Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 11:45   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hjælp til DIY sub (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 674
Sendt: 02 Januar 2007 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg er igang med at stykke et setup sammen og er nået til en DIY sub.

Først lidt historie...

For at gøre det til en leg (det startede med to HELT nye og ubrugte HTer til 120 kr) skal det være billigst muligt, men stadigvæk uden at det skal være det første og det bedste.

Indtil nu har jeg:

HER mangler jeg så hjælp.

  1. Jeg har ikke mulighed for selv at lave en kasse  så hvor finder jeg en? kassen alene er fint. Så finder jeg selv ledning, terminaler o.l. Jeg har kigget på T-Hansens sub-kasser, men de har en UTROLIGT lav WAF. Alternativer?
  2. Skal kassen være lukket eller med port? Fordele/ulemper?
  3. Passiv (u/amp) eller aktiv (m/amp)?
  4. Delefilter (i tilfælde af passiv sub) kan jeg vel godt selv lave - men pga. min tekniske viden skal det nok være som et kit. Hvor kan jeg få dette henne?
  5. Jeres tilføjelser?


__________________
Mvh, Michael Jensen
Til top Vis MichaelJDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelJDK Besøg MichaelJDK's Websted
 
Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1339
Sendt: 02 Januar 2007 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Hej

det er svært at finde nogle kasser der passe lige præcis til de enheder - er du sikker på du ikke selv kan lave kasserne.

der findes mange formler og regne muligheder på nettet til lige at lave den kasse du har brug for til dine enheder..

hilsen Ulrik

indehaver at 2 DIY sub med 12" beyma enheder.. pr styk måler 43x44x45 cm

Det e!-- var SymRealOnLoad; var SymRealOnUnload; function SymOnUnload() { window.open = SymWinOpen; if(SymRealOnUnload != null) SymRealOnUnload(); } function SymOnLoad() { if(SymRealOnLoad != null) SymRealOnLoad(); window.open = SymRealWinOpen; SymRealOnUnload = window.onunload; window.onunload = SymOnUnload; } SymRealOnLoad = window.onload; window.onload = SymOnLoad; //-->
Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77
 
MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 674
Sendt: 02 Januar 2007 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Ulrik < jeg tror, at dit indlæg gik i ged.

Jeg har desværre ikke mulighed for at lave dem selv. Kun det mest elementære som f.eks. at lave et hul til bas-reflex o.l., da jeg hverken har træ-materialer eller værksted/værktøj tilrådighed



__________________
Mvh, Michael Jensen
Til top Vis MichaelJDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelJDK Besøg MichaelJDK's Websted
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 02 Januar 2007 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

De er begyndt at lave kit-kabinetter - mener også der er en sub

http://www.frequence.dk/

 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
Krog
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 1580
Sendt: 02 Januar 2007 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Hvis du kan give et modelnavn på de subwoofere er det nok nemmere. Jeg vil foreslå at du laver din subwoofer aktiv, da det ellers vil gå ud over din ss-receiver da den nok ikke har de vilde effektreserver. Er der pre-out til sub på eltax'en? Det skal der jo helst være, hvis du vil lave subwooferen aktiv.

En anden ting jeg tænkte på: Hvor meget forventer du af de subwoofere? Hvis du spørger mig, kan man ikke købe en færdig kasse fra T-Hansen, smide en enhed i, og få et resultat der ikke kan lyde laaangt bedre (så skal man da være heldig). Alle enheder er jo forskellige, og skal ikke have samme størrelse kabinetter, bare fordi enhederne er lige store.
Desuden er de kabinetter fra T-hansen bygget til biler, hvor man (efter min erfaring) satser mere på en hårdtslående bas, end på en bare nogenlunde dyb bas.

Hvis du ikke selv kan bygge en kasse, og ikke kan finde en der passer til din enhed, tror jeg det bliver svært at få en forholdsvist dyb og god bas.


Men kender du slet ingen der kunne tænkes at ville stille deres værksted til rådighed? En onkel eller sådan noget? Træ-materialer kan man jo købe. Det behøver ikke være sindsygt dyrt.


Mvh. Krog
Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog
 
Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1339
Sendt: 02 Januar 2007 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

angående det med delfilter - der var jo en anden mulighed hvis der er held...

at bygge et båndpass kabinet - det kan ikke spille højefrekvenser...

men har du nogle data så kan der jo regnet på hvad der vil komme til at lyde nogenlunde...
Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77
 
MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 674
Sendt: 03 Januar 2007 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Krog skrev:
Hvis du kan give et modelnavn på de subwoofere er det nok nemmere. Jeg vil foreslå at du laver din subwoofer aktiv, da det ellers vil gå ud over din ss-receiver da den nok ikke har de vilde effektreserver. Er der pre-out til sub på eltax'en? Det skal der jo helst være, hvis du vil lave subwooferen aktiv.

En anden ting jeg tænkte på: Hvor meget forventer du af de subwoofere? Hvis du spørger mig, kan man ikke købe en færdig kasse fra T-Hansen, smide en enhed i, og få et resultat der ikke kan lyde laaangt bedre (så skal man da være heldig). Alle enheder er jo forskellige, og skal ikke have samme størrelse kabinetter, bare fordi enhederne er lige store.
Desuden er de kabinetter fra T-hansen bygget til biler, hvor man (efter min erfaring) satser mere på en hårdtslående bas, end på en bare nogenlunde dyb bas.

Hvis du ikke selv kan bygge en kasse, og ikke kan finde en der passer til din enhed, tror jeg det bliver svært at få en forholdsvist dyb og god bas.


Men kender du slet ingen der kunne tænkes at ville stille deres værksted til rådighed? En onkel eller sådan noget? Træ-materialer kan man jo købe. Det behøver ikke være sindsygt dyrt.


Mvh. Krog

Mens jeg husker det: Båndpass kabinet? Hvad er det? Hvor fås det?
Recieveren har en såkaldt "RCA line-out". Er det, det samme som en pre-out?
Nej, har ingen muligheder for et værksted
Kun en kælder hvor jeg i bedste fald kan spraymale o.l. Ikke noget med at samle kasser og lign. - derfor skal kassen helst være en færdigløsning, hvorimod at forstærker og delefilter måske kan lade sig gøre med et kit, da jeg kan lodde og har en loddekolbe til rådighed.

Så vidt jeg husker så går basserne ned til 40 hz.
Forventer ikke det helt vilde af de subber. Det er egentligt mest for sjov skyld, til bulder (film) og til at give lidt mere dybde til reol-HTerne som kun går ned til 55 hz...

Basserne ligger hos min far, som er på arbejde pt. (er ikke selv begyndt endnu ), så vender lige tilbage (forhåbentligt) med nogle navne mm. lidt senere



__________________
Mvh, Michael Jensen
Til top Vis MichaelJDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelJDK Besøg MichaelJDK's Websted
 
Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1339
Sendt: 03 Januar 2007 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Smider lige en tegning af et båndpas kabinet - enheden sidder i et trykkammer og spille ud i en  basrefleks kabinet..


Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77
 
Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1339
Sendt: 03 Januar 2007 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

lykkes ikk..
men det ligger her.
http://www.diysubwoofers.org/bnd/4thorder.htm

på den side er der også en masse hit til hvordan og hvorledes tingene hænger sammen..

ps der er en pre-out til sub på din forstærker - kiggede lige på billedene..
Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77
 
MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 674
Sendt: 03 Januar 2007 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Har ledt efter specs på mine basser, men det er ikke så let at finde!


Her er billeder af basserne

http://upit.jtw.dk/dl/2e6/

http://upit.jtw.dk/dl/3ow

http://upit.jtw.dk/dl/zhc/

På denne side ( http://www.evervictory.com/product/one.asp?id=604&parid= 93&nodeLayer=2&n=2 ) har jeg fundet nogle specs på nogle basser som LIGNER mine, men ikke er mine. Kan ikke finde de eksakte basser derinde
Man kunne forestille sig at specs er det samme blot at bassen er 10" i stedet for 8". Basserne er nemlig oprindeligt fra et 3-vejs system

TAGET FRA LINKET OVENFOR:

8" 3-way Component Speaker with Cro ssover
Chromed injection cone gear rubber  edge woofer
110*60*17mm 20 oz ferrite magnet
25 KSV voice coil
20mm PEI dome tweeter
400 watts max power,140 watts RMS
Frequency response:35-20,000 Hz

Kan I hjælpe mere ud fra dette?

 


 



__________________
Mvh, Michael Jensen
Til top Vis MichaelJDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelJDK Besøg MichaelJDK's Websted
 
MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 674
Sendt: 03 Januar 2007 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Jeg skal jo også have mig en amp. i subben (derved bliver det helt automatisk en AKTIV sub, så vidt jeg har forstået, ikk'?)

Jeg har fundet flg. http://www.eltaxserviceshop.com/group.asp?group=45&sub=1

Der er jo en ordentligt røvfuld, men markeret med ELTAX over det hele
Men på den anden side så passer det vel til mine (Eltax) Tangent reol HTer rent klangmæssigt? Eller eksisterer det ikke nu da jeg ikke har en Eltax bas-enhed?

Men så har jeg fundet denne subwoofer amp: http://www.hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=258& ;sub=58&page=1
Jeg vil sige den er på smertegrænsen og måske lidt over, men der står JAMO på den, 175 watt @ 4 ohm og har været brugt i JAMO's E8 subwoofer. Så den er vel ikke tosset overhovedet?

http://www.hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=245& ;sub=58&page=1
Omend denne så er en del billigere (et alternativ til de der Eltax amps ovenfor?) - et alternativ til JAMO amp'en... hvilken bør jeg gå efter? en hel anden? Den er så også kun på 60 watt og ingen ved hvordan og hvorledes...

 

Nogen bud?



__________________
Mvh, Michael Jensen
Til top Vis MichaelJDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelJDK Besøg MichaelJDK's Websted
 
Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1339
Sendt: 03 Januar 2007 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

hvis du ska vælge så tror jeg jamoen er den du får mest ud af...

men hvorfor ikke vælge en sub - fx brugt fra KSB

hvis du alligevel vil købe noget..

ps de billeder du sendte tidligere de var ikke så gode at det var til at se noget ud af..
Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77
 
MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 674
Sendt: 04 Januar 2007 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

http://upit.jtw.dk/dl/2e6/ < billedet af min sub. De andre par billeder er fundet på nettet - blot for at I kan se hvorledes de ser ud. Der står ikke andet på subben, end på dette billede.

Jeg ønsker ikke at købe en sub, men for at få en aktiv sub, så skal jeg have en amp. - hvilket jeg er ved at finde og hvilket jeg har fundet på links ovenfor.  Spørgsmålet er så bare hvilken amp. jeg får mest glæde af.

Når den aktive sub modtager signalet fra PRE-OUT, så er signalet vel ikke forstærket? Vel? For I givet fald så kunne jeg jo godt nøjes med en lille amp. i min sub...

Grunden til at jeg vil bygge selv er for selve projektets skyld. Glæden ved at have gjort selv og ved at studse delene op og samle skidtet - stadigvæk med prisen for øje.



__________________
Mvh, Michael Jensen
Til top Vis MichaelJDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelJDK Besøg MichaelJDK's Websted
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 04:19 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke sikker, men jeg tror sgu den Eltax surround-amp HAR en subwoofer-amp indbygget - tjek lige, om der ikke er en HT-udgang til subwoofer! Har du ikke data på 10"-enhederne, bliver det et rent gæt med boksen - rent bortset fra, at du ikke kan bygge selv :(
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 674
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

Det har den (i form af de - om ikke andet - opgivne 100 watt), men stikket til "sub" (aktiv subwoofer) er et phono-alike stik. Det er lidt kortere (stikket) end phonostikkene til CD o.l... skal jeg bruge et specielt stik til at tilslutte subwooferen med? (aktiv delen).

Hvor meget tab - i form af performance - mister jeg rent teoretisk, med en kasse som ikke passer til enheden? Hvis jeg så til gengæld har en sup amp?



__________________
Mvh, Michael Jensen
Til top Vis MichaelJDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelJDK Besøg MichaelJDK's Websted
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Du skal blot bruge et phonostik, et enkelt. Mht. opførslen af enhederne i boksen, kan man ikke sige noget kvalificeret uden data. Men, du kan risikere at de reelt ikke går særligt dybt, &/eller at bassen bliver upræcis.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 674
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Nå, ok. Men så kan jeg finde et >low cost< alternativ (en hel og subwoofer) og smide enhederne efter katten eller give dem til en Brian og hans dunke-dunke-kasse.

Takker for hjælpen!



__________________
Mvh, Michael Jensen
Til top Vis MichaelJDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelJDK Besøg MichaelJDK's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes