milliamps

 

Det vil sige at jeg bare kan tage en gammel 12 volts adapter, 230 til 12V 750mA som strømforsyning?

 

MVH

qUAp

Til top Vis qUAp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af qUAp
 
NriK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1781
Sendt: 28 August 2005 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

qUAp skrev:

Den skal jo have noget at leve af den forstærker, men hvad skal jeg have af strømforsyning til den. Læste at Phoenix Gold Sapphire SA3.0X  bruger ca.

Typical current draw at idle: 750 milliamps

Det vil sige at jeg bare kan tage en gammel 12 volts adapter, 230 til 12V 750mA som strømforsyning?

Ved 300W brokoblet fuld udstyring trækker den så op til 300:12 = 25Ampere og det dobbelte i peaks.
Det kan næppe betale sig - køb du hellere en decideret sub-indbygningsforstærker.
Bilstereoenheder er heller ikke supervelegnede til hjemme hifi. Subwoofere er generelt meget stift ophængt til bilstereo, hvilket gør det umuligt at nå helt ned i den dybe bas.

Så sælg hellere hele molevitten til en anden af dine kammerater, og brug pengene på en færdig subwoofer eller et subwoofer-kit.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK
 
qUAp
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 August 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 63
Sendt: 28 August 2005 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret NriK


Heh, ja, så kan jeg godt se at 700mA ikke er nok kunne heller ikke forstå hvis det var.

Men mener nu ikke at Rockford fosgate pwr-412 er lavet til direkte bilstereo?

Men hvor kan jeg evt. finde sådan en sub-indbygningsforstærker henne?

Til top Vis qUAp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af qUAp
 
wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1379
Sendt: 28 August 2005 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Til top Vis wuffer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wuffer
 
qUAp
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 August 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 63
Sendt: 28 August 2005 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Takker wuffer

Vil jeg så lige kigge på.

Men hvis der er nogen har nogle forslag til demensioner af sub-kassen så er projektet ikke afblæst endnu

Til top Vis qUAp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af qUAp
 
qUAp
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 August 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 63
Sendt: 28 August 2005 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Til andre der har planer om at bygge deres egen sub-kasse, så fandt jeg lige denne side. Guld synes jeg selv

http://www.autohifi.dk/artikler/subudregn.htm

Til top Vis qUAp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af qUAp
 
qUAp
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 August 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 63
Sendt: 15 Oktober 2005 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Efter lidt stilstand med bygning af min aktiv sub, nok mest pga. at jeg jeg er nærrig  Kom jeg i tanke om at man muligvis kunne bruge en PSU fra en comp til at trække bilforstærkeren, vel og mærke en kraftig en. Men er dette overhoved muligt?

Behøver jo ikke at forstærkeren skal kunne forstærke de 300w RMS  fx kun 150w RMS dvs 150/12= 12.5[A]. Eller måske endnu lavere i antal watt. "Normale" aktive-subs ligger jo omkring ca 100w?

btw. er 19mm MDF nok til bygning af et sub-kabinet til en 12"?

Modtager gerne forslag til hvor jeg evt. kan købe en kraftig strømforsyning henne, hvis jeg ikke kan bruge en PSU.

 

 



__________________
Med Venlig Hilsen
qUAp
Til top Vis qUAp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af qUAp
 
Capslock
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 416
Sendt: 15 Oktober 2005 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Thansen har denne her

http://www.thansen.dk/product.asp?c=606048154&n=46933144 9&pn=662680920



__________________
I reject your reality and substitute my own
Til top Vis Capslock's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Capslock
 
qUAp
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 August 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 63
Sendt: 15 Oktober 2005 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Mange tak Capslock

10 A kontinuerlig, og sikringen slår til ved 12A. Host, hov, der var ikke en sikring men en skruetrækker, så skal den nok kunne give mere

Nej, den brænder nok af så

Men jeg har selvfølgelig en 1 fahrads kondensator som jeg kan slutte imellem, så den kan tage sig af peaks'ne. Dvs. sige at jeg nok kan hive ca. de 12V*12A=144 RMS-watt ud og stadig have råd til strømtrækningen ved peaks'ne.

Det er selfølgelig en mulighed, men det er en gang hjemmefusk  Men på den anden side, hvem siger det ikke dur?

BTW. har kigget lidt på den her indbygningsforstærker Hypex Class D subwoofer amp's  DS1,2 fra

http://frequence.dk/sites/hypex.htm

Nogen der har handlet med firmaet og er denne indbygningsforstærker noget værd?

Evt. nogen der kan anbefale en anden indbygningsforstærker til omkring 1k5,-?

 



__________________
Med Venlig Hilsen
qUAp
Til top Vis qUAp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af qUAp
 
wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1379
Sendt: 15 Oktober 2005 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

frequence ka kun anbefales..
Til top Vis wuffer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wuffer
 
qUAp
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 August 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 63
Sendt: 15 Oktober 2005 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Ved jeg du synes wuffer, det er jo dig jeg har fået linket fra

Men ved du nogen om den forstærker kan trække en god bas, eller skal jeg op til storebroren til den?



__________________
Med Venlig Hilsen
qUAp
Til top Vis qUAp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af qUAp
 
wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1379
Sendt: 15 Oktober 2005 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

ville nok ta den et nummer størrer

effekt ka man aldrig få nok af

Til top Vis wuffer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wuffer
 
qUAp
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 August 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 63
Sendt: 15 Oktober 2005 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

wuffer skrev:

effekt ka man aldrig få nok af

Riiiigght

Modtager gerne svar på alle mine andre spørgsmål



__________________
Med Venlig Hilsen
qUAp
Til top Vis qUAp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af qUAp
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 16 Oktober 2005 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Quap, det er os plat-umuligt at sige, hvilken boks sub-enheden skal i, når vi ikke har dens data! Der er ikke nogen naturlov, der siger, at bil-enheder ikke kan bruges hjemme. Til gengæld beherskes en given enheds opførsel i en boks af naturlovene, og kender man ikke enhedens data, er det rent gætteri.

Oplysninger om enheden kunne osse gøre det muligt at give et mere kvalificeret bud på behovet for effekt.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
qUAp
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 August 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 63
Sendt: 16 Oktober 2005 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:

Quap, det er os plat-umuligt at sige, hvilken boks sub-enheden skal i, når vi ikke har dens data! Der er ikke nogen naturlov, der siger, at bil-enheder ikke kan bruges hjemme. Til gengæld beherskes en given enheds opførsel i en boks af naturlovene, og kender man ikke enhedens data, er det rent gætteri.

Oplysninger om enheden kunne osse gøre det muligt at give et mere kvalificeret bud på behovet for effekt.

Nej hvor fint, dvs. at jeg har købt noget af naturloven ved at købe min enhed.

Jeg har søgt lidt, og tror jeg har fundet frem til noget som kan bruges

http://www.rockfordfosgate.com/rftech/library/1994/5_Subwoof ers/PWR-412_812-TS.pdf

Det er pwr-412 enheden jeg har 

Håber det hjælper lidt

 



__________________
Med Venlig Hilsen
qUAp
Til top Vis qUAp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af qUAp
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 17 Oktober 2005 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

OK, enheden har et lavt Q - sammen med de andre data medfører det, at enheden ikke kommer under 40Hz, næsten uanset bokssørrelse. En refleksboks mellem 32-40 liter, afstemt til ~40Hz, kommer ned på ~43Hz. Sådan set ikke dårligt, men afgrundsdyb bas er der altså ikke tale om . Men den ville kunne supplere et par satelitter fint i bassen.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
qUAp
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 August 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 63
Sendt: 17 Oktober 2005 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Ok, tak for udregningen.

Hvorledes hænger alle disse tal sammen, altså, hvorfor kan den ikke gå længere ned end ca. 43Hz? Den står da til Frequency Range=25 - 1500 Hz?

Lidt formler ville være godt, og en god forklaring

BTW:

Jeg har en fornemmelse af at det muligvis er nedre-grænsefrekvens du regner på. Altså hvad frekvensen er efter et fald på 6dB/oktav. Derved kan den jo godt spille frekvenser under 40 Hz, disse bliver bare dæmpet. Kan man evt. lave et passivled som kan hæve forstærkningen fra 10-50Hz, og derved flytte Fn?



__________________
Med Venlig Hilsen
qUAp
Til top Vis qUAp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af qUAp
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 17 Oktober 2005 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Det du nævner er fabrikantens/sælgers opgivelse. De har jo en vis interesse i at få enhederne til at 'lyde' godt på databladet - men der opgives sjældent tolerancer og/eller målebetingelser. I realiteten kan man ikke bruge en opgivelse, som den du nævner, til noget som helst.

Jeg benytter LinearTeams online beregner: http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=isdonline

Jeg taler om -3dB punktet i bassen. -6dB vil ligge lidt lavere, men ikke så meget, da der er tale om en basrefleksboks, og en sådan falder (normalt) hurtigt i lydtryk i bassen, når den først begynder at rulle af. De data man benytter er:

Ækvivalen volumen (Vas), Qt- værdi og resonansfrekvens (begge sidstnævnte i fri luft, altså uden at enheden er monteret i en boks). Man behøver altså blot tre forskellige data for at kunne regne på enheden . Andre data er osse relevante, blot ikke nødvendige for selve beregningen.

Du har altså ret i, at der stadig er lyd under den 'officielle' nedre grænse. Desuden vil lytterummet være tilbøjeligt til at hæve lydtrykket i den dybe bas, men dette afhænger stærkt af rummets dimensioner og størrelse. Et lille rum, som en bilkabine, vil starte med at forstærke bassen ret højt oppe - et stort, som en stor stue, vil gøre det længere nede. Sælgere af bilenheder og subwoofere er tilbøjelige til at 'indregne' hævningen i deres dataopgivelser...

Et passivt led anbragt FØR subforstærkeren kan godt bruges til at hæve bassen. Men du skal være opmærksom på, at man IKKE bør hæve forstærkningen på refleksbokse under deres tunings/afstemningsfrekvens!!! Det har enheden, eller lyden, ikke spor godt af. I stedet bør afstemnings frekvensen sænkes ned til det punkt (eller lidt under) hvor man ønsker at hæve bassen - og så skal der indsættes et filter, der skærer frekvenser herunder fra.

Som du måske kan se, er det ikke helt enkelt at lave . Når du ikke er mere erfaren, vil jeg tilråde dig at bruge simple løsninger, de har størst chance for at virke.  Beklager mit lidt lange svar, men du spurgte jo selv.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 17 Oktober 2005 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Ups, kommer lige til at supplere mit svar lidt... Du kan anvende Hypex ampens EQ kredsløb til at hæve bassen. Ønsker du at gøre det, kan du prøve med en lukket boks til enheden - lukkede bokse er ret tolerante overfor EQ'ing, forudsat der er effekt nok, og enheden kan klare det.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
qUAp
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 August 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 63
Sendt: 17 Oktober 2005 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Ok, mange tak for svaret.

Kunne nok tænke mig til at fabrikantens frekvens respons er positivt skrevet, men ikke at der var tale om så store udsving.

Gælder dette også ved højttalere. Hvis der står fx 45Hz til 20KHz, at dette tal er positivt skrevet. Så den reelle frekvensgang kun er fra fx 65Hz til 17KHz?

btw. Da jeg skal bruge denne sub både til film og til musik. Er det så bedst at købe en "rigtig" aktiv sub til fx 4k,-, eller er de lige så "dårlige" til lave frekvenser som min nuværende?



__________________
Med Venlig Hilsen
qUAp
Til top Vis qUAp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af qUAp
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes