Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. maj 2024 | 02:26   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Selvbyg delefilter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
L-Møller
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Oktober 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Hej jeg har et spørgsmål om hvordan jeg laver mit eget delfilter til en 3vejs højtaler. Kan man bruge et 2vejs delefilter..  HVor mange db skal det være på per oktav.? osv..´

her er lidt tekniske data over min højtaler:

Re: 7,2 ohms
Le: 1,96 mH
Qms: 4,83
Qes: 0,66
QTS: 0,58
BL: 15,2
Fms: 27 Hz
Mms: 124,1g
Cms: 0,28mm/N
Rms: 4,4Kg/s
Vas: 287L / 10,12 cu.ft
Sd: 854,8cm2 /
0,92 sq.ft

Til top Vis L-Møller's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L-Møller
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3095
Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Tak for din store tiltro til de mange eksperter her på H4A, men den går nok ikke. Man laver ikke "bare" sådan lige et filter. Specielt ikke på grundlag af nogle parametre på en bashøjttaler. 

Læs nogle bøger, køb et målesystem og et PC-filteroptimeringsprogram så er du et pænt stykke af vejen. Som begynder er det nok bedst at kaste sig over et færdigt byggesæt, eller få en erfaren ven til at hjælpe. Når du så har bygget en 8-10 forskellige højttalere, begynder du at fatte, hvad det går ud på.

At bygge en god højttaler er næten som at brygge en god vin. Det er 50% videnskab, 40% erfaring og 10% held.

 



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Hey,

Som den gode Posselt altid sagde...

"Erfaring kommer man langt med. Kombineret med viden kommer man længere, men det er ikke noget der slår svine held"...

Jo mere du kommer ind i højttalere, des mindre er overladt til held. Hvis du kaster dig ud i projektet skal du være i kategori "svine held" for at få et nogenlunde resultat, og det sker ikke hver dag. Det bedste du kan gøre er at gå ind i en højttaler selvbyg butik og spørge hvilke enheder de vil anbefale sammen, og så vælge dem du syntes bedst om (samt din pengepung). Sørg derefter for at få en måling af højttaleren når den er færdig, samt en filtersimulering.

Så når du langt.

Et eller andet siger mig at du vil have noget der kan spille højt og er stort. Den enhed er en 15".  Le er meget høj, så jeg tror ikke den vil kunne nå en diskant. Der skal altså en mellemtone imellem hvis du vil bruge den enhed.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
L-Møller
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Oktober 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

jamen det er en færdig højtaler jeg har købt, men jeg kunne bare godt tænke mig et delefilter fordi det er tophøjtalere.. Jeg havde også tænkt mig at købe nogle bundkasser snart, men jeg skal jo stadig bruge et delefilter..

I højtaleren er der en 15" bas og To horn den ene er diskant og den anden er mellemtone.

Hvad kan i anbefale mig.?

De data der er, de er for hele højtaleren(tror jeg)

Er det umuligt for mig at lave et delefilter selv der deler diskant mellemtone og bas fra hinanden?

Til top Vis L-Møller's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L-Møller
 
L-Møller
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Oktober 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

vil jeg kunne bruge dette delefilter til min højtaler?

3-vejs delefilter 400W/6dB

  3-vejs delefilter 400W/6dB
Klik for større billede

3-VEJS DELEFILTer

Passiv 3-vejs delefilter til 8 ohm's enheder, i forskellige effekter fra 100 - 400 Watt. Leveres i modeller med faste delefrekvenser, eller universal typer hvor der kan vælges mellem flere. Tilslutning med loddeterminaler.

 

Til top Vis L-Møller's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L-Møller
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Hey,

Det kommer an på dit ambitions niveau. Ingen højttaler producenter eller enthusiaster bruger standard filter. Spørg dem der sælger det, om det kan bruges. Effekten skal du holde op imod den forstærker du har.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
L-Møller
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Oktober 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

jamen dvs. at hvis jeg har en forstærker der er på 5*120w så er det nok med et filter der går fra 100-400w?
Til top Vis L-Møller's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L-Møller
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Her er noget du har misforstået. De 100 - 400 watt, er den effekt filteret kan tåle fra forstærkeren. Frekvens måles i Hz. Skal du have noget der kan spille dybere end dine topkasser, skal du dele ved 40-100 Hz. Da din surroundforstærker ikke er enormt kraftig, vil jeg faktisk anbefale en delefrekvens omkring de 100-120 Hz.

Hertil kan du supplere med to 15-18" subwoofer. Disse skal have deres egen forstærker. Hvis din surroundreceiver, har et ordenligt bass managementsystem behøver du ikke et elektronisk delefilter.

Hvis du vil have en løsning, kun med surroundforstærkeren, skal du lave et passivt delefilter. Dette består af en spole og en kondensator, og er naturligvis billigere. Dog er chancen for at det bliver godt, ikke særlig stor. Jeg vil også tro du kommer til at brænde forstærkeren af.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
L-Møller
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Oktober 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

okay så må jeg ud og investerre i en forstærker mere..! Men jeg skal da stadig bruge et delefilter.. skal jeg ikke.?
Til top Vis L-Møller's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L-Møller
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Alle surroundforstærkere med sub out, har indbygget delefilter. Nogle har fast deling ved 80 Hz, andre har variabel delefrekvens. Hvis kun forstærkeren anvendes vil variabel delefrekvens samt fasekontrol være at foretrække.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
L-Møller
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Oktober 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Jeg har et problem... Jeg vil gerne bygge et lavpas filter til den højtaler jeg har skrevet lidt data om øverst på siden..! Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan jeg beregner det og evt. hvordan sætter jeg det sammen?
Til top Vis L-Møller's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L-Møller
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes